Views
4 years ago

2012-03

  • Text
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Schepen
  • Januari
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Onze
  • Nieuwe
  • Boegschroef
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 10

De Binnenvaartkrant 10 31 januari 2012 www.huizinga-snijder.nl Sie sind auf der Suche nach einem Traum-Job? Mit River Advice auf Erfolgskurs! River Advice ist das führende, unabhängige Kompetenz- & Diensleistungszentrum für Flusskreuzfahrten in Europa Die 2004 gegründete, sehr dynamische Unternehmung entwickelt massgeschneiderte Projekte in der Binnenschifffahrt für Reiseveranstalter, Reedereien und Investoren. Aktuell betreibt River Advice 30 Flusskreuzfahrtschiffe mit über 1000 Mitarbeitenden (70 davon im Büro Basel und 930 auf den Schiffen). Bei uns erwartet Sie ein dynamisches Umfeld, in welchem die gesteckten Ziele im Team erreicht werden. Unser Hauptanliegen ist die Zufriedenheit der Kunden und Gäste. Menschlichkeit und Spaß an der Arbeit sind uns ebenso wichtig wie Wirtschaftlichkeit und Erfolg. Für die Saison 2012, suchen wir qualifizierte Bewerber für folgende Positionen m / w: Erste Kapitäne Zweite Kapitäne Maschinisten Wir erwarten: Mehrjährige Erfahrung in der Binnenschifffahrt Rhein- und/oder Donaupatent (weitere Patente von Vorteil aber nicht Bedingung) Gute deutsche und/oder englische Sprachkenntnisse Gute Umgangsformen Freude am Beruf Wir bieten: Abwechslungsreiche, selbständige und verantwortliche Tätigkeit auf einem von uns betreuten Flusskreuzfahrtschiff. Schweizer Arbeitsvertrag. Marktgerechtes Gehalt und sehr gute Sozialleistungen Langfriste Freizeitplanung Permanente Unterstützung von Head Office Sehr gute Weiterentwicklungsmöglichkeiten Sicheren Arbeitsplatz in einem familiären Unternehmen Fühlen Sie sich Angesprochen? Dann senden Sie bitte Ihre vollständigen Bewerbungsunterlagen per E-Mail oder Post an Herrn Mika Mihic / HR Nautik mika.mihic@riveradvice.com Telefon: +41 61 205 23 70 Wir freuen uns auf Ihre interessante Bewerbung! De VT Group (Verenigde Tankrederij) is een betrouwbaar maritiem bedrijf met een gezonde dosis pragmatisme. Wij bieden klanten innovatieve logistieke producten en veilige, efficiënte, service gerichte operaties met aandacht voor duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid. VT is in 1916 in Rotterdam opgericht en levert haar gespecialiseerde onafhankelijke services momenteel in Europa en Centraal Amerika (Panama) Wegens uitbreiding van al onze activiteiten zijn wij op zoek naar gemotiveerde Stuurlieden en Schippers Vereist zijn Grootvaarbewijs 2, Marifooncertificaat en Radardiploma. Daarnaast beschikt u over een Rijnpatent tot Mannheim en een ADN basiscertificaat. Een ADN chemiecertificaat is een pré. Wij bieden: Zin in een nieuwe uitdaging en interesse om door te groeien naar een hogere functie bij gebleken geschiktheid dan bent u de kandidaat die wij zoeken. Voor informatie over de functie kunt u contact opnemen met de heer W.J. Giessen van de afdeling HR onder telefoonnummer 010 - 4876231 of u kunt reageren via: wgiessen@vtgroup.nl River Advice Ltd Nauenstrasse 63A Postfach 4002 Basel- Schweiz Verenigde Tankrederij B.V. P.O. Box 59005 | 3008 PA Rotterdam | Nijmegenstraat 1 Waalhaven Pier 2 | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a T +31 (0)10 487 62 00 | F +31 (0)10 487 62 19 VTGROUP.NL Voor de eigen vloot zijn wij op zoek naar enthousiaste • Stuurlieden die in het bezit zijn van een Grootvaarbewijs en Radarpatent. Kandidaten met een Rijnpatent en/of ADNR Basis Certificaat genieten de voorkeur. • (Licht) Matrozen in bezit van een geldig dienstboekje Te weinig ruimte? Bij Interstream krijg je alle ruimte om jezelf te ontwikkelen en te ontplooien. Interstream Barging, één van de grootste binnenvaartbevrachters in Europa met kantoren in Geertruidenberg en Düsseldorf, vervoert voor haar opdrachtgevers in de petrochemische industrie vloeibare chemicaliën en minerale oliën over de Europese binnenwateren. Met 250 goed getrainde en gemotiveerde medewerkers en een geavanceerde, voornamelijk dubbelwandige vloot van meer dan 100 schepen beantwoordt Interstream volledig aan de hoge standaarden van haar opdrachtgevers op het gebied van veiligheid, milieu en kwaliteit. Aan boord van onze schepen wordt uitsluitend gewerkt onder Nederlandse condities en met een uitstekende vrijetijdsregeling op basis van 25 weken varen en 27 weken vrij per jaar. Durf je de verantwoordelijkheid en de uitdaging aan, wil je graag verder groeien, studeren en bovenal een goed salaris? Neem dan telefonisch contact op met Barry Pennock of Peter Brandt van de afdeling Crewing (088-33 77 725 of 726). Of stuur je brief met CV naar Interstream Barging BV, Centraleweg 9 te 4931 NA Geertruidenberg. Mailen kan ook naar crewing@interstreambarging.com. www.interstreambarging.com

