Views
2 years ago

2011-25

  • Text
  • Schip
  • December
  • Binnenvaartkrant
  • Argonon
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Onze
  • Rotterdam
  • Twee

De Binnenvaartkrant 34 6

De Binnenvaartkrant 34 6 december 2011 • 24 uur service voor petro, chemische - voedingsindustrie - scheepvaart en woningbouw. • Accoustische, thermische en cryogene isolatie. • Onderhoud en nieuwbouw. • Asbestverwijdering. • Stellingbouw. • Tracing. • Isolatie matrassen. • Advies. Ook wij bouwen aan het eerste LNG binnenvaartschip ter wereld! mts Argonon Wij wensen Argonon Shipping B.V. en bemanning veel succes en een behouden vaart! mts Argonon THERMAL OIL SYSTEMS Konutherm - de specialist met meer dan 30 jaar ervaring in: Wij wensen het mts Fenne Lena en haar bemanning een behouden vaart. Postbus 274, 3140 AG Maassluis Tel.: 010-590 35 80 Fax. 010-590 35 82 Email: info@pronkisolatie.nl tel: ++ PON POWER SERVICE, GEEN ZORGEN Stilstand is de grootste schadepost van een schipper, wij weten dat als geen ander. Wanneer u motoren bij Pon Power in onderhoud heeft, zijn deze zorgen voor u niet vantoepassing. Een groot team van service technicians staat dag en nacht voor u klaar. WAT ZORGT ERVOOR DAT U DE VAART ERIN HOUDT? pon-cat.com/scheepvaart BEZOEK ONS GEFELICITEERD! OP Wij wensen Argonon Shipping B.V. een behouden vaart! EUROPORT! STANDNUMMER 1.204 PON POWER BV Generating Powerful Solutions T +31 (0) 78 6 420 420 CAT, CATERPILLAR, their respective logos, “Caterpillar Yellow” and the POWER EDGE trade dress, as well as corporate and product identity used herein, are trademarks of Caterpillar and may not be used without permission. ©2011 Caterpillar All Rights Reserved

