Views
1 year ago

2011-26

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • December
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Wensen
  • Schip
  • Twee

en Waterstaat De

en Waterstaat De Binnenvaartkrant 2 20 december 2011 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Monique van Thull Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-22871516 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Frank Antonie van Alpen T 06-25061913 frankantonie@planet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@orange.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 heiligers.fotopers@hetnet.nl Lay-out Maureen van Gent Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. DIE SLOWAKISCHE FIRMA AFLOSBEDRIJF VAN BIETEN PERSONAL AN BORD WIJNGAARDEN. von Schiffen zu arbeiten: Bent u op zoek naar een tijdelijke Steuerman, Matrose, Deckmann. invalkracht schipper, stuurman of Wir sind billiger als andere. matroos. bel voor TEL Nr: 00421 904 341 412, mogelijkheden. Zondagsrust in SCHEEPS & INDUSTRIE BATTERIJEN - OMVORMERS - LADERS - VERDEELKASTEN FAX Nr: 00421 35 641 609 2 ere houdend. Email: kozar.juraj@gmail.com Tel. 06-52650978, email GYRON CREW ZOEKT BENT U OP ZOEK NAAR GYRON CREW ZOEKT GYRON CREW ZOEKT henkvanwijngaarden@live.nl i.o.v. VOF Amulet voor MS Amulet, PERSONEEL? i.o.v. Scheepvaartbedrijf Volante i.o.v. VOF Theunisse svb Eben RIVERTOURS CV UIT volmatroos en/of stuurman i.b.v. Gerwil Crewing Poland S.P.ZO.O. B.V. voor MS Volante, 2x Haezer, 2x Lichtmatroos en/of VLAANDEREN / BELGIË MTS ALMIRA IS OP ZOEK NAAR dienstb. met functie volmatroos/ bied u per direct aan: Poolse Lichtmatroos en/of matroos i.b.v. matroos i.b.v. dienstb. met functie Zoekt schippersechtpaar voor EEN: stuurman. Vaar/verlof i.o. loon Lichtmatroos tot Stuurman. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/verlof passagiersvaart op de Vlaamse / Kapitein met tankerervaring in conform CAO. Informeer naar onze gunstige lichtmatroos/matroos. Vaar/ i.o. loon conform CAO. Belgische binnenwateren. NL en BE met ADN. Tel. 015-2563764 voorwaarden: verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 Goede verdienste. Liefst niet Vrijetijdsregeling en loon n.o.t.k. E. poland@gerwil.com Tel. 015-2563764 ouder dan 65 jaar. Reacties aan : M. Koen GYRON CREW ZOEKT T. +48 660040322 of GYRON CREW ZOEKT Info: Guido Moens Telefoon : 06-22154684 i.o.v. VOF Eerkens voor MS Claudia, 0527 690032 HOLLAND SHIP CLEANING i.o.v. voor PT Binnenvaart BV voor GSM 0032 (0)475 25 24 65 E-mail: tankvaartalmira@ 2x lichtmatroos en/of matroos i. Wij komen met serviceboot MS Kiliya, 2x lichtmatroos en/of moens@scaldisnet.be hotmail.com b.v. dienstb. met functie Voor MS-FOR-EVER ruimen en tanks 500BAR, matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/verlof zijn wij op zoek naar conservering en coatings. lichtmatroos/matroos. Vaar/verlof LUXE MOTOR (1931, Voor MTS-BEN en MTS-VOPAK- i.o. loon conform CAO. stuurmannen en matrozen, Werkgebied Moerdijk i.o. loon conform CAO. A-STATUS) MARCONI Tel. 015-2563764 met ervaring in de binnenvaart, Tel. 06-17324458 TEL. 015-2563764 gaat via Rijn - Main - Donau zijn wij op zoek naar in het bezit van een E-mail: info@ naar Zwarte Zee, voorjaar 2012. stuurmannen en matrozen, GYRON CREW ZOEKT dienstboekje, het vaarsysteem: hollandshipcleaning.nl TE HUUR Schippers (50+) hebben groot met ervaring in de binnenvaart, i.o.v. VOF Samary voor MS Samary, 4 wk.op/ 4 wk.af , het salaris Garage Boxen vaarbewijs maar geen in het bezit van een 2x lichtmatroos en/of matroos i. vlgs. CAO-Binnenvaart. BEN JE OP ZOEK NAAR bij Sluis Panheel rivierpatenten. Gezocht gezellige dienstboekje, het vaarsysteem: b.v. dienstb. met functie Tel. +31(0)622 424 148 een werkplek, stageplaats of Tel. 06- 53160838 medeschipper met papieren 8 wk.op/ 4 wk.af , het salaris lichtmatroos/matroos. Vaar/verlof afloswerk? Neem contact met Tel. 06-53449846 vlgs. CAO-Binnenvaart. i.o. loon conform CAO. WIJ ZOEKEN! ons op. Zondagsrust in ere GEZOCHT NETTE MATROOS Tel. +31(0)622 424 148 Tel. 015-2563764 voor onze mvs, een stuurman houdend. droge lading vaart, 2wk op/ 2 wk GEVR. PER DIRECT: met ervaring in de binnenvaart, Tel. 