Views
1 year ago

2011-26

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • December
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Wensen
  • Schip
  • Twee

De Binnenvaartkrant 6 20

De Binnenvaartkrant 6 20 december 2011 Binnenvaart Matrozen TOS is op zoek naar Binnenvaart Matrozen (invalkrachten) voor de waterboten van Evides Waterbedrijf. Het vaargebied is de Rotterdamse haven. Onze ideale kandidaat is: In het bezit van een dienstboekje met minimaal Matroos en een zwemdiploma Woonachtig in de regio Rotterdam Klantvriendelijk en representatief Nederlands sprekend Beschikbaar op doordeweekse dagen tussen 07.30 – 18.00 uur Heb je interesse of ken je iemand? Mail onze divisie Maritiem: info@tos.nl of bel (+31)10 - 243 67 01. GYRON CREW ZOEKT INTERFLUVIAL CREWING ZOEKT TUNNELSCHROEF i.o.v. Heros Shipping BV, 2x lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. i.o.v. mts Marina, 3 matrozen i.b.v. dienstboek,vaar/verlof io, loon cao. Tel. 06-14569190, interfluvial@hotmail.com 1,58m, onbeschadigd en vrijwel ongebruikt. www.sx3.nl/te-koop Tel. 06-55112178 Tel. 015-2563764 TE KOOP INTERFLUVIAL CREWING ZOEKT Alu. mast compleet met TE KOOP mbs Zeelandia, L 70m, B 7.30, D 2.79, bjr. 1962, 853 ton, 485m3 vr.pr. € 460.000,-. Tel. 06-51518679 GEVRAAGD bew hut Tel. 0183-301321 i.o.v. mts Hartelstroom, 2 matrozen ibv dienstboek, vaar/ verlof i.o., loon CAO. Tel.06-14569190, interfluvial@hotmail.com AFLOSSER NODIG VOOR RIJN & BINNENVAART? Bel: 0031622515555 mastkoker, lier toplicht, halo. lamp. Info: 06-16463633 MR M.A. VAN ROTTERDAM ‘t Vrije 6, 4301 JZ Zierikzee. Tel. 0111-450445 Fax. 0111-450446 Specialist vervoersrecht www.huizinga-snijder.nl GYRON CREW ZOEKT i.o.v. L.G.H. Scheepvaart, voor MS Unitas, 2x lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. Procyon Shippping BV voor MS Procyon, 2x lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. Scheepvaartbedrijf Jacobus BV, 2x lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. V.O.F. Duizendstra & Jensen voor MS Viking 2x Lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 Rotterdam (+31)10 - 436 62 93 E-mail info@tos.nl www.tos.nl GYRON CREW ZOEKT i.o.v. Seolto CV voor MS Centina, 2x lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 OMBOUW NAAR DUBBELWANDIG Bodewes Millingen kan voor u de ombouw van uw tanker realiseren. Concreet houdt dat voor u in: Bodewes Millingen verzorgt het tekenwerk en de keur. Bodewes Millingen verzorgt het staalwerk op de eigen helling. Bodewes Millingen verzorgt alle overige aanpassingen aan het leidingwerk, de elektrische installatie of overige systemen. Bodewes Millingen verzorgt de aflevering van uw omgebouwde tanker die voldoet aan de eisen die de wetgever daaraan gesteld heeft. Voor informatie en/of een vrijblijvende offerte kunt u contact opnemen met: Clement Gosen Bodewes Binnenvaart B.V. 0481- 438238 06- 30003214 Of een mailtje sturen naar: cg@bodewes-millingen.nl GYRON CREW ZOEKT i.o.v. VOF Salot voor MS Maas, 2x lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 INTERFLUVIAL CREWING ZOEKT i.o.v. mts RADU, 2x matroos en 2x stuurman, vaar/verlof io,loon CAO. Tel 06-14569190, interfluvial@hotmail.com DANKE AN DIE BESATZUNG DES KVB “AMETHYST” für den heldenhalften Einsatz in St. Goar. Ein frohes Fest und allzeit gute Fahrt wünscht ein beeindruckter Deutscher Kollege. GYRON CREW ZOEKT i.o.v. Mejana BV, volmatroos en/of stuurman i.b.v. dienstb. met functie volmatroos/stuurman. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 • Levering en installatie van alle merken motoren • Reviseren en uitlijnen Officieel dealer van Tevens steunpunt van Iveco Machinefabriek A.A. Vink B.V. Rivierdijk 78 3361 AR Sliedrecht Tel: +31 (0) 184 411 922 Fax: +31 (0) 184 419 565 Email: mfvink@xs4all.nl Elektrotechniek Nautische apparatuur Service & Onderhoud Alewijnse Marine Systems Telefoon (024) 371 63 11 ams@alewijnse.nl www.alewijnse.nl

