Views
1 year ago

2012-01

  • Text
  • Januari
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Schip
  • Rotterdam
  • Haven
  • Onze
  • Schepen

D E BINNENVAARTKRANT TWEEWEKELIJKS I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 AGGREGATEN Dorpsstraat 67a Krimpen a/d Lek T: +31 (0)180 51 15 77 F: +31 (0)180 51 15 78 E-mail: binnenvaart@vdvelden.nl www.vdvelden.nl GRATIS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Ook passagiersvaart geweerd uit Huizen 5 11 25 www.binnenvaartkrant.nl | www.vlootschouw.nl | tel. 010 414 00 60 | Oplage: 31.000 Editie 1 - 10 januari 2012 De Europese Commissie heeft zich vlak voor de Kerst positief uitgesproken over de overname van de logistieke activiteiten van het Britse Wincanton op het Europese vasteland door het Duitse Rhenus. Tegelijkertijd kreeg Imperial toestemming om Lehnkering over te nemen. De overname van Wincanton door Rhenus betekent dat operator Rhinecontainer sinds 2 januari een zusterbedrijf is van Contargo, de containertransportdivisie van Rhenus die eveneens sterk is in het containervervoer op de Rijn. CEO Klemens Rethmann van Rhenus (het bedrijf is onderdeel van familiebedrijf Rethmann-Gruppe) stelt: “We gaan door met de werkzaamheden van de bedrijfseenheden die we hebben overgenomen, gezamenlijk met de nieuwe stafleden om de klanten te kunnen bedienen en deze eenheden verder te ontwikkelen als merk van Rhenus.” Er is nog niets bekend over Plannen voor bakkenshuttle op de Schelde Binnenvaart vindt altijd een weg Soms zijn ingenieuze constructies nodig om bij hoog water aan boord te kunnen komen, zoals hier bij de steiger aan de monding van de Hollandse IJssel, vlak bij de wegens het hoge water gesloten stuw onder de Algerabrug. De scheepvaart ondervond veel hinder van de combinatie storm en hoogwater in de eerste week van 2012. In Groningen en Friesland mocht sinds woensdagavond helemaal niet worden gevaren wegens het gevaar voor de dijken. Gistermorgen om 6 uur werd het vaarverbod ingetrokken. Militairen hielpen bij het plaatsen van zandzakken langs het Eemskanaal en bij de evacuatie van enkele dorpen. De Rijn kwam hoe Rhinecontainer en Contargo – beide gevestigd in Zwijndrecht – verder gaan. Rhinecontainer is de grootste vervoerder van containers over de Rijn en beschikt over zes terminals langs de Rijn en de Main. Contargo beschikt zelfs over negentien terminals in Frankrijk en Duitsland. (zie het kadertje op pagina 3) In Contargo zijn in 2004 de binnenvaartoperators CCS en SRN Alpina geïntegreerd. Concurrentie Met het samenvoegen van deze twee grote spelers in de Rijnvaart is er volgens de Europese Commissie geen dreiging dat daarmee een monopoliepositie ontstaat. Er zijn, zoals EC Mededinging het omschrijft, nog steeds "geloofwaardige concurrenten" op de Rijn. Die kunnen ook gebruik blijven maken van de Rhenus-terminals, want het is de terminaleigenaren volgens de Duitse wet verboden onderscheid te maken tussen verschillende vervoerders. gisteren op z’n hoogste punt ruim boven 14 meter boven NAP. Vanwege het hoge water in het Ketelmeter werd de balgstuw bij Ramspol geactiveerd. In Duitsland was op de Rijn Marke I van kracht. De waterstand bij Kaub steeg vorige week van 283 naar 514 centimeter. Verwacht wordt dat het water de komende dagen zal gaan zakken op de Rijn. Ook de zeehavens hadden last van de harde wind en het hoge water. De nieuwe, grootste ertscarrier Vale Rio de Janeiro (met een diepgang van 23 meter) moest dagenlang wachten voor hij zondag eindelijk de Rotterdamse haven in kon varen. (foto MG Redacties) Reuzen op de Rijn Een nieuwe concurrent voor het grootste concern actief op de Rijn heeft zich al aangediend, kort voor de Europese Commissie een beslissing nam. Op 15 december vertelde Diederik Antvelink van NedCargo International (het moederbedrijf van Van Uden Multimodal/Forwarding/Logistics) dat als klanten daarom vragen, Nedcargo zal starten met diensten op de Rijn. Hij houdt daar dit jaar serieus rekening mee, als gevolg van de ‘machtsverschuiving op de Rijn’. “De marges blijven wel onder druk staan door de heftige concurrentie, maar dit is wel het moment om deze historische stap te gaan wagen.” Aan nieuwe initiatieven is bij Van Uden geen gebrek. Weliswaar werd in 2011 een miljoen verlies geleden op het containertransport tussen Rotterdam en het Alpherium in Alphen aan den Rijn, maar Antvelink is optimistisch. Lees verder op pagina 3 >> Klimaschutz erfordert Innovationen und Investitionen BBU als stap in transitieproces Dat de bonden van Kantoor Binnenvaart nu zijn opgegaan in de vereniging Binnenvaart Branche Unie (BBU) wordt gezien als een belangrijke stap in het transitieproces naar één belangenorganisatie in de binnenvaart. Hoewel het dus ‘maar een stap in de goede richting’ is, is het wel historisch te noemen dat organisaties als vooral CBOB en ONS nu werkelijk deel uitmaken van een gezamenlijke vereniging. Op donderdag 29 december werd bij de notaris in Rotterdam hiervoor getekend. Behalve de CBOB en de ONS zijn lid geworden de RKSB en duw- en sleepbootvereniging Rijn & IJssel. Bovendien zijn ruim 300 niet-gebonden ondernemers lid, die een dienstencontract met KB hadden. De BBU telt van alle sociaaleconomische organisaties in de binnenvaart de meeste leden: 800. Ledenvergaderingen van CBOB, ONS en RKSB stemden kort ervoor unaniem in met de aansluiting bij de BBU. ONS en RKSB gaan het statutaire traject naar opheffing van de bestaande verenigingen aan hun leden voorleggen. De BBU mikt op verdere uitbreiding van de gelederen. Voorzitter Roland Kortenhorst van de BBU: “We hebben een structuur waarin ook organisaties als geheel zich aan kunnen sluiten. Met behoud van de eigen kleur. Mits bereid tot één gezamenlijke boodschap in het belang van het varend ondernemerschap.” Krant 2: 17 januari De volgende Binnenvaartkrant verschijnt al over een week, op dinsdag 17 januari. Zo halen we de ‘verlette tijd’ door de feestdagen meteen weer in. Daarna gaan we gewoon in het gebruikelijke, 2-wekelijkse ritme verder. Rabobank Shipping CUSTOM MADE UITLAATDEMPERS GELUIDDEMPERS VONKENVANGERS OPHANGSYSTEMEN www.rabobankshipping.nl Tel. +31 (0)10.400.37.00 www.olthof.eu TEL: 0166-603285 WWW.AXCES.COM

De Binnenvaartkrant