Views
2 years ago

2011-26

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • December
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Wensen
  • Schip
  • Twee

De Binnenvaartkrant 34

De Binnenvaartkrant 34 20 december 2011 Verkoop en keuring van brandblusmaterialen RiBrandy Brandbeveiliging N.C.P. erkend REOB onderhoudsbedrijf Ook keuringen van zwemvestjes. U belt en wij komen. Vierlinghstraat 12 e Postbus 188 3330 AD Zwijndrecht . Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 . Fax (078) 619 53 42 • Voor kleine tot ingrijpende reparaties en compleet onderhoud • Helling 120 meter • Groot schroevendok Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 . 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 . Fax (078) 681 50 56 • Scheepsluiken • Havenservice • Stalen vloeren • Alle reparaties boven de waterlijn FIJNE FEESTDAGEN Verkoop- installatie en reparatie centrum REPARATIE BEDRIJF Markerink B.V. ß 7X24 UUR SERVICE DOOR GEHEEL EUROPA ß NIEUWE, GEBRUIKTE EN GEREVISEERDE MOTOREN EN KEERKOPPELINGEN ß REVISEREN VAN SCHEEPSMOTOREN EN KEERKOPPELINGEN ß SERVICE AAN ELEKTRISCHE EN HYDRAULISCHE INSTALLATIES ß MAGAZIJN MET DIVERSE NIEUWE, GEBRUIKTE EN GEREVISEERDE ONDERDELEN ß HERMOTORISERINGEN ß AFBOUW VAN NIEUWBOUWCASCO’S Marifoon antenne M4 € 67,50 excl. BTW Ventilatie kachel EK 5001 400V Leverbaar in 5Kw en 9Kw, RVS Spiraal, met thermostaat en overhittingsbeveiliging Afm. 35.5 x 25.5 x 44 cm, Gewicht 7.3 Kg vanaf €126,- excl. BTW Lineair motor tbv blauwbord vanaf € 165,- excl. BTW Brandstof verbruiksysteem in standaard uitvoering met één sensor. € 1950,- excl. BTW SF 2007C 3 standen kachel 600/1200/2000W Met omvalbeveiliging NU € 48,50,- excl. BTW Geschikt voor Astra 19,2° en 23,5° Oost Bijlandseweg 30 6916 BJ Tolkamer TEL: (0031)316-541041 www.markerink.nl info@markerink.nl vanaf W 2.499 Ongestoord satelliet TV-ontvangst Televisiekijken aan boord zonder onderbreking! Het EPAK satelliet TV-ontvangstsysteem houdt de kwaliteit van het TV-signaal constant. Voor ieder schip of jacht, met 1 tot 999 ontvangers, hebben wij een passende oplossing. St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl Riello Oliebrander NU € 619,- excl. BTW Icom IC-M87 Waterdichte maritieme portofoon. ATIS en ATEX gekeurd. Incl. batterij, lader, antenne, riemclip en polsband € 649,- excl. BTW Homecast HS2100 Eerste Full HDTV 1080P gecertificeerde satelliet ontvanger voor CanalDigital met PVR opties Super compact design, zeer laag stroomverbruik (Power Safe) USB, PVR, DiVX ondersteuning. Audio/Video, 3 x RCA. Incl. kaartmodule NU € 175,- excl. BTW Elco Oliebrander NU € 820,- excl. BTW Acculader start 520-2 Met starthulp functie 500Amp 12/24V, 60Amp. NU € 340,- excl. BTW Nufatron Tachograaf Nufatron Nautic Tachograaf Floodline led-verlichting Verkrijgbaar in 12V/24V/230V 20/30/50Watt in warm wit en daglicht vanaf € 148,- excl. BTW Vertex VX-351Portofoon De VX-351 is een compacte, 16 kanaals draagbare vergunningsvrije VHF met een krachtige 2000m Ah batterij incl. lader. Lederen tas en Microfoon optie. NU € 185,- excl. BTW p/st Marifoon IC-M411 Compacte waterdichte marifoon met ATIS en DSC Klasse D Kanalen Up/Down en High/Low functie in de handmicrofoon. Wordt geleverd met microfoon, mobiel beugel en voedingskabel € 256,- excl. BTW Brede Hilledijk 111 · 3072 NB Rotterdam Tel. (010) 297 39 99 · Fax (010) 484 28 74 www.oechies.nl · info@oechies.nl Ma t/m Vrij van 08.00 tot 16.00 / Zaterdag van 09.00 tot 13.00 Tracvision M5 (HDMI Ready) € 2695,- excl. BTW Dimplex oliegevulde panelen Veilige en betrouwbare radiatoren die net als cv-gestookte radiatoren een uitgebalanceerde combinatie van stralings- en convectiewarmte bieden. Zeer flexibel “plug- in” installatiegemak. Uitgevoerd met neon indicatielampje. Standaard geleverd met wand- en vloersteunen. Verkrijgbaar in: 750W /1000W/1500W en 2000W vanaf € 214,- excl. BTW Ñ LET OP ONZE AANBIEDINGEN IN DE WINKEL É Icom IC-M33 Alle internationale kanalen Comet-1250 reddingsboeiverlichting Led zaklantaarn HC Pro, 3 led !!Actie van de maand!! Navigatie lamp 28V/25W incl. batterijen 2 x AA Atis zelf in te voeren Lederen tas en microfoon Nu € 3,15 excl. optie € 46,- NU € 20,25 p/st. Prijs geldt bij excl. BTW excl. BTW afname van 5 stuks € 185,- excl. BTW