De Binnenvaartkrant 11 31 januari 2012 Nieuwe zeesluis komt stap dichterbij In maart starten Vlaanderen en Nederland aan de planstudie naar de bouw van een grotere zeesluis in Terneuzen. Dat maakte minister van openbare werken Hilde Crevits bekend op de nieuwjaarsreceptie van het Gentse Havenbedrijf. De Gentse havengemeenschap vraagt al jaren om een grotere sluis in Terneuzen. Op de vorige nieuwjaarsreceptie had Crevits het akkoord met Nederland al voor 2011 in het vooruitzicht gesteld. Ze toonde dan ook begrip voor het ongeduld van de Gentse havengemeenschap. “U hoeft mij niet meer te overtuigen van de noodzaak van deze sluis. Het project is in het Vlaamse regeerakkoord verankerd en er is ook een breed draagvlak voor in het parlement. Ik vraag wel een kans om met Nederland tot een afgewogen akkoord te komen. Vorig jaar toonde Nederland zich voor het eerst bereid de aandacht alleen te focussen op één nieuwe grote sluis.” De volgende stap is het starten van de planstudie. Pas als die klaar is, zal de exacte kostprijs van de sluis bekend zijn. Vlaanderen en Nederland zijn volgens Crevits bezig met het uitklaren van de laatste zaken rond de financiering. “Ik ben tevreden met het rechtlijnige en consequente verloop van dit dossier. Mijn Nederlandse collega Schultz van Haegen en ikzelf zullen op 19 maart onze handtekening onder een akkoord zetten. Dan kan de planstudie officieel worden opgestart.” De Gentse haven wil zo’n 75 miljoen euro bijdragen aan de bouw van de sluis. “Veel meer kunnen we niet aan met de omzet die we draaien”, aldus havendirecteur Daan Schalck. Het is vrijwel uitgesloten dat de bouw van de sluis nog vóór 2014 van start gaat, maar de Gentse havengemeenschap is al lang blij dat Afgewerkte bouwproducten per binnenschip Behalve bloemen kreeg minister Crevits van Daan Schalck ook een scheepsbel cadeau. “Mocht er bij bepaalde dossiers een kink in de kabel komen, dan kun je altijd aan de bel trekken”, aldus de havendirecteur. (foto Sarah De Preter) er überhaupt schot in de zaak komt. Een grotere zeesluis staat al op het verlanglijstje sinds 1968, toen het huidige sluizencomplex in gebruik werd genomen. Toen al was duidelijk dat de sluis de schaalvergroting in de zeevaart niet lang zou kunnen volgen. Gentse havenschepen Christophe Peeters vergelijkt de situatie met een muizenval: “We hebben maar één toegang voor zeeschepen en die is bovendien te klein voor de grootste schepen. De files voor de sluis worden steeds langer. Momenteel is het er letterlijk aanschuiven: de grootste zeeschepen moeten gebruik maken van de tijvensters en het aantal duwbakken in de sluis neemt toe. We moeten die sluis ontdubbelen als we Gent als zeehaven willen behouden. Om de vijftig jaar heb je nu eenmaal nieuwe infrastructuur nodig om mee te kunnen gaan met de evolutie.” Vorig jaar groeide de goederenoverslag in de Gentse haven naar meer dan 50 miljoen ton. De haven heeft echter ‘dubbele gevoelens’ bij dit historische record. Terwijl de binnenvaart met ruim 10 procent steeg naar 22,8 miljoen ton, bleef de zeevaart met 27,2 miljoen ton onder het niveau van 2010. “We merken dat bepaalde zeetrafieken vooral naar Rotterdam