Views
2 years ago

2011-25

  • Text
  • Schip
  • December
  • Binnenvaartkrant
  • Argonon
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Onze
  • Rotterdam
  • Twee

De Binnenvaartkrant 30 6

De Binnenvaartkrant 30 6 december 2011 Rensen-Driessen Shipbuilding INTERNATIONAL NAVAL ENGINEERING CONSULTANTS B.V. De constructietekeningen voor het mts Argonon zijn door ons verzorgd. Wij wensen Argonon Shipping B.V. en haar bemanning een behouden vaart. INEC BV Albrandswaardseweg 7, 3171 AD Poortugaal Tel: 010-5012215 Fax: 010-5012501 e-mail: inec@worldonline.nl website: www.inec.nl Bevrachtingskantoor Vinotra B.V. wenst het mts Argonon en bemanning een goede en behouden vaart. Een behouden vaart Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. heeft het ontwerp, de bouw en levering van het casco mogen verzorgen voor Argonon Shipping B.V. Wij wensen haar en de bemanning een behouden vaart. Vinotra B.V. Portcity 3 - Waalhaven ZZ 11 Tel. +31(0)10-789 25 00 3089 JH Rotterdam Fax +31(0)10-789 25 01 Postbus 59083 info@vinotra.com 3008 PB Rotterdam www.vinotra.com www.rensenbv.nl Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 F: +31(0)78 - 612 06 53 Wim Driessen M: +31(0)6 - 30 17 94 75 E: wimdriessen@rensenbv.nl LEIDINGWERK SPECIALIST LNG SYSTEMEN RESTWARMTE HERGEBRUIKEN POLMAI BRANDMONITOREN DECK LAY-OUT MACHINEKAMERS SYSTEEM AANPASSINGEN Volledig gecertificeerd voor LNG Sluisjesdijk 145 3087 AG Rotterdam (NL) T +31 (0) 10 294 0800 E elvira@tricopiping.nl

