Views
2 years ago

2011-25

  • Text
  • Schip
  • December
  • Binnenvaartkrant
  • Argonon
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Onze
  • Rotterdam
  • Twee

De Binnenvaartkrant 4 6

De Binnenvaartkrant 4 6 december 2011 [ Familieberichten ] Familieberichten zijn mededelingen van: geboorte, verloving, huwelijk, overlijden, dankbetuiging en in memoriam. Het plaatsen van een familiebericht in De Binnenvaartkrant kost 0,78 per mm in hoogte, excl. 19% BTW. Zo geeft u een familiebericht op: Telefonisch: 010-4140060 (ma. t/m vr. van 09:00 tot 17:00 uur) . Fax: 010-4140212 E-mail: service@binnenvaartkrant.nl Schriftelijk: De Binnenvaartkrant, Afd. Familieberichten. Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam (met vermelding van naam, adres en telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent). Sluitingstijden: Familieberichten kunt u tot maandagmorgen 10:00 uur, in de oneven weken, opgeven. NB: Voor alle zorgvuldigheid worden familieberichten alleen geplaatst als verificatie van de afzender mogelijk is. Toch nog onverwacht ontvingen wij het bericht dat onze collega is overleden. Bart Gijbels Bart was sinds oktober 1986 verbonden aan ons bedrijf. Hij vervulde op zijn eigen gedreven wijze diverse functies bij FIWADO waarvan de laatste jaren als betrokken lid van het Management Team. Tevens heeft hij zich met veel enthousiasme gedurende lange tijd ingezet voor de ondernemingsraad. We verliezen in Bart een gewaardeerd collega en vriend. Wij wensen zijn vrouw Laura, zijn kinderen Marc, Coen en Manon alle sterkte toe in deze moeilijke tijd. Namens directie, staf en medewerkers, FIWADO B.V. H.R. de Haan Algemeen Directeur Gevraagd: Schipper en Volmatroos op ms, afm. 80 x 9,50 mtr., 1500 ton. Werktijd van Ma/Vrij, i.b.v. Rijnpatent. Vaargebied: Belgie-Nederland, incidenteel Duitsland, loon notk Tel.: 0644-22 97 11 Email: johnelan@shipmail.nl Fluvia SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS Carla 2x (licht)matroos i.b.v. dienstboekje met functie (licht) matroos. vaar/verlof i.o. loon comf.CAO. h&r@shipcrew.nl SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS Hendrik, 1x (vol)matroos i.b.v. dienstboekje met functie (vol) matroos. vaar/verlof i.o. loon comf. CAO. h&r@shipcrew.nl for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen Oil l Vegoil l Chemie Martin Scholten Ex. m/s Debora en pontschipper te Amsterdam * 28 februari 1953 - 2 december 2011 Vergeet zijn tranen, Bewaar zijn gulle lach. Hij heeft zijn strijd gestreden, Dat hij nu vredig rusten mag. Familie Scholten. Afgelopen donderdag kregen wij het verdrietige bericht dat onze collega Bart Gijbels op 46-jarige leeftijd is overleden. Bart was sinds oktober 1986 werkzaam bij dochteronderneming FIWADO B.V. en werd alom gewaardeerd door zijn enthousiasme en betrokkenheid. Wij wensen zijn vrouw Laura en zijn kinderen Marc, Coen en Manon veel sterkte toe dit grote verlies te dragen. Namens directie en medewerkers, TOTAL Nederland N.V., Benoit Ortegat Voorzitter Raad van Bestuur De teraardebestelling heeft plaatsgevonden op dinsdag 6 december 14:15 uur, op de Noorderbegraafplaats, Buikslotermeerdijk 83 te Amsterdam. SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS Karola 1x (licht)matroos i.b.v. dienstboekje met functie (licht) matroos. Vaar/verlof i.o. loon comf. CAO. h&r@shipcrew.nl SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS Roelanda, 1x (licht)matroos i.b.v. dienstboekje met functie (licht) matroos. vaar/verlof i.o. loon comf.CAO. h&r@shipcrew.nl GEVR. KAPITEIN Voor mts type C, Patent tot min Mannheim, vaarsysteem 14/14. MTS ALMIRA IS OP ZOEK NAAR Duitse condities of ZZP een Kapitein met tankerervaring