Views
1 year ago

2011-26

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • December
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Wensen
  • Schip
  • Twee

De Binnenvaartkrant 50

De Binnenvaartkrant 50 20 december 2011 WERKENDAM STAAT VOOR U KLAAR OOK IN 2012 WIJ WENSEN U Fijne Kerstdagen & Gelukkig Nieuwjaar Tot ziens bij de Scheepsgroep Werkendam. • Scheepsnamen • Wapenschilden • Bedienings(folie)panelen • Marine safety signs T 0183 509618 www.lasertech.nl REINIGEN, STRALEN, CONSERVEREN T 0183 505475 www.cornetgroep.nl www.scheepsgroep.nl T 0183 505733 www.europeatwork.nl Shipbuilding ACCUVERKOOP T 0183 304771 www.vanderstelt.nu T 0183 501016 www.daveco.nl T 0183 505230 www.veka-group.nl T 0183 505201 F 500424 www.cholster.nl T 0183 501811 www.dewaalbv.nl T 0183 501420 www.shipyardjooren.nl T 0183 679850 www.transito.nl T (+31)(0)183 600391 www.concordiashipyards.nl T 0183 503909 www.baassfeervolwonen.nl T 0183 501858 www.visserwonen.nl T 0183 500413 www.paansstoffering.nl T 0183 505536 www.phplanken.nl T 0183 501044 www.unive.nl T 0183 502688 www.werkina.nl T 0183 505588 www.cornetshipping.nl MACHINEFABRIEK EN SCHEEPSREPARATIES T 0032 3 3532689 www.blommaertalu.be T 0183 503111 www.instalho.nl T 0183 500151 www.versteegkeukens.nl T 0183 508950 www.beerensbv.nl T 0183 502088 www.vanwijkwerkendam.nl T 0183 505433 www.shipvision.nl T 0183 501707 www.dacomwerkendam.nl T 0183 507579 scheepvaart@altena.rabobank.nl T 0183 308383 www.hoogendoorn-maritiem.nl KIEBOOM - WERKENDAM SCHEEPS- EN AANNEMERSMATERIALEN Bunkerboot “Cornelis” 06-53396410 VAN WIJK STUURHUIZEN T 0183 500015 www.voordendagvdstelt.nl T 0183 503300 www.kieboomwerkendam.nl T 0183 505868 www.skb-group.nl T 015 2563764 www.gyroncrew.com T 0183 502184 www.vanwijkstuurhuizen.nl

