Views
2 years ago

2011-26

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • December
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Wensen
  • Schip
  • Twee

De Binnenvaartkrant 30

De Binnenvaartkrant 30 20 december 2011 Wij feliciteren Curacao Shipping C.V. van harte met het mts Curacao. v a a r t ! b e h o u d e n e e n TB administratie- & advieskantoor voor de maritieme sector Shipyard BAAN Alignment & Engineering B.V.

De Binnenvaartkrant 31 20 december 2011 St. Antonius-Houben helpt Senegal-rivier beter bevaarbaar maken DOOR JO BINDELS Zoals veel Afrikaanse landen kampt Senegal met een slechte infrastructuur. De druk op de hoofdstad Dakar is zowel wat betreft de scheepvaart als het wegverkeer enorm. De regering investeert de laatste jaren grootschalig in verbetering van de wegeninfrastructuur, met behulp van internationale geldschieters. Een upgrade van de havens van Saint-Louis, Kaolack en Ziguinchor, zou de binnenvaart een aantrekkelijker optie maken. Deze havens liggen alle drie aan de monding van een rivier. De capaciteit van deze secundaire havens is nu gering. Het meest gevorderd zijn de upgrade-plannen voor Saint-Louis, aan de monding van de 2.000 kilometer lange Senegal-rivier. Uitbreiding van de haven moet hand in hand gaan met het bevaarbaar maken van de rivier en een betere ontsluiting naar de zee toe. 640 kilometer Samen met de buurlanden Mauritanië, Guinee en Mali werkt Senegal aan een betere benutting van de rivier. Hiervoor is een speciale organisatie in het leven geroepen, de OMVS (Organisation pour la mise en valeur du fleuve Senegal). Een betere bevaarbaarheid kan helpen het moeilijk bereikbare oosten van het land te ontsluiten, en bovendien betere internationale verbindingen te creëren voor de buurlanden. Volgens studies van de OMVS kan de rivier vanaf Saint Louis 640 kilometer landinwaarts bereikbaar worden gemaakt voor binnenvaartschepen. Dat project kan in ongeveer vijf jaar worden gerealiseerd met een budget van 160 miljoen euro. Donoren als de Wereldbank staan zeer positief tegenover het plan en hebben geld toegezegd. Met name de mijnbouw, met grote projecten in Mali en Oost-Senegal voor de winning van ijzererts, bauxiet en fosfaat, kan veel winnen bij transport over de Senegal-rivier. In Matam in Oost-Senegal wil men een overslagpunt van trein naar rivierschip realiseren voor de diverse mijnbouwprojecten in die regio. Nederland is nu al op diverse fronten betrokken bij het OMVS-project. De haven van Rotterdam, de Technische Universiteit in Delft en het waterschap Rivierenland geven advies. Rijkswaterstaat faciliteerde de aankoop van twee voormalige patrouillevaartuigen door de OVMS Enkele weken geleden bezocht een delegatie van de OMVS Maasbracht. (foto Jo Bindels) om de waterkwaliteit en de waterdiepte in kaart te brengen. Kempenaars St. Antonius-Houben is al jaren een gewaardeerde relatie van Rijkswaterstaat en onderhield voorheen de twee patrouillevaartuigen. Rijkswaterstaat bracht St. Antonius-Houben in contact met de OMVS. Dit resulteerde in een opdracht om de twee patrouillevaartuigen te ‘refitten’. Ongetwijfeld hebben ook de uitstekende contacten meegespeeld die het bedrijf in Afrika heeft. De tot Bafing en Bakoye omgedoopte vaartuigen zijn door een fregat van de Koninklijke Marine naar Saint-Louis vervoerd. St. Antonius-Houben heeft inmiddels opdracht gekregen om een van deze vaartuigen uit te rusten met hydrografische apparatuur om het onderwaterlandschap van de Senegalrivier in kaart te brengen. Nu worden voorbereidingen getroffen om deze hydrografische apparatuur in Senegal te installeren. Daarvoor gaan medewerkers van St. Antonius-Houben en Rijkswaterstaat naar Senegal. De OMVS heeft ook twee kempenaars aangekocht: de Invotus en de Miro Sanro, die eveneens bij St. Antonius-Houben in Maasbracht een ‘refit’-procedure ondergaan, waarbij onder andere de koeling en de beluchting van de motoren worden aangepast. In samenwerking met Rijkswaterstaat en toeleveranciers zorgt het bedrijf ook voor de opleiding van lokale mensen om met de hydrografische apparatuur te kunnen werken en met de kempenaars te kunnen varen. De kempenaars worden begin 2012 met een zeeschip naar Senegal vervoerd. Een aantal weken geleden bezocht een delegatie van de OMVS Maasbracht om de contracten af te ronden en de twee binnenschepen te bezichtigen. Adri van Gulik van het Maas- en Scheepvaartmuseum, die op die dag toevallig een delegatie van de Haven Luik rondleidde, liet zich de kans niet ontgaan om de Afrikanen ook te strikken voor een bezichtiging van het museum. Een leerzaam en genoeglijk bezoek van de OMVS-delegatie aan Maasbracht en een zeer vererende opdracht voor St. Antonius-Houben, waar alle medewerkers van het bedrijf met recht trots op kunnen zijn. Doctor Plesmanstraat 26 3331 KH Zwijndrecht T. 06 20832523 info@dolorepair.nl · www.dolorepair.nl Stuurhuis met hefkolom GEFELICITEERD.. ...met het mts Curacao! Biesboschweg 5 ∙ 4926 SJ Lage Zwaluwe Tel.+31(0) 168-484555 ∙ Fax.+31(0) 168-484224 www.ebr-bv.nl Wij wensen Curacao Shipping C.V. veel succes en een behouden vaart met het mts Curacao. Wij verzorgden de aluminium machineplaten op het voor- en achterschip en beschermkappen en aluminium plaat in stuurhuis van het mts Curacao. MTS CURACAO TB administratie- & advieskantoor voor de maritieme sector TB Plus Noordeinde 176 3314 LW H.I. Ambacht Postbus 441 3340 AK H.I. Ambacht Tel 078 684 14 00 Fax 078 684 14 09 E-mail info@tb-plus.nl Namens het hele TB plus team wensen wij Curacao Shipping C.V. met het mts Curacao een behouden vaart • Administratie & Advieskantoor Wij bedanken Curacao Shipping C.V. voor het in ons gestelde vertrouwen en wensen het mts Curacao een goede vaart. EMS heeft de elektrische installatie, nautische- & airco- installatie geleverd en geïnstalleerd. Voor een grenzeloos & waterdicht advies Nieuwland Parc 307, 2952 DD Alblasserdam WWW.ELECTRICMARINESUPPORT.NL | INFO@ELECTRICMARINESUPPORT.NL

De Binnenvaartkrant