Views
2 years ago

2011-25

  • Text
  • Schip
  • December
  • Binnenvaartkrant
  • Argonon
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Onze
  • Rotterdam
  • Twee

De Binnenvaartkrant 46 6

De Binnenvaartkrant 46 6 december 2011 Nanodeeltjes sparen brandstof DOOR EVERT BRUINEKOOL 19.323 bezoekers kwamen naar de RAI voor de 1.331 leveranciers van scheepsuitrusting en toebehoren voor de pleziervaart en de beroepsvaart die daar bijeen waren op de Marine Equipment Trade Show (METS). Vooral de belangstelling voor nieuwe technieken op het gebied van veiligheid, milieu en informatietechnologie neemt sterk toe. Producten die voorheen vrijwel uitsluitend werden toegepast in het superjachtsegment, komen, vaak met een vertaalslag, beschikbaar voor de beroepsvaart en ook omgekeerd is dat het geval. Dit jaar werd een speciaal certificaat voor het ‘meest milieuverantwoorde product’ toegekend aan het Spaanse bedrijf ECO Superyacht voor het product GO2. “GO2 is een middel op basis van nanodeeltjes dat je toevoegt aan dieselbrandstof waardoor je tot 14 procent brandstof kunt besparen’, vertelt een woordvoerder van het bedrijf. “Bijkomend voordeel is dat het ervoor zorgt dat de brandstof volledig wordt verbrand waardoor schadelijke emissies en roetuitstoot aanmerkelijk verminderen.” ECO Superyacht heeft de resultaten van de brandstoftoevoeging laten testen door diverse onafhankelijke instituten. “De rapporten van deze organisaties zijn voor iedereen beschikbaar. Zij tonen aan dat wat wij beweren in de praktijk is bewezen. Iedereen die gebruikmaakt van een dieselmotor kan aanzienlijke besparingen realiseren door aan de brandstof GO2 toe te voegen.” De prijs voor een container van 10 liter bedraagt 1.275 euro (exclusief BTW). “Daarmee kun je 40.000 liter diesel behandelen. Per liter betaal je omgerekend 3,2 eurocent aan extra kosten. Maar daarmee kun je tot 14 procent besparen op je brandstofverbruik.” Om het gebruik te vergemakkelijken heeft ECO Superyacht een automatisch doseersysteem ontwikkeld dat een signaal geeft zodra de voorraad onder het minimumniveau daalt. “Op deze manier wordt automatisch de juiste hoeveelheid GO2 toegevoegd aan de brandstof en is de gebruiker verzekerd van een optimale werking.” Draagbare warmtebeeldcamera Een van de innovatieve producten op het gebied van veiligheid is de warmtebeeldcamera van Raymarine Nederland. “Een camera die niet werkt met een restlichtversterker en die daardoor zowel overdag als ’s nachts en met mist gebruikt kan Richard Franklin (links) en Bruce Brown van ECO Superyacht met een container GO2. (foto EJ. Bruinekool Fotografie) worden”, legt productspecialist Mark van der Hoek uit. De camera is een typisch voorbeeld van een product dat is ontwikkeld voor de beroepsvaart, daarna werd aangepast voor de watersport en nu, opnieuw aangepast, uitstekend geschikt is voor de beroepsvaart. “De beroepsvaart kent de versie van de camera die vast gemonteerd op de kop van het schip staat en een beeld doorgeeft naar de stuurhut. Deze nieuwe versie is draagbaar. Uitstekend geschikt voor gebruik in de stuurhut zelf en bij man overboord-situaties. Je ziet onmiddellijk waar de persoon zich in het water bevindt.” AIS op iPad Jaarlijks worden bijzonder innovatieve producten genomineerd voor de Design Award METS. Uit de 133 inzendingen werd de roterende patrijspoort van het Italiaanse bedrijf Stampaggio Costruzioni Meccaniche uitgeroepen tot overall- winnaar. De