Views
4 years ago

2012-03

  • Text
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Schepen
  • Januari
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Onze
  • Nieuwe
  • Boegschroef
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 6 31

De Binnenvaartkrant 6 31 januari 2012 GEVRAAGD NL MATROOS uit omg. Zwijndrecht voor op k.v.b. i.b.v dienstboekje met functie matroos, 14/14 loon comf. CAO Telnr 06-15900101 SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS Zeus,1x lichtmatroos i.b.v. dienstboekje met functie lichtmatroos. vaar/verlof i.o. loon comf. CAO. hr@shipcrew.nl GEVRAAGD LEERLING MATROOS of matroos op mbs Madjoe, wknd vrij, loon notk. Tel. 06-53113692 SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3-355.16.88 Fax: 0032(0) 3-355.16.99 Email: info@somtrans.be Elektrotechniek Nautische apparatuur Service & Onderhoud Alewijnse Marine Systems Telefoon (024) 371 63 11 ams@alewijnse.nl www.alewijnse.nl Kommen Sie arbeiten bei einer Reederei mit Zukunft, eine Zukunft auch für Sie! ONDERHOUD EN REPARATIE Bodewes Millingen beschikt over de mogelijkheden om schades aan de scheepsromp snel en kwalitatief goed af te wikkelen. Scherpe tarieven en duidelijke afspraken ondersteunen onze kwaliteit. Bodewes Millingen beschikt over een helling van 160 meter waar schepen tot ca. 1200 ton op droog gezet kunnen worden. Ook de 150 meter lange kade biedt ruimte voor diverse werkzaamheden boven de waterlijn. Bodewes Millingen werkt bij grotere gecompliceerde schades samen met diverse leveranciers die elk expert zijn in hun specifieke vakgebied. Hierdoor kan op elk gewenst moment teruggevallen worden op alle noodzakelijke kennis om een reparatie aan uw schip effectief af te wikkelen zonder dat u zichzelf moet inspannen om de benodigde mankracht en kennis aan boord te krijgen. Dat noemen wij ontzorgen!! Voor informatie en/of vrijblijvende offertes kunt u contact opnemen met: Clement Gosen Bodewes Binnenvaart B.V. 0481- 438238 . 06- 30003214 Of een mailtje sturen naar: cg@bodewes-millingen.nl • Kapitäne Rheinpatent, Radarpatent ADNR - Zertifikat, C-Zertifikat Pluspunkt • Steuermänner mit Patent WIR BIETEN: - Arbeitssicherheit - Pünktliche Zahlung Ihres Lohnes - 100% Soziale Versicherung - Moderne und viele Doppelhüll-Schiffe - Zahlung Ihrer Kurse für Zertifikate und Patente - Möglichkeiten um Patentinhaber und später Schiffsführer zu werden. TE HUUR GEZOCHT ligplaats/kade met kleine bedrijfsruimte omgeving Werkendam. Tel. 0629814455 AFVALLEN MET HERBALIFE! 60 miljoen tevreden gebruikers in 75 landen! Start NU! 078-6104454, www.happyline.nl TE KOOP: TELESCOPISCHE SPUDPALEN !! Boterman Techniek BV Tel: 06-54287373 AFLOSSER NODIG VOOR RIJN & BINNENVAART? Bel: 0031-622515555 • Levering en installatie van alle merken motoren • Reviseren en uitlijnen Officieel dealer van Tevens steunpunt van Iveco Machinefabriek A.A. Vink B.V. Rivierdijk 78 3361 AR Sliedrecht Tel: +31 (0) 184 411 922 Fax: +31 (0) 184 419 565 Email: mfvink@xs4all.nl Help vluchtelingen hun dromen waarmaken! Giro 999 Den Haag www.vluchteling.org GEVRAAGD STUURMAN/MATROOS OP M.T.S. PRINSENLAND. SVB SPIJKERMAN TEL: 06-53173087 MEDISHIP AG vraagt voor het passagiersschip “Da Vinci” en de aankomende “nieuwbouw Antoino Belluci” KAPITEIN 2DE KAPITEIN AFLOS KAPITEIN Vaargebied hoofdzakelijk Rijn, Moezel, Main en Donau. U houdt van persoonlijk contact met onze gasten, heeft goede contactuele eigenschappen en bent representatief voor de rederij. Beheersing van de Engelse taal en/of bezit van Donau patent tot Budapest is een pré. Vrijetijds regeling in overleg. Voor meer informatie kunt u zich wenden tot Dhr. P. van Hengst Tel: 06-12344067 / 06-53125546 of email je CV naar patrickvanhengst@mac.com Vaar mee met SwetsODV! Houd je van afwisseling en vrijheid? Maar wil je ook een goede beloning? SwetsODV is altijd op zoek naar Stuurmannen, Schippers en Kapiteins die de ambitie hebben om hogerop te komen. Want SwetsODV is in Nederland uitgegroeid tot één van de belangrijkste werkgevers in de nautische sector. Wil je naast een uitstekende beloning, ook doorleren en een stapje hogerop komen? Dan wil je een werkgever die met je meedenkt. Wil je meer weten over onze uitstekende arbeidsomstandigheden en zelf de voordelen ervaren? Kom aan boord en neem snel contact op met Anisa Afkir: T 088-6191234 of e-mail: Anisa.afkir@swetsodv.com. Voor de uitgebreide vacature kunt u terecht op www.swetsodv.com. BEDIENING BINNENVAART VEREN NAUTISCH BEHEER T +31 (0) 88 6191280 www.swetsodv.com

