Views
1 year ago

2011-26

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • December
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Wensen
  • Schip
  • Twee

De Binnenvaartkrant 12

De Binnenvaartkrant 12 20 december 2011 FILIPPIJNSE LICHTMATROOS Euro 75,45 per dag. Laat ons uw schip onderhouden. Oceanriver Contractors Tel. 0041-435016455 Email: sales@ oceanrivercontractors.com GEVR. KAPITEIN Voor mts type C, Patent tot min Mannheim, vaarsysteem 14/14. Duitse condities of ZZP overeenkomst. Tel: 00316-54323820 SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS Roelanda, 1x (licht)matroos i.b.v. dienstboekje met functie (licht) matroos. vaar/verlof i.o. loon comf.CAO. h&r@shipcrew.nl VOOR MBS JAN-S zijn we op zoek naar een (licht)matroos. Wknd vrij. Enige ervaring zie www.snoeischeepvaart.nl Tel. 0653596806/ 0653585243 SCHILDERWERKZAAMHEDEN OP SCHEPEN! Specialist in machinekamers spuiten. Verflevering met hoge korting. Tel. 06-53135007 TE KOOP (snel) mvs 800 t. 1958 vlak/kim 1995 Mitsu. 600 pk, 1000 uur, boeg v. Tiem, 210 pk 2008, all sthut airco, sat. incl. Tel. 0475-319371 GEVRAAGD MATROOS m/v Ned / Duits sprekend i.b.v. dienstboekje voor mvs. vaar/ verlof i.o. of vast aan boord loon n.o.t.k. Tel. 0031(0)613128343 SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS Hendrik, 1x (vol)matroos i.b.v. dienstboekje met functie (vol) matroos. vaar/ verlof i.o. loon comf. CAO. h&r@shipcrew.nl SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS Karola 1x (licht)matroos i.b.v. dienstboekje met functie (licht) matroos. Vaar/verlof i.o. loon comf. CAO. h&r@shipcrew.nl SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3-355.16.88 Fax: 0032(0) 3-355.16.99 Email: admin@somtrans.be De Milieuboot uit Vlaanderen zoekt: schippersechtpaar voor aangenaam seizoenswerk van Maart tot Oktober. Je bent een uitstekende schipper en beschikt over de nodige ervaring om het goed uitgerust schip (verbouwde spits) waarop je samen met je partner een seizoen lang verblijft, veilig te besturen en te onderhouden. Regelmatig zijn er vrije dagen en korte vakantieperiodes. De Vlaamse waterlopen trekken je aan, weekendwerk schrikt je niet af en je houdt van contacten met het publiek. Onder leiding van lesgevers maken groepen jongeren of volwassenen 2 maal per dag een educatieve boottocht van 3u. Zij leren daarbij meer over water, waterlopen en milieuzorg. Het werk is aangenaam en minder zwaar dan een hedendaagse doorsnee schippersjob, waardoor ook oudere werknemers in aanmerking komen. We bieden een goede verdienste. In 2012 varen we op de Kempense kanalen en het Albertkanaal in Antwerpen en in Limburg. Kandidaturen: zo snel mogelijk via baita@milieuboot.be, telefonisch via Guido Moens op 00 32 (0)475 25 24 65 of schriftelijk naar De Gheeststraat 16, B-9300 Aalst. Info op www.milieuboot.be Kom werken bij een rederij met toekomst, ook voor jou! • Kwaliteitsverantwoordelijke HELP vluchtelingen hun dromen waarmaken! Giro 999 Den Haag www.vluchteling.org WORD VRIEND VAN EEN VLUCHTELING Takenpakket: Kwaliteitssystemen beheren (ISO,TMSA) Incidentenrapportering en opvolging Interne en externe audits Opmaken presentaties Profiel: Nautische en technische kennis: pluspunt Opleiding: A1 Bachelor Talenkennis: Duits en Engels Kom terecht in een gezonde werksfeer waar je van volgende voordelen geniet: • Arbeidszekerheid • Punctuele betaling van uw loon • 100% sociale zekerheid • Moderne en vele dubbelwandige schepen • Betaling van bijkomende cursussen voor certificaten Martens B.V. is een dynamisch, klantgericht milieu- en logistiekgericht bedrijf dat industriële ondernemingen, overheden en de maritieme sector een passende oplossing biedt voor al hun problemen op het gebied van Milieu, Cleaning en Logistiek. Voor uitbreiding van ons team zijn wij op zoek naar: Schipper (in dagdienst) De functie Deze functie bestaat uit het, met een inzamelvaartuig innemen, vervoeren en afleveren van afvalstoffen inclusief de daarbij behorende documenten. Onze werkzaamheden vinden plaats in Rotterdam, Vlissingen, Terneuzen, Antwerpen, Gent en Zeebrugge. Uw profiel Wij vragen iemand met de volgende eigenschappen: - in het bezit van een groot vaarbewijs - in het bezit van radarpatent en ADNR of de bereidheid hiervoor een opleiding te volgen - flexibele en gedreven instelling - tankerervaring Schipper (week op/week af) De functie De functie komt overeen met die van schipper in dagdienst zoals hierboven aangegeven. Gevaren wordt echter in een week op/week af systeem. Ons aanbod Voor de vacatures geldt dat wij een passend salaris en uitstekende secundaire arbeidsvoorwaarden bieden. Voor meerdere vacatures verwijzen wij u naar onze website WWW.MARTENSCLEANING.NL Informatie en sollicitatie U kunt uw schriftelijke reactie binnen twee weken naar onderstaand adres versturen, t.a.v. dhr. S. Hendrickx: Spanjeweg 2 (havennummer 8614) | 4455 TW Nieuwdorp Tel. 0113-672210 | www.martenscleaning.nl Wij verwachten: Wij bieden: DRUTEN Een enthousiaste: REINPLUS VANWOERDEN Bunker BV De toonaangevende leverancier van brandstoffen, smeermiddelen en scheepsmaterialen aan de BINNENVAART zoekt ter versterking van haar team in: SCHIPPER-VERKOPER / DEPOTMEDEWERKER - Positieve, klantgerichte en commerciële instelling - Grootvaarbewijs/ADN/radardiploma (schipper) - Bij voorkeur woonachtig omgeving Druten - Afwisselende baan in teamverband - Prima arbeidsvoorwaarden - Een plezierige werksfeer Reacties naar: REINPLUS VANWOERDEN Bunker B.V. Postbus 770 – 3300 AT Dordrecht Of naar: info@reinplus.com Telefonische inlichtingen bij dhr. T. Arts / Tel. 048-7515656 www.vlootschouw.nl

De Binnenvaartkrant 13 20 december 2011 Twee scenario’s voor doortocht Halle De Vlaamse overheid gaat het Kanaal naar Charleroi volledig geschikt maken voor schepen tot 1.350 ton en voor de containervaart. Daartoe wordt de vaarweg verdiept en verbreed. Zware kritiek op Belgische overheden Koninklijke Schuttevaer is niet te spreken over de aangepaste bedieningstijden op West-Vlaamse sluizen en al evenmin over de gebrekkige communicatie van waterstanden op de Belgische Maas. Waterwegen en Zeekanaal (WenZ) heeft twee scenario’s klaarliggen voor de aanpassing van de kanaaldoortocht in Halle. De plannen zijn onlangs voorgesteld aan de gemeenteraad en aan de inwoners van Halle. WenZ hoopt in 2012 tot een definitief scenario te komen, waarna de technische plannen en aanbestedingsdossiers worden opgemaakt. In beide scenario’s is de verbreding en verdieping van het kanaal buiten het centrum van Halle opgenomen. Buiten Halle worden ook enkele bruggen vervangen en in Lembeek en Halle komen nieuwe sluizen. Voor de aanpak van de bruggen in Halle zelf liet WenZ twee pistes uitwerken. In het eerste scenario wordt het waterpeil drastisch verlaagd en worden de bestaande vaste bruggen vervangen door nieuwe vaste bruggen met een grotere doorvaarthoogte (7 meter). In het tweede Per 1 januari past Waterwegen en Zeekanaal de bedieningstijden op de West-Vlaamse sluizen aan. Ook de sluis van Evergem zal ’s zaterdags niet meer bediend worden tot 22.00 uur, maar slechts tot 18.00 uur. Op maandag wordt pas om 06.00 uur ’s ochtends weer geschut. Ondernemersorganisatie VOKA wees er enkele weken geleden op dat die plannen de belevering van een aantal bedrijven op maandagochtend in gevaar brengen. VOKAbestuurder Jo Libeer voorspelde dat sommige verladers hierdoor zouden overstappen naar het wegvervoer. Vlaams mobiliteitsminister Hilde Crevits organiseerde spoedoverleg en liet op 9 december weten dat “alle betrokken partijen” een akkoord hadden bereikt: de sluis Evergem en de sluizen op de Boven- Schelde en de Leie zullen voortaan ook ’s zondags worden bediend van 10.00 tot 18.00 uur. Maar VBR ziet dat niet zitten, zo bleek een paar dagen later. In een persbericht voorspelde VBR-voorzitter Jo Vanduynslaeger spanningen in de sector. “Wij hebben vastgesteld dat klanten de gevolgen voor de dienstverlening onderschatten, onvoldoende begrijpen of er een verborgen agenda op na houden – namelijk nog lagere tarieven”, aldus Vanduynslaeger. VBR eist dat de bedieningsregeling van het Albertkanaal ook wordt toepast scenario wordt het waterpeil slechts een beetje verlaagd en wordt de Bospoortbrug vervangen door een beweegbare brug. Daarnaast krijgt Halle er een derde, vaste brug voor het gemotoriseerde verkeer bij. Nooit voltooid De verruiming van het kanaal is opgenomen in het Infrastructuurmasterplan Vlaamse Waterwegen. Nu zijn alleen het gedeelte tussen Charleroi en Clabecq en een stuk tussen Lembeek en Brussel geschikt voor schepen tot 1.350 ton. In Halle kunnen slechts schepen tot Meer bouwmaterialen over water Met twee nieuwe maatregelen ondersteunt de Vlaamse overheid het vervoer van bouwmaterialen via de waterwegen. Minister van mobiliteit Hilde Crevits beschouwt de subsidieregeling voor palletvervoer en het project Distribouw als hefbomen om de binnenvaart in Vlaanderen een belangrijkere rol te laten spelen in de logistieke keten. De overheid verwacht dat in de bouwmaterialensector jaarlijks zo’n 7 miljoen ton naar het water kunnen verschuiven. Om dit te versnellen trekt minister Crevits de komende drie jaar ruim 1,5 miljoen euro uit voor de ondersteuning van palletvervoer via het water. Aanvragen kunnen nog tot maart 2012 bij Waterwegen & Zeekanaal en De Scheepvaart worden ingediend. Kijk voor meer informatie op de websites van de vaarwegbeheerders. Netwerk Daarnaast werken de vaarbeheerders, het Vlaams Instituut voor Mobiliteit (VIM) en producenten en handelaren van bouwmaterialen aan een netwerk van distributie- en consolidatiecentra langs de waterwegen. De sectororganisaties FEMA De eerste lading van ‘Build over Water’. (foto VIM) en FEPROMA ondersteunen dit project, dat de naam ‘Distribouw’ draagt. FEMA en FEPROMA startten vorige week samen met het VIM het project ‘Build over Water’. In dat kader nemen zes fabrikanten deel aan twintig proefvaarten. De haven van Genk en logistiek dienstverlener Despriet uit Harelbeke stellen hun watergebonden terreinen, infrastructuur en rollend materieel ter beschikking. De zes deelnemende fabrikanten leveren hun goederen tot aan de laadkade. Vervolgens worden ze via de waterweg naar de depot van de bestemde regio vervoerd, vanwaar de klanten de goederen naar hun eindbestemming zullen brengen. Ship-it, Robema en JoGo Shipping voeren de proefvaarten uit. Logistiek adviesbureau Phidan zal de volledige operatie begeleiden. De Scheepvaart en Waterwegen & op de Bovenschelde: op het Albertkanaal worden de sluizen niet bediend van zaterdag 22.00 uur tot zondag 22.00 uur. “Als dat niet kan, stellen wij voor dat het oorspronkelijke voorstel van Waterwegen en Zeekanaal vanaf 1 januari wordt opgestart en dat we de dialoog voortzetten met alle stakeholders.” 600 ton passeren. Het kanaal naar Charleroi werd in 1827 aangelegd als alternatief voor de grillige Samber. Na de openstelling in 1832 ontwikkelde het kanaal zich tot een belangrijke afvoerroute voor kolen. Er voeren schepen tot 70 ton, de zogenoemde ‘baquets de Charleroi’, die speciaal voor het kanaal werden ontworpen. In de loop der jaren begon de schaalvergroting naar 1.350 ton, maar die werd nooit helemaal afgewerkt. Inmiddels is een aantal kunstwerken verouderd en aan vervanging toe. Zeekanaal zijn bij het project betrokken als strategische partners. Parallel aan het project analyseert het VIM de goederenstromen en voert het een haalbaarheidsstudie uit voor een op termijn zelfbedruipende economische activiteit. Daarnaast bekijkt het VIM waar in Vlaanderen watergebonden distributiecentra opgezet moeten worden. Vooraf melden Op de jaarvergadering van de Internationale Afdeling van Koninklijke Schuttevaer voorspelde Pierre Verberght zaterdag 17 december dat er niets terecht zal komen van de zondagse schuttingen. “Wie ’s zondags geschut wil worden, moet dat twee dagen op voorhand melden via de marifoon. Ze gaan daar op zondag met hun vingers zitten draaien en zullen maandag alles tegelijk moeten schutten.” Ook met de Waalse overheid heeft de Internationale Afdeling een appeltje te schillen. Door de lage waterstanden op de Belgische Maas kwamen veel schepen dit jaar in de problemen. Schippers moeten op internet zelf uitzoeken hoe de waterstanden in Wallonië zich ontwikkelen. IA-vorzitter Martin van Dijk noemde dat “niet meer van deze tijd” en vroeg VBR dit door te geven. “Het zou de overheid sieren om een duidelijke prognose te geven over de waterstanden. Het kan niet zijn je eerst uren in de stuurhut moeten zitten cijferen hoe het waterpeil eruit ziet voor je een reis naar Luik kan aannemen. De overheid heeft een zorgplicht en moet die ook nakomen. Ik vind dit een grove nalatigheid.” Maritieme Man van 2011 ESPA Maritiem, de vereniging van maritieme journalisten en publicisten, heeft de Antwerpse havenschepen Marc Van Peel uitgeroepen tot ‘Maritieme Man van het Jaar 2011’. ESPA prijst onder meer zijn inzet voor de Scheldeverdieping en zijn inspanningen om de Vlaamse economie in het buitenland onder de aandacht te brengen. Van Peel is sinds 2006 havenschepen en voorzitter van het Havenbedrijf. Hij gaf aan dat zijn werk er in de Antwerpse haven nog lang niet opzit. Voor de komende jaren ziet Van Peel nog genoeg uitdagingen. Zo wil hij de haven verder helpen klaarstomen voor een duurzame ontwikkeling op de linker Scheldeoever. De schijn tegen Om de waterschaarste op het Albertkanaal en de Kempense Kanalen het hoofd te bieden, moest De Scheepvaart de voorbije weken zuinig omspringen met het beschikbare water. Zo werd op de sluizen van Wijnegem, Olen en Kwaadmechelen gegroepeerd geschut. Op het Albertkanaal tussen Luik en Genk gold een diepgangbeperking tot 3 meter (in plaats van 3,40 meter). De waterleveringen aan landbouw en natuur werden fors teruggeschroefd en de waterkrachtcentrale op de sluis van Wijnegem lag een poosje stil. Door de aanhoudende droogte daalde het debiet van de Maas tot 35 kubieke meter per seconde. Dat is ongeveer een tiende van het normale debiet rond deze tijd van het jaar. Dat leidde tot watertekorten op het Albertkanaal en de Kempense kanalen, die met Maaswater gevoed worden. Bij haar inspanningen om de scheepvaart ondanks het lage water zo vlot mogelijk te laten verlopen, had De Scheepvaart de schijn tegen. Om de sluizen van Wijnegem, Olen en Kwaadmechelen te bevoorraden met water, moest de vaarweg beheerder op de sluizen van Genk, Diepenbeek en Hasselt voldoende water laten passeren. “Dit kan de indruk wekken dat we niet zuinig omspringen met het beschikbare water, maar dat is zeker niet het geval.” De komende jaren laat De Scheepvaart op alle sluizencomplexen op het Albertkanaal pompen installeren die het water kunnen terugpompen naar het hoger gelegen kanaalpand. Bij voldoende wateraanvoer fungeren ze als waterkrachtcentrales. Op het sluizencomplex van Ham is de installatie al begonnen. In 2012 starten de werken in Olen.

De Binnenvaartkrant