Views
3 years ago

2011-25

  • Text
  • Schip
  • December
  • Binnenvaartkrant
  • Argonon
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Onze
  • Rotterdam
  • Twee

De Binnenvaartkrant 40 6

De Binnenvaartkrant 40 6 december 2011 www.cornetgroep.nl WERKENDAM TEL.: 0183-505475 Wij wensen het mts Bacchus en haar bemanning een behouden vaart Wij wensen het mts Bacchus veel succes en een behouden vaart. Wij wensen Alcina S.A. met het mts Bacchus EEN BEHOUDEN VAART Voor het mts Bacchus verzorgden wij: 2 Mitsubishi voortstuwingsmotoren type S8U-C2MPTK, 1343 Kw, 1060 rpm. •Verkoop •Inbouw •Service Frankepad 1, Hendrik Ido Ambacht Tel. 078 68 131 27 Fax 078 68 120 25 info@koedood.nl / www.koedood.nl Distributeur van Mitsubishi dieselmotoren Gebr. Sluyter koersbepalend in verzekeringen GEBR. DE JONGE B.V. Diverse NIEUWBOUWMOGELIJKHEDEN bij Shipyard Kladovo zoals Motorschepen, Koppelverbanden, Duwbakken, Tankers, Pontons en/of ander drijvend materiaal meerdere afmetingen zijn mogelijk, levering vanaf medio 2012 Wenst Alcina S.A. veel succes en een behouden vaart met het mts Bacchus. Wij wensen Alcina S.A. en de bemanning veel succes en een behouden vaart met het mts Bacchus. Beurs-World Trade Center, Beursplein 37 Postbus 30101, 3001 DC Rotterdam Receptie 17e verdieping Telefoon 010-405 20 00, Telefax 010-405 52 52 Gebr. De Jonge Shipbuilding Services B.V. Koedijk 4 Nederland 7241CL Lochem Tel. 0031 573 250 680 Fax 0031 573 250 685 Mobiel 0031 653 308 248 . 0031 653 125 543 E-mail gebrdejonge@yahoo.com Shipyard Kladovo Rhine Danube d.o.o. Djerdapskiput b.b. 19320 Kladovo Serbia Tel. 00381 19 801 024 Fax 00381 19 800 315 Email office@shipyardkladovo.com Officieel vertegenwoordiger van “The Standard P. & I. Association Ltd.” te Londen.