overeenkomst. in NL en BE met ADN. Tel. 00316-54323820 Vrijetijdsregeling en loon n.o.t.k. Reacties aan : M. Koen SCHEEPSRUIMEN Telefoon : 06-22154684 500 bar + verf spuiten. E-mail: tankvaartalmira@ Wij komen naar u toe! hotmail.com Bel. 06-54340087 TE HUUR Garage Boxen bij Sluis Panheel Tel. 06- 53160838 10 nieuwe overalls € 99,00 Werkkleding vlamvertragend, Veiligheidsschoeisel Regenkleding Werkjassen Prijzen excl. btw www.terwijn-zwolle.nl tel. 038 4651728 24 UUR SERVICE • Batterijen en Tractiebatterijen • Alle elektrische- en elektronische herstellingen • Nieuwbouw en verbouwingen • Eigen inbouw van generatorsets • Airconditioning installaties, Orlaco camera’s Tel: +32 (0)3 326 70 90 Vosseschijnstraat Haven 140 B-2030 Antwerpen INTERNATIONALE BEVRACHTINGEN TEL. +31 (0)10 266 78 90 bevrachtingen@hvcba.nl TE KOOP / TE HUUR Scheepstype : standaard duwbakken met of zonder luiken Lengte : 76,50 Breedte : 11,40 Bouwjaar : vanaf 2009 Voor meer informatie: Tel. +31(0)78-6816000 of +31(0)653125892 Email: info@slokkers.nl Fax: +32 (0)3 326 02 87 E-mail: info@vanstappen.eu www.vanstappen.eu OFFICIEEL DEALER RADIO HOLLAND VERDELER VAN MASTERVOLT - VICTRON - HATZ - JOHN DEERE Gründung in 2004 | | Opgericht in 2004 Mehr als 50 Binnentankschiffe | | Meer dan 50 binnenvaarttankers Schiffsführer gesucht | | Kapiteins gezocht Rheinpatent bis Mannheim / Basel | | Rijnpatent tot Mannheim / Basel ADNR Zertifikat | | ADNR certificaat Spricht Deutsch und Holländisch | | Spreekt Duits en Nederlands Grosse Fahrbeweis | | Groot vaarbewijs Bewerbungen an: | Sollicitaties naar: www.fluvia.eu Wir bieten | | Wij bieden Schweizer Arbeitsvertrag | | Zwitsers arbeidscontract Permanente Weiterbildung | | Permanente scholing Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis 1/1 | | Goede Arbeid-Vrijetijd-verdeling 1/1 Gutes Betriebsklima | | Goed bedrijfsklimaat Jesko Wehrt, Human Resources Manager Fluvia AG Hafenstrasse 87-89 CH-4127 Birsfelden jesko.wehrt@fluvia.eu tanker shipping | tank storage | tank containers | tanker chartering www.huizinga-snijder.nl

De Binnenvaartkrant 5 6 december 2011 Binnenvaart niet welkom in Huizen DOOR EVERT BRUINEKOOL Terwijl de landelijke overheid en de Provincie Noord-Holland vol inzetten op vervoer over water weert gemeente Huizen de beroepsvaart. “De oude haven wordt herontwikkeld als toeristisch recreatief gebied”, stelt Leo Detering, hoofd communicatie Gemeente Huizen. “Vanuit promotioneel oogpunt gezien zijn vrachtschepen niet meer welkom.” Koninklijke Schuttevaer had de gemeente gevraagd te onderzoeken of er een mogelijkheid is voor vervoer over water nu er sprake is van een transport van circa 35.000 ton zand van Amsterdam naar Huizen dat in januari 2012 zal plaatsvinden. “De gemeente heeft een havenverordening die strenge eisen stelt voor vervoer over water”, weet secretaris Freek van IJken van Schuttevaer-afdeling Utrecht. “De maximale diepgang bedraagt 1,90 meter en het laadvermogen mag niet meer zijn dan 500 ton. Dat is economisch tegenwoordig niet meer haalbaar. Alleen kleine spitsjes voldoen aan die maten. Die tonnage wordt bijvoorbeeld gebruikt door de firma Rijsbergen die het zand vervoert voor de kalkzandsteenfabriek in Huizen.” Van IJken is verbaasd over de houding van de gemeente. “Het vaarwater is met een diepgang van 2,80 Een binnenvaartschip lost in Huizen. Een beeld dat dreigt te verdwijnen. (archieffoto E.J. Bruinekool Fotografie) meter geschikt voor grote binnenvaartschepen. De haven is geschikt om zelfs koppelverbanden te ontvangen en er meren regelmatig grote partyschepen af. De firma Rijsbergen heeft kranen staan voor de overslag. Kortom: de infrastructuur ligt er om vervoer