Views
2 years ago

2012-01

  • Text
  • Januari
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Schip
  • Rotterdam
  • Haven
  • Onze
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 6 10

De Binnenvaartkrant 6 10 januari 2012 Bewerbungen an: | Sollicitaties naar: www.fluvia.eu Fluvia for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen Oil l Vegoil l Chemie Gründung in 2004 | | Opgericht in 2004 Mehr als 50 Binnentankschiffe | | Meer dan 50 binnenvaarttankers Schiffsführer gesucht | | Kapiteins gezocht Rheinpatent bis Mannheim / Basel | | Rijnpatent tot Mannheim / Basel ADNR Zertifikat | | ADNR certificaat Spricht Deutsch und Holländisch | | Spreekt Duits en Nederlands Grosse Fahrbeweis | | Groot vaarbewijs Wir bieten | | Wij bieden Schweizer Arbeitsvertrag | | Zwitsers arbeidscontract Permanente Weiterbildung | | Permanente scholing Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis 1/1 | | Goede Arbeid-Vrijetijd-verdeling 1/1 Gutes Betriebsklima | | Goed bedrijfsklimaat Jesko Wehrt, Human Resources Manager Fluvia AG Hafenstrasse 87-89 CH-4127 Birsfelden jesko.wehrt@fluvia.eu tanker shipping | tank storage | tank containers | tanker chartering Rederij Fortuna bv zoekt voor haar partyschepen “Fortuna” en “Marlina” KAPITEIN / STUURMAN met Groot vaarbewijs en Radardiploma.Woonachtig omgeving Rotterdam. Info.: H. Baris Tel.: 06-51500964 of mail: hermanbaris@hotmail.nl TE KOOP Generator type Cummins 4 TB met 30 Kva Stamford travo geregeld(compleet gereviseerd). Tel nummer :0653657574. SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS Friendship, 1x lichtmatroos i.b.v. dienstboekje met functie lichtmatroos. vaar/verlof i.o. loon comf. CAO. hr@shipcrew.nl SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS Maria-Jeanet, 1x lichtmatroos i.b.v. dienstboekje met functie lichtmatroos. vaar/verlof i.o. loon comf. CAO. hr@shipcrew.nl TE KOOP Elektrotechniek Nautische apparatuur Service & Onderhoud Alewijnse Marine Systems Telefoon (024) 371 63 11 ams@alewijnse.nl www.alewijnse.nl RIANT APPARTEMENT AAN MAAS-WAALKANAAL ONDERHOUD EN REPARATIE Bodewes Millingen beschikt over de mogelijkheden om schades aan de scheepsromp snel en kwalitatief goed af te wikkelen. Scherpe tarieven en duidelijke afspraken ondersteunen onze kwaliteit. Bodewes Millingen beschikt over een helling van 160 meter waar schepen tot ca. 1200 ton op droog gezet kunnen worden. Ook de 150 meter lange kade biedt ruimte voor diverse werkzaamheden boven de waterlijn. Bodewes Millingen werkt bij grotere gecompliceerde schades samen met diverse leveranciers die elk expert zijn in hun specifieke vakgebied. Hierdoor kan op elk gewenst moment teruggevallen worden op alle noodzakelijke kennis om een reparatie aan uw schip effectief af te wikkelen zonder dat u zichzelf moet inspannen om de benodigde mankracht en kennis aan boord te krijgen. Dat noemen wij ontzorgen!! Voor informatie en/of vrijblijvende offertes kunt u contact opnemen met: Clement Gosen Bodewes Binnenvaart B.V. 0481- 438238 . 06- 30003214 Of een mailtje sturen naar: cg@bodewes-millingen.nl Lehrgänge der ATLAS Schiffahrt in Duisburg - Ruhrort: Grosses Patent (Rheinpatent) 2 Kurse im Monat Funkzeugnis UBI 1 Kurs pro Monat Radarpatentkurs im Herbst ADN Grundkurs ADN Wiederholungskurse jeden Monat ADN Chemiekurs ADN Gaskurs Ersthelfer in der Fahrgastschifffahrt Sachkundiger in der Fahrgastschifffahrt ATLAS Schiffahrt und Verlag GmbH Vinckeweg 19 47119 Duisburg - Ruhrort Auskunft direkt: Tel. 0049 203 / 873054 8.30 Uhr bis 9.00 Uhr MEDISHIP AG vraagt voor het passagiersschip “Da Vinci” en de aankomende “nieuwbouw Antoino Belluci” Wij verwachten: Wij bieden: KAPITEIN 2DE KAPITEIN AFLOS KAPITEIN Vaargebied hoofdzakelijk Rijn, Moezel, Main en Donau. U houdt van persoonlijk contact met onze gasten, heeft goede contactuele eigenschappen en bent representatief voor de rederij. Beheersing van de Engelse taal en/of bezit van Donau patent tot Budapest is een pré. Vrijetijds regeling in overleg. Voor meer informatie kunt u zich wenden tot Dhr. P. van Hengst Tel: 06-12344067 / 06-53125546 of email je CV naar patrickvanhengst@mac.com DRUTEN Een enthousiaste: REINPLUS VANWOERDEN Bunker BV De toonaangevende leverancier van brandstoffen, smeermiddelen en scheepsmaterialen aan de BINNENVAART zoekt ter versterking van haar team in: SCHIPPER-VERKOPER / DEPOTMEDEWERKER - Positieve, klantgerichte en commerciële instelling - Grootvaarbewijs/ADN/radardiploma (schipper) - Bij voorkeur woonachtig omgeving Druten - Afwisselende baan in teamverband - Prima arbeidsvoorwaarden - Een plezierige werksfeer Reacties naar: REINPLUS VANWOERDEN Bunker B.V. Postbus 770 – 3300 AT Dordrecht Of naar: info@reinplus.com Telefonische inlichtingen bij dhr. T. Arts / Tel. 048-7515656 Appartementencomplex ‘HEUMEN STAETE’ Basalt 30, 6581 HM Malden BIJZONDERHEDEN: · Gelegen op begane grond aan kopkant van appartementencomplex · Woonkamer van 70 vierkante meter aan kanaalkant · half-open keuken met inbouwapparatuur · twee slaapkamers · badkamer met vloerverwarming · douche · ligbad · 2 vaste wastafels en toilet · apart gastentoilet · Loggia aan kanaalkant · woning is voorzien van airco-installatie · rondom rolluiken · zonwering en horren · eigen parkeerplaats in ondergrondse garage · eigen fietsenkelder Leeg te aanvaarden in overleg. Vraagprijs € 350.000,- k.k. Informatie: tel: 024 358 44 68 gsm: 06 10 82 66 18

De Binnenvaartkrant 7 10 januari 2012 Telematica Award voor Ed Hartmann (LogoS) DOOR FRANK ANTONIE VAN ALPHEN Tijdens de Telematicadag op het KSCC Schipperscentrum in Nijmegen is 30 december de Binnenvaart Telematica Award uitgereikt aan binnenvaartondernemer Ed Hartmann, de bedenker en ontwikkelaar van LogoS Online Marktcalculatie coöperatie. “De Binnenvaart Telematica Award onderstreept een meer dan bijzondere bijdrage die door een persoon of bedrijf is geleverd aan de ontwikkeling, het gebruik, en acceptatie van telematica in de binnenvaart. De ontvanger kan worden getypeerd als visionair, richtinggevend en innovatief.” Aldus de formele omschrijving van de prijs. Voordat die prijs na het middaguur uitgereikt kon worden, was er eerst nog een strak geroosterd ochtendprogramma. Dat in de middag werd herhaald. Met workshops en een informatiemarkt over social media in de binnenvaart. Op het Plaza interviewt dagvoorzitter Henk van Laar enkele gasten. Het vloeroppervlak wordt overal goed benut om de binnenvaartschippers van de nodige inlichtingen te voorzien. Muziek van Dire Straits gaat rond over het Plaza; gemoedelijk kabbelende rock uit hoge speakers vlak tegen het plafond. Voor de muziek zijn we niet gekomen natuurlijk. Misschien een beetje voor de soep en belegde broodjes maar vooral om te vernemen wie de Telematica Award in ontvangst mag nemen. Wie is die ondernemer met de innovatieve blik op de toekomst gericht? Markttransparantie Om daar antwoord op te krijgen mag de bezoeker na de lunch naderbij schuifelen. Gelegenheidspresentator Henk van Laar vraagt de in grijs pak geklede Sijko Veninga naar voren om een en ander toe te lichten. De man met de markant witte baard onderstreept de groeiende betekenis van telematica voor de binnenvaartsector en de bijdrage van de award-winnaar. “De varende ondernemer bevordert markttransparantie door het verkrijgen van data in de binnenvaart ter verbetering van het marktinzicht”, zegt hij. Aarzelend neemt de voorzitter van Stichting Bureau Telematica Binnenvaart vervolgens het woord crowdsourcing in de mond. “Daarvan moest ik de betekenis toch even googlen.” Gelach gaat om. Het is nog steeds wennen misschien maar erg makkelijk, het internet en die social media. Genoeg gepraat nu. Tijd om de winnaar bekend te maken. Het is Ed Hartmann. Hij mag naar voren komen om de Telematica Award 2011in ontvangst te nemen. Applaus, fototoestellen flitsen en Hartmann torst de prijs trots omhoog. Felicitaties alom Hartmann, varend op de Traversée, is oprichter van LogoS. Die stelt aangesloten binnenvaartondernemers (in coöperatievorm) een online-calculatiemodel ter beschikking om vrachtprijzen te berekenen en marktinzicht te verkrijgen. Vorig jaar mocht Henk Dekker, oud-directeur van Dekatel, de prijs in ontvangst nemen. In 2009 werd Piet Nefkens (1947-2009) die postuum gelauwerd. “Beiden walmensen”, weet Sijko Veninga nog even te vermelden. Zorgen om lekkende damwand Nijmegen DOOR FRANK ANTONIE VAN ALPHEN De damwand van de Nijmeegse spoorbrug tot halverwege de Waalkade blijkt in beroerde staat te verkeren. Stroomopwaarts tot aan de Grotestraat (het punt waar ooit de Gierpont naar Lent vertrok) is de kade er zo slecht aan toe dat deze wederom vervangen moet worden. In de keerwand bevindt zich een lek waardoor zand wegspoelt, en dat geeft al zo’n zeven jaar reden tot zorg. Na grondige inspectie blijkt dat reparatie van de kering niet mogelijk is. De in 1981 aangelegde damwand zal moeten worden vervangen. De gemeente beschikt echter niet over het benodigde geld daarvoor. De aanleg van de waterkering