De Binnenvaartkrant 41 6 december 2011 Bacchus in de olie In blits koper prijkt de Zöllner Makrofon TM 200 op de brug van mts Bacchus. (foto’s Johan de Witte) DOOR JOHAN DE WITTE Ofschoon Bacchus associatie heeft met vruchtbaarheid en wijn, gaat dit verhaal over een tanker die is gebouwd door Gebr. De Jonge op de Shipyard Kladovo Servië. VeKa installeerde het pompbedrijf en laad- /los-equipment. Als hoofdaannemer bouwde De Waal het schip af, installeerde twee S8 U Mitsubishi’s, leverde het roersysteem, autokraan en schroefaslijn et cetera met als resultaat dat de Bacchus niettemin alle kenmerken heeft van het type Bart Bruinsma! In blits koper prijkt de Zöllner Makrofon TM 200 op de brug van mts Bacchus. Bij gebruik suggereert dit tweedehands onderdeel of de ss Rotterdam in het Werkendamse stoom afblaast. Bart Bruinsma: “Voor 150 euro van een collega gekocht, had wel een opknappertje nodig maar er zit wat je noemt muziek in.” In zo’n antwoord schuilt nog dat sleepbootje waar het allemaal mee begon. Hier staat, net als toen, druk op de luchtketel. Meteen zijn we in de machinekamer waar twee Mitsubishi’s type S8 U van 1830 pk elk de show stelen. Robuuste motoren waar Koedood vierkant achter staat. De geheel dubbel uitgevoerde machinekamerinstallatie is gescheiden, elk apparaat of werktuig heeft een alternatief en kan onafhankelijk functioneren. De Bacchus heeft geintegreerde hydrauliek tanks voor koppellieren, spudpalen, koproeren enzovoort. Onder de platen staat het in de lak; er boven is een zee van ruimte. Eén van de toegangen loopt door een 4 meter lange afneembare schacht – kan een motor door – naar het roefdek. De entree is alweer geintegreerd in een enorme schoorsteen met functies voor klimaat en overdruk. In de vette ‘B’ op deze pijp vinden we het eerste spoortje trots. En dat mag betreffende de stuurhut ook wel. De open lessenaar van Verveer, door DMT geleverde Falcon lineapparatuur en royale kitchenette trekken hier iedere criticaster over de streep. De stuurstoel is dermate origineel dat de clou hiervan verraden niet terecht zou zijn. Slechts eigen waarneming toont de unieke gebruiksaanwijzing. Deze Kampersstuurhut inclusief pet van specifiek model heeft een 3 meter lange kolom die niet in de machinekamer doorloopt maar waarvan het fundament in het dekhuis is gevat. Pompen De machinekamer heeft een eigen ‘zonder kabels en leidingen’-plafond waarop het flexibele dekhuis rust. Alweer dubbel dus, hierdoor hebben de decibels niks dubbel en klimmen in de woning nauwelijks boven de 50. Op het trunkdek staat op schot van tank 11-12 een type De Waal-autokraan met 20 vlucht, 2500 kilo tilt en waarvan alle aandrijvings- en besturingscomponenten, startkast en hydrauliektank zijn ingebouwd in de mastkoker en giek van de kraan. De inbouw is plug & play, maar de constructie onderdeks verlangde kostbare aandacht. Bediend op afstand legt hij de slangen in het hiervoor bestemd gepolitoerde aluminium sieraad op het trunkdek. Verder op het middenschip, met overigens keurig leidingwerk van VeKa, bevindt zich de pompkamer. EPS leverde hiervoor twee Bornemann-ladingpompen en ballastpomp van hetzelfde merk. Ze staan op de kattensporen en lopen vanzelf vol. Aan dek heeft iedere tank vier kranen op de onderleiding. Bijzonder is hier dat het grootste deel van het pomphuis eruit genomen kan worden om zwaar materieel te wisselen. TV Op de twee verdiepingen in het voorschip vinden we eveneens allerlei en krijgen respect voor de aanleg voor Oechies Electro. We lopen hier nog tegen een van de twee spudpalen aan van Leeuwestein. Twee boegschroeven van Verhaar houden het casco heelhuids. Bart Bruinsma heeft het superlange dekhuis achter iets op getild zodat het zij-aanzicht van de Bacchus de blik van de kenner wat langer vasthoudt. Bruinsmauitvoering is een formule van filosofie, ervaring alsook eventuele foutjes tijdens actie een stap voor te zijn, met accent op veiligheid! Dit 135 x 11,45 meter grote schip met dertien tanks past niet in één artikel; daarom nog even kort de woning die de jongens van Verveer timmerden. Arie van Loenen realiseerde een megagrote keuken met pakweg 6 meter graniet. Ook leverde hij meubilair en kasten. Glazen deuren in badkamers en elders alsook tafelbladen komen van Van Leeuwen Glas Zwijndrecht. Bart Bruinsma gaat ervan uit dat hij met zijn jongens een team vormt aan boord. Niemand heeft daarom tv in zijn kamer. In de living lost Panasonic dit euvel op met anderhalve meter wide 3D, als het moet met de sound van een discotheek. Bart vaart er zelf op, in schema met Alexander Specht als collega in de andere shift. BFT Afgelopen vrijdag voer de Bacchus de Beatrixhaven uit om voor BFT – hoe kan het anders – aan zijn eerste reis te beginnen. Marc Freriks van BFT Tanker Logistics in Zwijndrecht: “We hebben er even op moeten wachten maar de Bacchus is wel een visitekaart.” Toch niet onbekend met afbouw van nieuwe schepen zegt projectleider Cees Verheij onomwonden “dat de Bacchus het meest uitgebreide schip is wat bij Machinefabriek De Waal is afgebouwd. Niettemin met veel plezier gedaan en we hebben van Bart Bruinsma’s ideeën voor uitvoering en detail, zeker bijgeleerd.” Bart zit graag in het midden van een grote tafel tussen zijn mensen. Kom niet aan hen en aan zijn eten! Als een respectabel ondernemer realiseerde Bart Bruinsma zijn eerste nieuwbouw naar zijn wensen, De Waal en anderen voerden het uit met als resultaat, origineel maar meer nog functioneel! Mts Bacchus is een schip met een palet aan ‘kleur’, elk heeft zijn betekenis! Wie leverden aan het mts Bacchus De Waal Machinefabriek B.V. Afbouw, inrichting machinekamers, plaatsen hoofdmotoren en keerkoppelingen, Stuwa schroefasinstallaties met schroefasremmen, Stuwa schroefasseals, Stuwa roersysteem, Stuwa stuurmachine, Stuwa Marine Crane en diverse hydrauliek Gebr. de Jonge Shipbuilding Services B. V. Bouw en levering casco BFTransport B.V. Bevrachting ABN AMRO Binnenvaartunit Rotterdam Financiering Gebr. Sluyter B.V. Verzekering Bureau Veritas Classificatie Koedood Dieselservice B.V. 2 x Mitsubishi voortstuwingsmotoren type S8U-C2MPTK, 1343 Kw, 1060 rpm. Rubber Design B.V. Flexibele opstelling motoren Oechies Elektrotechniek Elektrische installatie, airco-en overdrukinstallatie en tankmeet apparatuur Reintjes Benelux BVBA 2 x Reintjes keerkoppeling, type WGF 763 / 3,286:1. Expertise- en Taxatie v/h Van Pelt & Co Taxatie Discom B.V. Uitlaatgassendempers hoofdmotoren en generatorsets Van Voorden Gieterij B.V. 5-bladsschroef, 1700mm, onder keur BV Damen Marine Components 2 x straalbuis Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers Dolderman B.V. Generatorsets: 2x John Deere en 2x Caterpillar type C18. Caldic Techniek B.V. Stamford generatoren Verhaar Omega B.V. 2 x Boegschroef OMEGA VBS1200SR, Vermogen: 393 kW/1780 rpm Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Koproerkleppen Novetec B.V. Machinekamer ventilatie, RVS afsluitbare regenroosters/brandkleppen WindeX Engineering B.V. Airconditioning en overdrukinstallatie Pinta Unisol B.V Isolatie uitlaatgassesystemen Amco Compressoren B.V. Compressoren Zwets Werkendam B.V. Zwets pompen, Desmi pompen, appendages SKB Piping Leidingwerk machinekamers SKB Construction Alu. Machinekamervloeren Leeuwestein Scheepsinstallaties B.V. 2 x telescopische spudpaal installatie, uitsteek lengte 14 mtr. Kampers Scheepskonstruktie B.V. Geleidekoker en stuurhuis Handelsonderneming Beerens B.V. 2 x Alu sierradarmast type Argus, Alu sierradarmast type Reintrade Diep, Alu stuurhuistrap, Stel alu vaste boordlichtbakken op rvs pennen, Stel alu boordlicht vleugels, Alu heklichtbeugel type millennium smal, Alu hijsevenaaren RVS gepolijste bellebeugel Radio Holland Netherlands B.V. Nautische apparatuur Orlaco Products B.V. Camerasysteem RAFA B.V. Ramen Verveer Scheepsbetimmeringen B.V. Betimmering Sani - Dump Sanitair en de tegels SPEEDHEAT Ridderkerk Complete vloerverwarming Kooiman Scheepswerf & Machinefabriek BV Gebr Anker – en koppellieren Snoeicon b.v. Div. RVS ijzerwerk Polmai Brandbeveiliging ADN pakket en reddingsmiddelen SLURINK-ZWAANS B.V. Bunkerstation Cornet Maritieme Coatings B.V. Stralen en conserveren van de ladingstanks Veka Piping & Industrie Compleet laad- en losleidingsysteem aan dek, in de ladingtanks & in pompkamer Econosto Nederland B.V. Afsluiters en appendages EPS European Pump Services B.V. Een stuks Bornemann ladingpomp unit, type W8, 900m3/uur lichte producten. Deze set wordt aangedreven door een drukvaste ABB elektromotor, 315 kW / EExde IIB T4 uitvoering. Een stuks Bornemann ladingpomp unit, type HC232, 500m3/uur lichte producten. Aangedreven door een drukvaste ABB elektromotor, 160 kW / EExde IIB T4 uitvoering. Een stuks Bornemann ballastpomp unit, type W7T, 400m3/uur ballastwater. Aangedreven door een drukvaste ABB elektromotor, 45 kW / EExde IIB T4 uitvoering. Een stuks Bornemann 30m3/uur strippomp unit, type W4, geschikt voor het strippen van de leidingen en laatste resten uit de ladingtanks. Aandrijving van de pomp wordt verzorgd door een drukvaste ABB elektromotor, 17 kW / EEx-de IIB T4 uitvoering. Door toepassing van A-kwaliteit componenten in combinatie met het EPS vakmanschap, is een lange zorgeloze periode met hoge mate van bedrijfszekerheid gegarandeerd. Kalibra CofeyTankmeting Imbema Cleton B.V. Laad- en losslangen

Binnenvaartkrant