Views
2 years ago

2011-26

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • December
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Wensen
  • Schip
  • Twee

De Binnenvaartkrant 22

De Binnenvaartkrant 22 20 december 2011 Innovatie in 2012 richten op schonere, meer renderende binnenvaart Wat gaat het EICB doen in het nieuwe jaar? Innovatie gericht op een schonere en meer renderende binnenvaart krijgt in 2012 een prominente plaats binnen het EICB. Na de succesvolle introductie van de Stimuleringsregeling van het Havenbedrijf Rotterdam zal in 2012 een nieuwe call gelanceerd worden. Het EICB neemt weer de begeleiding voor zijn rekening. In 2012 worden de eerste Nederlandse binnenvaartprojecten in het Europese Marco Polo subsidieprogramma ingediend. Naar verwachting zullen hierdoor nieuwe ladingstromen naar het water komen. Het EICB maakt zich hard voor deelname van Nederlandse ondernemingen in Europese innovatieprogramma’s en begeleidt ondernemers hierbij. De uitvoering van het programma Voortvarend Besparen is in 2012 één van de prioriteiten van het EICB. Naast de vertrouwde componenten als de i van Wat doet het EICB? Columbus cursus Voortvarend Besparen en de Binnenvaart Brandstof Competitie worden in 2012 nieuwe onderdelen ingebouwd. Het programma gaat zich onder meer richten op het op strategisch niveau binnen organisaties verankeren van energie- en milieubeleid. Daarnaast zullen ook technische innovaties die tot brandstofbesparing leiden meer onder de aandacht worden gebracht. Heeft u nog ideeën op de plank waarmee u en uw collega’s brandstof kunnen besparen, laat het ons weten. Wilt u meer informatie, dan kunt u contact opnemen met info@eicb.nl of 010 798 98 30. Het EICB wenst u fijne feestdagen en een gelukkig 2012. We houden u in het nieuwe jaar ook graag weer op de hoogte van de verschillende binnenvaartontwikkelingen. FEMM SCHEEPSUITRUSTING LOOP EENS BINNEN U bent van harte welkom! Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen Tel. +32(0)3-2251444 Tel. +32(0)3-2906644 Fax +32(0)3-2906646 Mobiel +32(0)4-78656736 Internet www.femm.be Aalmoezenier viert jubileum tijdens Kerst DOOR FRANK ANTONIE VAN ALPHEN Zijn hele familie is afkomstig uit de binnenvaart. Dus zijn huidige functie heeft hij niet van vreemden. Hoofdaalmoezenier Bernhard van Welzenes (70) viert op Tweede Kerstdag zijn 40-jarig jubileum. Ook wordt dan het bestaan van vier decennia Nijmeegse Schippersparochie gevierd. De ‘Aal’ wordt hij genoemd in de Nijmeegse Waalhaven, de steun en toeverlaat van het KSCC. Bernhard van Welzenes zou bij zijn afscheid het dak daar TOS levert personeel waterboten Evides doen inzakken, weten zijn naasten op het schipperscentrum zeker. De aalmoezenier had naar eigen zeggen al vijf jaar met pensioen kunnen zijn, maar is het nog steeds niet. Hoe ouder hij wordt, hoe meer hij omhanden lijkt te krijgen. De mensen weten Van Welzenes te vinden en Van Welzenes de mensen. Veertig jaar geleden werd hij in Den Bosch tot priester gewijd. Sindsdien heeft hij menig lintje doorgeknipt en schip ingezegend. Bernhard van Welzenes behartigt een parochie voor binnenschippers, kermis- en circusuitbaters. Ook de kinderen van deze groepen op internaten, en oud-schippers en voormalige