Views
5 years ago

2012-01

  • Text
  • Januari
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Schip
  • Rotterdam
  • Haven
  • Onze
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 2 10

De Binnenvaartkrant 2 10 januari 2012 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Monique van Thull Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-22871516 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Frank Antonie van Alpen T 06-25061913 frankantonie@planet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@orange.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 heiligers.fotopers@hetnet.nl Lay-out Maureen van Gent Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. SLOWAKISCHE FIRMA BIETET PERSONAL für Arbeit auf Frachtschiffe und Personenschiffe in diese Fäche: Deckman, Lichtmatrose, Matrose, Steuerman Kontakt: kozar.juraj@gmail. com, tel: 0042-1904341412, fax: 0042-1356416092 QUALIZIFIERT UND SOLID ARBEITSKRAFT FÜR IHRE SCHIFFE. LEUK VOOR DE AFWISSELING! GYRON CREW ZOEKT i.o.v. Bosch & Ooms Barging BV voor MS Uniqueship 2x lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel.:015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. J.A. van de Wijgaart voor MS North Carolina volmatroos en/of Stuurman i.b.v. dienstb. GYRON CREW ZOEKT i.o.v.Scheepvaartbedrijf Vantage BV 2x lichtmatroos en/ of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel.:015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. Scheepvaartbedrijf Singa V.O.F. 2 x lichtmatroos en/ of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ wordt ZZP-er of oproepkracht op met functie Volmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. een rondvaartboot in Amsterdam! Heb je tijd over en een groot vaarbewijs? Bel. 020-6791370 en vraag naar Anoushka. Vast personeel ook welkom. TE HUUR OF TE KOOP zelfvarende containerbak Enya. Tel: 32475982099 of +31620250460 GERWIL CREWING ZOEKT i.o.v. ms Oranje Nassau, Stuurman. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel.:015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. Quadrans III BV voor MS Quadrans III 2x lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel.:015-2563764 GYRON CREW ZOEKT loon conform CAO. Tel.:015-2563764 AFVALLEN MET HERBALIFE! 60 miljoen tevreden gebruikers in 75 landen! Start NU! 078-6104454, www.happyline.nl HOLLAND SHIP CLEANING Wij komen met serviceboot ruimen en tanks 500BAR, conservering en coatings. Werkgebied Moerdijk (licht)matroos i.b.v. dienstboekje i.o.v. Scheepvaartbedrijf Tel. 06-17324458 met functie (licht)matroos, vaar/ verlof i.o. loon conf. CAO. crew@gerwil.com BENT U OP ZOEK NAAR PERSONEEL? Gerwil Crewing Poland S.P.ZO.O. bied u per direct aan: Poolse Lichtmatroos tot Stuurman. Informeer naar onze gunstige voorwaarden: E. poland@gerwil.com T. +48 660040322 of 0527 690032 WIJ ZOEKEN! voor onze mvs, een stuurman met ervaring in de binnenvaart, 4 wk op/4 wk af. Int. vaart. Tel. 06-51434153 GEZOCHT NETTE MATROOS droge lading vaart, 2wk op/ 2 wk af.. Loon n.o.t.k. Tel. 06-51485579 TE KOOP dubbelwandige tanker bj 2005 125 bij 11,40, 2x ABC nieuwe klasse inruil dubbelwandige 86 meter tanker of casco mogelijk. Info sailinglynn@wxs.nl Felicia BV 2x lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel.:015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. Scheepvaartbedrijf Vantage BV volmatroos en/of Stuurman i.b.v. dienstb. met functie Volmatroos/ Stuurman. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel.:015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. VOF van Veen voor MS Armira, 2x Lichtmatroos en/ of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel.:015-2563764 GEZOCHT Kempenaar 50m x 5,50m of +/- 800 tonner voor vast werk NL/BE, 6 maanden tot 12 maanden. Vereisten: 1 ruim, 1 opening, ijzeren vloer. Contact: +32 499 731 631 E-mail: info@ hollandshipcleaning.nl LEERLING MATROOS op mbs Jan-s., wknd vrij. Liefst enige ervaring. www.snoeischeepvaart.nl Tel. 06-53596806/06-53585243 Geschikt voor Astra 19,2° en 23,5° Oost vanaf W 2.499 Ongestoord satelliet TV-ontvangst Televisiekijken aan boord zonder onderbreking! Het EPAK satelliet TV-ontvangstsysteem houdt de kwaliteit van het TV-signaal constant. Voor ieder schip of jacht, met 1 tot 999 ontvangers, hebben wij een passende oplossing. ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl GEVRAAGD: Stuurman / 2de kapitein IBV Vaarbewijs Loon : Belgisch Wettelijk Vrije tijdsregeling IOV Containersdienst Rott-Antw. Contact: 0032475821238 KARIN & ARNOLD WILLEN EEN SPITS! Wilt u stoppen i.v.m. leeftijd of om een andere reden; wij zoeken een goed doorgerepareerde Spits geschikt voor alleenvaart, GEVR. KAPITEIN Voor mts type C, Patent tot min Mannheim, vaarsysteem 14/14. Duitse condities of ZZP overeenkomst. Tel: 00316-54323820 MR M.A. VAN ROTTERDAM ‘t Vrije 6, 4301 JZ Zierikzee. Tel. 0111-450445 Fax. 0111-450446 Specialist vervoersrecht VOOR MS-RE-INTRADE, zijn wij opzoek naar stuurmannen en matrozen, met ervaring in de binnenvaart, in het bezit van een dienstboekje, het vaarsysteem: 4 wk.op/ 4 wk.af , het salaris vgls. CAO-Binnenvaart. Tel. +31(0)622424148 VOOR MTS-BEN EN MTS- VOPAK-MARCONI zijn wij opzoek naar min. stahoogte roef 1,90 mtr. LUXE MOTOR (1931, A-STATUS) stuurmannen en matrozen, Tel. 06-19624092 FILIPPIJNSE LICHTMATROOS Euro 75,45 per dag. gaat via Rijn - Main - Donau naar Zwarte Zee, voorjaar 2012. Schippers (50+) hebben groot vaarbewijs maar geen met ervaring in de binnenvaart, in het bezit van een dienstboekje, het vaarsysteem: 8 wk.op/ 4 wk.af , het salaris Laat ons uw schip onderhouden. rivierpatenten. Gezocht gezellige vlgs. CAO-Binnenvaart. Oceanriver Contractors Tel. 0041-435016455 Email: sales@ oceanrivercontractors.com VOOR MTS-TOURMALINE, zijn wij opzoek naar stuurmannen en matrozen, met ervaring in de binnenvaart, in het bezit van een dienstboekje, het vaarsysteem: 4 wk.op/ 4 wk.af , het salaris vgls. CAO-Binnenvaart. Tel. +31(0)622424148 medeschipper met papieren Tel. 06-53449846 SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS Addio,1x (licht)matroos i.b.v. dienstboekje met functie (licht)matroos. vaar/verlof i.o. loon comf. CAO. hr@shipcrew.nl SCHIPPER/ KRAANMACHINIST met matroos biedt zich aan als ZZP-er. Tel. 06-47662395 Tel. +31(0)622424148 GEZOCHT VOOR MS NADORIAS jonge zelfstandige en enthousiaste schipper. Vaargebied Rotterdam - Groningen. 14/14 of 7/7. Loon notk. 06-53919092/ 06-55384668 info@sendo-shipping.nl AFLOSSER NODIG VOOR RIJN & BINNENVAART? Bel: 0031-622515555 KICKERS Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Vanaf 3 plaatsingen ontvangt u 10% korting op het totaalbedrag (excl. 19% BTW) Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 3,65 extra administratiekosten.* * bedragen zijn incl. 19% BTW. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.** Bankrekeningnummer: __________________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Banknaam: _____________________________________________________ Land + plaatsnaam van uw bank: _________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Datum: _______________ Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 1x 10,00 * 15,00 * 20,00 * 25,00 * 30,00 * 35,00 * 40,00 * ** Automatische afschrijvingen zijn alleen mogelijk vanaf Nederlandse en Duitse bankrekeningen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur.

De Binnenvaartkrant 3 10 januari 2012 Brussel akkoord met overname van Lehnkering >> Vervolg van pagina 1 Alpherium zal na alle technische en organisatorische problemen van 2011 zwarte cijfers moeten gaan schrijven in 2012. Er is in 2011 flink geïnvesteerd in opleiding van personeel, kranen en machines. In 2011 zal een groot aantal nieuwe klanten gebruik maken van de terminal. Wij schieten op 45.000 containers via de terminal.” Aldus Antvelink. “Dat zou dan betekenen dat we 10 miljoen vrachtwagenkilometers Terminals Rhinecontainer: Neuss, Mainz, Frankfurt, Worms, Mannheim en Karslruhe. Contargo: Aschaffenburg, Basel, Béthune, Dortmund, Dourges, Duisburg, Emmerich, Frankfurt, Germersheim, Koblenz, Ludwigshafen, Ottmarsheim, Prouvy, Straatsburg en Wörth. van de Nederlands wegen afhalen.” Veel wordt verwacht van de inzet van het speciaal voor dit transport gebouwde nieuwe scheepstype Gouwenaar, waarvan de komende jaren drie in de vaart komen. Imperial Het Zuid-Afrikaanse concern Imperial heeft met Imperial Reedereidochter Alcotrans ook een flinke (in Zwijndrecht gevestigde) containeroperator in huis en is tevens sterk in het vervoer van bulk. Met de acquisitie van Lehnkering heeft Imperial de activiteiten flink uitgebreid. De Europese Commissie had weinig moeite met deze overname, getuige haar verklaring dat deze uitbreiding geen gevolgen heeft voor de marktwerking in de sectoren waarin beide bedrijven actief zijn. Logistiek dienstverlener Lehnkering is actief voor de staal- en chemische industrie, telt 2.700 medewerkers en heeft een jaaromzet van 550 miljoen euro. Imperial telt 40.000 werknemers en een omzet van 6,8 miljard euro. De activiteiten strekken zich uit van de logistiek tot en met autohandel en toerisme. In Europa houdt Imperial zich bezig met binnenvaart, zeevaart en de overslag van containers en massagoed. Neska intermodal is het containernetwerk van Imperial Logistics International met acht terminals langs de Rijn. Hartverwarmend afscheid van ‘BN-er’ Ton Roos De voormalige directeur van het CBRB is al een tijdje uit beeld bij zijn ouwe club, maar het is bij de Groep Varende Ondernemers niet ‘uit het oog, uit het hart’, want Ton Roos werd na de ledenvergadering op 5 januari bij een drukbezochte receptie een hart onder de riem gestoken. Enkele uren later deed de sociëteit De Wandelgang bij monde van aalmoezenier Bernard van Welzenes het nog eens dunnetjes over. Ton Roos kreeg in juni 2008 een hersenbloeding. Als gevolg daarvan moest hij een jaar later terugtreden als directeur van het CBRB. Hij werd medewerker van het ooit door hemzelf opgezette EICB, maar verliet die organisatie vorig jaar met de stille trom. Met name door de Groep Varende Ondernemers werd het als onrechtvaardig gezien dat er nooit netjes afscheid was genomen van de man die zo’n lange tijd zo veel voor het CBRB had gedaan. Dat bleek wel uit de speech van voormalig ondernemer Rinus de Korte, zelf ooit bestuurslid van het CBRB (en voorzitter van de EBU), die het initiatief had genomen tot de afscheidsreceptie, waar Ton en zijn vrouw Hester zichtbaar van genoten. “Toen Ton directeur werd, telde de Groep Varende Ondernemers twaalf leden.” Hoe belangrijk Ton Roos die varende ondernemers vond, heeft Hester ook mogen ontdekken. Rinus de Korte: “Hij stond ermee op en hij ging ermee naar bed… Toen Ton vertrok, waren er 250 leden dankzij de tomeloze energie en het enthousiasme van Ton. Jij had je joviale manier om je netwerk te onderhouden en wist de ondernemers te overtuigen en binnenboord te houden.” Ton Roos is dan misschien geen Bekende Nederlander geworden, hij mag wel door het levens als een originele BN’er: hij stond immers aan de basis van Binnenvaart Nederland en oudvoorzitter Jhr. Hubert-Jan van der Wijck van het CBRB wees er bij de receptie op dat misschien nu de ‘oude idealen’ uit de tijd van BN worden gerealiseerd (met het transitiecomité). Ton vertelde in zijn reactie hoe dat toen ontstond. “Na een periode van hoogwater heb ik samen met Jan de Vries van de ONS gepleit voor een schadevergoeding en daarna zijn we gaan werken aan een verbetering van de verhouding tussen de organisaties.” Hij zocht overal mogelijkheden om Onderonsje tussen bestuursleden van De Wandelgang, Ad Kraaij en Bernard van