Views
2 years ago

2011-25

  • Text
  • Schip
  • December
  • Binnenvaartkrant
  • Argonon
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Onze
  • Rotterdam
  • Twee

De Binnenvaartkrant 32 6

De Binnenvaartkrant 32 6 december 2011 Doctor Plesmanstraat 26 3331 KH Zwijndrecht T. 06 20832523 info@dolorepair.nl · www.dolorepair.nl Wij verzorgden de complete betimmering voor het mts Argonon. Wij wensen Argonon Shipping B.V. veel succes en een behouden vaart. Wij wensen Argonon Shipping B.V. veel succes en een behouden vaart met het mts Argonon. Wij verzorgden de machinekamervloerplaten en beschermkappen op het voor- en achterschip van het mts Argonon. MTS ARGONON Begonialaan 1 Postbus 111 T 026-3250336 www.willemsen-interieurbouw.nl 6851 TE Huissen 6850 AC Huissen F 026-3258600 info@willemsen-interieurbouw.nl ballasten/ontballasten – ejectors & ballastjets drinkwatervoorziening – hydrofoors zwart- en grijswater pompen – dompelpompen brandbluswater – zelfaanzuigende centrifugaalpompen dekwas – luchtgedreven dubbele membraanpompen brandstof en smering – tandradpompen dek layout – kleppen en afsluiters pomp-onderdelen, service & onderhoud Officieel importeur Officieel importeur Multi-functionele ejectors Zelfaanzuigende vuilwater centrifugaalpompen efm is mijn sparringpartner. ’Bij het ontwikkelen van de Argonon heeft efm ons steeds uitstekend geadviseerd. Er zijn misschien mensen die denken dat je een tanker niet bij een onderlinge verzekert, maar ik weet zeker dat ik de juiste keus heb gemaakt.’ Gerard Deen, Deenshipping efm onderlinge schepenverzekering u.a. tel. 0522 24 36 00 www.efm.nl info@efm.nl

De Binnenvaartkrant 33 6 december 2011 SPECIAL Argonon op kop met LNG DOOR JOHAN DE WITTE Volop in afbouw kreeg mts Argonon bij Shipyard Trico een LNGbrandstoftank aan dek waarmee de Caterpillar-voortstuwingsmotor en aggregaten van het schip op dual fuel-brandstof (20 procent gasolie en 80 procent LNG) gaan draaien. Opdrachtgever Deen Shipping BV heeft hiermee een primeur in de binnenvaart. IJs- en ijskoud DOOR JOHAN DE WITTE Om brandstof te kunnen bunkeren is de voorraadtank aan dek van de Argonon met stikstofgas van -196 Celsius beproefd en gekoeld. De tank staat onder een druk van 8 atmosfeer. (foto’s Johan de Witte) Cryonorm Projects in Alphen aan den Rijn realiseerde deze dubbelwandige rvs tank. Tussen de wanden van de brandstoftank voorkomen luchtledigheid en isolatie de natuurlijke opwarming van de vloeistof. Een zogeheten procesbox (verdamper) aan de achterzijde van de tank vormt de cryogene vloeistof om in gas. Omdat het gas reukloos is voegt de procesbox er voor de veiligheid een geur aan toe. LNG stroomt met 162 minus Celsius in de tank. Het is in deze temperatuur vloeibaar en meet 600 maal minder volume dan bij normale omgevingstemperatuur. Ondanks de isolatie zal de normale 3 bar druk in de tank zónder afname toenemen en moet bij 8 bar worden afgeblazen. Deze zogenoemde boiloff vindt niet plaats, omdat een eveneens op LNG draaiende generator de energie aan boord levert. Deze continue brandstof afname voorkomt de oplopende druk in de tank. Cryonorm Bij dual fuel wordt LNG gebruikt als hoofdbrandstof en diesel- of plantaardige olie, voor ontstekingsbrandstof. Het gebruik van LNG zorgt voor gunstige emissiewaarden van NOx en fijnstof, bij gelijkblijvend rendement van de motor. Een arbeidsslag met puur LNG werkt niet omdat LNG zich laat (foto Johan de Witte) Wanneer de tank op gewenste temperatuur is, kan de doorstroming worden afgesloten en druk opgebouwd tot 1 Bar, waarbij het gas vloeibaar wordt. De temperatuur is nu -190 Celsius en blijft dit tot dat er LNG aan -162 Celsius wordt ingepompt. Uniek is dit niet, deze methode komt voort uit de cryogene techniek en is reeds een oud recept, waarmee nog nooit een calamiteit heeft plaatsgevonden. Echter een LNG-tank die geprepareerd wordt voor gebruik aan dek van een binnenschip is absoluut uniek en verlangt controlerende Lloyds-surveyors en verschillende technici. Belangstellenden voor deze première blijven geïnteresseerd op afstand! Overigens, gevaar is er niet, maar altijd een veiligheidsprocedure. Het afkoelen van deze tank is noodzakelijk alvorens er LNG in opgeslagen wordt. Het is een cryogene techniek en reeds een oud beproefd recept. Nog nooit iets mee gebeurd! Betreffende regelgeving voor de invoering van LNG als brandstof in de binnenvaart, heeft de gewezen SI-inspecteur Klaas den Braven in samenwerking met alle betrokken partijen een wijzigingsvoorstel geschreven dat naar verwacht door de overheid wordt geaccepteerd. Den Braven heeft gezien zijn ‘vervoer van gevaarlijke stoffen’-achtergrond internationale ingangen waarmee hij samen met de drie westerse klassebureaus en overheden, regelgeving probeert in te voeren. Voorlopig hebben de plaatselijke autoriteiten toestemming verleend om met een tanktruck LNG te bunkeren. De procedure hiertoe zal worden vastgelegd. Geen krimp Overeenkomstig zijn ladingproduct zal de Argonon op kegelplaatsen moeten afmeren, ofschoon LNG-brandstof en het gebruik veiliger en schoner zijn dan olie. Bij het bunkeren komt er bijvoorbeeld geen oliedamp uit de tank. Ook kan Energiebesparende pompen op mts Argonon DE BINNENVAARTKRANT “IEDERE KILOMETER VAREN IS MILIEU SPAREN” comprimeren zonder daar bij te ontsteken. De 20 procent EN590 of eventueel biobrandstof blijft noodzakelijk voor de ontsteking in de cilinder alsook om de koppelcurve te behouden. De tank heeft een inhoud van 40 cbm en is ruim voldoende voor een retour Rotterdam- Basel. Bij Cryonorm Projects, noemen ze deze tank een ‘package combinatie’. Het bedrijf is reeds veertig jaar werkzaam in de voorhoede van cryogene vaporizers. Cryonorm heeft er geen brand ontstaan door lekkende olie op een uitlaat et cetera. LNG reduceert niet alleen emissie maar voorkomt eveneens milieurampen door de uitstroom van olie uit een wrak zoals recentelijk in New Zeeland. “Wij hopen dan ook op een groen licht voor een certificaat waarin de Argonon als een veilig schip wordt aangemerkt en kan functioneren”, aldus Den Braven. Inmiddels is het stikstofproces achter de rug en is de tank gereed voor een wereldwijde reputatie in het combineren van technologie en productietechnieken, waarmee aan een breed scala van toepassingen in verdampen wordt voldaan. Liquified Natural Gas (LNG) is een brandstof die uitstoot bij de bron aanpakt. Er zit veel meer gas dan olie in onze aarde, is berekend. Toekomst dus! De subsidie is namens de minister van Verkeer & Waterstaat verleend door Agentschap NL (voorheen SenterNovem). Eén van de grootste projecten die van deze regeling gebruik maakt is het LNG dual fuelproject van Deen Shipping BV, Pon Power BV en INEC ontwerp en tekenbureau. Ook EFRO (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling) heeft een cruciale bijdrage geleverd aan dit project. Dit artikel stond eerder in De Binnenvaartkrant van 27 september 2011. gebruik. Als leek verwacht je dat zo’n extreme afkoeling zo’n tank een onderkoelde indruk maakt, echter dubbele rvs tank en overig leidingwerk geven geen krimp! Gewoon staal van – 20 graden verandert van structuur. rvs is resistenter ofwel beter opgewassen tegen de kou. Sinds 2000 levert All Pumps Holland B.V. producten en diensten op het gebied van pomptechniek. In de maritieme sector is het bedrijf uitgegroeid tot een begrip: sinds de oprichting zijn er inmiddels meer dan 450 schepen met pompen van All Pumps Holland voorzien! Door kennis, ervaring en goed luisteren naar de klant heeft het bedrijf een uitgebalanceerd programma van pompen opgebouwd. Voor mts Argonon heeft All Pumps Holland samen met de eigenaar, Gerard Deen van Deen Shipping, meegedacht aan het milieuvriendelijke ontwerp van het schip en het daarvoor benodigde pompenpakket. Met een uitgekiende opstelling van Kolmeks verticale in-line pompen wordt er op mts Argonon zuinig omgegaan met energie. Zo worden de pompen onder meer gebruikt voor het circuleren van het warme koelwater van de hoofdmotoren door het centrale verwarmingssysteem van de stuurhut, de woning en de verblijven voor de bemanning. In de zomer werkt het systeem andersom en wordt de lucht in de stuurhut, woning en verblijven van de bemanning op een energiezuinige manier gekoeld. Een bijkomend voordeel is dat de Kolmeks-pompen zelf ook bewust omgaan met energie: ze doen hun werk met een zéér laag vermogen tot wel 80 Watt, bijna de consumptie van een gloeilamp! Kolmeks in-line pomp voor mts Argonon.

De Binnenvaartkrant