Views
2 years ago

2012-01

  • Text
  • Januari
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Schip
  • Rotterdam
  • Haven
  • Onze
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 28

De Binnenvaartkrant 28 10 januari 2012 Wij feliciteren C.V. Savona Tankvaart van harte met het mts Savona. Maritieme betimmeringen en interieurbouw Olie- en brandstoffiltratie DAMEN MARINE COMPONENTS v a a r t ! b e h o u d e n e e n

De Binnenvaartkrant 29 10 januari 2012 Twee Cypriotische gezusters DOOR CEES DE KEIJZER Koesterend in de ochtendzon liggen ze zij aan zij, de Marnedijk en de JRS Alster. Boven het westen hangen donkere wolken, wat min of meer symbolisch is voor deze zusterschepen. Voor de Kerst lagen ze zonder emplooi in de Merwehaven en dat is een kwalijke zaak. Zeker voor de aandeelhouders van de CV-constructies waarmee ze gefinancierd zijn. Met de investeringsaftrek zal ongetwijfeld fiscaal voordeel behaald zijn maar in latere jaren moet het rendement toch komen uit de bevrachting en deze 698 TEU containerschepen liggen hier nu werkeloos. De gezusters zitten netjes in de verf en zien er met hun maten van 129 bij 21 meter goed uit. De Marnedijk van 2006 is een jaartje ouder dan haar zus en, hoewel de Marne een Frans riviertje is, staat ‘dijk’ er toch in onvervalst Nederlands. De naam JRS Alster doet, gezien het riviertje Alster bij Hamburg, meer Duits aan. Toch stammen beide schepen uit hetzelfde nest want één en dezelfde opdrachtgever liet ze op stapel zetten op de Mawei Shipyard in het Chinese Fuzhou. Sinds de bouw varen ze onder de ‘goedkope’ maar wel fiscaal aantrekkelijke vlag van Cyprus. Administratief staan ze bij twee aparte rederijen geregistreerd, de ene bij de Scheepvaartonderneming Marnedijk CV en de andere bij de Agilitas Reederei KG, beiden gevestigd op hetzelfde adres in Limassol. Desondanks hebben de twee gezusters, afgezien van hun Chinese geboortegrond, een Cypriotisch-Duits-Nederlandse familieband. De Marnedijk wordt gerund door Navigia Shipmanagement in Groningen en de JRS Alster door S & D Shipmanagement in Hamburg, wat de Nederlandse en Duitse naam verklaart. De familieband is echter nog hechter want Navigia Holding is de Nederlandse dochteronderneming van de Duitse rederij Rudolf Schöning uit Haren-Ems. Het JRS vóór Alster is de afkorting van zoon en vader Johannes & Rudolf Schöning en dat maakt het nog duidelijker. (foto Koos Goudriaan / www.worldshipsocietyrotterdam.nl) WERELDSCHEPEN Deze rubriek wordt verzorgd door leden van de Rotterdam Branch, een afdeling van de World Ship Society. Dat is een in Engeland gevestigde, wereldwijd actieve vereniging van maritiem geïnteresseerden die zich, op welke manier dan ook, betrokken voelen bij haven en scheepvaart. De Rotterdam Branch is met 250 leden de grootste ter wereld en stelt zich ten doel haar leden regelmatig bij elkaar te brengen, te stimuleren in hun gemeenschappelijke belangstelling en kennis van hun interessegebied te vergroten. Hoe? Zie www.worldshipsocietyrotterdam.nl World Ship Society Rotterdam Branch Damen levert vier platformbevoorradingsschepen (illustratie Damen Shipyards) Het Noorse offshorebedrijf World Wide Supply (WWS) plaatst bij Damen Shipyards een order voor vier PSV 3300 CD schepen. Het gaat om een nieuw type platformbevoorradingsschip en is volgens de E3-principes van Damen speciaal ontworpen om platforms ook onder slechte weersomstandigheden veilig en efficiënt te kunnen bevoorraden. De schepen worden gebouwd bij Damen Shipyards Galati in Roemenië. De PSV 3300 CD werd afgelopen november tijdens de Europort gelanceerd. Er is lang onderzoek gedaan naar dit ontwerp, omdat Damen behoefte had aan een nieuw soort bevoorradingsschip. Het is een echt werkpaard, met goed zeeganggedrag, dat minder onderhoud vergt en een lagere uitstoot heeft. Het schip voldoet aan de striktste milieu- en veiligheidsnormen en er is veel aandacht besteed aan het comfort van de bemanning. De snelheid van het 80 meter lange schip (met een hoofddek van 720 m²) is verbeterd, ondanks het feit dat het schip hetzelfde motorvermogen heeft als zijn voorgangers. Er is op grote schaal gebruik gemaakt van geavanceerde techniek en onderdelen die bij andere PSVseries van Damen hun waarde hebben bewezen. Meer comfort en veiligheid Het unieke, in het oog springende ontwerp met een gestroomlijnde boeg maakt de PSV 3300 een onderscheidend schip. Damen heeft bij het ontwerpproces veel gehad aan de input van WWS en aan de resultaten van het onderzoek dat Damen uitvoerde aan boord van Damen-PSV’s die op de Noordzee en rond Brazilië aan het werk waren. Het resultaat is een schip dat weinig last heeft van slamming en meer comfort en veiligheid biedt, zowel voor de bemanning als voor het schip zelf en de lading. World Wide Supply is eigendom van een groep Noorse en internationale investeerders en bedrijven die zien dat er behoefte is aan gespecialiseerde offshorediensten en -schepen. WWS zal een managementovereenkomst afsluiten met Remøy Management uit Noorwegen, waarmee het kan profiteren van de 40-jarige ervaring van Remøy op het gebied van scheepsbeheer en -bemanning. Remøy (en de groep waartoe het bedrijf behoort) is een van de belangrijkste investeerders in WWS. Al in 2010 kondigde Remøy aan dat het bedrijf nieuwe mogelijkheden wilde onderzoeken en dus ook andere markten dan de eigen core business (onder andere het beheer van schepen van de Noorse Kustwacht). ADVERTENTIE E3-principes Om de milieu-effecten van schepen terug te dringen en tegelijkertijd de efficiency te vergroten, werkt Damen volgens de E3-principes: ‘Environmentally friendly’ (milieuvriendelijk), ‘Efficient in operation’ (efficiënt) en ‘Economically viable’ (rendabel). In het nieuwe ontwerp komt alles bij elkaar: het milieu, de mensen die het schip draaiende houden en de eigenaren die er winst mee moeten maken. De vorm van de romp, de coatings, de plaats van de tanks, de koelmiddelen, hergebruik van afvalwarmte en uitstoot van de motoren: de PSV 3300 CD voldoet aan alle recente richtlijnen voor clean design en milieubescherming van de belangrijkste instanties op dit gebied. SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m.

Binnenvaartkrant