De Binnenvaartkrant 31 6 december 2011 SPECIAL Pon Power houdt de vaart er in DOOR JOHAN DE WITTE Betreffende mts Argonon waren we deze zomer al eens op bezoek bij Pon Power in Papendrecht. De internationale handels- en serviceorganisatie is verspreid over 250 vestigingen in twaalf landen. Het is vanzelfsprekend dat Pon Power producten in de evolutie naar duurzaamheid, schonere brandstoffen en milieu, voortdurend ontwikkelen en het bedrijf altijd wel iets nieuws onder de zon heeft. Accountmanager Binnenvaart Ben Timmerman neemt de tijd voor ons en zegt: “Laten we eerst gaan kijken wat Pon Power in huis heeft.” Cat is weliswaar een way of live, maar heeft toch ook zijn onderhoud/ revisies nodig. “Dat gebeurt hier in deze hal”, zegt onze gids. We zien dat onderdelen op elk hun specifieke plek behandeld worden en via een efficiënte monteerstraat weer als motor het pand verlaten. Twee motoren draaien op de proefstand. Weliswaar voorzien van visitor badge en helm ontbreekt het staal in de neus van ons schoeisel en mogen we niet binnen, vertelt het voorschrift. Safety first! Welopgevoed lopen we over een pad tussen gele lijnen naar het magazijn. Dit is geautomatiseerd, overigens met het centraal magazijn voor Europa, Afrika en Midden-Oosten in het Belgische Grimbergen, heeft men met een garantie van 96 procent elk onderdeel in de Caterpillar-range binnen 24 uur geleverd. Aan de steiger ligt niets ter reparatie, dat zegt weliswaar niet alles, maar veel! In de verzendhal krijgen zo’n dertig motoren nog de laatste zorg Wie leverden aan het mts Argonon mee van Pon, alvorens naar bestemming af te reizen. Het is er altijd ‘een komen en gaan’. LNG = min 162 graden aardgas Tijd voor koffie en waar we specifiek voor komen: de dual fuel-Cat in de Argonon. Is het een gewone dieselmotor? Ja! Nou ja gewoon, de computer van een moderne elektronisch gestuurde motor kijkt onder andere naar welk regulateurvermogen gevraagd wordt, volume en temperatuur van lucht alsook naar de verbrandingswaarde van de brandstof. Het mengsel is de parameter voor de motor om te komen tot optimale verbranding. Dit beïnvloedt de energie, standtijd en verbruik van de motor. Deze moderne motor heeft bij 1300 toeren reeds het hele vermogen (198 gram kW/u). Ingeval van dual fuel-verhouding 80 procent LNG/20 gasolie wordt de gasolie zoals gebruikelijk via injectoren ingespoten. De LNG-brandstof (inmiddels opgewarmd naar gas) wordt door een venturi-systeem tussen de filter en blower aangezogen. Hier staat 0 druk op. Het mengsel LNG en lucht is na de blower homogeen en stroomt in de cilinder waar de 20 procent gasolie gecomprimeerd wordt en ontsteekt, waarna het aardgasmengsel ook ontbrandt en gezamenlijk voor het gevraagde vermogen zorgt. Mocht u vergeten hebben LNG te bunkeren: de motor besluit in dat geval zelf op puur gasolie te draaien. Voor de goede orde: LNG is niets anders dan aardgas van min 162 graden. In deze vorm is het vloeibaar en heeft een 600 maal kleiner volume Hier achter schuilen de Capstones. (foto’s Johan de Witte) dan gas. Honderd procent LNG ontsteekt niet. Motoren die puur op gas draaien hebben een elektrische ontsteking. De 20 procent gasolie zorgt bij dual fuel voor ontsteking. Ook behoudt de motor hierdoor zijn dieselcurve (koppel en responstijd), noodzakelijk bij veelvuldige manoeuvres. DE BINNENVAARTKRANT “IEDERE KILOMETER VAREN IS MILIEU SPAREN” Peak Shaver Pon Power heeft in samenwerking met Argonon-eigenaar Gerard Deen en de technische belangengroep de motor en het brandstoftoevoersysteem ontwikkeld. Zo veel mogelijk waarde toevoegen in de relatie tussen klant en fabrikant staat bij Pon hoog in het vaandel. Pon Power leverde op de Argonon tevens twee op LNG functionerende Capstone-microturbines die een verdamper in de procesbox aan de voorraadtank van de Argonon verwarmen, waardoor de vloeibare LNG in gasvorm overgaat. De twee Capstoneturbines (eveneens op LNG) genereren tevens spanning op het boordnet en verwarming voor woning en of lading. Hoe zit het met de mogelijkheid om LNG te bunkeren, vragen we. De Peak Shaver (LNG-voorraadbuffer voor NL-distributienet) op de Maasvlakte, krijgt een aftappunt. Op wens van Zuid-Holland en gemeente Rotterdam zal er op termijn bij de Peak Shaver een commerciële mogelijkheid gerealiseerd worden om met auto’s en tankschepen LNG te verkrijgen. Voor bunkerbedrijven zoals Nobel, Slurink, Total enzovoort wordt het mogelijk (onder voorbehoud van nog in de maak zijnde wetgeving en infrastructuur), LNG aan de binnenvaart te leveren. Dual fuel is: toekomst, emissiereductie, schonere motor, goedkoper dan olie, minder onderhoud en terugverdienen. Pon Power houdt de vaart er in! De Capstone-microturbine is een verbrandingsturbine gebaseerd op dezelfde technologie als die van een vliegtuigturbine. Het is een zeer betrouwbare energiebron die nagenoeg onderhoudsvrij is. Intelligente elektronica zorgt voor een uiterst stabiele spanning. De microturbine is voorzien van gepatenteerde luchtlagers waardoor nauwelijks nog sprake is van wrijving, met als resultaat een hoog rendement. Capstone voor schone energie De Capstone heeft een verbrandingstemperatuur van 300 graden, is met 60 decibels muisstil, verzorgt boordenergie en via een warmtewisselaar in de uitlaat, warmte voor diverse doeleinden. De stabiele verbranding is optimaal. Hierdoor zijn de emissies uitzonderlijk laag en voldoen aan de meest strenge normeringen op dit gebied. Doordat de generator direct aan de turbine is gekoppeld, zijn de bewegende delen teruggebracht tot slechts één draaiend deel. Smeerolie is verleden tijd. Nieuw is dat de Capstone de eerste 40.000 uur geen onderhoud vraagt! De turbines zijn beschikbaar in de vermogens van 30 kW, 65 kW en 200 kW en in cascade schakelbaar. Vele gassoorten, afkomstig uit diverse bronnen, kunnen door de ruime brandstofflexibiliteit omgezet worden in nuttige en schone energie. Ook is het mogelijk om met de dieselversie van Capstone schone energie te produceren zonder tussenkomst van roetfilters en katalysatoren. De Capstone past geheel in het tijdperk van emissiereductie alsmede brandstofbesparing en verwijst het aggregaat naar de reservebank! Dit artikel verscheen eerder in De Binnenvaartkrant van 25 oktober 2011. Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Ontwerp, bouw en levering van casco Deen Shipping B.V., Pon Power B.V. en INEC B.V.Ontwerp gasstraat INEC B.V.Tekeningen casco Shipyard Trico B.V. Volledige afbouw Trico Piping B.V. Aanleg LNG en Cryogeen leidingen voor gastoevoer naar voortstuwingsmotoren en Capstone generatorsets alsmede koelwaterleidingen voor secundaire koelsysteem Rabobank Shipping Financiering EICB Expertise -en InnovatieCentrum Binnenvaart Subsidieadvies EFM onderlinge schepenverzekering U.A. Verzekering Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Lloyd’s Register of Shipping EMEA Classificatie Bevrachtingskantoor Vinotra B.V. Bevrachting Accountants & Belastingadviseurs ESJ Accountancy Pon Power B.V. Voortstuwingsmotoren type Caterpillar (Dual Fuel) type 3512 en Caterpillar type C32 en C12 voor aandrijving van boegschroef en ladingpompen en twee Capestone gasgeneratoren Cryonorm BV Cryogene tank en verdamper A.Nobel & Zn Bv Bunker facility (LNG) voor Caterpillar voortstuwing en Capstone generatorsets Rubber Design B.V. Flexibele opstelling voortstuwingsmotoren en generatorsets Baan Alignment & Engineering B.V. Uitlijnen motoren Esco Aandrijvingen B.V. TwinDisc keerkoppelingen DCS International B.V. Kobelt motorbediening en onder folie verwerkte noodbediening Discom B.V. Uitlaatgassendempers hoofdmotor en generatorsets Pronk Isolatie B.V. Isolatie van uitlaatgassensystemen Promarin Propeller- und Marinetechnik GmbH 2x 5-bladsschroef, 1800 mm, High Skew design Den Breejen Shipyard Schroefasinstallaties De Waal Machinefabriek B.V. Schroefasremmen IHC Lagersmit B.V. Schroefasafdichtingen Damen Marine Components 2 straalbuizen van de Giessen Optima, diameter 1566 mm Van der Velden Marine Systems Stuurwerk Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers Caldic Techniek B.V. Stamford generatoren Veth Propulsion B.V. 1 Veth-Jet type 4-K-1400A met een E- motor, 560 kW, 1800 rpm ClimaLogic B.V. Groene airconditioning / overdrukinstallatie en warmteterugwinningsysteem WindeX Engineering B.V. RVS klaproosters en ventilatoren Polmai Brandbeveiliging B.V. Brandbeveiligingsapparatuur, brandblusmateriaal, AND pakket en blusmonitoren aan dek PSI Pijpleidingen Machinekamerleidingen voor- en achterschip en het complete dekleidingwerk DOLO REPAIR Alu beschermkappen, traptreden, bekleding van traptreden met traanplaten, vloeren, platen in stuurhuis en traanplaten manifold Electric Marine Support Binnenvaart B.V. Electrische installatie Creemers Compressors B.V. Compressoren All Pumps Holland B.V. Pompen Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Spudpalen, ankerlieren, ankers en kettingen Meuzelaar Maritiem B.V. Levering en aanleg van sanitair E.B.R. B.V. Scheepsreparatie- en konstruktiebedrijf Stuurhuis met hefkolom E.B.R. Equipment B.V. Ankerlieren, ankers en kettingen Blommaert BVBA Voormast Improval, dubbele dakradarmast en stuurhuistrap Alphatron Marine B.V. Nautische apparatuur PERISKAL cvba Periskal Inland ECDIS viewer Verschoor Zonwering Ve-screen zonwering stuurhuis, complete stoffering stuurhuis en complete stoffering woning(en) incl. PVC vloeren RAFA B.V. Ramen Willemsen interieurbouw & scheepsbetimmering B.V. Betimmering G. van Dreumel Tegelwerken Tegelzetter Franssen Isolatiebedrijf B.V. Isolatie woning Loggers Rubbertechniek B.V. Flexibele opstelling woning Dijvler Materiaal B.V. Ankers, lieren en ankerdraad Dockmarks Signs B.V. Complete scheepsbelettering, naamborden woning, reclameframe’s/ borden reling, LxBxTxEU frame’s/borden reling, borden met veiligheidssymbolen op leidingen, belettering op LNG tank, roef afgekit en reclamedoek ca. 24 x 5 mtr op containercunstructie Sun Roestvaststaal B.V. Div. RVS/ ijzerwerk ARGOS-Verschuren B.V. Levering van BP smeermiddelen en gasolie Pro-Gear GmbH Afsluiters en appendages MRC Transmark B.V. Afsluiters en appendages Econosto Nederland B.V. Afsluiters en appendages Marflex B.V. 8x MarFlex electrisch gedreven ladingpompen type MDPD-100, elk met een capaciteit van 200 m3/hr en 8x Marflex luchtgedreven nazuigpompen EPS European Pump Services B.V. Een stuks Bornemann strippompunit type W6.4zk-67/2, geschikt voor algemene toepassing, waaronder het verpompen van lichte producten als naphta, MTBE houdende producten, gasolie en lichte chemie, capaciteit van ca. 100m3/uur bij een werkdruk van 2 bar en is v.v. een drukvaste (EEx-de IIB T4) ABB elektromotor 18.5 kW. Bunkergiek met een lengte van 28 mtr,op afstand bedienbaar met een ATEX afstandbediening en 7-voudige ATEX ventielenblok, v.v. gescheiden leidingen (1x 8” en 1x 10”) en is hiermee inzetbaar voor verschillende partijen. De bunkergiek is geheel volgens klantwens ontworpen en vervaardigd volgens het EPS/Lagendijk concept dat garant staat voor een lange periode van zorgeloos gebruik met een grote mate van bedrijfszekerheid. Hoveko B.V. Tankmeetapparatuur Konutherm B.V. Complete thermische olie systeem geleverd met een capaciteit van 2900kW Lagendijk Constructie B.V. Bunkergiek type BG 28,000 met 10” en 8” leiding en 4x lieren, 750 kg Imbema Cleton B.V. Laad- en losslangen vander Loo party & business events Catering FEMM Rotterdam Scheepsbenodigdheden I&C Services B.V. Gasoliedetectie Transafe Veiligheidsdeskundige

De Binnenvaartkrant