De Binnenvaartkrant 35 6 december 2011 SPECIAL DE BINNENVAARTKRANT “IEDERE KILOMETER VAREN IS MILIEU SPAREN” Open dag met een venster op de toekomst Betaalt de verlader meer voor groen? Na een rondje Argonon kregen genodigden uit de zakelijke, technisch en overheidswereld alsook uit de collegiale branche vrijdag 25 november bij de doop aan de Wilhelminakade in Rotterdam workshops over het functioneren en de techniek van de Argonon. Hierna was Victor Deconinck de motor voor een levendige discussie van een forum bestaande uit Gerard Deen, Jos Glorie van Cryonorm, Ben Timmerman van Pon, Robert Tieman van CBRB en Alex Vredeveldt van TNO. Natuurlijk ging dit over: welke variabelen bepalen het eindplaatje? Ofwel: wat voor winst in brandstof en techniek is er nog te maken? Is het dual fuel, puur gas of waterstof? De technieken hiertoe zijn reeds voorhanden, de bedrijfstak en vooral de jonge generatie moeten een omslag maken in milieuvriendelijk ondernemen. Dat kost geld! De grote vraag is dan ook of de verlader bereid is om meer te betalen zodat de noodzakelijke investeringen tot schoner worden, zich betaalbaar maken voor ondernemers. Nog altijd zijn traditionele technieken goedkoper. De Argonon loopt weliswaar op toekomstige emissie-eisen vooruit. Niettemin zegt ‘de glazen bol’ dat schepen over tien, vijftien jaar zonder groen imago geen enkele haven meer binnenkomen. Ons ministerie zegt dat Europa veel verwacht van emissieloos transport. Echter om meningen, medewerking en subsidies internationaal op koers te krijgen, is Europa sterk verdeeld. Noodzakelijk is ook dat de grote maatschappijen zich aan schone brandstof voor de sector committeren en faciliteiten voor distributie creëren. Maar ook hier staan kandidaten niet te springen omdat in eerste instantie de markt kleinschalig is Het forum. (foto’s Johan de Witte) c.q. winst nog niet in zicht is. En toch mag de binnenvaart haar schone en duurzame etiquette niet verliezen. Dat betekent innoveren! Na kou van LNG: Willemsen comfort (foto’s Johan de Witte) DOOR JOHAN DE WITTE Zoals de style van een fameus automerk eruit springt, is de interieurstyle van deze mts Argonon-stuurhut middels kleur, duurzaam fraai materiaal en perfecte afwerking, eveneens een echte Willemsen. “Wij maken kwaliteit en dat geldt voor al mijn collega’s van Willemsen Interieurbouw & Scheepbetimmering BV.” Het is meewerkend voorman David Brinkhuis die dit zegt tijdens een rondleiding door de verblijven van de Argonon. “Vakwerk leveren is letterlijk aan toekomst timmeren”, meent hij. “Druk maar tegen wand of schot en er kraakt niets! Onderhuids zit geschroefd degelijk framewerk op de juiste plek. Dat zit als een huis. Klanten komen daar voor terug. We gebruiken de beste materialen en inbouwapparatuur in combinatie met professionele indeling en inrichting.” “Gebruikelijk is dat Toine Willemsen met de opdrachtgevers rond de tafel gaat en in detail wens en uitvoering bespreekt, dit op papier zet en aan ons doorgeeft. Willemsen beheerst ons vak eveneens en scoort in elk budget. Hij weet als geen ander waar dingen te koop zijn!” Mooi vak Het resultaat op de Argonon is een smaakvolle eenvoud ofwel chique voor een werkschip. Willemsen Betrouwbaar tankmeetsysteem van Hoveko Interieurbouw & scheepsbetimmering is veelzijdig in complete afwerking van cruise- en binnenvaartschepen, interieurs van showrooms en winkels. Tussen tekentafel, medewerkers en uitvoering zit een werkstructuur die geen millimeter afwijkt van tekening en afspraak. Daar kunnen David Brinkhuis en zijn medewerkers enthousiast aan meewerken. “Je werkt met duurzaam materiaal, kunt ideeën kwijt, een stukje advies of gewoon overtuigen met je werk. Mooi vak”, zegt David die ‘s morgens om vier uur naast zijn bed staat, collega’s ophaalt en om zeven uur in Rotterdam op een nieuwbouwschip aan de slag gaat. Dagelijks dertien uur van huis en 60.000 kilometer jaarlijks weerhouden hem niet om zijn levenspartner Sabrina (al twintig jaar) te verrassen met zelfgemaakt fraai meubilair. “Daar heb ik eigenlijk voor geleerd, mooie dingen maken”, zegt deze timmerman met hart en ziel. Er liggen drie nieuwbouwschepen bij Shipyard Trico die Willemsen van comfort voorziet. Ruim 25 jaar geleden is Hoveko b.v. opgericht door Kees van den Hooven. Destijds heeft hij zich gespecialiseerd in tankmeting en tankalarmering op binnenvaarttankers. Zijn zoon Marco kwam na zijn schooltijd na enige omzwervingen bij hem in dienst en zijn andere zoon Erwin begon zijn eigen bedrijf en werkte veel samen met het bedrijf van zijn vader. Na het overlijden van hun vader in 2002 namen Marco en Erwin samen het bedrijf over en runnen al weer al die tijd samen het bedrijf. Hoveko is altijd een klein familiebedrijf gebleven, wat als groot voordeel heeft dat er eenvoudig contacten kunnen worden gelegd en dat men snel geholpen wordt. Inmiddels varen er nu al ruim 200 schepen met hun installatie rond. In al die jaren is er toch ook wel het één en ander veranderd in deze tak van de binnenvaart. Daar waar jaren geleden voornamelijk met mechanische Krohne-, Brooks- of Heinrich-niveaumeters werd gewerkt, plaatsen zij tegenwoordig voornamelijk ultramoderne Saabradars aan boord. In al die jaren hebben de heren samen met Bitsoft een eigen softwareprogramma ontwikkeld voor het tankmeetsysteem, wat aan te passen is aan de wensen van de eindgebruiker. Ook het mts Argonon maakt gebruik van de radars voor de tankmeting zodat veiligheid en nauwkeurigheid gewaarborgd zijn. In het softwareprogramma is alles wat in de tanks gebeurt af te lezen, zoals druk, temperatuur en level. Hoveko is er trots op dat het schoonste schip van Nederland rondvaart met hun tankmeetsysteem. Al met al staan Marco en Erwin al jaren dag en nacht voor hun klanten klaar. Het tankalarmerings- en meetsysteem van Hoveko betekent een betrouwbaar en accuraat systeem voor elke binnenvaarttanker. Dolo Repair: trots op opdracht Dolo Repair heeft de opdracht gekregen om de machinekamervloer van het achterschip en diverse andere aluminium werkzaamheden te verrichten op de Argonon, aldus het bedrijf in een persbericht. “Deze vloer en werkzaamheden hebben wij ook weer met trots gelegd en gemaakt. Wij weten dat de heer Deen voor kwaliteit gaat en hebben ons daarom zeer vereerd gevoeld.” Dolo Repair kreeg naar eigen zeggen de mogelijkheid om te laten zien wat het kan. “De heer Deen is inmiddels voor ons een vertrouwde klant. Dit is al het vierde schip dat wij voor hem hebben mogen doen. Het is daarom ontzettend fijn dat hij nu voor het mts Argonon ook weer voor Dolo Repair heeft gekozen.” Wij willen eveneens Shipyard Trico BV bedanken vanwege het vertrouwen dat zij in Dolo Repair stellen en ons de opdracht voor de vloeren en andere aluminiumwerkzaamheden voor hun schepen hebben gegeven.”

De Binnenvaartkrant