Views
1 year ago

2011-26

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • December
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Wensen
  • Schip
  • Twee

De Binnenvaartkrant 8 20

De Binnenvaartkrant 8 20 december 2011 TE KOOP SLEEPDUWBOOT GROENLAND 22 x 5,70 x 2,30 m Kijkhoogte 8,50 m Motor 730 pk Autokraan goede accommodatie. Wij zoeken een: SCHIPPERS(ECHT)PAAR om met ons ms v/d Graaf Sr. klanten te bevoorraden in zowel Nederland als België. Weekends vrij. Wij vragen: u In bezit van groot vaarbewijs en/of Rijnpatent u Radardiploma, marifoon certificaat, bij voorkeur VCA diploma u Middelbaar werk en denk niveau u Flexibele instelling Zandhandel en Overslagbedrijf Van der Waal B.V. Ketelweg 8 - 3356 LE Papendrecht ( 078-6151286 www.vanderwaalbv.nl * info@vanderwaalbv.nl Eventueel vast werk en financiering mogelijk Tel. 06-53153374 P.H.Timmer Scheepsmakelaardij Rotterdam Sinds 1973 Tel. 010.28.49.965 Gsm. 0653.14.27.01 E.mail: info@phtimmer.nl Site: www.phtimmer.eu Te koop aangeboden: m/s "Vertrouwen" 2704 ton, afm. 110 x 9.50 x 3.62, bwj 1980, 1000 pk. MWM, rev. 2011 inruil mogelijk MEDISHIP AG vraagt voor het passagiersschip “Da Vinci” en de aankomende “nieuwbouw Antoino Belluci” KAPITEIN 2DE KAPITEIN AFLOS KAPITEIN Vaargebied hoofdzakelijk Rijn, Moezel, Main en Donau. U houdt van persoonlijk contact met onze gasten, heeft goede contactuele eigenschappen en bent representatief voor de rederij. Beheersing van de Engelse taal en/of bezit van Donau patent tot Budapest is een pré. Vrijetijds regeling in overleg. Voor meer informatie kunt u zich wenden tot Dhr. P. van Hengst Tel: 06-12344067 / 06-53125546 of email je CV naar patrickvanhengst@mac.com MEDISHIP AG vraagt voor het passagiersschip “Da Vinci” en de aankomende “nieuwbouw Antoino Belluci” Duwbakken TE KOOP: 76/90/94/110x11.40m Duwbak 76.5x11.40 x3.40m · bj. 1980 Duw/sleepboten Duwboten 1300 pcat · 800 pk MWM 2x1360 pk · 2x480 pk m/s 110x11.40 · bj. 1993 1800 pk · duwsteven m/s 95X9.50X2.80 · bj. 1963 1200 pk mts STUURMAN (Rijnpatent is een pré) MACHINIST MATROOS Vaargebied hoofdzakelijk Rijn, Moezel, Main en Donau. Voor deze functie is/zijn gewenst: • Ervaring in soortgelijke functie • Goede technische kennis • Goede contactuele eigenschappen • Representatief uiterlijk • Bij de betreffende functies behorend een dienstboekje Voor meer informatie kunt u zich wenden tot Dhr. P. van Hengst Tel: 06-12344067 / 06-53125546 of email je CV naar patrickvanhengst@mac.com Beraten Finanzierungsvorbereitung Vermitteln Wij wensen u Prettige Kerstdagen en een gelukkig Nieuwjaar. www.deymann-schiffsmakler.de Papenwiese 5 • D-49733 Haren (Ems) Tel.: +49 (5932) 73 58 20 • info@deymann-schiffsmakler.de kust/rivier/bunkering 83x9.50x3.27m · 1770 ton bj. 1988 M. OLISLAGERS SCHEEPSBEMIDDELING TEL: +32 475 49 62 50 EMAIL: Martin.olislagers@telenet.be WEBSITE: www.olislagers.be Gezocht: Schipper (s echtpaar) die wil participeren in goedlopend rondvaartbedrijf op de Wadden met intentie tot overname. Reacties: wadrondvaart@gmail.com Lehrgänge der ATLAS Schiffahrt in Duisburg - Ruhrort: Grosses Patent (Rheinpatent) 2 Kurse im Monat Funkzeugnis UBI 1 Kurs pro Monat Radarpatentkurs im Herbst ADNR Grundkurs ADNR Wiederholungskurse jeden Monat ADNR Chemiekurs ADNR Gaskurs Ersthelfer in der Fahrgastschifffahrt Sachkundiger in der Fahrgastschifffahrt ATLAS Schiffahrt und Verlag GmbH Vinckeweg 19 47119 Duisburg - Ruhrort Fluvia Auskunft direkt: Tel. 0049 203 / 873054 8.30 Uhr bis 9.00 Uhr for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen Oil l Vegoil l Chemie Gründung in 2004 | | Opgericht in 2004 Mehr als 50 Binnentankschiffe | | Meer dan 50 binnenvaarttankers Oude Heijningsedijk 207, 4794 AK Heijningen Namens alle medewerkers wensen wij u Rijn Service B.V. Prettige Kerstdagen en een Voorspoedig 2012 Scheepvaartbedrijf ‘Renate‘ B.V. Waal Service B.V. Schiffsführer gesucht | | Kapiteins gezocht Rheinpatent bis Mannheim / Basel | | Rijnpatent tot Mannheim / Basel ADNR Zertifikat | | ADNR certificaat Spricht Deutsch und Holländisch | | Spreekt Duits en Nederlands Grosse Fahrbeweis | | Groot vaarbewijs Bewerbungen an: | Sollicitaties naar: www.fluvia.eu Wir bieten | | Wij bieden Schweizer Arbeitsvertrag | | Zwitsers arbeidscontract Permanente Weiterbildung | | Permanente scholing Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis 1/1 | | Goede Arbeid-Vrijetijd-verdeling 1/1 Gutes Betriebsklima | | Goed bedrijfsklimaat Jesko Wehrt, Human Resources Manager Fluvia AG Hafenstrasse 87-89 CH-4127 Birsfelden jesko.wehrt@fluvia.eu tanker shipping | tank storage | tank containers | tanker chartering

