Views
3 years ago

2011-25

  • Text
  • Schip
  • December
  • Binnenvaartkrant
  • Argonon
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Onze
  • Rotterdam
  • Twee

De Binnenvaartkrant 44 6

De Binnenvaartkrant 44 6 december 2011 Verkoop- installatie en reparatie centrum Icom IC-M87 Waterdichte maritieme portofoon. ATIS en ATEX gekeurd. Incl. batterij, lader, antenne, riemclip en polsband Marifoon antenne M4 € 67,50 excl. BTW Riello Oliebrander NU € 619,- excl. BTW € 649,- excl. BTW Homecast HS2100 Eerste Full HDTV 1080P gecertificeerde satelliet ontvanger voor CanalDigital met PVR opties Super compact design, zeer laag stroomverbruik (Power Safe) USB, PVR, DiVX ondersteuning. Audio/Video, 3 x RCA. Incl. kaartmodule NU € 175,- excl. BTW Elco Oliebrander NU € 820,- excl. BTW Acculader start 520-2 Met starthulp functie 500Amp 12/24V, 60Amp. NU Ventilatie kachel EK 5001 400V Leverbaar in 5Kw en 9Kw, RVS Spiraal, met thermostaat en overhittingsbeveiliging Afm. 35.5 x 25.5 x 44 cm, Gewicht 7.3 Kg vanaf €126,- excl. BTW € 340,- excl. BTW Nufatron Tachograaf Nufatron Nautic Tachograaf Lineair motor tbv blauwbord vanaf € 165,- excl. BTW Brandstof verbruiksysteem in standaard uitvoering met één sensor. € 1950,- excl. BTW Floodline led-verlichting Verkrijgbaar in 12V/24V/230V 20/30/50Watt in warm wit en daglicht vanaf € 148,- excl. BTW Vertex VX-351Portofoon De VX-351 is een compacte, 16 kanaals draagbare vergunningsvrije VHF met een krachtige 2000m Ah batterij incl. lader. Lederen tas en Microfoon optie. NU € 185,- excl. BTW p/st Marifoon IC-M411 Compacte waterdichte marifoon met ATIS en DSC Klasse D Kanalen Up/Down en High/Low functie in de handmicrofoon. Wordt geleverd met microfoon, mobiel beugel en voedingskabel € 256,- excl. BTW Brede Hilledijk 111 · 3072 NB Rotterdam Tel. (010) 297 39 99 · Fax (010) 484 28 74 www.oechies.nl · info@oechies.nl Ma t/m Vrij van 08.00 tot 16.00 / Zaterdag van 09.00 tot 13.00 Tracvision M5 (HDMI Ready) € 2695,- excl. BTW Dimplex oliegevulde panelen Veilige en betrouwbare radiatoren die net als cv-gestookte radiatoren een uitgebalanceerde combinatie van stralings- en convectiewarmte bieden. Zeer flexibel “plug- in” installatiegemak. Uitgevoerd met neon indicatielampje. Standaard geleverd met wand- en vloersteunen. Verkrijgbaar in: 750W /1000W/1500W en 2000W SF 2007C 3 standen kachel 600/1200/2000W Met omvalbeveiliging NU € 48,50,- excl. BTW vanaf € 214,- excl. BTW Ñ LET OP ONZE AANBIEDINGEN IN DE WINKEL É Icom IC-M33 Alle internationale kanalen Comet-1250 reddingsboeiverlichting Led zaklantaarn HC Pro, 3 led !!Actie van de maand!! Navigatie lamp 28V/25W incl. batterijen 2 x AA Atis zelf in te voeren Lederen tas en microfoon Nu € 3,15 excl. optie € 46,- NU € 20,25 p/st. Prijs geldt bij excl. BTW excl. BTW afname van 5 stuks € 185,- excl. BTW REPARATIE BEDRIJF Markerink B.V. ß 7X24 UUR SERVICE DOOR GEHEEL EUROPA ß NIEUWE, GEBRUIKTE EN GEREVISEERDE MOTOREN EN KEERKOPPELINGEN ß REVISEREN VAN SCHEEPSMOTOREN EN KEERKOPPELINGEN ß SERVICE AAN ELEKTRISCHE EN HYDRAULISCHE INSTALLATIES ß MAGAZIJN MET DIVERSE NIEUWE, GEBRUIKTE EN GEREVISEERDE ONDERDELEN ß HERMOTORISERINGEN ß AFBOUW VAN NIEUWBOUWCASCO’S Bijlandseweg 30 6916 BJ Tolkamer TEL: (0031)316-541041 www.markerink.nl info@markerink.nl Rdm Kampen ist ein Schiff Verschrottung betrieb spezialisiert In Recycling von schiffe Ponton und schwimmende Objekten. Wir suchen: Pontons / Schwimmende Objekten Seefährige schiffe / Binnenfahrt schiffe Für mir informative können sie uns anrufe und mailen. Jan willem Kemp Kantor Adresse: Verschrottung Adresse: Rdm Kampen Rdm Kampen Veldweg 1 Oslokade 1 9334 TM Peest 8263 CH Kampen 0031-592-612727 info@rdmkampen.com SLIEDRECHT TRACTIE BATTERIJ 24 VOLT V.A. 1.250,- excl 4 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR Startaccu 12V v.a. 79,- excl Semi-tractie 12V v.a. 84,- excl 2 JAAR GARANTIE BEZORGING DOOR GEHEEL NEDERLAND EN ANTWERPEN Help vluchtelingen hun dromen waarmaken! Giro 999 Den Haag www.vluchteling.org De snelste schadeafhandeling Bel voor de laagste prijzen: 0184-425310 www.scheepsaccus.nl WORD VRIEND VAN EEN VLUCHTELING De eigen kijk op scheepsverzekeringen

