D E BINNENVAARTKRANT TWEEWEKELIJKS GRATIS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst AGGREGATEN Rabobank Shipping www.rabobankshipping.nl Tel. +31 (0)10.400.37.00 Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Vakbonden luiden noodklok over pensioenen binnenvaart NPRC, DTG en MSG werken samen De drie grote West-Europese binnenvaartcoöperaties DTG, MSG en NPRC werken sinds gisteren, maandag 30 januari, samen. Gezamenlijk beschikken de coöperaties over een vloot van bijna 300 schepen met een totaal aan laadvermogen van 455.000 ton. De schepen variëren in tonnage van 500 tot 5.000 ton. Aanleiding om ‘de koppen bij elkaar te steken’ was de economische neergang van de laatste jaren. NPRC-directeur Stefan Meeusen is enthousiast: “Het mes snijdt aan meerdere kanten. En dat in het jaar dat de Verenigde Naties hebben uitgeroepen tot het Jaar van de Cooperaties.” Geen fusie De drie coöperaties denken niet aan een fusie. “Je kunt het in de toekomst niet uitsluiten, maar er is op dit moment geen sprake van”, aldus Meeusen. “Het zijn drie zelfstandige organisaties en dat blijft Maatwerk Nieuwe kans voor Federatie Belgische Binnenvaart 5 9 21 ook zo.” Er wordt vooral gesproken over praktische, maar ook economische voordelen die te behalen zijn door de intensieve samenwerking tussen de drie grootste samenwerkingsverbanden in de droge lading-binnenvaart in Noord-West- Europa. Dat bedoelt Stefan Meeusen als hij spreekt over dat mes dat aan meerdere kanten snijdt. “Als je lading uit kan ruilen, heb je allemaal veel minder leegkilometers. Die worden nooit betaald, dus dat is een groot voordeel. Maar het is ook goed voor de duurzaamheid als we minder leeg varen.” Ook ziet hij voordelen voor de verladers: “De vaargebieden overlappen elkaar weliswaar gedeeltelijk maar vullen elkaar ook perfect aan.” Er zijn nog geen contracten die de coöperaties gezamenlijk met verladers hebben gesloten, maar dat is wel degelijk mogelijk. “Het is een grote groep schepen met een enorm vaargebied en we kunnen daarmee een compleet pakket aanbieden voor verladers die in meerdere vaargebieden actief zijn.” Vloten DTG (Deutsche Transport Genossenschaft Binnenschifffahrt) vaart met een vloot van 127 schepen vooral tussen de zeehavens en de Duitse kanalen en is gevestigd in Duisburg met kantoren in Hamburg, Berlijn, Minden, Andernach, Antwerpen, Zwijndrecht, Magdeburg en Stettin. MSG (Main Schifffahrts Genossenschaft) beschikt over een vloot van (ruim) 70 (merendeels wat grotere) schepen met als gespecialiseerd vaargebied de Main, de Neckar, het Main-Donau-Kanaal en de Donau. Het hoofdkantoor is in Würzburg aan de Main en heeft kantoren in Dorfprozelten (nabij Wertheim aan de Main) en in Zwijndrecht. MSG beschikt op diverse plaatsen aan de Main ook over eigen overslagbedrijven. Lees verder op pagina 3 >> FDP will richtige Weichenstellung für Logistik in NRW www.binnenvaartkrant.nl | www.vlootschouw.nl | tel. 010 414 00 60 | Oplage: 31.000 Editie 3 - 31 januari 2012 Compensatie voor Eefde Binnenvaartondernemers die op het Twentekanaal opgesloten zitten door de stremming van Sluis Eefde komen in aanmerking voor financiële compensatie. Minister Melanie Schultz van I&M heeft dat vorige week besloten. Ook de getroffen verladers kunnen aanspraak maken op de regeling ‘nadeelcompensatie Verkeer en Waterstaat 1999’. Schultz vindt de situatie bij Eefde zo bijzonder dat ze openstelling van de bestaande regeling terecht vindt: “Ik wil zoveel mogelijk voorkomen dat schippers of bedrijven in financiële moeilijkheden raken door langdurige discussies over schade of aansprakelijkheid.” Deze regeling wordt gebruikt als er door bijzondere omstandigheden schade ontstaat door onderhoud en aanleg van waterstaatswerken. De regeling kent een voorschotbepaling. Dit betekent dat schippers of bedrijven alvast compensatie kunnen ontvangen en de definitieve beoordeling van de claim later volgt. De EVO vindt de maatregel niet ver genoeg gaan. Die biedt volgens de verladersorganisatie onvoldoende soelaas voor de gedupeerde bedrijven. Ze komen alleen in aanmerking als ze kunnen aantonen dat zij als gevolg van de stremming over het hele jaar 15 procent omzetverlies hebben geleden of als de transportkosten 15 procent zijn toegenomen. “Vooral grote bedrijven zullen hierdoor al snel buiten de boot vallen”, vreest de EVO. Herstel van de lsuis duurt nog weken. Vermoedelijk kunnen schepen vanaf 6 februari weer schutten door de inzet van een kraan, die de kapotte sluisdeur zal heffen en laten zakken. Die constructie wordt momenteel opgebouwd. victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 De NPRC heeft in samenwerking met Maatwerk (het acquisitieteam van het BVB) een nieuw transport naar de binnenvaart gehaald. Tot nu toe werden de duizenden tonnen aardappelstoomschillen met vrachtauto’s van Doornik in België naar Venlo gebracht. Die lading is vorige week donderdag voor het eerst per schip gegaan. Het NPRC-schip Cosmopolite van schipper Broekhuizen vervoerde in opdracht van Claessen Transport uit Venlo bij wijze van proef 1.060 ton aardappelstoomschillen, een restproduct van aardappelverwerkende fabriek SA Pinguin Lutosa Foods in Leuze-en-Hainaut. Het wordt gebruikt als diervoeder. (foto BVB) CUSTOM MADE UITLAATDEMPERS GELUIDDEMPERS VONKENVANGERS Dorpsstraat 67a Krimpen a/d Lek T: +31 (0)180 51 15 77 F: +31 (0)180 51 15 78 E-mail: binnenvaart@vdvelden.nl www.vdvelden.nl www.olthof.eu OPHANGSYSTEMEN TEL: 0166-603285 WWW.AXCES.COM
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl