De Binnenvaartkrant 10 10 januari 2012 www.huizinga-snijder.nl SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3-355.16.88 Fax: 0032(0) 3-355.16.99 Email: admin@somtrans.be Kom werken bij een rederij met toekomst, ook voor jou! • Kwaliteitsverantwoordelijke Takenpakket: Kwaliteitssystemen beheren (ISO,TMSA) Incidentenrapportering en opvolging Interne en externe audits Opmaken presentaties Profiel: Nautische en technische kennis: pluspunt Opleiding: A1 Bachelor Talenkennis: Duits en Engels Kom terecht in een gezonde werksfeer waar je van volgende voordelen geniet: • Arbeidszekerheid • Punctuele betaling van uw loon • 100% sociale zekerheid • Moderne en vele dubbelwandige schepen • Betaling van bijkomende cursussen voor certificaten TE KOOP ANKERLIEREN 1 set Nieuwe Voor- en Achter ankerlier , hydraulische aandrijving Kettingen 38 mm en staaldraad 34 mm. Prijs € 30.000,- VETH BALLAST POMPEN 2 stuks Nieuwe Type VP 14, serie 3 ( Lage inbouw, korte bocht) Voorzien van Electro motor 9 kW, 400 V blindplaat met lasflens, elektrische lokale bediening+ frequentie regelaar Prijs € 4500,- per stuk VOOR : • alle onderhoudswerkzaamheden • alle scheepsreparaties • verlengingen / inkortingen • hellingdok tot 60 meter Veerweg 59A - H.I. Ambacht Tel. 078-6812551, b.g.g. 078-6822742, Fax 078-6821446 w.buitendijk@scheepswerfhetanker.nl - www.scheepswerfhetanker.nl Gebr. Sluyter koersbepalend in verzekeringen Gespecialiseerd in verzekeringen voor de binnenvaart Beurs-World Trade Center, Beursplein 37 Postbus 30101, 3001 DC Rotterdam Receptie 17e verdieping Telefoon 010-405 20 00, Telefax 010-405 52 52 Officieel vertegenwoordiger van “The Standard P. & I. Association Ltd.” te Londen. DEN BOER GELASTE SCHEEPSSCHROEVEN - sterk en veerkrachtig - licht in gewicht - hoogwaardig lassen - gemakkelijk te repareren - nauwkeurig uitgebalanceerd ing. J.W den Boer Noord 41A Krimpen a.d Lek NEDERLAND B.V. Voor alle soorten lieren en kluizen Gespecialiseerd in: • BINNENVAART • VISSERIJ • ZEEVAART • BAGGERIJ tel. 0164-680097 fax 0164-681971 www.lemans-nederland.eu Tevens voor: • rollenkluis • verhaalrol • panama kluizen • blokken en schijven • fairleads • takels en dommekrachten Tel. 0180 - 512264 b.g.g. 010 - 4820093 VLINDERKLEPPEN 4 stuks Nieuwe Vlinderklep met wormkast bediening Econosto figuur no.4622, DN 350-PN10, LR keur. Prijs per stuk € 875,- STUURSTOELEN 2 stuks Nieuwe Michigan de Luxe met antraciet stoffen bekleding op Zwaardvis onderstel in hoogte verstelbaar, rugleuning verstelbaar. Prijs per stuk € 200,- SKF Oil Injectors 2 stuks Nieuwe SKF No. 226400 in koffer Prijs per stuk € 600,- Bel voor informatie: 0655187108 DA-CAPO SPECIALIST IN SCHEEPSTIMMERWERK Rivierdijk 423a • 3372 BV Hardinxveld-Giessendam Tel. 0184-613150 • Fax 0184-618601 • www.da-capobv.nl • info@da-capobv.nl www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl
De Binnenvaartkrant 11 10 januari 2012 Antwerpse havenbodem schoner dankzij AMORAS In de Antwerpse haven is de nieuwe slibverwerkingsinstallatie AMORAS officieel in gebruik genomen. Ze moet een duurzame oplossing bieden voor het verwerken en bergen van baggerspecie. De klassieke bergingstechnieken, zoals storten op het land of in de dokken, bereiken hun grenzen en zijn bovendien maatschappelijk en milieutechnisch niet meer aanvaardbaar. Daarom liet de overheid AMORAS bouwen: de Antwerpse Mechanische Ontwatering, Recyclage en Applicatie van Slib. Baggerspecie wordt er ontwaterd en de droge filterkoeken die daarna overblijven worden opgeslagen. De overheid onderzoekt momenteel of de filterkoeken kunnen worden hergebruikt als grondstof voor bouwmateriaal. De AMORAS-installatie zal jaarlijks 500.000 ton droge stof verwerken en bergen. Het slib bereikt de installatie via transportbanden, waardoor er geen vrachtwagenvervoer aan te pas komt. De slibverwerkingsinstallatie wordt de komende vijftien jaar geëxploiteerd door een combinatie van Jan De Nul, Dredging International en hun respectievelijke milieudochters Envisan en DEC. Deze partijen hebben de installatie ook gebouwd. Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits hoopt over vijftien jaar de hele havenbodem gesaneerd te hebben. Ieder jaar moet ook de waterkwaliteit van de Antwerpse dokken een beetje beter worden. “Het is de bedoeling dat aan het einde van de exploitatieperiode de specie die via de sluizen het havengebied binnenkomt zonder enige behandeling terug naar de Schelde gevoerd kan worden”, aldus de minister. Een blik in de nieuwe slibverwerkingsinstallatie. (foto kabinet minister Crevits) Plannen voor Scheldeshuttle Een dagelijkse pendeldienst met kleine duwkonvooien op de Schelde tussen Zwijnaarde en de aantakking van het Kanaal Bossuit-Kortrijk is wellicht een optie voor bedrijven die nu nog geen gebruik maken van binnenvaart omdat deze vorm van transport voor hen te duur is. De Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) Oost-Vlaanderen