Views
2 years ago

2012-01

  • Text
  • Januari
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Schip
  • Rotterdam
  • Haven
  • Onze
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 4 10

De Binnenvaartkrant 4 10 januari 2012 [ Familieberichten ] Familieberichten zijn mededelingen van: geboorte, verloving, huwelijk, overlijden, dankbetuiging en in memoriam. Het plaatsen van een familiebericht in De Binnenvaartkrant kost 0,78 per mm in hoogte, excl. 19% BTW. Zo geeft u een familiebericht op: Telefonisch: 010-4140060 (ma. t/m vr. van 09:00 tot 17:00 uur) E-mail: service@binnenvaartkrant.nl Fax: 010-4140212 Schriftelijk: De Binnenvaartkrant, Afd. Familieberichten. Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam (met vermelding van naam, adres en telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent). Sluitingstijden: Familieberichten kunt u tot maandagmorgen 10:00 uur, in de oneven weken, opgeven. NB: Voor alle zorgvuldigheid worden familieberichten alleen geplaatst als verificatie van de afzender mogelijk is. TE KOOP (snel) mvs 800 t. 1958 vlak/kim 1995 Mitsu. 600 pk, 1000 uur, boeg v. Tiem, 210 pk 2008, all st-hut airco, sat. incl. Tel. 0475-319371 SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS Zeus,1x lichtmatroos i.b.v. dienstboekje met functie lichtmatroos. vaar/verlof i.o. loon comf. CAO. hr@shipcrew.nl Gevraagd VOLMATROOS TE KOOP / TE HUUR Scheepstype : drogeladingduwbak Lengte : 71,00 evt. voorzien van vleugels (8,50) totale lengte 79,50 Breedte : 9,50 Diepgang : maximaal 3,05 Tonnage : 1588 Bouwjaar : 2008 - nieuw www.huizinga-snijder.nl op ons m.s. Maarten Tromp i.b.v. dienstboekje B.V. Zand-en Grindhandel Raaijmakers Oosterhout Nieuwe Bouwlingstraat 63-4901 KH Oosterhout nb Tel. 0162-427431 / 06-53155964 Verkoop Scheepsmotoren VOLVO, DAF, SCANIA Div. keerkoppelingen, gereviseerde en gebruikte motoren in voorraad. GEBR. BOS Oostmaat 13 - Bunschoten/Spakenburg Tel. 033 - 298 14 05, Fax 033 - 298 51 08 ★ In Memoriam Lieve Esmee voor altijd in ons hart. Opa en Oma Marijn en Selma Lara en Nina Sanne en Dennis Scheepstype : 2 Midden – voorschepen Lengte : 70 Breedte : 9,50 Bouwjaar : 2010 Holte : 3,05 Voor meer informatie: Tel. +31(0)78-6816000 of +31(0)653125892 Email: info@slokkers.nl 03-01-2011 03-01-2012 10 nieuwe overalls € 99,00 Werkkleding vlamvertragend, Veiligheidsschoeisel Regenkleding Werkjassen Prijzen excl. btw www.terwijn-zwolle.nl tel. 038 4651728 MEDISHIP AG vraagt voor het passagiersschip “Da Vinci” en de aankomende “nieuwbouw Antoino Belluci” STUURMAN (Rijnpatent is een pré) MACHINIST MATROOS Vaargebied hoofdzakelijk Rijn, Moezel, Main en Donau. Voor deze functie is/zijn gewenst: • Ervaring in soortgelijke functie • Goede technische kennis • Goede contactuele eigenschappen • Representatief uiterlijk • Bij de betreffende functies behorend een dienstboekje Voor meer informatie kunt u zich wenden tot Dhr. P. van Hengst Tel: 06-12344067 / 06-53125546 of email je CV naar patrickvanhengst@mac.com Voor al uw sloopwerkzaamheden 24 UUR SERVICE • Batterijen en Tractiebatterijen • Alle elektrische- en elektronische herstellingen • Nieuwbouw en verbouwingen • Eigen inbouw van generatorsets • Airconditioning installaties, Orlaco camera’s Tel: +32 (0)3 326 70 90 Vosseschijnstraat Haven 140 B-2030 Antwerpen SCHEEPSSLOPERIJ NEDERLAND B.V. Havenweg 1. Postbus 5234 3295 ZJ ‘s-Gravendeel Telefoon: 078-6736055 Autotel. 