kermis- en circusartiesten behoren tot zijn gemeente. Sinds 2006 zijn de Landelijke Instelling RK Kermis- en Circuspastoraat en de Landelijke Instelling RK Schipperspastoraat één parochie voor binnenschippers, kermis- en circusexploitanten. Bernhard van Welzenes viert zijn jubileum op maandag 26 december met de Nijmeegse parochie, waarmee hij het Rooms-Katholieke schipperswerk heeft opgebouwd. Op Tweede Kerstdag vindt er om 11.00 uur in het KSCC in de Nijmeegse Waalhaven een eucharistieviering plaats. Daarna is er gelegenheid de hoofdaalmoezenier geluk te wensen tijdens een receptie in het Kolpinghuis tussen 14.00 en 17.00 uur. De komende drie jaar levert TOS (Transport & Offshore Services) inhuurpersoneel aan boord van de waterboten van Evides Waterbedrijf. Het samenwerkingscontract daarvoor is onlangs ondertekend. Sinds 2003 is TOS actief in het uitzenden en detacheren van varend personeel in diverse sectoren van de binnenvaart. “Dit 3-jarige contract is echt een mooie aanvulling op ons werk van de afgelopen jaren”, aldus Siebelina Ooms. Zij is als consultant Maritime verantwoordelijk voor de werving & selectie van onder andere binnenvaartpersoneel. Ooms komt zelf uit een binnenvaartfamilie en kan derhalve uit een uitgebreid netwerk putten. Evides Waterbedrijf levert jaarlijks 220 miljoen kubieke meter water aan ruim 2,5 miljoen huishoudelijke en industriële klanten in de regio’s Rijnmond en Zeeland. Evides levert naast drinkwater ook diverse waterkwaliteiten aan de industrie en zuivert afvalwater. De afdeling Scheepvaart van Evides levert drinkwater aan de scheepvaart in het Rotterdams havengebied. Dit gebeurt met drie waterboten, die op werkdagen van 07.30 tot 16.00 uur volgens een vast schema door de havens varen. TOS levert wereldwijd technisch en nautisch personeel in de gehele maritieme sector en verzorgt turnkey ship deliveries. “We zijn internationaal gericht en werken net als onze klanten wereldwijd. Het binnenhalen van deze opdracht versterkt onze positie in de binnenvaart aanzienlijk. Daarnaast ligt het volledig in het verlengde van onze huidige dienstverlening in de Rotterdamse haven, zoals de havensleepdiensten”, aldus executive manager operations Marleen Stuurman. “Wij zijn erg blij met deze uitbreiding van diensten van onze divisie Maritime.” • Branderketels 230 en 24v (tevens met voorziening voor tapwater) • Vergassingsketels (met carburateur) • Rookgasafvoeren en schoorsteenkappen • Boilers (direct of indirect gestookt) • Alle aanverwante artikelen voor C.V. installaties • Electrische verwarming (oliegevulde wandconfectoren) Tevens specialist voor uw Gaskeuringen volgens S.I., Hydroforen, drinkwaterfilters, Electrotechniek, Non food scheepsbenodigdheden en Aandrijftechniek (roerwerk kettingen, V-snaren, kogellagers, tandwielen enz.enz). Geyssendorfferweg 61 - 3088 GJ Rotterdam Tel.: 010 - 414 90 55 - fax 010 - 414 93 33 - info@troost-rotterdam.nl UW SPECIALIST IN REPARATIE & INSTALLATIE VAN ELEKTRONISCHE EN MECHANISCHE MOTORBEDIENINGEN ELEKTRONISCHE MOTORBEDIENINGEN SCHROEFASREMMEN STUURWERKEN Oudeland 61 - 3335 VH Zwijndrecht T 078 619 20 03 - F 078 619 15 39 E-mail info@dcsint.nl - www.dcsint.nl OFFICIEEL DISTRIBUTEUR VOOR DE BENELUX MECHANISCHE MOTORBEDIENINGEN

De Binnenvaartkrant 23 20 december 2011 Machinefabriek A.A. Vink verricht noodzakelijke hermotorisering Imatra DOOR JAN HOEK Met de auto is het ongeveer 400 kilometer rijden naar Hannover. In de vlak voor Hannover gelegen Stadtbezirk Anderten viel het motorschip Imatra van schipper-eigenaar Jan Jut stil. Honderden kilometers verwijderd van de thuishaven Zwolle bleek de druklager in de vertragingskast van de circa 45 jaar oude Deutz-motor (620 pk) kapot. Het bleek technisch niet verantwoord de motor uit de machinekamer te tillen en na reparatie weer terug te plaatsen. Hermotorisering was dus noodzakelijk. Jan Jut belde een zestal machinefabrieken en ging vervolgens in zee met Bram van Rees van machinefabriek A.A. Vink uit Sliedrecht. Dit bedrijf plaatste een CCR2-gecertificeerde Mitsubishi van 640 pk aan boord van de 840 ton metende Imatra. Terugkomen Wie het kantoor van Bram van Rees, directeur van A.A. Vink, binnenloopt en vervolgens de aansluitende vergaderruimte, ziet een zeer groot aantal foto’s van nieuwbouwschepen aan de muur hangen. Het is inderdaad een bedrijfstak waarin de machinefabriek uit Sliedrecht een uitstekende naam heeft opgebouwd, maar, zo benadrukt Bram van Rees, ze doen er ook veel hermotoriseringen. Hij vertelt daarover: “Wat de inbouw van motoren De nieuwe motor: “Een mechanische Mitsubishi van 640 pk, met de meeste liters inhoud en CCR2-gecertificeerd.” betreft doen we alles, zoals het draai- en freeswerk, in eigen huis en besteden we in principe niets uit. Alleen voor dokwerk moeten we uitwijken.” “We zijn officieel MTU-dealer, maar zijn vrij om elk gewenst merk te leveren. Er moet een klik zijn met de klant en dan gaat het, zoals in de praktijk blijkt, vaak allemaal vanzelf. We bouwen veel nieuwbouwschepen en het bijzondere is dat ik de meeste schippers ken van een eerder bij ons uitgevoerde hermotorisering. Klanten komen dus bij ons terug en daaruit zou je mogen concluderen dat ze tevreden zijn over machinefabriek A.A. Vink.” Mechanisch Schipper-eigenaar Jan Jut heeft die ervaring (nog?) niet. De Imatra, met een afmeting van 65 x 7,60 meter kocht hij in 2000 uit de vaart. Het schip is in 1966 gebouwd op de Weserwerft in Minden. “De Deutz-motor staat vanaf het begin op het schip en die kast draaide altijd als een zonnetje. Toen bleek dat hermotorisering noodzakelijk was heb ik een aantal bedrijven gebeld en A.A. Vink bleek de beste aanbieding in huis te hebben.“ “In het noorden heb je wel wat scheepswerven, maar geen machinefabriek die met dit werk ervaring heeft. Goed vlees haal je bij de slager en hermotorisering moet je bij een machinefabriek laten doen, is mijn mening.” “Nadat ik Bram van Rees had gebeld, was hij binnen de kortst mogelijke tijd aan boord in Anderten. De richtprijs die hij had opgegeven, bleek in de praktijk slechts op verwaarloosbare details af te wijken. Je weet daardoor heel snel waar je aan toe bent.” Met een duwboot is de Imatra van Anderten naar de Wesel getransporteerd, waarna familie Oosse van de Harmonie het schip opzij heeft meegenomen naar Sliedrecht. “De lichtste MTU-motor is 816 pk (Vink levert MTU motoren tot 2400 pk, red) en dus niet geschikt voor mijn schip. Ik ben geen voorstander van elektronische motoren en daarom is gekozen voor een mechanische Mitsubishi van 640 pk, met de meeste liters inhoud en CCR2-gecertificeerd.” “De oude Deutz-motor is door Bram van Rees verkocht voor een voor deze tijd aantrekkelijke prijs. Vroeger voeren honderden schepen met deze motor en nu nog hooguit enkele tientallen; daardoor is de vraag naar onderdelen minimaal geworden en dat heeft natuurlijk invloed op de prijs. Ik kan na deze hermotorisering stellen dat mijn ervaringen met de mensen van machinefabriek A.A. Vink zonder meer uitstekend zijn”, aldus Jan Jut tot besluit. De nieuwe Mitsubshi-motor moet zijn schip weer over tal van rivieren en kanalen in Nederland, België en Duitsland voeren, meestentijds geladen met veevoer. Wij verzorgden de complete hermotorisering van het ms Imatra en wensen de familie Jut veel succes met de nieuwe motor. Rivierdijk 78 . 3361 AR Sliedrecht . T : +31 (0) 184 411 922 . F : +31 (0) 184 419 565 Wij wensen familie Jut van het ms Imatra veel succes en een goede vaart Voor het ms Imatra leverden wij: Een CCR 2 gecertificeerde Mitsubishi type S6R-MPTAW, 640 pk, 1600 omw. •Verkoop •Inbouw •Service Frankepad 1, Hendrik Ido Ambacht Tel. 078 68 131 27 Fax 078 68 120 25 info@koedood.nl / www.koedood.nl Distributeur van Mitsubishi dieselmotoren

Binnenvaartkrant