De Binnenvaartkrant 35 20 december 2011 Lohmann introduceert slim doseersysteem voor scheepsreiniging Schoner met minder DOOR SARAH DE PRETER Alleen al de Duitse binnenvaartvloot verbruikt jaarlijks zo’n 140.000 liter reinigingsmiddelen om het dek te schrobben en de buitenkant van de schepen schoon te houden. De firma Lohmann uit Haren heeft een doseersysteem bedacht om deze hoeveelheid te reduceren. Dat is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de veiligheid van de bemanningsleden. Bedrijfsleider Hermann Lohmann kreeg het idee twee jaar geleden. Een klant had een boete gekregen voor het reinigen van zijn schip in de haven. Hoewel de reinigingsmiddelen in de binnenvaart tegenwoordig veel milieuvriendelijker zijn dan vroeger, verbieden steeds meer havens het gebruik ervan. Met water alleen kan men de schepen echter niet schoon en hygiënisch houden. Praktijkoefeningen “Door het verbod op reinigen in de havens wordt er steeds vaker tijdens het varen geschrobd”, zegt Lohmann. “Een ongelukkige ontwikkeling, want de kans op ongevallen is veel kleiner wanneer het schip stilligt. Als binnenvaartsector streven we naar duurzaamheid: in de omgang met het milieu, maar ook in de omgang met mensen.” Binnenvaart weer welkom bij Ottenhof-Techniek DOOR DOROTHÉ VAN GEEMERT Na 25 jaar is Ottenhof-Techniek van de Ms van Riemsdijkweg verhuisd naar de Papaverweg 54. Het gebouwtje waarin het Amsterdamse bedrijf aan de oude locatie was gevestigd, stak wel erg af tegenover de futuristische hoogbouw die links en rechts verrees. Of, zoals eigenaar Chiel Ottenhof het zelf verwoordde: of je midden in de stad een varkensstal runde. Het verbod op reinigen in de havens kan Lohmann niet ongedaan maken. Hij ging wel op zoek naar een oplossing om de hoeveelheid reinigingsmiddelen te reduceren. De Deutsche Bundesstiftung Umwelt (DBU) heeft dit milieuproject financieel ondersteund. De firma Lohmann trok Andreas Wallmeier aan als projectcoördinator. Een student van de universiteit Duisburg- Essen bereidde het project voor in het kader van zijn afstudeerwerk. Als projectpartners haalde Lohmann rederij Imperial, het scheepvaart-beroepscollege Rhein in Duisburg, het schoolschip RHEIN en de beroepsscholen Schönebeck aan boord. Compact en nauwkeurig Het door Lohmann ontwikkelde doseersysteem is gebaseerd op kunststof flesjes van 100 ml reinigingsmiddel. Ze kunnen in een binnenzak worden gestopt en zijn daarmee veel handzamer dan de klassieke 10- liter-cans. Eén flesje volstaat voor 10 liter water. Overdosering is uitgesloten. De flesjes zijn verpakt in een speciale transportemmer waarop in meerdere talen een gebruiksaanwijzing en veiligheidsinstructies staan. Een onderdeel van het systeem is een reinigingscontroleboek. Het systeem is verkrijgbaar bij bunkerboten en scheepvaartspeciaalzaken. Lege flesjes kunnen weer worden gevuld met hetzelfde product. De firma Lohmann verzorgde onlangs een presentatie op het schoolschip Rhein. Andreas Wallmeier simuleerde een dekreiniging met behulp van een 10 liter can en met de nieuwe 100 ml flesjes. (foto’s Sarah De Preter) Hij en zijn vrouw Dorothé waren al jaren bereid te verhuizen, maar ze wilden wel een plaatsje aan het water; liefst met een mooi stukje kade en een aantal aanlegsteigers. En dat is nu gelukt. Het Waternet zit 50 meter verder in een nieuw gebouw en in hun oude onderkomen, waar oorspronkelijk de kleedruimte voor de baggermensen van de gemeentelijke dienst was ondergebracht, staan nu de machines van Ottenhof. Wel is de oorspronkelijke lange kade aan de Van Riemsdijkweg aan de Paperweg teruggebracht naar circa 25 meter. Grote binnenschepen kunnen er helaas niet meer terecht zodat het roer wel om moest. Chiel Ottenhof gaat zich nu meer concentreren op reparatie van kleine binnenschepen en reparatie en verhuur van jachten. Hij heeft er voor verhuur nu vier in bezit; ze zijn zowel geschikt voor korte tripjes als voor langere, bijvoorbeeld naar België en Frankrijk. Zo’n 400 leerlingen zijn de afgelopen twee jaar getraind in de milieuvriendelijke omgang met reinigingsmiddelen. Ze namen deel aan een oefening die was opgesplitst in twee delen. Eerst maakten de leerlingen het dek schoon door de