verschoven zijn, om vervolgens met de binnenvaart naar Gent te worden gebracht”, aldus Daan Schalck. “Voor de komende jaren wordt het de uitdaging om de groei weer naar de zeevaart te krijgen. Eén groot zeeschip in de sluis van Terneuzen is efficiënter dan een heleboel duwbakken.” VeGHO-voorzitter (Vereniging van Gentse Havengebonden Ondernemingen) Roger De Croock vreest dat de situatie de komende jaren verder zal escaleren: “Binnen een paar jaar zal meer dan 90 procent van het wereldwijde bulkvervoer met zeeschepen plaatsvinden die onze haven niet meer kunnen bereiken.” “De verschuiving naar binnenvaart leidt tot hogere kosten voor onze bedrijven en maakt de congestie in het sluizencomplex alleen maar erger. De wachttijden lopen er nu soms op tot vier uur. Dat is voor sommige bedrijven niet meer te dragen.” Gent wil de groei weer naar de zeevaart verschuiven Aquastrade De haven wil zich blijven profileren als een multimodale haven, waarbij de maritieme toegang volgens Schalck een belangrijke voorwaarde is om een aantal grote bedrijven in Gent te kunnen behouden. Ook de binnenvaart speelt een belangrijke rol in de strategische plannen. “Met de Seine-Noord-verbinding krijgen we een aquastrade voor onze huisdeur”, aldus havenschepen Peeters. “Hierdoor zullen we het huidige aandeel van de binnenvaart in de achterlandtransporten kunnen verhogen van 45 naar 50 procent.” ADVERTENTIE Ultrafijne filtering en brandstofoptimalisatie · Houdt motor-, transmissieen hydraulische olie permanent schoon en zorgt voor een betere smering. · Filtert 95% meer deeltjes en water uit dan een · Verlengt de intervallen tussen het verversen van de olie. Bouwmaterialenproducent Eternit heeft vorige week voor het eerst afgewerkte bouwmaterialen per binnenschip van zijn productiesite in Kapelle-op-den-Bos naar een regionaal distributiedepot in Harelbeke vervoerd. Deze modal shift kadert binnen ‘Build over Water’, een initiatief van het Vlaams Instituut voor Mobiliteit (VIM) en de sectororganisaties Feproma en Fema. Bij dit project zijn De Scheepvaart en Waterwegen en Zeekanaal als strategische partners betrokken. Build over Water heeft tot doel afgewerkte en gepalletiseerde bouwmaterialen over het water te vervoeren en zo meer vrachtwagens van de weg te halen. Eternit is één van de zes bouwmaterialenproducenten die aan het project deelnemen. Voor het transport van zand en cement maakt het bedrijf al enkele jaren gebruik van de binnenvaart. Ruim 80 procent van alle grondstoffen voor de Eternit-fabriek in Kapelle-op-den-Bos wordt momenteel via de waterweg aangevoerd. “We gaan nu nog een stap verder door ook afgewerkte producten via binnenschepen te verdelen”, aldus het bedrijf. (foto Eternit) Micfil International GmbH Am Bahnhof 6, D- 74863 Binau (vroeger WEILAND FILTERTECHNIK SCHIFFFAHRT) Telefon:+49 6263 4295988, GSM:+49 17240 86962 Mail: ap@micfil.com, info@micfil.com · Beschermt motor, transmissies en hydraulische installaties en verlengt hun levensduur. · Beschermt –pompen door zuivere, watervrije brandstof. · Reduceert roet- en rookvorming. · Voorkomt verbrandingsresiduen en tankslib. · Lage onderhouds- en reparatiekosten.

Binnenvaartkrant