over water te realiseren. Maar kennelijk heeft de gemeente liever dat er straks duizend vrachtwagens nodig zijn die van Amsterdam of elders naar Huizen, dwars door de bebouwde kom, rijden om het zand te lossen.” Koninklijke Schuttevaer heeft de burgemeester, wethouders en raadsleden op 9 september schriftelijk gevraagd het besluit te heroverwegen. “Tot nu toe hebben wij geen enkele reactie op deze brief ontvangen”, meldt Van IJken. “Toch blijven wij hopen dat de gemeente haar standpunt wijzigt. Het is vreemd dat Huizen met zo’n haven, gelegen aan zo’n vaarwater, niets meer wil doen in het kader van de beroepsvaart. Het lijkt of er andere, wellicht financiële, belangen spelen van bijvoorbeeld ondernemers die betrokken zijn bij de recreatieve ontwikkeling van de haven.” Jachthaven “De haven wordt verder ontwikkeld als toeristisch recreatief gebied”, reageert Leo Detering namens de gemeente Huizen. “De wensen die er zijn vanuit investeerders en gemeente richten zich uitsluitend op toerisme en waterrecreatie. De oude haven biedt nu plaats voor een jachthaven met zo’n 1.500 ligplaatsen. Er worden activiteiten ontwikkeld en gestimuleerd in het kader van watersport en wateractiviteiten. Als toeristische attractie wordt nu een soort Zuiderzeestadje ontwikkeld. Vrachtschepen zijn niet meer welkom.” Detering benadrukt dat de eisen aan de schepen die gebruik mogen maken van de haven al jaren ongewijzigd zijn. “Als het gaat om beroepsvaart zijn de schepen die varen voor de kalkzandsteenfabriek een uitzondering en dat geldt ook voor de grote passagiersschepen. Maar wij herbezinnen ons of wij dit willen blijven faciliteren. Wij overwegen zelfs het gebied rond de kalkzandsteenfabriek op termijn te betrekken bij het toeristisch nautisch kwartier.” Het verzoek van Koninklijke Schuttevaer om desnoods voor de duur van het bouwproject, waarvoor de 35.000 ton zand nodig is, een ontheffing te verlenen zal waarschijnlijk negatief worden beantwoord. “Wij gaan niet omdat er nu toevallig een bouwprojectje is de havenverordening aanpassen die al tientallen jaren van kracht is en vorig jaar nog is herzien.” ECT presenteert zich als beheerder van keten > Vervolg van de voorpagina Het geboden product is dusdanig aantrekkelijk dat de klant als vanzelf hiervoor kiest. Ook het wegvervoer maakt een volwaardig onderdeel uit van het keuzeaanbod. Bijvoorbeeld wanneer het om specifieke bestemmingen gaat of in het geval van tijdsdruk.” Terminal Plus ECT presenteert zichzelf als ‘Terminal Plus’, dus niet alleen als overslagbedrijf maar ook als beheerder van een keten of ‘totaaloplossing’, dus als organisator van achterlandvervoer. “Voor de klant gaat het er primair om dat zijn goederen altijd op het afgesproken tijdstip op de plaats van bestemming zijn. De klant kiest niet voor een haven, maar voor een totaaloplossing waarin alle schakels van de keten hun rol spelen.” ECT stelt dat één van de voordelen is dat de terminal de ATA van een zeeschip (Actual Time of Arrival) kent en niet hoeft te werken met de ETA (Estimated Time of Arrival) zoals veel transporteurs wel doen. ATA biedt de ontvanger meer zekerheid omtrent datum van aankomst van de goederen. In het achterlandvervoer van containers zijn er tot nu toe twee mogelijke beheerders: carrier haulage (als de zeerederij het achterlandvervoer beheert) en veruit de meeste containers zijn tegenwoordig merchant haulage (als de verlader of expediteur het vervoer regelt). ECT voegt daar nu terminal haulage aan toe en eist daarmee als derde partij het beheer op van het achterlandvervoer van containers. ECT verwijst daarbij naar de serie van eigen inland terminals (‘Extended Gates’) waarmee hoogfrequente verbindingen