06-53199616 Fax: +32 (0)3 326 02 87 E-mail: info@vanstappen.eu www.vanstappen.eu OFFICIEEL DEALER RADIO HOLLAND VERDELER VAN MASTERVOLT - VICTRON - HATZ - JOHN DEERE • Levering en installatie van alle merken motoren • Reviseren en uitlijnen Officieel dealer van Tevens steunpunt van Iveco Machinefabriek A.A. Vink B.V. Rivierdijk 78 3361 AR Sliedrecht Tel: +31 (0) 184 411 922 Fax: +31 (0) 184 419 565 Email: mfvink@xs4all.nl

De Binnenvaartkrant 5 10 januari 2012 Huizen weert ook passagiersvaart Wat twittert de DOOR EVERT BRUINEKOOL De Oude Haven van Huizen wordt verboden gebied voor binnenvaartschepen, party- en rondvaartschepen. Al eerder stelde de woordvoerder van gemeente Huizen dat de Oude Haven wordt herontwikkeld als toeristisch recreatief gebied. ‘Vrachtvaart is niet welkom in de werkhaven van Huizen’, meldde deze krant eind vorig jaar. Inmiddels zijn partyrederijen en eigenaren van rondvaartschepen aangeschreven dat ook zij niet langer gewenst zijn. Om dit verbod mogelijk te maken wordt de havenverordening gewijzigd. Dat ook partyschepen niet meer welkom zijn in de haven van Huizen werd tijdens de jaarvergadering van Koninklijke Schuttevaer afdeling Utrecht bekend gemaakt. Secretaris Freek van IJken meldde dat hij, samen met binnenvaartspecialist Rink-Jan Slotema van verladersorganisatie EVO, dit probleem zou oppakken. Projectontwikkelaars Enkele gedupeerden zijn Walter van den Broek van Faim & Co, die het stoompassagiersschip Succes exploiteert, en schepen als de Zonnebloem en de J. Henri Dunant III die speciaal zijn ingericht voor vaarvakanties met zieken en gehandicapten. Ook partyschip Jules Rechter verbiedt brede tankers Interstream in Amertak DOOR JAN HOEK Het in Geertruidenberg gevestigde Interstream Barging is in het bezit van een ontheffing om de Amertak met tien tankers van een maximale breedte van 11,50 meter te bevaren. Aan minister Schultz had het bedrijf gevraagd om een ontheffing voor acht bredere tankschepen om in de 3 kilometer lange Amertak te mogen varen. Die ontheffing weigerde de minister, waarna Interstream Barging naar de rechter stapte. Die vond vorige week de weigering terecht en stelde evenals minister Schulz dat de doorgang met de brede tankers te gevaarlijk is. Door een joint venture in 2002 van ADVERTENTIE Verne, dat regelmatig in Huizen afmeert voor bedrijfstentoonstellingen en evenementen, moet op zoek naar een andere locatie. Constant in Beweging verenigt varende locaties, spraakmakende evenementen en culinaire traktaties. Eigenaar Constant Geerling maakt regelmatig gebruik van de Oude Haven. “Ik denk dat er toezeggingen zijn gedaan aan de projectontwikkelaars die nu actief zijn in het gebied rond de Oude Haven.” Volgens Geerling is dat niet terecht. ‘De haven zelf is destijds aangelegd met subsidiegelden. Dat betekent dat de haven voor iedereen toegankelijk moet zijn. Ik ben van mening dat schepen die aangesloten zijn bij het Centraal Bureau voor de Rijnen Binnenvaart er gewoon moeten kunnen aanlopen. Ik zou het ook logisch vinden als het CBRB kijkt of de plannen van Huizen kunnen worden aangepakt.” Naar aanleiding van de brief hebben diverse ondernemers de gemeenteraad laten