De Binnenvaartkrant 9 20 december 2011 Verladers vinden vervoerders De vierde editie van River Dating was een succes. De door Voies Navigables de France (VNF) georganiseerde beurs trok op 7 en 8 december in Parijs ruim 850 bezoekers. Van hen waren de 250 vertegenwoordigers uit het verladend bedrijfsleven het meest interessant: klanten en potentiele klanten van de binnenvaart. Bedrijven die heel concreet op zoek zijn naar logistieke dienstverleners die een oplossing bieden voor transporten die ze graag (deels) over water zien gaan. VNF beloont initiatieven Mars en Overmeer Mars Nederland heeft een van de nieuwe trofeeën voor logistieke innovatie over water gewonnen. Supply Chain Manager Jolanda van der Wijngaart ontving de Inland Waterway Innovation Award Aanbieders van logistieke diensten en bezoekende verladers hadden vooraf aangegeven wie ze wilden spreken. De organisatie had hun agenda voor beide dagen ingedeeld. Het evenement vond plaats in Halle Freysinnet, ironisch genoeg een voormalige spoorwerkplaats. Spoorvervoer was 7 en 8 december niet in beeld. Het draaide om vervoer over water: binnenvaart voorop, maar in het verlengde daarvan ook wel gecombineerde rivier-zeevaart en shortsea. Tijdens een van de conferenties werden de resultaten van een Frans onderzoek (UTI- LE) gepresenteerd naar nieuwe kansen voor de shortsea bij gebruik van 45-voetscontainers. Interessant en kansrijk, zo luidde de conclusie, want er kunnen 33 in plaats van 27 pallets in en in gewicht gerekend kan 4 ton extra mee ten opzichte van een 40-voeter. Voor Frankrijk zijn de 45-voeters kennelijk nog nieuw in het vervoer over water; elders worden die verlengde containers al volop toegepast. Zoals ook Mars aantoont, dat een trofee won voor zijn inzet van de binnenvaart (zie daarvoor het artikel hieronder). River Dating is geen evenement dat het moet hebben van grote aantallen bezoekers. Daar zatten de 120 exposanten ook helemaal niet op te wachten. Het was een divers gezelschap: van twee zelfstandige binnenvaartondernemers die samen een stand deelden (Laurent de Bijl van kvb Lauwen-Cybra en Robert Michon van ms Jaguar) tot bedrijven als Cargill, NPRC en Contargo. Wat voor iedereen gold was dat zij beslist niet te klagen hadden over belangstelling. Belangstelling die zich vertaalde in lading. De vertegenwoordigers van verladende bedrijven waren nadrukkelijk op zoek naar aanbieders van logistieke diensten over water. Voortekenen VNF is niet alleen de Franse vaarwegbeheerder; de in 1991 opgerichte dienst heeft ook als taak de binnenvaart te promoten. Met de organisatie van River Dating doet VNF dat vol overgave en met resultaat. Voor de vierde editie, in de Franse hoofdstad, werkte de dienst omdat de snoepfabrikant vanuit Veghel producten in 45 voets refeercontainers over water laat vervoeren naar depots in Duitsland en Zwitserland en een zusterfabriek in Frankrijk. De trofeeën werden uitgereikt door VNF-topmannen Alain Gest (voorzitter van de raad van bestuur) en Marc Papinutti (algemeen directeur). Dat gebeurde woensdagavond 7 december op de Seine ter gelegenheid van River Dating, de tweedaagse beurs die in Jolanda van der Wijngaart heeft de trofee gekregen van VNF’s Parijs plaatsvond. bestuursvoorzitter Alain Gest. (foto MG Redacties) samen met de Seinehavens Parijs, Rouen en Le Havre. River Dating brengt verladers en logistieke dienstverleners direct met elkaar in contact. Vooraf geven zowel exposanten als bezoekers aan met welke partijen ze nader willen kennismaken en wat ze te bieden VNF brengt succesvol River Dating in 2012 naar Nederland Algemeen directeur Marc Papinutti van de VNF (rechts) werd bij de opening van de beurs geïnterviewd door presentator Patrick Wolf. (foto’s MG Redacties) hebben (vervoerders) of waar ze naar op zoek zijn (verladers). De organisatie regisseert de afspraken, zodat de deelnemers één of twee productieve dagen hebben. Per afspraak is een half uur beschikbaar. De modal shift van lading van de weg naar het water krijgt op die manier daadwerkelijk vorm. Ter illustratie: de gesprekken tijdens de beurs vorig jaar in Brussel leidden er toe dat 700.000 ton lading nieuw naar de binnenvaart kwam. Ook nu werden heel wat ladingpakketten aangeboden. Diverse grote verladers bezochten de beurs. Zoals Lafarge gips, Monoprix, Mars, Décathlon, Renault en de Casino Group. 