06-52650978 / mail. af.. Loon n.o.t.k. Schipper voor onze schepen in LEUK VOOR DE AFWISSELING! GYRON CREW ZOEKT 4 wk op/4 wk af. Int. vaart. henkvanwijngaarden@live.nl Tel. 06-51485579 haven A ‘dam. Schipper i.b.v. wordt ZZP-er of oproepkracht op i.o.v. Scheepvaartbedrijf Lindos Tel. 06-51434153 benodigde papieren (ADN/ een rondvaartboot in Shipping, 2x lichtmatroos en/of Radar). NL / Engels verstaan / Amsterdam! Heb je tijd over en matroos i.b.v. dienstb. met functie spreken is een pre. Loon volgens een groot vaarbewijs? lichtmatroos/matroos. Vaar/verlof KICKERS eigen CAO overwerk/studie/ Bel. 020-6791370 en vraag i.o. loon conform CAO. reiskosten enz. vergoeding. Info over deze functie via Tel. 06-53245778 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. Cunera CV, 2x lichtmatroos naar Anoushka. Vast personeel ook welkom. GEVRAAGD Jonge gemotiveerde stuurman voor containerschip om ons Tel. 015-2563764 Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? en/of matroos i.b.v. dienstb. met jonge team te versterken G E B R U I K V O O R I E D E R E L functie lichtmatroos/matroos. Rotterdam – Antwerpen. Loon E T T E R , L E E S T E K E N E N S Vaar/verlof i.o. loon conform Belgisch wettelijk, vrije tijd notk. P A T I E E E N H O K J E . H O U D CAO. In bezit van vaarbewijs. T U S S E N I E D E R W O O R D E Tel. 015-2563764 Tel. 0032-478-711717 E N H O K J E L E E G . manometers? T +31 (0)78 - 681 39 77 | www.lans-instruments.nl www.autena.nl Wees geen blindganger met een AIS -transponder Voor het subsidiebedrag van € 2.100 leveren en installeren wij een goedgekeurde AIS -transponder bij u aan boord. Compleet met antennes en inbouwverklaring. Vraag vrijblijvend naar de voorwaarden ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl IVW erkend Inspectie Verkeer St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl Vanaf 3 plaatsingen ontvangt u 10% korting op het totaalbedrag (excl. 19% BTW) Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 3,65 extra administratiekosten.* * bedragen zijn incl. 19% BTW. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.** Bankrekeningnummer: __________________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Banknaam: _____________________________________________________ Land + plaatsnaam van uw bank: _________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Datum: _______________ Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 1x 10,00 * 15,00 * 20,00 * 25,00 * 30,00 * 35,00 * 40,00 * ** Automatische afschrijvingen zijn alleen mogelijk vanaf Nederlandse en Duitse bankrekeningen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur.

De Binnenvaartkrant 3 20 december 2011 Passagiersvaart wil serieus worden genomen Op 1 januari 2012 mogen passagiersschepen volgens het Scheepvaart Afvalstoffenverdrag (SAV) geen vuil water meer lozen. Maar er zijn nagenoeg geen afgiftepunten voor dit vuile water. “We kunnen ons dus niet aan de regels houden”, aldus Hans Teerlink, directeur van rederij Eureka in Deventer en voorzitter van de CBRB-ledengroep Passagiersvaart. “Het is een grof schandaal. We worden niet serieus genomen door de overheid.” Om in het vervolg wel voor vol te worden aangezien door de overheid, liet het CBRB een rapport maken over de economische betekenis van de passagiersvaart in Nederland. Hans Teerlink overhandigde het rapport Passagiersvaart Out of the Blue donderdagmiddag 15 december aan het VVD-Kamerlid Ingrid de Caluwé. Hij deed dit aan boord van het mps Marina van rederij Fortuna in Spijkenisse. De naam van het rapport is afgeleid van een opmerking van Hans Teerlink, die zei te vinden dat de passagiersvaart TLN: tol invoeren op Rijn is eerlijk TLN is het helemaal eens met de plannen van de Duitse verkeersminister Ramsauer om tol in te voeren op de Rijn. Deze krant berichtte 7 november over dat voornemen. De belangenbehartiger van het wegvervoer vindt het terecht dat daarmee een einde zou komen “aan de uitzonderingspositie van de binnenvaart voor het betalen van belastingen”, zoals Transport en Logistiek Nederland afgelopen vrijdag in een persbericht meldde. “Terwijl weg- en spoortransport volkomen onbekend is bij beleidsmakers