vensterlijst van deze patrijspoort schuift open en dicht over hetzelfde vlak als de vaste lijst. Hiermee is het grootste probleem van traditionele patrijspoortontwerpen opgelost: het naar binnen openslaan van het raam in de cabineruimte. In de categorie Marine Electronics ging de prijs naar Digital Yacht voor de draadloze AIS-ontvanger voor iPhone en iPad. “Tot nu toe kon het AIS-signaal, verplicht voor schepen boven de 20 ton, alleen op een speciale ontvanger of via internet worden afgelezen”, vertelt Paul Sumpner, chief technology officer van Digital Yacht. “Deze iAIS ontvanger heeft een WIFI-poort waardoor je hem aan je iPhone of iPad kunt koppelen. Je kunt bovendien met een speciale App alle andere NMEA-producten, zoals GPS, dieptemeter en windmeter, er op aansluiten.” Alle bedrijven die in aanmerking wilden komen voor de Design Award METS betalen € 150 inschrijfgeld. Het totaalbedrag van alle inschrijfgelden wordt jaarlijks geschonken aan een goed doel. Dit jaar mocht Stichting Sailing Kids een cheque van 19.950 euro in ontvangst nemen. De stichting organiseert vaarvakanties voor ernstig zieke kinderen en hun gezinsleden. Prinses Margriet Holtenbroek wint wisselbeker Prinses Margriet Holtenbroek was de grote winnaar op het Dekatel Zaalvoetbaltoernooi. De kinderen van het Zwolse schippersinternaat presteerden het best als de resultaten van de vier categorieën bij elkaar opgeteld werden. Zij namen dan ook de wisselbeker mee naar huis. De sportiviteitsprijs ging naar De Singel gemengd (jongens en meisjes van 6 tot en met 10 jaar). Het toernooi werd zaterdag 26 november in Arnhem gehouden. Uit het hele land deden schipperskinderen mee. Zij voetbalden in vier categorieën. Bij gemengd (6 tot en met 10 jaar) won Julia 1 in de finale van De Singel. Bij de jonge jongens (10 tot en met 14 jaar) legde Prinses Margriet Holtenbroek beslag op de eerste plaats en werd Julia 2 tweede. De meisjes van De Singel 1 gingen in hun categorie (van 10 tot en met 18 jaar) met de grootste beker naar huis door in de finale te winnen van Prinses Margriet Holtenbroek 2. Bij de oudere jongens (14 tot en met 18 jaar) troefde De Singel De Prinsenvaart af in de finale. De immer fantastische sfeer werd deze editie nog eens extra verhoogd door de muziek: vrolijke klanken na een doelpunt, in de finales werd bij de opkomst van de teams de tune van de Champions League gedraaid en na de uitreiking van de wisselbeker klonk Queens We are the champions. Het evenement was mogelijk dankzij de sponsoring van Dekatel, efm verzekeringen, Deutsche Bank Nederland (in Zwolle) en Shiplink.nl. Realiseerde de gehele electrotechnische installatie van de multicat Oceanus. Wij feliciteren Van Oord en wensen hen veel succes en een behouden vaart. Avelingen Oost 8 ı 4202 MN Gorinchem, Postbus 10 4200 AA Gorinchem ı 0183-632955 info@strago.nl ı www.strago.nl tel: (+31) 0321 - 382315 DRONTEN HOLLAND GEFELICITEERD! wenst de bemanning van de multicat Oceanus veel succes en een behouden vaart. Straathof Controls weet wat scheepvaart beweegt. Leverancier van ZF motorbedieningsapparatuur