30 procent van de bezoekers waren nieuw op River Dating. Voor Philip Maugé een bevestiging van het belang van de beurs en van de aantrekingskracht van de binnenvaart. De directeur Ontwikkeling bij VNF is de drijvende kracht achter River Dating. Hij maakte bekend dat de beurs volgend jaar in Nederland zal worden gehouden. In welke stad de lustrumeditie plaatsvindt, is nog niet zeker. Seine-Nord Beide dagen waren er ook conferenties, discussies en presentaties. Daar kwamen nieuwe logistieke concepten aan bod en werd gekeken naar nieuwe scheepstypen en de uitbreiding van de vaarwegen. Waarbij er uiteraard aandacht was voor de Seine-Nord, de ruimere verbinding tussen Seine en Schelde. De Parijse regio gaat daarvan volop profiteren, voorspelde Maugé. Komend jaar wordt de opdracht vergund; er zijn twee consortia in de race. Begin De prijzen werden voor het eerst toegekend. Voies Navigable de France heeft ze ingevoerd om logistieke projecten onder de aandacht te brengen waarbij (meer) gebruik wordt gemaakt van de binnenvaart en die een voorbeeldfunctie kunnen hebben voor andere marktpartijen. Er zijn twee categorieën: voor verladers en voor logistiek dienstverleners. Voor beide waren er twee awards: één voor een project dat al in de praktijk wordt uitgevoerd en één voor een plan dat op stapel staat. Mars was winnaar van de verladerstrofee voor een voorgenomen project. De fabriek laat kant-en-klare chocoladerepen (Mars, Snickers en Twix) met binnenschepen vanaf Container Terminal Nijmegen naar het achterland vervoeren. De multinational wil in 2040 compleet CO 2 -neutraal werken, zo vertelde Jolanda van der Wijngaart. De Nederlandse fabriek in Veghel, de energiezuinigste van het hele Mars-concern, maakte al gebruik van de binnenvaart voor exportcontainers. De containers die overzee worden verstuurd, gaan via de Osse Overslag Centrale over water naar Rotterdam en Antwerpen. Per jaar zijn dat 5.000 containers. De inschakeling van binnenvaart voor het vervoer van 45-voets reefers naar de Mars-depots in Duitsland en Zwitserland en de zusterfabriek in de Elzas die de M&M-pinda’s van chocolade en een kleurig jasje voorziet, is een nieuwe stap. “Het idee is vorig jaar ontstaan toen we River Dating in Brussel bezochten”, aldus Van der Wijngaart. Het gaat om circa 2.000 containers per jaar. 2013 zullen de werkzaamheden starten. In 2017 kunnen naar verwachting de eerste schepen over het nieuwe kanaal varen. Dat is een jaar later dan oorspronkelijk de bedoeling was. Maugé relativeerde de vertraging: “Wat maakt dat ene jaar uit voor een kanaal dat decennia lang zo’n belangrijke functie gaat vervullen.” Wat hij er ook mee wil zeggen is dat het al een wonder mag heten dat het project daadwerkelijk doorgaat. Dat wonder is te danken aan de persoonlijke inmenging en inzet van president Sarkozy, die de knoop afgelopen april doorhakte. Scan de QR-code en kijk op www.binnenvaartkant.nl voor een videoverslag van River Dating 2011. Q-Barge Het Franse Transitainer ontving als gerealiseerd project een trofee voor het transport van glaspanelen van Salaise-sur-Sanne naar Pisa via rivier-zeevaart. Patrick Neindre van het Franse bedrijf nam de trofee in ontvangst. Bij de logistieke dienstverleners was er ook een Nederlandse winnaar (voor toekomstig project): het initiatief van Overmeer Transport Group voor Q-Barge, het nieuwe concept van een koppelbaar klein en lichtgewicht schip. Komend jaar moet het eerste exemplaar daarvan worden gebouwd. Ton Pollé, die Overmeers vestiging in Bray sur Seine leidt, nam de trofee in Parijs in ontvangst. Knauf ontving de prijs voor gerealiseerde logistiek over water omdat het bedrijf voor de beslissing om in België bouwmaterialen in toenemende mate op pallets per binnenschip laat vervoeren. ADVERTENTIE

De Binnenvaartkrant