De Binnenvaartkrant 51 20 december 2011 KERSTSPECIAL 2011 Breeveertien voor sloop behoed DOOR HANS HEILIGERS Terwijl buiten de regenmeters overuren maken zitten we gezellig in de roef van de warm betimmerde klipperaak Hollandia die een ligplaats heeft die het schip toekomt: in het front van het authentieke maritiem decor van Hellevoetsluis. Hella Twigt zorgt voor de koffie met koek. Aad Twigt heeft een DNA met een hoog zeilvaartgehalte. Een van zijn grootvaders voer op een tjalk, de andere was riviervisser. Tel daarbij op dat Aad langs de Hollandse IJssel is opgegroeid met een overdosis beeld en geluid van aanpalende scheepswerven en het zal je niet verbazen dat hij zich al in zijn korte broek voornam om later ook te gaan varen. Later kwam heel snel: toen Aad tien jaar was had hij zijn eerste schip. Het was een gedeeltelijk stukgeslagen houten sloep die hij op een strekdam vond. Samen met zijn vader repareerde hij het 6 meter lange gevaarte en plaatste er een mast op met een emmerzeiltje. Het zeilvirus sloeg genadeloos toe en Aad is er nooit meer van genezen. Aad en Hella Twigt. Zeezigeuner Op zijn 21e sloeg een ander virus toe: hij werd tot het laatste randje verliefd op Hella Janiczek, die hij ontmoette op een bruiloft van een vriend. Om recht te doen aan het spreekwoord vierden ze twee jaar later hun eigen bruiloft. Aad maakte als tweede stuurman reizen naar alle werelddelen en Hella voer met hem mee, dat kon in die tijd. Het jaar er na bezorgde de post het laatste diploma van de hogere zeevaartschool in Rotterdam. Daarmee mocht Aad zich voorgoed kapitein grote vaart noemen. Die afsluitende bekroning van jarenlange studie rechtvaardigde voor het jonge stel een zeilvakantie van vijf weken in Zeeland. De vrije natuur, het brede zilte Zeeland met onvergetelijke avonden in de kuip van hun eigen 8 meter zeewaardige Aldebaran. Zo moest het eigenlijk altijd zijn... Weg met de vastigheid en het verplichte beklimmen van de carrière ladder. Eindelijk toegeven aan de belofte die hij zichzelf als jochie al deed: lange zeereizen maken. Paradijselijk En anders dan we in vergelijkende andere verhalen zouden lezen: Hella begon op geen enkele wijze te zeuren dat Aad zijn diploma moest omzetten in bestaanszekerheden met maandelijks terugkerende klinkende muntjes. Ze gunde Aad de uitkomst van zijn zoute jeugddromen en ze namen gezamenlijk en eensgezind het besluit tot een zeezigeunerbestaan. Het startschot voor elf jaar zeilavonturen die vanaf dat moment zouden aanvangen viel in Vlissingen. Het bestond uit het posten van de brief waarmee de reder in kennis werd gesteld dat Aad niet meer van verlof zou terugkeren. Na deze onomkeerbare belangrijke daad werd er linea recta koers gezet naar een gezellige kroeg om samen op hun gezamenlijk perspectief te klinken. Die toekomst bracht heel veel mooie momenten. Er werden twee lieve kinderen geboren, die bij Hella en Aad aan boord opgroeiden. Hella gaf de kinderen les, ze heeft vroeger voor de klas gestaan. In het logboek staan reizen die gemaakt werden in alle werelddelen. We zien namen van eilanden in de Atlantische Oceaan, Caribbean, West-Indië en stapels foto’s met onderschriften die variëren van het Voorns Kanaal tot het Panamakanaal. Mooiweerfoto’s op de Bahama’s en ontzettend slecht weer in de Golf van Biskaje. Ze hebben vrienden voor het leven gemaakt en avonturen gedeeld met gelijkgestemden op de mooiste en stilste paradijselijke ankerplaatsen. Maar ook werden hun kinderen ernstig ziek op zee, ze kregen motorpech en werden slachtoffer van geldklopperij. Als tussendoor de boordkas slagzij dreigde te maken werd Aad voor een paar maanden aflosser. Hij bracht ook schepen en jachten weg of verzorgde in verre havens een opleiding voor personeel dat vertrouwd moest raken met de werking van sleepboten en werkschepen die door een bekende Gorcumse werf waren geleverd. Aan alles, hoe mooi ook, komt altijd een eind. Het grote avontuur is voorbij, maar Hella en Aad maken nog steeds met veel plezier met hun gasten reizen op de Hollandia. En Aad kijkt tussendoor nog steeds in alle krantjes en internetsites naar mooie schepen. En tijdens zo’n uurtje in de rubriek ‘te koop’ op het internet viel zijn oog op een heel bijzonder schip met de naam Breeveertien. Het is een geklonken stoompakketboot van 32 meter waarvan het bouwjaar in de buurt van 1880 moet hebben gelegen. Scheermesjes Volgens de verhalen heeft het passagiers en pakketen vervoerd tussen de Zeeuwse en Zuid-Hollandse eilanden. Het schip lag reeds veel te lang te koop en dat was te zien. Aad is iemand met een grote liefde voor mooie schepen en begreep dat de markt voor dit schip minimaal was. De kans was groot dat het schip naar de schroothoop zou verdwijnen. Hij moest er niet aan denken dat er scheermesjes van gemaakt zouden worden. Met royale toestemming van Hella heeft hij het schip gekocht en investeerde er veel tijd en geld in. De Breeveertien in Hellevoetsluis. (foto’s Hans Heiligers) De Breeveertien kreeg inmiddels een welverdiend certificaat voor 75 passagiers. Aad weet hoeveel grijze koppen er in varen en hoe slecht het is gesteld met de opvolging daarvan. Hij neemt zich dan ook voor om met het schip de jeugd te interesseren voor een carrière in de scheepsbouw, binnenvaart, transport en logistiek of de petrochemische industrie. Aad beschrijft de doelgroep: leerlingen vanaf groep 7 en 8 tot en met studenten van het vwo. En alles wat er tussen ligt. Hij denkt aan opstapplaatsen die zo dicht mogelijk bij een school liggen. Tijdens de vaartocht worden presentaties gegeven over de carrièremogelijkheden. In Rotterdam kunnen daarna bezoeken worden gebracht aan bijvoorbeeld de RDM Campus, het Scheepvaart en Transportcollege of een andere maritieme locatie, zoals het Havenmuseum. Wij houden u op de hoogte en wensen Aad en Hella Twigt heel veel succes met dit nobele non-profit initiatief. Meer informatie: www.haringvlietexpress.nl www.aadtwigt.nl Wij danken u voor het in ons gestelde vertrouwen en ook in 2012 kunt u altijd en overal op ons rekenen! Wij wensen u prettige feestdagen en een gelukkig nieuwjaar Bezoekadres: Kreeft 21 4401 NZ Yerseke Postadres: Postbus 66 4400 AB Yerseke T +31 0113 576 100 F +31 0113 576 101 info@yesbv.nl www.yesbv.nl

De Binnenvaartkrant