De Binnenvaartkrant 7 20 december 2011 Klare taal bij Internationale Afdeling DOOR SARAH DE PRETER Communicatie was het centrale thema tijdens de jaarvergadering van de Internationale Afdeling van Koninklijke Schuttevaer afgelopen zaterdag in Zwijndrecht. Voorzitter Martin van Dijk stond in zijn jaarrede stil bij het Waldhofdrama, nu bijna een jaar geleden. Hij sprak namens de Nederlandse binnenvaartorganisaties zijn waardering uit voor het goede internationale overleg naar aanleiding van het ongeval. Van Dijk kondigde ook het Schuttevaer-congres op 8 juni 2012 in Emmerich aan. Het wordt georganiseerd door de Internationale Afdeling, die dan tien jaar bestaat. “Wij hebben er ons beleid van begin af aan op gericht om binnen de internationale binnenvaart zonder grenzen te denken. Hoe meer je met elkaar samenwerkt, met respect voor ieders identiteit en deskundigheid, hoe meer je kunt bereiken.” Tien jaar na haar oprichting is de Internationale Afdeling in veel Europese binnenvaartlanden een graag geziene gesprekspartner. Zo praat de afdeling mee over de herinrichting van de Klybeckkaai en de verlenging van havenbekken 2 in de haven van Bazel. In België denkt ze mee over de nautische aspecten van een nieuwe sluis in Harelbeke. En binnenkort staan gesprekken met de Duitse regering en de Donaucommissie op de agenda. AIS De bezoekers van de jaarvergadering konden via stemkastjes reageren op een aantal stellingen. Uit de stemming bleek onder meer dat 75 procent van de aanwezigen AIS als positief ervaart. Er waren wel wat vragen over de AIS-verplichting in de haven van Antwerpen per 1 januari 2012. Bijvoorbeeld: wat gebeurt er als je AIS-transponder kapot gaat? “Wij vertrouwen erop dat het Havenbedrijf daar netjes mee om zal gaan”, zei Leny van Toorenburg van Koninklijke Schuttevaer, die wel waarschuwde: “Verplicht is verplicht. Wie geen AIS heeft, zal misschien één of twee keer een coulanceregeling tegenkomen, maar krijgt bij de derde keer beslist een proces-verbaal.” Pierre Verberght (VBR) vulde aan: “Als je drie, vier keer zonder AIS wordt gepakt, word je neergelegd en moet je provisoir AIS laten plaatsen, zoals in Oostenrijk.” De Internationale Afdeling blijft de komende maanden betrokken bij de evaluatie van AIS in Antwerpen. “We streven ook naar een specifieke binnenvaartcoördinator in Antwerpen. Dat zou een voordeel zijn bij de sluisplanning. Zo’n coördinator komt er; de vraag is alleen wanneer.” “ Zonder grenzen denken ” Marifoondiscipline Verkeersleider Leen Boelen lichtte toe hoe duidelijk marifoongebruik ongevallen kan voorkomen. Hij adviseerde altijd de scheepsnaam te noemen en de locatie helder te omschrijven. “Gebruik ook ‘over en uit’. Het klinkt voor binnenvaart over de top, maar het is een duidelijk signaal dat je klaar bent.” In een rollenspel met Westerschelde-loods Rob Koers liet Boelen zien dat ook het invoeren van Engels als eenheidstaal geen garantie is op foutloze communicatie. Toch hoeft de branche volgens Martin van Dijk niet bang te zijn voor het invoeren Leen Boelen en Rob Koers deden een rollenspel over marifooncommunicatie. (foto Sarah De Preter) van een eenheidstaal: “Jongeren leren tegenwoordig veel meer talen en voor nautisch taalgebruik hoef je echt niet het woordenboek van a tot z te kennen.” In Duitsland zijn de vaarwegenbudgetten beperkt en gaat de overheid de komende jaren vooral in druk bevaren rivieren en kanalen investeren. De nadruk ligt op onderhoud en niet op uitbouw. Michael Heinz (WSD West) vertelde dat er ook over bijkomende inkomsten uit de binnenvaart wordt nagedacht. Zelfs de Akte van Mannheim lijkt voor de Duitsers geen heilig huisje meer, maar daarover zal in internationaal verband worden gepraat. Heinz vroeg de binnenvaart om aan de nieuwe ligplaatsen in Emmerich landstroom te gebruiken om geluidsoverlast voor omwonenden te beperken. Hij