weten dat zij zich afvragen of er andere belangen spelen. Walter van den Broek van Faim & Co: “Informatie uit betrouwbare bronnen doet mij geloven dat parkeerproblemen niet aan de basis liggen van de maatregel. Opnieuw heeft de initiatiefnemer van het Nautisch Kwartier zijn macht doen gelden en laten burgemeester en wethouders opnieuw de oren hangen naar een tot havenmonopolist de Van der Sluijs Groep en Koninklijke Vopak ontstond Interstream Barging, met toen 43 schepen een van de grootste ‘minerale’ tankvaartbevrachters van Noordwest- Europa. De vloot bestaat tegenwoordig uit circa honderd schepen variërend in grootte van 720 tot 8600 ton met een totale capaciteit van ongeveer 338.000 ton. Vorig Ben Vree (57) is per 1 januari benoemd tot directievoorzitter van de APM Terminals Rotterdam op Maasvlakte I en II. De oud-topman van Smit Internationale was tot voor kort interim-CEO bij NorthSea Group, dat onlangs fuseerde met Argos Oil. Ben Vree geldt als een ervaren en krachtige bestuurder. Hij heeft verschillende topfuncties vervuld in de Rotterdamse haven en in het buitenland. Vree krijgt de strategische leiding over de zelfstandige APM Terminals in de Rotterdamse haven. Hij gaat zich bezighouden met de strategie en het uitbouwen van de concurrentiepositie van APM Terminals in het Rotterdamse havengebied. verworden projectontwikkelaar.” Menig ondernemer deelt het denkbeeld van Van den Broek. Nautisch Kwartier Jan Geesink, projectontwikkelaar van het Nautisch Kwartier, bevestigt de vermoedens van de ondernemers. “Wij zijn in 2003, nadat de veerdienst op Huizen was gestaakt, begonnen met de ontwikkeling van het Nautisch Kwartier. Met deze ontwikkeling is een investering gemoeid van rond de 20 miljoen euro in restaurants en een hotel en nog eens een miljoen euro in parkeerplaatsen.” “Wij hebben in de koop- en realisatieovereenkomst laten meenemen dat er geen haven voor partyboten komt. Als de gemeente hiermee niet akkoord was gegaan, waren wij nooit aan dit project begonnen.” Geesink is van mening dat die voorwaarde noodzakelijk was. “Partyschepen gaan liggen op een mooie plek; de gasten parkeren hun auto’s, gaan aan boord en de schepen varen weg. De enige inkomsten zijn een paar honderd euro liggeld. Ik heb er helemaal geen moeite mee als partyschepen met gasten aan boord naar het Nautisch Kwartier komen. De gasten kunnen dan een mooie wandeling maken, iets eten, iets drinken, gaan bijvoorbeeld karten, schepen daarna weer in en het partyschip vertrekt. Op die manier WISSELING VAN DE WACHT personeelswisselingen en benoemingen Vree: “APM Terminals is een leider in Rotterdam. De combinatie van het optimaal benutten van de bestaande terminal op Maasvlakte I, samen met de ontwikkeling van een van de modernste terminals op Maasvlakte II op een toplocatie in Rotterdam, is een geweldige uitdaging.” * * * Sinds 1 januari is Leo Kusters managing director Mobiliteit bij TNO. Kusters (foto) was director of innovation bij de onderzoeksorganisatie. Hij volgde Lorike Hagdorn op, die nu director strategy is geworden. Ir. L.J.J. Kusters (1961) studeerde Landbouwtechniek in Wageningen is het een win-win-situatie.” “Maar als de haven alleen als afvaartlocatie wordt gebruikt, zijn de ondernemers van het Nautisch Kwartier de dupe. De parkeerplaatsen worden