in 1981 kostte zo’n 4 miljoen gulden. Daarbij werd het westelijk gedeelte van de kade verlaagd, daar waar de elektriciteitscentrale uit 1908 stond. De bouw van een nieuwe damwand, berekend op een houdbaarheidsduur van een halve eeuw, zou de gemeentelijke budgetten anno 2012 ruimschoots overschrijden. Voor vervanging is nu de hoop op een stevige bijdrage van Rijkswaterstaat gericht. Door de eeuwen heen hebben ondeugdelijke damwanden en keringen in het waterfront al voor veel ellende gezorgd, waarbij de Nijmeegse Benedenstad meerdere malen onder water kwam te staan. Schultz akkoord met extra geld voor ligplaatsen Ligplaatsen Nu er, na onderzoek door technisch adviesbureau Royal Haskoning, inspecties plaatsvinden zal het zo’n vaart niet lopen. Maar er blijft reden tot zorg. Zolang de kering in de Waalkade niet vervangen wordt, heeft dat vooral blijvende consequenties voor de beroeps- en pleziervaart. Zoals aanmeerbeperking bij laag water. Door toenemende claims van passagiersschepen, had de beroepsvaart al het nakijken wat ligplaatsen betreft. De damwand uit 1981 verving de damwand van 1951. Alvast wat geld voor 2041 reserveren? Minister Schultz stelt dit jaar 250.000 euro extra beschikbaar voor de maatwerkvoorlichting aan verladers over binnenvaart. Daarom had Elbert Dijkgraaf van de SGP in een amendement gevraagd tijdens de behandeling van de I&M-begroting. De financiële dekking komt uit het programma Beter Benutten. Ook het amendement dat Dijkgraaf samen met Sander de Rouwe (CDA) indiende om 6 miljoen euro extra te investeren in de aanleg van ligplaatsen, ziet Schultz als “ondersteuning van beleid” en dus wenselijk. Dat bedrag moet komen uit het programma Beter Benutten en het budget van de Quick Wins Binnenhavens. “Ik onderschrijf het belang van voldoende ligplaatsen voor een veilige en efficiënte binnenvaart. Voldoende ligplaatsen zorgen voor een efficiënt gebruik van de beschikbare capaciteit op het vaarwegennet. Dit sluit aan bij de doelen van mijn RHINECONTAINER EN CONTARGO ZIJN ZUSTERBEDRIJVEN programma Beter Benutten. Naast de meer structurele oplossingen met overnachtingplaatsen, die ik onderzoek in verschillende MIRTstudies, onderschrijf ik de wens om ook voor de korte termijn al oplossingen voor de huidige tekorten te bieden door aanleg van eenvoudige extra ligplaatsvoorzieningen.” Geen VERS-regeing De minister ziet niets in het amendement van Arie Slob (Christen- Unie) om een nieuwe VERS-regeling in te stellen ter stimulering van schonere motoren. De regeling zou voor de periode 2012-2015 elk jaar 5 miljoen euro gaan kosten. OFFICIEEL DEALER BINNENVAART MWM DEUTZ WÄRTSILÄ ADVERTENTIE STORK BOLNES WERKSPOOR www.hoogendijksliedrecht.nl +31(0)184 49 30 30 Schultz ontraadt de Tweede Kamer deze regeling. ”De vorige VERS regeling, die liep van 2007 t/m 2010, was geen succes en werd slechts voor minder dan 20% uitgeput. Uit de evaluatie van de regeling bleek onder andere dat een dergelijke regeling alleen zin heeft in combinatie met een naderende aanscherping van Europese emissienormen voor binnenschipmotoren.” Die nieuwe CCR-norm treedt pas in 2016 in werking en schonere motoren komen niet eerder dan 2014 of 2015 op de markt. ADVERTENTIE SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS Nautica,1x lichtmatroos i.b.v. dienstboekje met functie lichtmatroos. vaar/verlof i.o. loon comf. CAO. hr@shipcrew.nl SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS Adriana Maria, 2x lichtmatroos i.b.v. dienstboekje met functie lichtmatroos. vaar/verlof i.o. loon comf. CAO. hr@shipcrew.nl ADVERTENTIE

Binnenvaartkrant