benodigde hoeveelheid reinigingsmiddel uit een 10-liter-can in een emmer water te gieten. Vervolgens kregen ze kunststof flesjes met daarin 100 ml reinigingsmiddel. Precies genoeg voor een emmer van tien liter water. Door de kleine doseerflesjes te gebruiken, hadden de leerlingen tot 76 procent minder reinigingsmiddel nodig. Ze kregen tijdens de training ook tips over persoonlijke beschermingsmiddelen, zoals het dragen van een reddingsvest. Veilig werken Ook de bemanningsleden van 120 schepen (droge lading, tankers, bunkerboten, passagiersschepen) namen deel aan de praktijkproef. Het waren schepen uit de Imperialvloot of particuliere schepen die voor Imperial varen. Bij de professionele scheepsbemanningen leidde het slimme doseersysteem tot een daling van de hoeveelheid reinigingsmiddelen met 64,4 procent. (foto Ottenhof-Techniek) Watersportgebied De regio Amsterdam is een groot watersportgebied, waarin het een en ander ronddobbert met zowel enthousiaste als minder enthousiaste eigenaars. De laatste categorie wil de zaak nog wel eens verwaarlozen. Deze scheepjes liggen vooral in de wintermaanden half onder water en soms geeft een aan de wal vastgebonden touwtje aan dat er onder het wateroppervlak iets moet liggen. Ottenhof mag ze Dat is veel meer dan de beoogde reductie van 25 procent. “Voor de Duitse binnenvaartvloot, die jaarlijks 139.243 liter reinigingsmiddel verbruikt, kan dit een besparing van 89.645 liter opleveren”, becijfert Wallmeier. “Dat is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de veiligheid. Minder reinigingsmiddel betekent minder schuimvorming, waardoor de kans op uitglijden afneemt.” Lothar Barth, kapitein op het schoolschip RHEIN, vindt de behaalde resultaten erg knap: “Met het doseersysteem kunnen we ook als schoolschip besparen op de reinigingskosten.” Barth geeft de opgedane kennis graag door aan de cursisten op het schoolschip: “Voor 2012 hebben we een cursus over het efficiënt inzetten van reinigingsmiddelen op ons programma gezet.” Groen imago Ook Ulrich Ehrlich van de beroepsscholen Schönebeck is positief: “Onze jongeren zijn trots op het certificaat dat ze behaalden door mee te doen aan dit project. Het zou mooi zijn als dergelijke trainingen in de toekomst regelmatig plaatsvinden.” De deelnemende niet zelf ophalen; dat moet hij aan zijn buurman, het Waternet, overlaten. Maar hij staat ze wel met open armen op te wachten. Mooi opknappen en dan weer verkopen. schippers waren eveneens enthousiast, vertelt Kurt Duller van Imperial: “We hebben geen enkele negatieve reactie ontvangen.” Voor Verena Exner (DBU) is het project een mooi voorbeeld van teamwerk. “Voor ons staat de zorg voor de waterkwaliteit en het verder verspreiden van de opgedane kennis centraal.” Met het milieuproject heeft de firma Lohmann laten zien hoe de binnenvaart haar groene imago verder kan oppoetsen. “Wat dat betreft mogen we als sector niet op onze lauweren rusten”, vindt Hermann Lohmann. “Laten we alle mogelijkheden benutten om nog groener te worden.” Andreas Wallmeier hoopt dat de nieuwe reinigingsmethode misschien ook havenbesturen overhaalt om het strenge verbod op reinigen van schepen te herzien. “De binnenvaart mag zich niet in het donker of in de illegaliteit laten drukken. Dit project heeft aangetoond dat veilig en milieubewust werken goed samengaan. Je kunt met zeer weinig reinigingsmiddelen op een veilige manier het schip schoonmaken.” Naast het repareren van binnenvaartschepen en het verhuren van ligplaatsen voor charterschepen is er aan de steigers nog ruimte voor privéjachtjes. Eigenaren kunnen er gedurende een periode een plaatsje huren om in hun vrije tijd aan hun scheepje te klussen. Jachten tot ruim 4 ton kunnen op de wal gelicht worden zodat ook de romp een kwastje kan krijgen. Er is een slijptol beschikbaar en Chiel Ottenhof is ook niet te beroerd om hier en daar advies te geven. Het is niet de bedoeling dat eigenaren er hun scheepje jarenlang laten liggen. Er moet aan gewerkt worden. Ook moeten ze geen luxe jachthaven verwachten met een kantine. Het blijft een hobbyhaven. Maar vast een heel gezellig haventje, is de mening van het echtpaar. Ze hebben er duidelijk zin in.

Binnenvaartkrant