Welzenes. De Nieuwjaarsreceptie van sociëteit De Wandelgang was andermaal een groot succes. die samenwerking te versterken. “Ik dacht zelfs het EICB een gezamenlijk secretariaat te maken voor Kantoor Binnenvaart en het CBRB. Ik streefde er altijd naar om de partijen dichter bij elkaar te brengen. Het is fantastisch dat dit nu serieus wordt en ik wens de organisaties dan ook heel veel succes toe.” “Bouw nu snel tweede kolk Eefde” Binnenvaartorganisaties, de EVO en Tweede Kamer-leden roepen minister Schultz op zo snel mogelijk een tweede kolk bij Eefde te laten bouwen. De stremming na het neerstorten van een van de sluisdeuren maakt pijnlijk duidelijk hoe hard die uitbreiding nodig is. In de nacht van 2 op 3 januari stortte een van de sluisdeuren naar beneden. Sindsdien is de toegang tot het Twentekanaal afgesloten en de stremming lijkt nog lang te gaan duren. Kijk op www.binnenvaartkrant.nl voor meer nieuws over de stremming. Brothers 4 Oil In de vorige Binnenvaartkrant stond een artikel over de in de vaart gekomen tanker Curacao. Daarin werd het pas opgerichte Brothers 4 Oil van Stefan Uittenbogaard als leverancier van de Mobil-smeermiddelen genoemd. Dat was ook helemaal correct. Alleen stond in de leverancierslijst op dezelfde pagina de naam van UTB vermeld en dat klopte dus niet. ADVERTENTIE Ton Roos en zijn vrouw Hester ontvangen bloemen van Rinus de Korte (links), die namens de Groep Varende Ondernemers sprak. (foto’s MG Redacties) Neem alleen genoegen met het beste: sta op Speedheat! • onze ervaring meer dan 550 binnenvaartschepen • ons systeem 100% veilig,zelf regulerend,iso gecertificeerd • onze organisatie 22 jaar beproefde kwaliteit, landelijk werkend netwerk Meer weten? Bel + 31 (0)117 40 15 00 of +31 (0)6 202 507 29 of kijk op internet: www.speedheat.nl Wapen je tegen Cato de Oude STEKEN ONDER WATER door Michel Gonlag lees ook de online column op www.binnenvaartkrant.nl Bij elk lobbygesprek eindigen die jongens van TLN met: “O by the way, de Akte van Mannheim moet worden afgeschaft.” Waar kennen we dat van? O ja, van de toerbeurt. Die moest ook worden afgeschaft, vonden de verladers in de jaren ‘80. Jan de Vries maakte altijd die leuke vergelijking met de Romeinse senator Marcus Porcius Cato (Cato de Oude) die tot zijn dood in 149 vChr. elke speech in de senaat eindigde met “Overigens ben ik van mening dat Carthago verwoest moet worden!” (Ceterum censeo Carthaginem delendam esse). Carthago (nu ongeveer waar Tunis ligt) was een lastige concurrent voor het Romeinse Rijk. Drie jaar na de dood van Cato hebben de Romeinen de stad grondig verwoest en de bevolking uitgeroeid. Een beetje oppassen dus met die Akte van Mannheim, de grondvesting onder het succes van de Europese binnenvaart en van zeker drie zeehavens. Waarmee niet gezegd is dat de beschermvrouw van de Akte niet wat moderner mag worden aangekleed. Het waren goeie ideeën in 1868 maar we leven nu in 2012: het jaar van de Waarheid. De waarheid begon met een sluisdeur die naar beneden kwam als een goed voorbeeld van slecht onderhoud. Onheilspellend voor het jaar van de waarheid voor de euro, voor Europa, voor het Nederlands elftal, voor het transitiecomité, voor Cruijff, Rhinecontargo en voor Barack Obama. Volgens de Maya’s eindigt 21 december de wereld met alle waarheden en leugens. Er zijn heus mensen die hun spaargeld nu opmaken omdat ze er na dit jaar toch niets meer aan hebben. Dat is natuurlijk uitstekend voor de economie, maar slaat gelukkig nergens op. Omdat de lange telling van de Mayakalender eind december op nul uitkomt (en opnieuw begint) worden grote veranderingen voorzien, zoals een wereldwijde bewustzijnsverandering. Dat zou in de binnenvaart net op tijd zijn. Je denkt al snel aan het transitieproces. Terecht, maar het draait niet alleen om een stel beroepsvergadertijgers. Het gaat over de binnenvaart en het gaat over geld. Je kunt je spaargeld met rust laten, maar neem in je begroting wel een stevige contributie mee voor een stevige vertegenwoordiging, want die zal je nodig hebben, al is het maar om je de Cato de Oudes van het lijf te houden. En zet wat centen opzij voor af en toe een leuke campagne om de binnenvaart op de kaart te zetten. Neem je voor: geen kaart zonder de binnenvaart.

Binnenvaartkrant