en dat dus de cijfers over het aandeel van de passagiersvaart in de binnenvaart maar ook in de Nederlandse economie voor velen uit het niets (‘out of the blue’) lijken te komen. Dat de passagiersvaart tot nu toe weinig aan de weg timmerde, komt mede doordat een groot aantal eigenaren van passagiersschepen (in Nederland ongeveer de helft) niet is aangesloten bij een brancheorganisatie. Dit legde de maker van het rapport, Hans Plaisier, uit aan een zeer gemêleerd gezelschap aan boord van de Marina. Zowel beleidsmakers, de Waterpolitie als diverse ondernemers in de passagiersvaart (dagvaart en cruises) zaten in de zaal. Het onderzoek was door het CBRB geïnitieerd en voor Hans Plaisier een afstudeer opdracht voor zijn studie aan de Erasmus Universiteit. Hij onderzocht de economische betekenis van de passagiersvaart, uitgesplitst in dagvaart (rondvaarten en partyschepen), cruises (hotelschepen) en chartervaart. De veerdiensten waren buiten beschouwing gelaten. moeten betalen voor het gebruik van energie en infrastructuur, is de binnenvaart daarvan al zo’n 150 jaar vrijgesteld. TLN vindt dat niet meer van deze tijd en pleit voor een gelijk speelveld voor alle transportmodaliteiten.” De Duitse verkeersminister Peter Ramsauer wil dat vervoerders meer gaan meebetalen voor het beheer en onderhoud van Rijn, Elbe en Donau. TLN vindt het eerlijk als ook daar, “net als bij andere transportmodaliteiten, de gebruiker voor deze kosten moet betalen”. Ingrid de Caluwé ontvangt een eerste exemplaar van het rapport ‘Passagiersvaart Out of the Blue’ uit handen van Hans Teerlink. (foto MG Redacties) Voor de chartervaart werden de cijfers van belangenvereniging BBZ gebruikt; voor de dagvaart en de cruises baseerde Plaisier zich voornamelijk op enquêtes onder ondernemers. Hotelschepen Voor de cruisemarkt, de hotelschepen, is het Nederlandse aandeel relatief klein, aangezien dit een Europese markt is en veel ‘Nederlandse’ schepen onder bijvoorbeeld Zwitserse vlag varen. Daarom telde Plaisier ‘slechts’ 42 Nederlandse hotelschepen tegen 303 dagschepen. De chartervloot bestaat uit 341 hotelschepen en 56 dagschepen. De niet-charter-cruisevaart wordt wat onderbelicht in zijn rapport, omdat ze nadrukkelijk deel uitmaakt van die internationale markt. Plaisirs aanbeveling om dat Europees te onderzoeken zal het CBRB De Akte van Mannheim verhindert dat nog. In dat verdrag is in 1868 geregeld dat de binnenvaart in het stroomgebied van de Rijn vrij is van belastingen, tol, of andere belemmeringen. Dan moet die akte maar worden aangepast of opgeheven, vindt TLN. De EU heeft onlangs de weg vrijgemaakt voor lidstaten dat ze extra heffingen mogen invoeren voor milieuvervuiling en geluidsoverlast door het wegtransport. Heffingen die bovenop wegenbelasting en tol voor het gebruik van de wegen komen. “TLN vindt dat de principes ‘de gebruiker betaalt’ en ‘de vervuiler betaalt’ voor iedereen moeten gelden, dus zowel voor weg, spoor als ook voor de binnenvaart. Gelijke monniken, gelijke kappen.” TLN verwacht niet dat tolheffing op de Duitse rivieren tot een verschuiving van lading van de binnenvaart naar de weg zal leiden. “Toen Duitsland tol (Maut) voor vrachtauto’s introduceerde betekende dat een jaarlijkse kostenverhoging van 4 miljard euro voor het Europees wegvervoer. Dit heeft er niet toe zeker ter harte nemen, vertelde secretaris Maira van Helvoirt. Niettemin zijn de cijfers over de economische betekenis van de passagiersvaart overtuigend genoeg. Die betekenis wordt geschat op ruim 332 miljoen euro (waarvan 86 voor de chartervaart en 127 voor de dagpassagiersvaart). Het is een optelling van de toegevoegde waarde en de voor- en achterwaartse effecten. Achterwaartse effecten zijn bijvoorbeeld de verbruikte brandstof (en andere kosten die gemaakt worden) van de schepen en de voorwaartse effecten zijn bijvoorbeeld de uitstraling van de sector. De dagpassagiersvaart is goed voor 1173 fte’s en in de chartervaart 1029. De cruises zijn hierin niet meegenomen, omdat veel Nederlanderse werknemers werken bij buitenlandse rederijen. Ingrid de Caluwé zei blij te zijn met het onderzoek, zodat in de toekomst kan worden voorkomen dat de overheid