De Binnenvaartkrant 45 6 december 2011 Smit Panther temt zware jongens DOOR JOHAN DE WITTE Een Damen ASD Tug 3213 zoals de Smit Panther heeft een ‘beestachtige’ uitstraling. Hij komt wereldwijd voor in grote havens, stelt geen eisen aan haar omgeving en bewijst met haar kracht en snelle wendbaarheid over de kenmerkende eigenschappen van haar natuurlijke naamgever te beschikken, ofwel een type dat de toon zet in havensleepdiensten. Gefocust op haar model en uitvoering wordt zij bij elke stap over de steiger massiever. Met haar robuuste uiterlijk is zij het antwoord op de Ultra Large Container Carriers (ULCC), waarmee de crew als de situatie dit verlangt met 9 mijl snelheid achteruitvarend onder de flair van de boot ‘kop over kop’ vastmaakt. De Smit Panther is honderd jaar specifieke ontwikkeling, vertaald in materiaal! De sleeplier die een paar koppen hoger is dan wij, benadrukt dat we hier te maken hebben met een niet alledaagse krachtpatser. Via Google ontdekten we dat de Smit Panther als afmetingen 32,13 x 13,29 x 5,50 meter heeft en geschikt is voor ‘towing, mooring, escorting and fire fighting operations’. Twee Caterpillars van het type C280-8/ MC, elk 3634 pk sterk, en twee keer Rolls Royce US 285 met 3000 mm controllable pitch propellors, zetten 96 ton trekkracht op de klok. De waterverplaatsing is 1017, bunkercapaciteit 200 en drinkwater 65 ton. De accommodatie is voor dertien personen. De dagelijkse crew telt drie ‘koppen’, die beschikken over een moderne keuken-pantry met de sfeer van een kombuis! (foto’s Johan de Witte) Rode Loper We zijn te gast op de Smit Panther bij kapitein Frans Bleiksloot, machinist Cees Poortvliet en allround aan dek, in kabelgat en keuken Piet Dupon. De vraag aan Frans Bleiksloot (we mogen Frans zeggen) of een sleepboot in zijn jongensdroom voorkwam, blijkt een goede binnenkomer en we krijgen meteen koffie. Nadat de meester – bezig met het bunkeren van 55 kuub gasolie – de oliedamp voor koffiedamp verruilt en vertelt dat er met dit fantastische weer op de Beerplaat weleens een paar zeehonden liggen te zonnen en dolfijnen zich soms in de monding laten zien, zegt Frans: “Dat van die jongensdroom speelt nog steeds een rol bij gegadigden voor een maritieme job die eens in de keuken komen kijken als SMIT op 1 oktober de ‘Rode Loper’ uitrolt. Het gaat bij ons over bergingen die soms wereldnieuws zijn, maar bijvoorbeeld ook milieuzorg en advisering, havensleepdiensten, diensten aan offshore en onshore terminals, zwaar transport en imposant hijswerk.” “Van de slogan ‘stap aan boord bij SMIT’ gaan gelukkig nog altijd mensen dromen. Wanneer je geschikt bevonden wordt, heb je morgen een baan en ben je verzekerd van opleiding. Reeds een groot deel van mijn leven vaar ik op een sleepboot, maar wanneer het op de Wereldhavendagen langs de Nieuwe Maas zwart van de toeschouwers ziet als we de Pride of Hull van de Wilhelminakade rond trekken, vind ik het nog altijd een wereldjob.” Sjeiks Een van de eerste lessen kreeg Frans van een oom die hem in de Maashaven vanaf zijn parlevinker overboord zette en zei: “Zwemmen!” Later voer hij bij de kapiteins Gerrit en Adriaan Zeilemaker op de sleepboot Wilhelmina, 80 pk Gardner sterk! Het waren kleine boten maar deden groot werk, voor de Sleepdienst Maas. Een paar jaar later werd dit SMIT. Evenals andere collega’s is Frans betrokken bij de ontwikkeling en uitvoering van de sleepboten. Soms staan kapiteins in het Wageningse MARIN al aan het roer. Damen en SMIT rond de tafel is een formule waarmee materiaal ontstaat dat aanleunt tegen perfectie. Damen bouwt en verkoopt schepen wereldwijd. In het pakket van de opdrachtgever zit dan ook dat ASD-typen worden ingevaren en de bemanning wordt getraind. Als één van de meest ervaren kapiteins is Frans in zijn carrière onder andere naar het Midden-Oosten, India, Mombassa en Darwin gereisd om crews te instrueren. “Manoeuvreren in de oliewereld van sjeiks, die nautisch advies proberen te verruilen voor een ‘duizend-en-een-nacht-’verblijf, zijn ervaringen die op je netvlies blijven zitten. Ofschoon, een nieuw schip opstarten en er veilig, gestructureerd, professioneel mee te werken, is voor een crew die van een dertig jaar oude boot afkomt een opleiding die je ook niet in een paar weken afrondt. Soms is er een mentaliteitsverandering nodig. We blijven dan ook tot de dienst veilig draait. Bij Damen zit dat in het verkoopconcept. SMIT leent hier in samenwerking kapiteins voor uit.” Als Frans de telefoon met kantoor beëindigt meldt hij: “We gaan met de collega’s van de Smit Seine, Smit Ebro en Smit Hudson een 300.000 ton tanker de 8e Pet in manoeuvreren. Verrassend dat SMIT zoiets voor De Binnenvaartkrant organiseert, denken we niet zonder knipoog. Een kers op de taart! Groots nadert de immense 22 meter diepe Al-Salheia in de 600 meter brede geul, de Maasmond. Met de permanente uit- en naar zeegaande vaart op de waterweg als decor, blauwe lucht en vlak zeetje stomen we rond in een levensecht schilderij. Nog op afstand van de paddenstoelen, vraagt de loods om twee boten voor en twee stuurboord achter. De Smit Panther als sterkste drukt haar fenders tegen de 40 m 2 spiegel van het te verhalen schip. De jongens aan dek zien na maanden, buiten hun eigen crew weer mensen en laten tussen het ontsierende materiaal aan de reling om kapers te weren een hieuwlijn zakken. ADVERTENTIE MET SCHEEPSSTOFFERING OP MAAT: Trage film Een oersterke Dyneema-tros wordt omhoog getakeld. Tegenstribbelend worden we nu meegesleurd naar het Beerkanaal. Het is vrijwel laagwater; het gele zand komt achter haar achtersteven omhoog. Dwars van de Europahaven beginnen de Smit Hudson en Smit Panther de gang eruit te halen, nog anderhalve mijl vertelt de GPSsnelheid, een halve…eindelijk, na een kwartiertje ligt Al-Salheia stil. De loods heeft bepaald om op de oude manier vanuit het Beerkanaal achteruit naar de 8e Pet te manoeuvreren. Het lijkt een trage film. In de pauze tussen VHF-acties praten we met machinist Cees, die even poolshoogte in de stuurhut neemt. Na 44 jaar bij SMIT zit hij tegen zijn pensioen. Hij heeft nog op de Witte Zee gevaren. “Er stonden twee Smit MAN-motoren van elk 4500 IPK in, op één schroef. Met twaalf man hielden we daar de machinekamer draaiende. Arie Poot hadden we als kapitein. Hij was de mentor en had een recht-door-zee-mentaliteit. Wanneer je in Singapore 50 dollar voorschot op je gage vroeg, zei hij: “Probeer het nou eerst eens met 25.” Deze bemanning, die al twaalf jaar één ploeg vormt, vertelt als een jongensboek. Piet die lang geleden op de Zwarte Zee in de tuigerij de scepter zwaaide en nog altijd respect geniet voor zijn allround splitswerk, zegt: “Vroeger was je met zo’n schip vergroeit.” We kijken Frans nog even op zijn vingers. Hier gebeurt niets toevallig. Hij wijst ons erop dat de loods even een paar klappen vooruit geeft. Honderd meter achter ons komen er grond en paling boven. Uiterst langzaam duwen de voorste boten het voorschip richting dukdalf. De roeiers komen in actie. Na nog een beetje hulp van de Smit Panther, hieuwen de winches aan dek het schip tegen de terminal. De loods zegt dat we los kunnen, tot de volgende keer en bedankt voor de samenwerking. “Met zo’n loods werk je een groot deel van je leven, je weet precies wat je aan elkaar hebt en toch heb je elkaar nog nooit gezien.” Wanneer er een uitwisseling met Felixstowe, Hamburg of bijvoorbeeld Zeebrugge plaatsvindt, zijn er wel eens filemomenten. Ondanks de 10 SMIT-havenslepers in de Scheurhaven en nog een aantal stand-by staat er soms druk op de ketel. Na drie uur assisteren varen we terug naar de ligplaats en gaan naar huis, maar eerst krijgen we nog een origineel Piet Kraan captains diner, van een compleetheid en smaak die een ster verdient, evenals deze dag er één verdiende. WIJ KLEDEN HEEL UW SCHIP AAN! BANKEN GORDIJNEN TAPIJT VINYL BEDDEN MATRASSEN www.degostofferingen.nl Dijkje 1 Nieuwendijk T 0183 - 401 933 F 0183 - 403 837 info@degostofferingen.nl

Binnenvaartkrant