ingenomen door mensen die geen gebruikmaken van de vele toeristisch recreatieve mogelijkheden die het Nautisch Kwartier biedt.” Waarschuwen De woordvoerder van Huizen stelt dat de gemeente inderdaad van diverse schippers en rederijen verzoeken heeft ontvangen voor een ligplaats of afmeerplaats. “Voor ons was dit alles reden om ambtelijk naar de havenverordeningen te kijken. In de loop van deze maand zijn de nieuwe beleidsregels klaar. Wij hebben, vooruitlopend daarop, alvast brieven verzonden aan de betrokken partijen omdat wij het netjes vinden de schippers die af en toe de werkhaven aandeden te waarschuwen. In de brief melden wij dat wij bezig zijn met herziening van de beleidsregels en dat zij vanaf 2012 geen gebruik meer kunnen maken van de werkhaven.” Ook bevestigt de gemeentewoordvoerder dat in de koop- realisatieovereenkomst inderdaad is afgesproken dat partyschepen geen gebruik mogen maken van de haven om de parkeerfaciliteiten voor het Nautisch Kwartier te waarborgen. jaar verkocht Vopak zijn belang in Interstream Barging aan North Sea Group, die korte tijd later 70 procent van de aandelen weer aan de familie Van der Sluijs overdeed. Voor Interstream Barging is de rechterlijke uitspraak een streep door de rekening. Het bedrijf voerde eerder bij de minister aan dat brede pontons en zeeschepen diezelfde vaarweg wel mogen bevaren. Maar volgens Schultz gaat het hierbij om uitzonderlijke transporten die maximaal een paar keer per jaar en onder speciale verkeersbegeleiding met een silo op een ponton plaatsvinden. Ook daarmee was de rechter het eens; de transporten zijn volgens hem niet met elkaar te vergelijken. en werkte eerder bij DAF Trucks. Hij werkt sinds 1994 bij TNO en is daar vooral actief geweest in het Automotive-domein. TNO is een onafhankelijke innovatie-organisatie die zich focust op zeven thema’s. Mobiliteit is er daar één van: het stimuleren van de combinatie van technologische innovatie, beïnvloeding van menselijk gedrag én slimmere organisatie om de mobiliteit van Nederland structureel te verbeteren. binnenvaart? @ErikvanToor Bij de notaris voor officiele oprichting BBU. #Binnenvaart gefeliciteerd! De eenwording krijgt een gezicht. 30-12-2011 @petervdalen Binnenvaart Branche Unie is een feit. Proficiat!! Ik hoop van ganser harte dat de Unie beter vaart dan Binnenvaart Nederland. 30-12-2011 @Bargelink Interessanter Vortrag zum Thema Social Media von Monique Rook beim Telematicadag in Nijmegen. 30-12-2011 @BSchifferinnen Portal exklusiv für Schifferinnen (und Interessierte) eröffnet. 3-1-2012 @RotterdamPilots Windy new year! SSW bf 9. Waveheight 470 cm sign. 25 still pilots working in #portofrotterdam #loodswezen 3-1-2012 @Argos Oil Geweldige eer -> Boeganker voor onze CEO Peter Goedvolk 3-1-2012 @Ecotanker Burgemeester en wethouders van Barendrecht komen op bezoek op de Ecotanker #ecotanker #Milieu 3-1-2012 @jhstruijk Onderzoek van Bureau Telematica noopt Rijkswaterstaat tot metingen van de mobiele verbindingen langs vaarwegen. 4-1-2012 @DeenShipping Vandaag tv opnames gehad op de #Argonon voor de 8-delige documentaire “#Wereld van de binnenvaart” eerste uitzending 7 Januari om 16:30 RTL7 4-1-2012 Blijf op de hoogte van het nieuws en volg De Binnenvaartkrant op Twitter:@ BVK_binnenvaart ADVERTENTIE

De Binnenvaartkrant