De Binnenvaartkrant 47 6 december 2011 Oceanus is een gespierde Multicat 3213 DOOR JOHAN DE WITTE Teuni van Eck, secretaresse personeelszaken bij Van Oord, wacht 30 november tot alle gasten zich in positie hebben gemanoeuvreerd. Op het moment suprême klinkt aan de Waaloever: “Ik doop u Oceanus en wens u en bemanning een behouden vaart.” Waarna dat typische geluid van bruis en scherven, symbolisch aan een scheepswand. jectman zorgt hij voor materiaaluitvoering van de nieuwbouwschepen. “Achteroverleunen is er niet bij, de volgende staat hier in de loods. Materiaal houden we zo veel mogelijk uniform, zodat reserve allround is in de vloot. De schepen hebben ‘unrestricted navigation class’; dan moet je met merkkeuze ook zorgen overal dichtbij vestigingen te zijn voor vervanging of reparatie.” (foto’s Johan de Witte) Oceanus is in Griekse mythe de wereldoceaan. Als gespierde personificatie siert Oceanus de Romeinse Trevi-fontein. Bij Shipyard Damen in Gorinchem ligt hij voor Van Oord startklaar in de haven en straalt ondubbelzinnige functie uit in towing, mooring, pushing, anchor handling, windmill- en dredge support. Morgen reeds gaat kapitein Ad den Breejen (Hardinxvelder, hoe kan het anders) met zijn crew lager uit naar Portugal om zich bij de pas opgeleverde 130 meter lange Althena met maar liefst 7000 kW op de cutter te vervoegen. Deze Althena, die eind oktober samen met het eveneens nieuwe 27.000 ton grote flexible valpijpschip Stornes van Van Oord opzien baarde aan de Wilhelminakade, heeft op weg naar Mombasa Kenia een klusje voor een Portugese haven. Overigens dekt de Stornes uiterst nauwkeurig pijpleidingen en kabels af met stenen op 2.000 meter diep! Maar komaan, het betreft hier de Multicat Oceanus. Zodra deze in het schroefwater van de Althena zit, gaan ze op koers naar Mombasa voor een stevige klus. Van Oord is immers een toonaangevende internationale waterbouwer gespecialiseerd in bagger, waterbouwkundige en offshore innovatieve oplossingen voor mondiale maritieme kustgebieden. Een groeiende wereldbevolking heeft behoefte aan meer ruimte. Ook de vraag naar energie neemt voortdurend toe. Wereldhandel groeit explosief en vereist betere havenfaciliteiten. Klimaatverandering bedreigt kustgebieden. Van Oord heeft hier opties voor en werkte onder andere aan onze Zandmotor, legt stenen in Brazilië en houdt wereldwijd havens en rivieren bevaarbaar. Shipyard Damen De Oceanus-uitvoering heeft het imago ‘dat hij wel een stootje verdragen kan’. De twee potige Heila Double D-kranen evenals de kingsize dek-equipment versterken dat. De 150 tons Kraaijeveld-winch heeft twee drums. De voortstuwing bestaat uit twee 3508 Caterpillars. Voor de hydrauliek en energie aan boord is er een Cat C9 en nog tweemaal C4. Heinen en Hopman regelt het klimaat van 45 graden buiten en 36 watertemperatuur naar 25 graden binnen. Het stuurhuis heeft overeenkomst met een verkeerstoren. Vijf gele Cats, in een smetteloos witte ruimte, talloze afsluiters en leidingen in synchrone vorm en perfect geïnstalleerde equipment maken deze machinekamer voor machinist Mike uit Oostende een plek waarin hij lachend werkt. Kortom: er hangt een Shipyard Damen-label aan deze Multicat en is duurzaam, betrouwbaar en gerenommeerd, daarmee worldwide verkoopbaar! Het casco is een kleine 2 meter verlengd met het oog op zware ankers, waar de lier soms zweetdruppels van krijgt. “Je moet dan een beetje lengte hebben, anders ga je op de kop staan”, zegt Van Oords projectleider Gerrit Jansen met wie we op koers voor koffie liggen. Rond 10 uur blijkt dit geen uniek idee. De mannen die nog aan de Oceanus sleutelen druppelen de pantry binnen. Onze gastheer Jansen zorgt niet alleen dat we koffie krijgen, als pro- Werken voor Van Oord Hydrograaf Jakob Bakkers heeft wat met