Views
1 year ago

2012-04

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Februari
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Twee
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Loon
  • Functie

D E BINNENVAARTKRANT TWEEWEKELIJKS GRATIS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING victron energy OMVORMERS, ACCULADERS In drie stappen naar meer binnenvaart in Leiedal Einde ‘ijstijd’ in zicht Verzet tegen plannen containerterminal Haaften 9 13 21 Minden hofft auf Schiffsverbindung nach Rotterdam www.binnenvaartkrant.nl | www.vlootschouw.nl | tel. 010 414 00 60 | Oplage: 31.000 Editie 4 - 14 februari 2012 Pensioenen in binnenvaart gaan omlaag Een verlaging van de pensioenen voor werknemers in de binnenvaart lijkt onvermijdelijk. De cao-partijen hebben afgesproken dat de jaarlijkse opbouw van nu 1,842 procent voor de duur van twee jaar omlaag gaat naar 1,45 procent. Tel. 0182 - 38 75 22 Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst CUSTOM MADE UITLAATDEMPERS GELUIDDEMPERS VONKENVANGERS OPHANGSYSTEMEN TEL: 0166-603285 AGGREGATEN WWW.AXCES.COM Het ms Aspasia van de familie Mees-Notterdaeme (Schoten, België) passeerde afgelopen zaterdag 11 februari de Julianasluis bij Gouda, zich een weg door het ijs op de Hollandse IJssel ploegend, onderweg naar de containerterminal in Alphen aan den Rijn. (foto MG Redacties) Van zondag op maandag viel de dooi in – iets later dan verwacht. De weersverwachtingen kwamen niet allemaal uit, en in dit geval was dat zeker voor de IJsselmeervaart maar beter. Voorspeld werd een vrij sterke wind Peters Shipyards en Interstream Barging hebben samen met een groep gespecialiseerde partners een schip ontwikkeld dat volledig op LNG gaat varen. De eerste LNG Greenstream Tanker (110 x 11,40 x 3,20 meter, 2.900 ton) zoals ze hem noemen, moet eind dit jaar of begin 2013 in de vaart komen. Interstream heeft voor twee van zulke tankers een meerjarige vervoersovereenkomst gesloten met een bestaande grote klant. Diens naam wilde CEO Pieter Peeters dinsdag 7 februari, toen het ontwerp aan de vakpers werd gepresenteerd, nog niet noemen. Wel vertelde hij dat de verlader bereid is een hogere prijs per ton te betalen voor het milieuvriendelijke schip. Een vergoeding die nodig is om de vanaf zondag, en in dat geval – zo kondigde Rijkswaterstaat al op vrijdag aan – zou zelfs een vaarverbod op het IJsselmeer tot de mogelijkheden hebben behoord. Na de strenge vorst lag er veel ijs op de vaarweg Amsterdam-Lemmer, en dat zou door de sterke wind gaan kruien. Er was vanaf zondag wel konvooivaart op het IJssel- en Markermeer. Lees verder op pagina 5 >> 100 procent op LNG Een van de opvallende kenmerken van de LG Greenstream Tanker is dat het stuurhuis zich voorop bevindt. (illustratie Peeters Shipyards) extra investering terug te kunnen verdienen. De bouw van de LNG Greenstream Tanker, die volledig bij Peters in Kampen gaat plaatsvinden, kost circa 2 miljoen euro meer dan een gewone tanker. Lees verder op pagina 3 >> Dat betekent dat een werknemer aan het eind van de rit minder geld heeft opgebouwd. Daarboven komt nog een verslechtering: doordat de werkgevers en werknemers het niet eens konden worden over een verhoging van de pensioenpremie, zal het bestuur van het Pensioenfonds voor de Rijn- en Binnenvaart vrijwel zeker moeten besluiten tot afstempelen: de pensioenen gaan op 1 april 2013 met circa 2,5 procent omlaag. Dat is de consequentie van aanvullende eisen die De Nederlandsche Bank stelt omdat de dekkingsgraad te laag is. Die was eind januari 91,9 procent. De DNB verlangt 105 procent. Bij 100 procent heeft een pensioenfonds precies genoeg in kas om aan (toekomstige) verplichtingen te kunnen voldoen. De in de binnenvaart actieve vakbonden, CNV Vakmensen en Nautilus International, wilden verhoging van de pensioenpremie (nu 19,49 procent) om de uitkeringen en opbouw op niveau te houden. Dat wilden de werkgevers niet. Die stelden voor om de premieopslag (6,13 procent) die is bestemd voor de overgangsregeling van de in 2007 afgeschafte prepensioenregeling en de versterking van de financiële positie van het fonds daarvoor te gebruiken. Daarmee gingen de vakbonden niet akkoord. Dit jaar dienen nog andere problemen opgelost te worden. Zo wordt de verplichtstelling bedreigd doordat de representativiteit van de werkgevers nog altijd te laag is. SCHEEPSBOUW SPECIALIST TURN-KEY AFBOUW REPARATIE HERMOTORISEREN PIPING T 010 - 294 0800 Service en reparatie als vaste koers! Bel: 0183-501811 www.dewaalbv.nl www.olthof.eu SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831

De Binnenvaartkrant