via spoor en binnenvaart worden onderhouden. Dankzij deze verbindingen en die tussen de inland terminals onderling en met andere terminals, ontstaat volgens ECT een “steeds groter en zich steeds verder uitbreidend open netwerk van efficiënte, betrouwbare en duurzame verbindingen”. Piekbelastingen Zoals onlangs bij het Havendebat bleek, krijgen de zeeterminals steeds meer te maken met piekbelastingen naarmate de zeeschepen met containers groter worden en het al heel gebruikelijk is dat bij één bezoek aan de terminal er in zo kort mogelijke tijd 6.000 containers gelost en weer geladen moeten worden. Om de aan- en afvoer van die hoeveelheden te kunnen regelen is dit goedlopende netwerk in het achterland hoognodig. Binnenvaart Logistiek Nederland: organisaties samen in één ‘huis’ Er is niet langer onenigheid over de toekomstige huisvesting van een koepelorganisatie voor de binnenvaart. Afgesproken is dat het transitiecomité de locatie kiest waar de gezamenlijke vertegenwoordiging van de binnenvaart zal worden gehuisvest. CBRB en KB waren het snel eens over de naam voor de uiteindelijke binnenvaartorganisatie: Binnenvaart Logistiek Nederland (BLN), zoals CBRB-voorzitter Pieter Struijs al had voorgesteld in zijn jaarrede bij het CBRB-diner. Met de beslissing om de keuze voor huisvesting ‘terug te leggen’ bij het transitiecomité is weer een plooi gladgestreken in de voorbereiding van het samengaan van de drie clusters in de binnenvaartvertegenwoordiging: Kantoor Binnenvaart, CBRB en Koninklijke Schuttevaer. CBRB en Kantoor Binnenvaart hebben bij de laatste bijeenkomst de rijen gesloten nadat er rumoer was ontstaan over het besluit van het CBRB om al te kiezen voor huisvesting in Port City II als eind volgend jaar het contract met de huidige verhuurder aan het Vasteland afloopt. Drie weken geleden kwam voorzitter Annemarie Jorritsma van Koninklijke Schuttevaer met een duidelijk standpunt hierover. Dat standpunt is nu overgenomen door de andere organisaties die met elkaar overleggen in het transitiecomité onder leiding van voorzitter Arie Kraaijeveld. De gezamenlijke werkgroep van de groep Varende Ondernemers van het CBRB en KB, “Werkgroep Varende Ondernemers” onder leiding van Rinus de Korte, doet binnenkort voorstellen aan het transitiecomité over hoe die nieuwe organisatie er uit kan zien. De voorstellen vanuit het transitiecomité gaan naar beide besturen waar uiteindelijk beslist wordt. Intussen is de stichting Kantoor Binnenvaart nog bezig om de eigen bonden in een vereniging onder te brengen. Het oorspronkelijke plan om dit vóór 1 november te doen – en dan ook de naam van die vereniging bekend te maken, omdat ‘BinnenvaartUnie’ niet aanvaardbaar was voor andere partijen – is vertraagd door de werkzaamheden bij de notaris. De voorzitters van CBRB en KB zijn over de nieuwe situatie en over elkaar zeer te spreken. Voorzitter Pieter Struijs van het CBRB is blij met de zeer constructieve houding van Kantoor Binnenvaart tijdens het gesprek. “Dank daarvoor, want het meest belangrijke is dat we uiteindelijk komen tot één ketenbrede binnenvaartbrancheorganisatie.” Roland Kortenhorst, voorzitter van Kantoor Binnenvaart: “Ik vind het getuigen van bestuurlijke moed en serieuze betrokkenheid wanneer je zo sterk wilt inzetten voor samenwerken boven je eigen voorkeuren.” Neem alleen genoegen met het beste: sta op Speedheat! • onze ervaring • ons systeem • onze organisatie ADVERTENTIE meer dan 550 binnenvaartschepen 100% veilig,zelf regulerend,iso gecertificeerd 22 jaar beproefde kwaliteit, landelijk werkend netwerk Meer weten? Bel + 31 (0)117 40 15 00 of +31 (0)6 202 507 29 of kijk op internet: www.speedheat.nl

De Binnenvaartkrant