laat de haalbaarheid van zo’n shuttledienst momenteel in kaart brengen. Anderhalf jaar geleden had projectmanager Danny Vanrijkel voor het eerst een gesprek met een aantal bedrijven in de regio Oudenaarde over binnenvaart. Hij vroeg zich af of transport via het water voor hen een interessante optie zou zijn. Een aantal bedrijven had die oefening zelf al eens gedaan, maar zonder succes. “Men vertelde mij dat ik terug mocht komen als ik een dagelijkse pendeldienst kon organiseren waarvan de prijs concurrentieel is ten opzichte van het wegvervoer”, vertelt Vanrijkel. “Het probleem van veel bedrijven is dat de schepen vaak te groot zijn voor hun beperkte goederenvolumes. Het bundelen van lading met andere bedrijven resulteert in wekelijkse transporten, terwijl veel bedrijven juist dagelijks willen kunnen vervoeren. In combinatie met wat ik aan duwvaart op de Rijn zag, heeft dit me aan het denken gezet. Ik vroeg me af of we geen kleine duwkonvooien kunnen maken die dagelijks een pendeltraject afleggen tussen twee punten.” Omdat de POM zelf niet de nodige binnenvaartkennis in huis heeft, stelde Vanrijkel een stuurgroep samen metWaterwegen en Zeekanaal, Promotie Binnenvaart Vlaanderen en het Vlaams Instituut voor Mobiliteit (VIM). “Ik bespreek ook regelmatig met een duwvaartondernemer of we op de goede weg zijn. Op die manier maken we optimaal gebruik van de kennis die in de sector aanwezig is.” De haalbaarheidsstudie die de POM laat uitvoeren, bestaat uit drie onderdelen. Buck Consultants International bracht de goederenstromen van 48 bedrijven langs de Schelde en een stukje van het Kanaal Bossuit-Kortrijk in kaart. Multi Temse werkt aan het ontwerp van kleine duwbakken. Dit gebeurt in nauw overleg met de Rebel Group, die het financiële gedeelte uitwerkt. “We proberen de bakken zo klein mogelijk te houden”, aldus Vanrijkel. “Voorlopig denken we aan bakjes van 200 tot 400 ton. Rebel kijkt vanaf welke afmetingen we economisch niet meer concurrentieel zijn ten opzichte van het wegvervoer.” Daarnaast maakt Rebel een rekenmodel dat binnenvaartondernemers die in het concept geïnteresseerd zijn kunnen inzetten als onderbouwing naar de banken toe. Er wordt ook een calculator ontworpen waarmee verladers de kosten van deze transporten kunnen berekenen. Watertruck Bij de afronding van het onderzoek moet eind februari een aantal zaken helder zijn. Vanrijkel: “We willen dan een concreet bouwplan voor de bakken hebben, dat aan alle technische eisen voldoet. Verder willen we een go of no-go krijgen voor een dagelijkse shuttle tussen Zwijnaarde en het kanaal Bossuit-Kortrijk.” Het concept doet een beetje denken aan Watertruck, dat ook met kleine duwbakken werkt. In tegenstelling tot Watertruck richt de Scheldeshuttle zich niet op kleine kanalen. Wel op goederenstromen die nu nog niet via het water gaan doordat binnenvaart te duur is. De bakken die Multi Temse ontwerpt, zullen geschikt zijn voor zowel bulk als containers, stukgoed, pallets, afval en andere ladingsoorten. Voor elk goederentype wordt de haalbaarheid van het concept onderzocht. Door met elkaar een duwkonvooi samen te stellen kunnen de deelnemende bedrijven de grootste kosten – brandstof, bemanning en de duwboot – delen. Eens afgemeerd vormen de duwbakken een drijvend magazijn, waardoor laden en lossen geen bijkomende kosten veroorzaakt. Als er in februari groen licht wordt gegeven voor het concept wil Vanrijkel zo snel mogelijk deelnemers zoeken voor een praktijkproef. Netwerk “We zien dit heel breed. Ook op andere kanalen en rivieren zullen geïnteresseerde bedrijven in de toekomst gebruik kunnen maken van dit concept. Ze krijgen van ons de bouwplannen voor de bakken en kunnen dan zelf kijken of ze de financiering rond krijgen.” “Op termijn zijn er wellicht kansen ADVERTENTIE Ultrafijne filtering en brandstofoptimalisatie micfil International GmbH Jahnstrasse 35, D-97295 Waldbrunn (vroeger WEILAND FILTERTECHNIK SCHIFFFAHRT) Telefon: +49 9306 980655, Mail: hw@micfil.com, Internet: www.micfil.com om een netwerk van shuttlediensten op te zetten en deze met elkaar te verbinden. Daardoor zouden we ook trajecten kunnen bedienen waarop nu nog geen dagelijkse pendeldienst haalbaar is. Zelfs in Noord-Frankrijk is er al interesse voor onze plannen. Maar dat is toekomstmuziek. We beginnen regionaal en werken bottom-up verder.” · Houdt motor-, transmissieen hydraulische olie permanent schoon en zorgt voor een betere smering. · Filtert 95% meer deeltjes en water uit dan een · Verlengt de intervallen tussen het verversen van de olie. · Beschermt motor, transmissies en hydraulische installaties en verlengt hun levensduur. · Beschermt –pompen door zuivere, watervrije brandstof. · Reduceert roet- en rookvorming. · Voorkomt verbrandingsresiduen en tankslib. · Lage onderhouds- en reparatiekosten.
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl