Views
1 year ago

2011-25

  • Text
  • Schip
  • December
  • Binnenvaartkrant
  • Argonon
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Onze
  • Rotterdam
  • Twee

De Binnenvaartkrant 8 6

De Binnenvaartkrant 8 6 december 2011 W.L.A. de BOT & Dtr. voor betrouwbaarheid Beëdigd Scheepsmakelaar & Taxateur Tel. 010-4667106 / Fax. 010-4669664 Email: info@botshipbrokers.nl WERKSCHIP “ELBO” Duwsteven † sleepbeting Afm. 15.07 x 3,61 x 1,44 m. † Hoofdmotor 256 PK Scania † Boegschroef waterjet † Kraan: hijscap. 700 kg Div pompen † 2 x marifoon † Generators 3x 33/28/22kW Elektr.stuurwerk † Radar † Combipiloot † Echolood KRAANSCHIP bj. 1966 † 67 x 9 m. † spudpalen 600 PK † 2 kranen † 80/35 t † boegschroef 300 PK MOTORVLET 450 PK afm. 15 x 4,50 m. RECR. VAARTUIG bj. 1951 † gelast † 28,30 x 5,25 m. † 2 x 144 PK Volvo † 65.000,-- “DE BOEI” HUISVESTINGSVAARTUIG INTERRESANTE PRIJS † bj. 2004 † 76,50 x 11,40 m. volledige info + video zie www.debotshipbrokers.nl GEVRAAGD: MS 80/85 x 8.20m. † jaren 60 MS ca. 1400 ton † bj. ca.1980 † met inruil ms 600 t P.H.Timmer Scheepsmakelaardij Rotterdam Sinds 1973 Tel. 010.28.49.965 Gsm. 0653.14.27.01 E.mail: info@phtimmer.nl Site: www.phtimmer.eu Te koop aangeboden: m/s "Vertrouwen" 2704 ton, afm. 110 x 9.50 x 3.62, bwj 1980, 1000 pk. MWM, rev. 2011 inruil mogelijk Gezocht per begin Januari: ALL-ROUND KAPITEIN op kvb, in bezit van alle papieren, vaarsysteem 14/14 of in overleg. Tel: 06-10562544 GEVRAAGD: MATROOS op mcs Navitas, vaartraject Rotterdam-Köln Vrijetijdsregeling 14 dagen op - 14 dagen af, TELEFOON: 06-51838726 Princess Rivercruises AG zoekt per direkt voor mps Rhein Prinzessin: KAPITEIN 2de KAPITEIN (i.b.v. Rijnpatent tot Bazel) STUURMAN/MATROZEN Vaargebied: Nederland, België, Rijn en Moezel. Wij bieden: Uitstekende arbeidsvoorwaarden in verhouding tot de functie en vaarprogramma. Wij verwachten van U: Prettige omgangsvorm en een representatief uiterlijk, goede communicatieve vaardigheden, kennis van de Duitse taal. Ervaring in soortgelijke functie is gewenst. Uw schriftelijke sollicitatie: kunt U sturen naar: nautisch@live.nl Voor informatie: kunt U tijdens kantooruren contact opnemen met Dhr. de Berg +31 613121609 WASSENAER VAN OBDAMSTRAAT 2 -Maassluis- Een nette ruime eengezinswoning. Inclusief aparte grote garage. afm. 6 x 5 m (ideaal voor ZZP-ers). Gelegen in een rustige woonwijk zonder doorgaand verkeer. Nabij het historische stadscentrum, NS station en uitvalswegen. Oplevering in overleg. Biedingen vanaf €. 275.000,-- worden serieus in overweging genomen. Tel: 010-4601900 vlietlanden.nl funda.nl SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3-355.16.88 Fax: 0032(0) 3-355.16.99 Email: info@somtrans.be Kommen Sie arbeiten bei einer Reederei mit Zukunft, eine Zukunft auch für Sie! • Kapitäne Rheinpatent, Radarpatent ADNR - Zertifikat, C-Zertifikat Pluspunkt TE KOOP • Steuermänner mit Patent Vraagprijs vanaf € 275.000,-- k.k. Gevraagd KAPITEIN voor koppelverband en tanker. ZZP-er of vaste dienst, systeem 14/14. Tel: 06-54752281 of 06-51105983 WIR BIETEN: - Arbeitssicherheit - Pünktliche Zahlung Ihres Lohnes - 100% Soziale Versicherung - Moderne und viele Doppelhüll-Schiffe - Zahlung Ihrer Kurse für Zertifikate und Patente - Möglichkeiten um Patentinhaber und später Schiffsführer zu werden. DRUTEN Een enthousiaste: REINPLUS VANWOERDEN Bunker BV De toonaangevende leverancier van brandstoffen, smeermiddelen en scheepsmaterialen aan de BINNENVAART zoekt ter versterking van haar team in: SCHIPPER-VERKOPER / DEPOTMEDEWERKER Wij verwachten: Wij bieden: - Positieve, klantgerichte en commerciële instelling - Grootvaarbewijs/ADN/radardiploma (schipper) - Bij voorkeur woonachtig omgeving Druten - Afwisselende baan in teamverband - Prima arbeidsvoorwaarden - Een plezierige werksfeer Reacties naar: REINPLUS VANWOERDEN Bunker B.V. Postbus 770 – 3300 AT Dordrecht Of naar: info@reinplus.com Telefonische inlichtingen bij dhr. T. Arts / Tel. 048-7515656

De Binnenvaartkrant 9 6 december 2011 Casco veertaxi Gorinchem XI te water DOOR JAN HOEK Aan de op dat moment mistige loswal in Werkendam werd vrijdag 18 november geen schip gelost, maar een vrachtwagen. Met behulp van twee enorme kraanwagens werd het casco van de veertaxi Gorinchem XI van de vrachtwagen gehesen en te water gelaten in de Biesboschhaven Zuid. Het 13,5 ton zware casco is gebouwd bij het Werkendamse bedrijf Van Noorloos Cascobouw. Sleepboot Vliestroom versleepte vervolgens het casco naar Damen Shipyards Hardinxveld die na een Europese aanbesteding de opdracht voor de afbouw kreeg. Het is de bedoeling dat de Gorinchem XI in maart 2012 gereed is. Bij de opening van het nieuwe seizoen moet de nieuwe veertaxi gaan varen op het nieuwe traject: Gorinchem- Sleeuwijk-Werkendam-Boven Hardinxveld. Stille wens In aanwezigheid van vertegenwoordigers van onder andere de Veerdienst van de gemeente Gorinchem (Andrea Haubrich, Johan Hania en Ger Biesheuvel), Damen Shipyards (Jos van Woerkom, Marius van DOOR JOHAN DE WITTE Karin Wendt van Schiffswerft Heinrich Harbisch verwelkomt haar gasten voor de doop en, ‘nach alten Schiffarhttradition’, inwijding van het door de Neuen Ruhrorter Schiffswerft in Duisburg gerealiseerde stevendok. Aalmoezenier Werner Paquet zegent het dok, de werf en de werknemers. Pfarrer Frank Wessel van de Evangelischer Binnenschifferdienst en Deutsche Seemannsmission vertaalt scheepvaart in overeenkomst met een bijbels verhaal. Het casco wordt in het water gelaten. Inzet: zo gaat de Veertaxi eruit zien. (foto’s Jan Hoek) Wijngaarden en Palle Bonemeijer) en de gemeenten Werkendam en Hardinxveld-Giessendam (Th. Boerman) vonden de oplevering van het casco en de tewaterlating plaats. De Gorinchem XI wordt een veertaxi van 23 meter lang. Aan boord komen 47 stoelen; samen met de Maritiem Duitsland en overheidvertegenwoordigers zagen dochter Kerstin Wendt 17 november onvervaard een fles champagne tegen het nieuwe dok in de Duisburgse Aussenhafen aan scherven slaan, waarvoor zij een stevig applaus kreeg. Met vele gasten uit het Duisburgse evenals Hamburg of Mannheim en overige maritieme bolwerken, bewezen de grootste binnenhaven en Schiffswerft Heinrich Harbisch opnieuw hun belang voor de scheepvaartwereld. Immers hoeveel schepen van particulier of rederij, coasters, duwboten of pleziervaart zijn er in die honderd jaar niet de Aussenhaven ingevaren voor herstel of vernieuwing. Na de korte ceremonie was er champagne, een uitgebreid buffet evenals Gemutlichkeit tussen draaibank en boormachine in de werkloods van het bedrijf. Met een nieuw stevendok is er opnieuw historie voor het familiebedrijf op een eveneens historische plek am Marientor. Hij stond er reeds in 1566 en was de meest zuidelijke van de vier Duisburgse stadstorens. De Dickelsbach stroomde er als riviertje aan voorbij. In onze tijd is dat de Aussenhafen. Toen en nu “Immer nach vorn schauen und den Fortschritt vorantreiben”, was het devies van Hermann Harbisch die meer dan honderd jaar geleden een Schiffsreparaturwerkstatt begon. Heinrich nam het roer van zijn vader over. De Schiffswerft Heinrich Harbisch groeide met de schaalvergroting in de Rijnvaart mee. In de tijd van het Wirtschaftswunder explodeerde het aantal schepen en Harbisch bevond zich er als de ADAC van het water midden in! Heinrich Harbisch bouwde zelf zijn eerste stevendok in 1968, dat in 1991 werd vernieuwd. In 1973 was er al een tweede dok bij gekomen. Inmiddels werd onder ander het HA-DU anker op de Rijn wereldberoemd door zijn grote houdkracht. staanplaatsen heeft de veertaxi daarmee een capaciteit van honderd personen. Een veerdienst op het bovengenoemde traject was al jaren een meer dan stille wens. Telkens bleken hoge kosten een niet te nemen hindernis. Toen de provincies Noord-Brabant en Zuid- Holland anderhalf miljoen euro Het was het eerste gelaste anker in de branche. Met een unieke draadloze verbinding tussen koppelverbanden, alsook de ontwikkeling van het bekende HA-DU Aktiv-roersysteem, werd de Schiffs werft am Marientor eveneens een innoverende speler in beschikbaar stelden, konden de plannen eindelijk uit de la gehaald worden. Op 28 maart van dit jaar is de samenwerkingsovereenkomst tussen de drie gemeenten getekend. In Werkendam vertrekt het veer straks naar Gorinchem vanaf de steiger aan de Sasdijk, de plek waar nu ook de maritieme branche. Dochter Karin Wendt kwam aan boord om het scheepsreparatievak te leren. Na de dood van haar vader in 2000 continueerde zij het bedrijf samen met bedrijfsleider en compagnon Karl-Heinz Denecke en zijn vijftien man tellend team. Nog altijd wordt het familiebedrijf geleid door Karin Wendt, ofschoon dochter Kirstin zich warm loopt om Schiffswerft Heinrich Harbisch door een nieuwe periode te loodsen. Ondanks historisch laagwater in de Rijn staat er onder het nieuwe dok voldoende water onder de kiel voor toekomst. Neuen Ruhrorter Schiffswerft Natuurlijk is directeur Konstantinos Manaras van de Neuen Ruhrorter Schiffswerft in Duisburg onder de gasten. Bescheiden als hij is, beschouwt hij de levering van dit moderne, 30 meter lange en 16,80 binnenmaat grote stevendok, niet als de grootste prestatie van de werf, al de pont naar Hardinxveld- Giessendam vertrekt. Veerdienst Gorinchem gaat de nieuwe veertaxi exploiteren. Beste weg Op 1 september werden in de hal van Van Noorloos de eerste contouren van de nieuwe Gorinchemse veertaxi onthuld. Onder de aanwezigen was, naast vertegenwoordigers van de betrokken gemeenten, ook gedeputeerde Ingrid de Bondt van de provincie Zuid-Holland . Zij gaf aan dat ze het niet meer dan logisch vond dat gemeenten die zo veel water om zich heen hebben, daar ook gebruik van maken. De Bondt was onder de indruk van het dichte netwerk van veerverbindingen en kon constateren dat ook in dit geval vervoer over water de beste weg is. Volgens burgemeester P. IJssels van de gemeente Gorinchem is de veertaxi Gorinchem XI zeker niet de laatste veerboot die de gemeente laat bouwen. Uiteindelijk wil hij met het Gorcums verennetwerk aansluiten bij de Waterbus van Dordrecht. “Die gaat tot Sliedrecht, dus daar zijn we niet meer ver vandaan”, aldus IJssels. Met de bouw van de Gorinchem XI komt zijn wens steeds dichterbij. Inwijding in de schaduw van de Marientor Onder regie van Karin Wendt slaat dochter Kerstin onvervaard de fles aan scherven. (foto Johan de Witte) ADVERTENTIE ONZE ACTIVITEITEN HANDEL IN SCHEPEN Wij kopen en verkopen schepen zonder veel beperkingen in soort of type. NIEUWBOUW Wij realiseren de bouw van nieuwe schepen. Daarbij adviseren wij bij het ontwerp en verzorgen we de financiële aspecten. maar niettemin een mooie opdracht. Klaus Rudiger realiseerde het stevendok als ingenieur. Hoewel het model geen schoonheid heeft, zijn de kwaliteit en functie perfect en is het dok gebruiksgereed. De Neue Ruhrorter Schiffswerft is een professionele service voor nieuwbouw, renovatie en reparatie voor rivierschepen, coasters, recreatieschepen en overig drijvend materieel. Technische faciliteiten van de werf zijn: twee dwarshellingen waar verschillende schepen naast elkaar kunnen staan. Drie loodsen zijn beschikbaar voor sectiebouw-, metaalbewerking en snijbranden. De Neuen Ruhrorter Schiffswerft heeft een constante kwaliteitscontrole, dat wil zeggen certificering volgens DIN ISO 9001 en punctualiteit alsook flexibiliteit naar klanten, wat bijdraagt aan een hoge kwaliteitsstandaard. Handel & Scheepvaart B.V. DE VELDHOVEN 4C - 3342 GR HENDRIK IDO AMBACHT - T: +31 (0)78 6822101 - F: +31 (0)78 6822104 E: INFO@BEIJERLAND.COM - I: WWW.BEIJERLAND.COM

De Binnenvaartkrant