Views
2 years ago

2011-26

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • December
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Wensen
  • Schip
  • Twee

De Binnenvaartkrant 18

De Binnenvaartkrant 18 20 december 2011 Behouden vaart Van Voorden wenst het mts “Beringzee” een behouden vaart en feliciteert de eigenaren met hun mooie investering. Wij leverden een linksdraaiende 5-bladschroef 1800 mm onder keur Lloyd’s Register of Shipping. Projectbegeleider Peter Schotanus Van Voorden Biesboschhaven Zuid 9 - 4251 NM Werkendam TEL.:0183-500855, FAX:0183-500856, MOB.:0653-108547 www.scheepsinterieurbouw.nl Van Voorden Optimale Voortstuwingskracht Wij leverden het stuurhuis met geleidekoker en hydrauliek. Wij wensen het mts Beringzee en bemanning een behouden vaart. Van Voorden Gieterij BV Bossekamp 6 5301 LZ Zaltbommel PO Box 67 NL 5300 AB Zaltbommel The Netherlands T: +31 (0)418 571200 F: +31 (0)418 515790 E: info@vanvoorden.nl www.vanvoorden.nl Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Telefoon (078) 676 38 11 Telefax (078) 676 48 53 Keizersveer 3c | 4941 TA Raamsdonksveer postbus 3 | 4940 AA Raamsdonksveer Telefoon: (0162) – 51 36 50 | Fax:(0162) – 52 24 06 Met succes opgeleverd Beringzee Gespecialiseerd in complete nieuwbouw en onderhoud van scheepvaart gerelateerde projecten. Het moderne bedrijfsterrein gesitueerd aan de Bergsche Maas is de uitvalsbasis. Vanuit deze toplocatie met afbouwkade van 145 meter, dwarssteiger van 86 meter en wachtsteiger van 130 meter Met dank aan Inland Cargo-Line S.A. voor het in ons gestelde vertrouwen. Wij wensen het mts “Beringzee” een behouden vaart!

De Binnenvaartkrant 19 20 december 2011 Tanker Beringzee gaat varen voor nieuwe Belgisch bevrachter Anaco DOOR JAN HOEK De Belgische familie Bauwens is al drie generaties actief in de binnenvaart. Eind jaren ‘40 begon Alfons Bauwens op een sleepboot. Zijn zoon Roland kwam zo’n dertig jaar later in het bedrijf. Hij startte op een 1000 ton metend sleepschip dat Alfons eerder zelf had gemotoriseerd met twee Caterpillars. De zonen van Roland, Pascal en Yves, kochten in 2003 een tanker, die een jaar later in de vaart kwam. Op dit moment bestaat de vloot uit de schepen Noord-, Oost- en Zuidzee. Deze drie ‘zeeën’ kregen onlangs versterking van de bij Asto in Raamsdonksveer afgebouwde Beringzee. Gebruik makend van drie generaties ervaring werden de activiteiten van de familie Bauwens begin dit jaar uitgebreid met het bevrachtingkantoor Anaco. Het Chinese casco van de Beringzee (110 x 13,50 meter) lag al in Hendrik-Ido-Ambacht. Pascal Bauwens uit Gent vond de kwaliteit van het casco prima en besloten werd het casco te kopen. “Hoewel de andere schepen van onze vloot met 135 meter groot zijn, vonden we het aantal kuubs, 4760 op 97 procent, interessant genoeg voor onze vloot.” “Voor de afbouw hebben we diverse offertes opgevraagd en uiteindelijk zijn we bij Asto terecht gekomen. De prijs was concurrerend en we hadden in het verleden goede ervaringen met hun projectleider Rik Verhagen. Met hem hebben we eerder op een andere werf een duwboot afgebouwd. De eerste kennismaking met Asto is ons uitstekend bevallen. Je merkt eigenlijk niet dat je met een afbouw bezig bent. Elke vrijdag wordt het schip helemaal schoongemaakt en ze hebben een zeer goede manier van afbouwen.” Wij leverden de complete tankmeting en -alarmering met behulp van Saabradars, alsmede de temperatuur- en drukmeting Wij feliciteren Inland Cargo-Line S.A. met het mts Beringzee en wensen hen veel succes Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 551731 Wie leverden aan het mts Beringzee Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727 Onderaannemers “De werf onderscheidt zich met tal van details; van de houder van de olieslang tot en met een inventief systeem met een rechtstreekse afvoer naar de lekbak. Nota bene verbeteringen waar we niet eens om gevraagd hebben. We zijn ook content met het door Asto in eigen huis ontwikkelde elektrische systeem, waarmee je op het schip kunt ‘inbellen’ en zo een storing kunt opzoeken zonder dat er een monteur aan boord moet komen.” Asto leverde de Beringzee turnkey af. Dat was voor de familie Bauwens even wennen, want de schepen Noord- en Oostzee bouwden ze van a tot z in eigen beheer; vanaf het lassen van de eerste platen op de Chinese werf, het transport over zee tot en met de complete afbouw. Pascal Bauwens: “Gezien onze ervaringen hadden wij wensen op het gebied van onderaannemers. Na overleg met Sjef Peters en Robbert de Man van Asto zijn het nagenoeg allemaal aannemers geworden die wij graag wilden. Al vanaf het voormalige sleepschip van opa Alfons staat een door Pon geleverde Caterpillar in de machinekamer en dat is daarna op al onze schepen zo geweest. Verder kiezen we altijd voor de installaties van Veth en de laad- en lospompen van Marflex. Aan boord van de Beringzee staat een Caterpillar van 1810 pk en staan Marflex-pompen met een capaciteit van 120 kuub per uur elk. De Beringzee beschikt over dertien centertanks, waarin we voor Anaco mineralen en chemicaliën gaan vervoeren.” Bevrachter Anaco De door Alfons Bauwens gekochte sleepboot werd ingeruild voor een spits, waarna in de jaren zestig eerdergenoemde 1000-tonner volgde. Enkele tijd later kocht zijn zoon Roland een tien jaar, oude 1350 ton metend drogeladingschip de Zuidzee. Snel daarna werd (foto Jan Hoek) ook een duwbak van 3000 ton gekocht. Diverse duwboten en -bakken en containerschepen zouden volgen. In 2003 begon de zelfstandige carrière van Pascal en Yves Bauwens. Aanvankelijk kochten ze een containerschip, maar die bestelling werd later omgezet in een tanker. “We wilden na jarenlang met droge lading en containers te hebben gevaren iets anders gaan doen en dat werd dus de tankvaart”, verklaart Pascal Bauwens. In 2004 kwam de 4135 ton metende tanker Zuidzee in de vaart. In 2006 gingen de broers de markt op voor een nieuw schip. De prijzen bij de makelaars waren echter veel te hoog naar hun zin en daarom besloten ze de complete regie in eigen hand te nemen. In China werden twee casco’s besteld. In 2009 kwam de Oostzee en in 2010 de Noordzee (beide 130 x 11,40 meter) in de vaart. “We wilden een