vroeg ook om op de kanalen geen spudpalen te gebruiken en zich aan de toegestane vaarsnelheden te houden. Hiermee kan schade aan de vaarweg worden voorkomen. Martin van Dijk toonde daar alle begrip voor: “Juist nu de budgetten zo beperkt zijn, lijkt het me logisch dat we er als branche alles aan doen om de vaarwegen in goede conditie te houden.” CO2-convenant voor zeevaart De Nederlandse zeevaart wil vanaf 2020 energieneutraal groeien en vanaf 2050 50 procent minder CO 2 uitstoten dan in 2020. Dit staat in het ‘Convenant Energie Efficiency en CO 2 -reductie Zeevaart’, dat 14 december is ondertekend door minister Schultz van Infrastructuur en Milieu en reders, verladers, scheeps- en waterbouwers. “Groen varen biedt kansen voor de Nederlandse zeevaart”, zei de minister bij die gelegenheid. “Investeren in schone schepen loont. Minder brandstofverbruik betekent minder kosten voor reders en dat is goed nieuws voor de concurrentiepositie én het milieu!” Groei De huidige CO 2 -uitstoot door de zeevaart bedraagt ongeveer 2,7 procent van de totale wereldwijde uitstoot. Door de verwachte groei van de internationale zeevaart neemt het aandeel in de wereldwijde uitstoot toe. Overheden en bedrijfsleven willen de milieudruk zo sterk mogelijk verminderen, maar tegelijkertijd de concurrentiekracht van de zeescheepvaart verbeteren. De sector heeft de afgelopen jaren de CO 2 -uitstoot per ton/kilometer al fors verlaagd door schaalvergroting en hightech innovaties en ontwerpen. Zo is de laadcapaciteit van schepen vergroot en de efficiency 16 en 12 februari: weer training ondernemerschap van de voortstuwing toegenomen. Ook zorgen verbeteringen in het ontwerp van de scheepsromp voor minder brandstofverbruik bij dezelfde vaarsnelheid. Volgens een studie van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) uit 2009 kan de zeevaart zijn CO 2 -uitstoot met 25 tot 75 procent verminderen. In het convenant hebben de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders, Scheepsbouw Nederland, Vereniging van Waterbouwers en verladersorganisatie EVO afspraken gemaakt om tot verdere CO 2 -vermindering te komen. Met de ondertekening van het convenant stellen de partijen hun verantwoordelijkheid te nemen voor een duurzamer milieu en werken ze samen aan een verdere vergroening van de zeevaart. Hierdoor zou ook de concurrentiekracht van de zeevaart-, scheepsbouw-, en waterbouwsector worden versterkt. Speciaal voor de binnenvaart worden op 16 en 17 februari 2012 trainingen in ondernemerschap gegeven. Dit is het vervolg op de pilot ‘Van Vakmanschap naar Ondernemerschap’ die dit jaar door het Onderwijs Centrum SAMENWERKEN MOET IN 2012 Binnenvaart werd gegeven. Waar gaat het om? Het uitwisselen van ervaringen, meer gevoel voor cijfers, onderhandelingstechnieken, strategie en visie, nieuwe inzichten en ideeën opdoen door onder andere te leren van andere bedrijfstakken. Middels een intake vooraf krijgt elke deelnemer tijdens de training nuttige en voor hem relevante handvatten aangereikt om meer uit zichzelf, de eigen onderneming en het ondernemerschap te halen. De training geeft bedrijfseconomische en financiële inzichten, maar geeft ook een kijkje in de persoonlijke OFFICIEEL DEALER BINNENVAART MWM DEUTZ WÄRTSILÄ ADVERTENTIE STORK BOLNES WERKSPOOR www.hoogendijksliedrecht.nl +31(0)184 49 30 30 drijfveren en richt een blik op de toekomst van de ondernemer in de binnenvaart. De focus ligt op een praktijkgerichte aanpak met veel voorbeelden en herkenbare situatieschetsen. Aanmelden voor de 2-daagse training ‘Van vakmanschap naar ondernemerschap’ kan via de button Cursussen op de website van het Onderwijs Centrum Binnenvaart: www.onderwijs-binnenvaart.nl. Kosten voor de training zijn € 450,- per deelnemer. Dit is inclusief het lesmateriaal, een overnachting en volledige verzorging. ADVERTENTIE

De Binnenvaartkrant