De Binnenvaartkrant 7 31 januari 2012 Lekker sleutelen in nieuwe praktijkruimte Voor de opleiding tot verbrandingsmotortechnicus heeft het Albeda College aan de Van Graftstraat in Rotterdam een geheel vernieuwde ruimte in gebruik genomen. Daar krijgen de circa honderd mbo-studenten praktijklessen. De nieuwe inrichting maakte deel uit van een fikse verbouwing van het schoolgebouw op bedrijventerrein Waalhaven. Op 13 januari was de feestelijke heropening. Met de nieuwe praktijkruimte is het Albeda College klaar voor een belangrijke uitbreiding van het aanbod: In het nieuwe schooljaar komt er een niveau-4 opleiding tot technisch specialist verbrandingsmotoren. “Daarmee zijn we uniek in Nederland, en misschien zelfs wel in heel Europa”, zegt Arend Bakelaar trots. Hij is docent en begeleider beroepspraktijkvorming. Banen Nu kent de school een niveau-2 en een niveau-3 opleiding tot verbrandingsmotortechnicus. Ze zijn zowel overdag en ‘s avonds te volgen. ‘Vroeger heette het 2e en 1e dieselmonteur”, vertelt Bakelaar, maar met de opkomst van gasmotoren en nu ook dual fuel-motoren dekte die naam de lading niet meer.” Voor deze opleidingen komen studenten van ver. “Bij de avondopleiding heb ik er zelfs één van Texel en één uit Maasbracht. Die hebben beiden de dagopleiding op niveau- 2 gedaan en doen nu niveau-3. Ze werken ook al. Normaal moet je twee avonden naar school, maar omdat zij zo ver moeten reizen, heb Argonon scoort voor de NV Milieu Tijdens de tweejaarlijkse bijeenkomst heeft De ADN veiligheidscommissie van de UNECE (Economische Raad voor Europa van de Verenigde Naties) in Geneve de aanvraag van Gerard Deen om met het op LNG varende mts Argonon aan internationaal maritiem ADN-transport deel te nemen, goedgekeurd. dingsmotortechnicus het Albeda College. “De uitval is minimaal. De jongens zijn enorm gemotiveerd.” Het vinden van een baan kost hen doorgaans weinig moeite. Er is veel vraag naar monteurs en met de vergrijzing neemt de behoefte van bedrijven de komende jaren alleen Ofwel: tankschepen die aan ADN voldoen en gecertificeerd zijn voor het gebruik van LNG als motorbrandstof, krijgen een internationaal paspoort. Deze schitterende uitslag in het voordeel van Deen Shipping BV kwam na bijna drie jaar ontwikkeling. Overheden informeren dat LNG niet gevaarlijker is dan andere brandstoffen, mits veiligheid en procedures in acht genomen worden, nam tijd. Het gebruik van LNG als brandstof heeft grote impact op de kans om de emissies door binnenschepen te verkleinen. Ten opzichte van de huidige CCR2-motoren (sinds medio 2007 verplicht in nieuwe schepen) wordt door het gebruik van de Rijnvaart of de zeevaart actief zijn.” Ook bedrijven als Pon en Wärtsilä zijn dankbare afnemers. Bakelaar, die zelf jarenlang motormonteur was bij een dorpsgarage voordat hij twintig jaar terug docent werd, vindt het jammer dat het vak relatief onbekend is. “Er bestaan ook wel wat misverstanden. Dat het vies werk zou zijn bijvoorbeeld. Nou, niets is minder waar. Een motor moet juist schoon zijn. Eén enkele haar kan al roet in het eten gooien. Het salaris is trouwens ook helemaal niet verkeerd. En sommige van de goede monteurs reizen de hele wereld over.” De studenten hebben diverse achtergronden – vooral degenen die de avondopleiding doen. “Een paar jaar geleden at er een slager tussen, die zich wilde omscholen. We hebben ook al een tuinman en een verpleger gehad. Vorig jaar een zelfstandig kok. Hij was de beste van de klas en werkt nu bij Pon Power.” Bedrijfsleven Het bedrijfsleven steunt het Albeda College bij de opleiding. Zowel de Vereniging Importeurs Verbrandingsmotoren als individuele bedrijven. “Ze stellen van alles ter