bepaalde structuur vormen, waardoor we zouden kunnen groeien. We wilden onze activiteiten graag uitbreiden met een bevrachtingkantoor. We vroegen aan onze zus Vicky of zij mee wilde doen en hebben vervolgens Els van Brussel gebeld. Na een aantal gesprekken is eerder dit jaar Anaco bvba opgericht, waarvan Els van Brussel de hoofdbevrachter is. Met een partner en nog extern schip en de zojuist afgebouwde Beringzee varen nu acht schepen voor Anaco”, vertelt Pascal Bauwens. Hij besluit zijn verhaal: “We hadden de Beringzee niet laten bouwen als Anaco niet had bestaan. Ik ben van mening dat je met de huidige marktsituatie en met meerdere schepen de grip verliest op je investering als je het zelf niet aanbiedt aan de verlader. Het geeft altijd een prettig gevoel om iets waar je honderd procent achter staat aan te bieden aan zakenpartners of bedrijven die van onze diensten gebruik maken. Daarvoor hebben wij gebouwd, namelijk de door de klant gewenste behandeling van lading. Dat betekent voor ons de knowhow aanbieden vanaf de staalplaat op werven in desnoods verre landen tot de behandeling van goederen en het tijdelijke beheer ervan op de zo goed mogelijk op maat gemaakte eisen van verladers; dat is onze visie.” Machinefabriek en Handelsmij. Asto B.V.Complete afbouw incl. elektrische installatie Bank J. Van Breda & Co Financiering Oosse Maritiem B.V. Levering casco BVBA ANACO Bevrachting Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Lloyd’s Register of Shipping EMEA Classificatie Pon Power B.V. Caterpillar voortstuwingsmotor type 3512C HD, 1835 pk, 1600 rpm, Caterpillar type C18 Acert voor aandrijving van boegschroef- en ladingpomp, 608 pk, 1800 rpm, samengebouwd met Stamford generator HCM534E2 Dolderman B.V. Generatorsets Rubber Design B.V. Flexibele opstelling voortstuwingsmotor ADS van STIGT Masson Marine keerkoppeling type MM W7350, reductie 5,031:1, 24V solenoid tbv electrische bediening, Vulkan elastische koppeling, ADSvanSTIGT bedieningssysteem gebaseerd op de ZF CruiseCommand, op de brug is een brugpanel gemonteerd met een MC-2000-4 hendel incl. noodbedieningssysteem Axces B.V. Uitlaatgassendempers voortstuwingsmotor en generatorsets Pinta Unisol B.V. Isolatie van uitlaatgassensystemen en woning Van Voorden Gieterij B.V. Schroef De Waal Machinefabriek B.V. Stuwa schroefasinstallatie met schroefasrem en Stuwa schroefasseals Damen Marine Components Straalbuis type van de Giessen Optima Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers Caldic Techniek B.V. Stamford generatoren Econosto Nederland B.V. Afsluiters en appendages Veth Propulsion B.V. 1 Veth-Jet boegschroef type 4-K-1300 met een E-motor, 410 kW, 1800 rom WindeX Engineering B.V. Levering en montage van airconditioning, overdrukinstallatie en ventilatoren MX Brandbeveiliging B.V. Brandbeveiligingsapparatuur Victron Energy B.V. Omvormer/ acculader Verhaar Omega Air & Nitrogen B.V. 1x 15 kW schroefcompressor unit, lucht droger op Lloyds tank gemonteerd type VO-15/10-500 ALR, 2,2 kW zuiger compressorunit, tank gemonteerd, type VO-2/10-150 LR en ademlucht filterunit All Pumps Holland B.V. Pompen Kampers Scheepskonstruktie B.V. Stuurhuis, geleidekoker en hydrauliek ASI Soest B.V. Hydrauliek stuurhuis Van Wijk Stuurhuizen B.V. Roefdeuren Radio Holland Netherlands B.V. Nautische apparatuur Orlaco Products B.V. Camerasysteem RAFA B.V. Ramen Scheepsinterieurbouw De Leeuw B.V. Betimmering Van der Vleuten G.E.S. Drinkwaterinstallatie en afvoerinstallatie SPEEDHEAT Breda Vloerverwarming in stuurhuis Paans Scheeps- en Woningstoffering Complete stoffering Loggers Rubbertechniek B.V. Flexibele opstelling woning DMT Sales Ankerlieren, ankers en kettingen G.H. Francois BVBA Complete scheepsinventaris, laad- en losslangen Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Autokraan 12-18 mtr, hefvermogen 2000 kg Atelier van Geffen B.V. Belettering Shell Marine Products Shell smeermiddelen Agaat NV Bunkerstation Nelf Marine Paints B.V. Coating casco Bezemer Coatings BVBA Coating Greenland Engineering B.V. Automatiseringssysteem voor zowel ladingpompen als de overige scheepssystemen. De ladingpompinstallatie compleet met Ex-dekbediening middels Sunlight readable bedienscherm Artco Euromarine Catering Leemberg Pijpleidingen & Apparatenbouw B.V. Ontwerp, fabricage en montage van dekleidingsysteem Marflex B.V. 13x MarFlex Electrisch gedreven ladingpompen, type MDPD-80, elk met een capaciteit van 100 m³/hr Hoveko B.V. Tankmeetapparatuur TankTech B.V. Tankmeting inhoud Transafe Veiligheidsdeskundige

De Binnenvaartkrant