water. Hij wordt landmeter op zee genoemd. “Meten is weten en dat is onmisbaar voor de firma. In dienst had ik al iets met landmeting, daarna hbo-opleiding in Terschelling. Er staat altijd wel een beetje druk op de ketel omdat er niet voldoende hydrografen zijn. Het mooie bij Van Oord is dat je kan kiezen waar je wilt werken. Soms is ver weg aantrekkelijk, interessant is het altijd.” We vragen aan kapitein Ad den Breejen of hij Hardinxveld na een paar weken niet gaat missen. “Ons schema is 6/6 weken op-af. Ik ga fluitend weg en kom fluitend terug. Je moet tegen de warmte kunnen, bijvoorbeeld als je aan de bouw van de palmeilanden in Dubai werkt. De lange trip op grote schepen vind ik niks, al het waterwerk daarentegen rond zo’n cutterzuiger blijft boeien.” En dan stijg je op boven het Hongkong vliegveld Chek Lap Kok om naar huis te gaan, en zie je ‘eigen werk’. Tenslotte heeft Van Oord de basis hiervoor aangebracht. Wie leverden aan multicat Oceanus Damen Shipyards Hardinxveld B.V. Ontwerp en volledige afbouw Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Bureau Veritas Classificatie Pon Power B.V. 2x Caterpillar hoofdmotor type 3508C TA, 820 kW, 1600 RPM. Hydrauliekset 1x Caterpillar C9 TA, 269 kW, 1800 RPM. Generatorsets 2x Caterpillar C4.4 TA, vermogen 69 ekW, 1500 RPM Rubber Design B.V. Flexibele opstelling voortstuwingsmotoren MultAlign B.V. Uitlijnen voortstuwingsmotoren Straathof Controls ZF motorbediening Reintjes Benelux bvba 2x Reintjes keerkoppeling, type WAF 562 L / 5,421:1 Franssen Isolatiebedrijf B.V. Isolatie van uitlaatgassensystemen en accommodatie Promarin Propeller- und Marinetechnik GmbH 2x 4-bladsschroef, diam. 1800 mm, Skew design Bemach Krimpen B.V. Schroefassen De Waal Machinefabriek B.V. Stuwa seals Damen Marine Components Straalbuizen type van de Giessen Optima, diam. 1,816 mm W.K. Hydraulics B.V. Hydraulisch systeem voor de stuurmachine, alle lieren en towing pins en levering van ankerlier ism Ridderinkhof NRF B.V. Bunkoelers Dolderman B.V. Generatorsets Caterpillar type C.4 Leroy Somer Generatoren Econosto Nederland B.V. Afsluiters en appendages Heinen & Hopman ROTTERDAM Machinekamerventilatoren Ajax-Chubb Brandbeveiliging B.V. Brandbeveiligingspparatuur Simplus Brandblusapparaten B.V. Brandblusmateriaal (handblussers etc.) Strago Electro installatietechniek B.V. Electrische installatie Mastervolt B.V. Omvormer/ acculader Victron Energy B.V. Omvormer/ acculader ABAC Air Compressor Compressor Sterling Fluid Systems (Netherlands) B.V. Pompen Alfa Laval B.V. Gasolieseperator Wyckomar Waterzuiveringsinstallatie Den Breejen & Zn. Schilderwerken B.V. Compleet schilderwerk Radio Holland Netherlands B.V. Radio Holland nautisch pakket en Transas Tsunami navigatiesysteem Temaro B.V. Zonwering Constructiewerkplaats H.K. van Wingerden en Zn. B.V. Ramen Bolidt Kunststoftoepassing B.V. Vloeren Helder & May B.V. Vloeren Ridderinkhof B.V. Ankerlieren Machine- en Lierenfabriek C. Kraaijeveld B.V. Ankerbehandelingslier Trellenborg Bakker B.V. Fenders duwsteven Mampaey Offshore Industries B.V. Sleephaken Double D Marine Equipment B.V. Kranen type HLRM 340-2S en HLRM 80-3SL Winteb B.V. Ontluchtingen Viking Life Saving Equipment B.V. Reddingsmiddelen Shell Marine Products Smeermiddelen Exalto B.V. Industrie en Handelsonderneming Scheepsbenodigdheden PPG Protective & Marine Coatings Coating Seematz Zoeklichten Brevini Nederland B.V. Tugger winch

De Binnenvaartkrant