beschikking. Vooral motoren en onderdelen.” Daarmee kunnen de studenten aan de slag. Nu dus in een uitgebreide en vernieuwde omgeving. “juist die praktijk is zo belangrijk. Ze moeten kunnen doen, kunnen voelen en ervaren hoe het is om aan een motor te sleutelen.” Vertegenwoordigers van bedrijven verzorgen ook gastlessen en ontvangen de studenten voor werkbezoeken. “Voor de avondlessen hebben we sinds kort twee nieuwe collega’s uit de praktijk: Martin Brandsma van Pon Power en Paul de Groot van MTU. “Zo hebben we vakmensen met de nieuwste kennis over de techniek in huis.” Docent Arend Bakelaar is blij met de vernieuwde praktijkruimte, die gevuld is met motoren en onderdelen die door bedrijven ter beschikking zijn gesteld. (foto MG Redacties) Drs. Irene Hoogstad MBA is op 1 januari benoemd als ad interim ik voor hen het programma zo aangepast dat zij maar één avond hoeven te komen.” Per jaar verlaten circa veertig leerlingen als gediplomeerd verbran- maar toe. Veel van de studenten komen in de maritieme sector terecht. “Het gros heeft met water te maken; ze gaan werken bij machinefabrieken die in kwartiermaker/director Procurement bij Van Oord Dredging and Marine Contractors. Hoogstad is geassocieerd met Boer & Croon Management. Zij heeft jarenlange (inter)nationale inkoopervaring in functies binnen verschillende sectoren. Albeda College start niveau-4 opleiding Zo was zij onder meer werk- zaam bij Draka, OTIS, Rijkswaterstaat en Corus/Tatasteel. Ook was technisch specialist verbrandingsmotoren Hoogstad eerder actief als internetondernemer. ELKE ZATERDAGMIDDAG KIJKEN NAAR RTL! OFFICIEEL DEALER BINNENVAART MWM DEUTZ WÄRTSILÄ ADVERTENTIE STORK BOLNES WERKSPOOR www.hoogendijksliedrecht.nl +31(0)184 49 30 30 LNG als brandstof 85 % minder NOx uitgestoten, 100% minder NOx en 90% minder PM10 (fijnstof). Ook vermindert de CO2-uitstoot. Het CBRB stelde vorige week in een (verheugde) reactie op het besluit in Genève dat de emissies ‘nagenoeg op het niveau van EURO 6’ komen. De Argonon vaart op 80% LNG (20% diesel). In de aanvraag stonden ook twee projecten voor de vaart op 100% LNG. “Tot op heden was het uitsluitend mogelijk dat schepen gebruik maken van een brandstof met een vlampunt >55 graden Celsius”, aldus het CBRB. “Achter het mts Argonon zit een groeiende groep binnenvaartondernemers die deze internationale acceptatie met de nodige belangstelling tegemoet zagen en nu verder kunnen. Verschillende veiligheidsaspecten zijn in de diverse diepgaande studies voor de aanvraag nader belicht door onder andere het betrokken classificatiebureau, waaronder bijvoorbeeld de ventilatie in de machinekamer, de hoeveelheid water voor het koelen van de opslagtank en opleidingseisen van de bemanning.” LNG schepen hebben nu ook groen licht gekregen om internationaal te mogen varen wanneer ze een soortgelijke procedure volgen. WISSELING VAN DE WACHT personeelswisselingen en benoemingen * * * Cees van Gent verlaat Lehnkering. De ceo heeft na de afronding van de overname door Imperial besloten op zoek te gaan naar een nieuwe uitdaging. Gerard Riemann, de directeur van Imperial Logistics, neemt zijn taken over. * * * Op 1 februari treedt mr. Ingeborg van der Mey in dienst als nieuwe manager rechtshulp bij Anker Rechtshulp. Van der Mey was hiervoor tien jaar in dezelfde functie werkzaam bij transportverzekeraar TVM. Eerder heeft Van der Mey gewerkt als rechtshulpverlener bij Univé Rechtshulp en recent als team manager bij zorgverzekeraar Menzis. Binnen Anker Rechtshulp, het uitvoeringsorgaan van Anker Rechtsbijstand, richt zij haar aandacht vooral op de verdere professionalisering van de rechtshulpverlening. ADVERTENTIE

Binnenvaartkrant