onwetend is van hoe belangrijk de passagiersvaart is. Volgens Plaisier is dat qua omzet ongeveer 10 procent van de totale binnenvaart. geleid dat er sindsdien meer vracht met de binnenvaart wordt vervoerd. Omgekeerd zal dat dus ook niet gebeuren. Binnenvaart en wegvervoer zijn qua vervoerde lading nauwelijks concurrenten en vullen elkaar juist aan.” Ankeruitrusting van de Argonon Transbox neemt activiteiten Trans Shuttle over Trans Shuttle stopt als containeroperator. Alle containeractiviteiten, waaronder bevrachten, expeditie en op- en overslag van containers, worden per 1 januari 2012 door Transbox overgenomen. Ergens verheug ik me altijd op het lezen van een krant. Ja duh, zou je denken, maar de berg nog te lezen kranten is soms zo groot dat in het weekend nauwelijks tijd is voor nog leukere dingen. Gelukkig staan in die kranten altijd STEKEN ONDER WATER door Michel Gonlag lees ook de online column op www.binnenvaartkrant.nl Mario Mol, nu nog in dienst van Trans Shuttle, versterkt vanaf die datum het Transbox-team. “Trans Shuttle en Transbox vertrouwen erop, dat de continuïteit van de dienstverlening aan de klanten niet alleen gewaarborgd is, maar sterk zal worden verbeterd”, aldus zaken die je van verbazing van je stoel doen tuimelen. In ‘Nieuwsblad Transport’ staat dat de Duitse Milieubeweging bakzeil haalde bij de Europese Commissie in hun protest tegen de Elbe-verdieping. Niks voor de binnenvaart, het gaat om het stuk Elbe tussen Hamburg en de zee en de minimale diepte van 13,50 meter voor de zeebootjes. Maar het kan belangrijk zijn voor de rest van de Elbe dat economie zwaarder weegt dan vergezochte milieubelangen van compleet in zichzelf gekeerde freaks. Nou nog geld voor de rest van de Elbe. Van mijn stoel viel ik pas toen ik de directies in een gezamenlijke brief aan klanten. Rhinecontainer Transbox is onderdeel van Rhinecontainer en is bezig zijn containeractiviteiten in het ARA-verkeer in hoog tempo te vergroten. Zo is onlangs de vloot uitgebreid en groeit het aantal terminals dat in de Benelux wordt aangelopen. Transbox exploiteert de ARA-schepen via de United Barge Transport Alliance, een samenwerking met BLT en UCT. in de ‘NRC’ las dat de Koningin de benoeming van Donner in de Raad van State in eerste instantie had gedwarsboomd. Dat we de monarchie als vlaggetje intact houden kan me niet boeien, maar vlaggetjes moeten zich niet met de inhoud bemoeien. Daarvoor hebben we een parlement waarin we mensen mandaat geven om keuzes voor ons te maken. Doen ze het niet goed, dan sturen we ze weg. Erven van één of andere familie hebben niks te vertellen. Ook laten we het voltallige volk niet in het wilde weg beslissen. Dat laatste wordt wel verward met de oorspronkelijke democratie in Athene. Dat klopt niet. In Athene regeerde juist de aristocratie. De redenering was als volgt: als Plato aan veertig leerlingen een som opgeeft en ze hebben allemaal hetzelfde, foute antwoord, dan heeft Plato nog steeds als enige het goede antwoord. Daarom lieten ze de regering over aan de aristocratie, wat Grieks is voor ‘regering door de besten’. Dat waren nog eens tijden. Zo, nu even de sociale media scannen, dan kunnen we nog wat zondagsrust houden. Een tweet van Ineke Dezentjé, de nieuwe baas van FME: Historisch moment : Uneto-VNI, Kon Me- In de leverancierslijst van de Argonon is in De Binnenvaartkrant van 6 december een fout geslopen. Er stonden twee bedrijven vermeld als leverancier van ankers en ankerlieren. Nu is de LNG-tanker heel bijzonder, maar dubbele levering van die equipment was echt niet vereist. Alleen Dijvler Materiaal uit Hardinxveld-Giessendam heeft de ankers, ankerlieren en staalkabels daadwerkelijk geleverd. Lost in transitie taalunie en FME-CWM bekrachtigen samenwerking in Federatie Werkg org Techniek(FWT). Arie Kraaijeveld twittert: @Ineke- Dezentje klasse, kan ik tonen in de binnenvaart. Het kan dus wel. Voor wie de weg kwijt is: dit is binnenvaarttransitie. De boodschap in het jargon dat Annie M.G. Schmidt voor ons bedacht: Arie wil aansturen op een federatief verband van de binnenvaartclubjes. Goed idee, kan iedereen lekker op z’n eigen stoeltje blijven zitten.

De Binnenvaartkrant