Views
2 years ago

2011-25

  • Text
  • Schip
  • December
  • Binnenvaartkrant
  • Argonon
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Onze
  • Rotterdam
  • Twee

De Binnenvaartkrant 26 6

De Binnenvaartkrant 26 6 december 2011 UW TOTAALLEVERANCIER VOOR DE BINNENVAART! Feliciteert Argonon Shipping B.V. met het mts Argonon en wenst haar een behouden vaart! WIJ FELICITEREN ARGONON SHIPPING B.V. MET HET MTS ARGONON Stokerijstraat 35 2110 Wijnegem WWW.BLOMMAERTALU.BE INFO@BLOMMAERTALU.BE T. +32 (0)3 353 26 89 F. +32 (0)3 353 35 90 Wij leverden de complete tankmeting en -alarmering met behulp van Saabradars, alsmede de temperatuur- en drukmeting Wij feliciteren Argonon Shipping B.V. met het mts Argonon en wensen hen veel succes www.hoveko.nl Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 551731 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727 SCHEEPSBOUW SPECIALIST TURN-KEY AFBOUW REPARATIE HERMOTORISEREN DUAL-FUEL Sluisjesdijk 145 3087 AG Rotterdam (NL) T +31 (0) 10 294 0800 E info@tricobv.nl Wij maken de binnenvaart ste toekomstbestendig met dit 1 schip op LNG als brandstof SHIPYARD TRICO B.V. WENST DE “ARGONON” EN HAAR BEMANNING EEN BEHOUDEN VAART TOE

De Binnenvaartkrant 27 6 december 2011 SPECIAL DE BINNENVAARTKRANT “IEDERE KILOMETER VAREN IS MILIEU SPAREN” Nobel en LNG en Argonon DOOR JOHAN DE WITTE Vrijdag 17 juni zette A. Nobel & Zn aan de Zwijndrechtse Uilenkade zijn deuren open van het nieuwe kantoor-/bedrijfspand. De 4500 m² faciliteiten, kantoor, structuur en veiligheid verrasten de maritieme clientèle, leveranciers en branchegenoten die op deze open dag een blik achter de coulissen wierpen. Een goed verzorgde bedrijfsrondleiding en interessante presentatie over (bio-)LNG als brandstof door Peter van der Gaag van Holland Innovation Team uit Rotterdam, onderstreepte dat ‘Nobel vaste voet aan wal’ gezet heeft! Bunkeren in de Uilenhaven. (foto’s Johan de Witte) Gedurende een bedrijfsrondleiding kregen de gasten een impressie van Nobel’s Bunkerservice, Filtration & Separation en Handelsmaatschappij. Naast de imponerende voorraad op de magazijn- en palletstellingen, separate verfopslag en afdeling voor gevaarlijke stoffen, is de machinekamer een blikvanger. Hier zorgt een indrukwekkende hoeveelheid geïsoleerde leidingen afsluiters en apparatuur voor warmte en koeling. De rechtlijnigheid van installeren leunt hier aan tegen abstracte kunst! Dit duurzame en CO 2 -neutrale systeem, onttrekt thermische energie aan de rivier. Zowel in de zomer als winter wordt deze energie gebruikt om middels een warmtepomp en zo’n 27 kilometer meter ingegoten vloerleiding, de bedrijfsen kantoorruimtes op temperatuur te houden. Ingeval Eneco het laat afweten pakt een generator de energievoorziening onmiddellijk over. Het bedrijfsgedeelte bestaat verder nog uit diverse werk- en verhuurde opslagruimten. “De Filtration & Separation-afdeling heeft alle filters en toebehoren die in de scheepvaart gangbaar zijn”, aldus H.C. Nobel, die ons gezelschap voorgaat naar de kantoren een etage hoger. Elke medewerker zit hier achter zijn bureau op de tribune van de Oude Maas en zijn scheepvaart. Het Nobel-bunkerschip ligt voor de deur. Het uitzicht is onbeperkt. Dat geldt eveneens voor de kantoorinrichting die transparant en zeer ruim van opzet is. “Sinds het eerste Nobel-winkelschip zijn we met het ‘tij’ van ontwikkeling mee gegaan”, memoreerde H.C. Nobel. “Ons bedrijf groeide, zodat we in 2000 in samenwerking met de gemeente aan de Uilenkade een eigen plek, kade en afmeerplaats voor bunkerboten konden realiseren. In 2008 startte de bouw van dit pand waarvan de tekeningen al een tijdje in de koelkast lagen. Het is toekomstproof en geeft ons als bedrijf de mogelijkheid voor optimale dienstverlening.” Hubert Nobel vult aan dat Nobel zich als leverancier van (bio- )LNG-brandstof voor de scheepvaart wil profileren. “Wij denken die faciliteit te kunnen bieden, echter wetgeving hiertoe is er nog niet. We bereiden met eigen onderzoek, betreffende veiligheid en opslag een rapport voor en leggen dat voor aan de Milieudienst Zuid Holland- Zuid.” LNG als brandstof Het is tijd voor de presentatie door drs. Peter van der Gaag van Holland Innovation Team Rotterdam over (bio-)LNG als motorbrandstof (hier verkort weergegeven). Liquefied Natural Gas is vloeibaar aardgas dat uit een mengsel van voornamelijk methaan met mogelijke restgassen als stikstof, propaan en ethaan bestaat. De samenstelling wordt tot verbruiksvriendelijke verhouding opgewerkt in een fabriek, waarna het minimaal tot 162 onder nul wordt gekoeld en het vloeibaar kan worden opgeslagen of getransporteerd. Van gas naar vloeibare vorm wordt LNG 600 maal kleiner in volume. Door materiaal als aluminium en invar te gebruiken voor opslagtanks op schepen blijft mede door isolatie de 162 graden temperatuur vrijwel wekenlang staan. De omgevingstemperatuur zal de tank een weinig opwarmen waardoor er gas en druk in de tank ontstaan, die beheerst kan worden door intensief gebruik of door afname van een aggregaat. Het dual fuel (20 procent gasolie en 80 procent LNG) brandstofsysteem wordt momenteel bij Shipyard Trico geïnstalleerd in de tanker Argonon, met het label ‘klimaatneutraal’. De 20 procent bioof gasolie blijft hierbij nodig voor de arbeidsslag ontsteking. LNG ontsteekt niet, wel pakt het emissie bij de bron aan. LNG is niet nieuw, vertelt van der Gaag. Twintig jaar geleden landde er op Schiphol al een Russische Tupolev die op LNG functioneerde. Er zijn wereldwijd reeds grote afnemers en producenten. Ferry’s, spoorwegen en overheden zijn reeds verbruikers. Gastankers in de zeevaart varen op hun lading. Het bedrijf BER (Rotterdam) wil een biologische LNG-fabriek in Delfzijl bouwen. Hiermee is een investering van 85 tot 90 miljoen euro gemoeid. ‘De binnenvaart maakt schoon schip’ is een prijsvraag die is uitgeschreven om inzicht krijgen in de mogelijkheden voor het verminderen van uitstoot en kennis in de sector. Bij twee bestaande schepen met geheel verschillend type en leeftijd motoren wordt bij dit project proefondervindelijk vastgesteld of LNG in de huidige installaties eveneens geïmplementeerd kan worden. Zoals: vanuit een kleine additionele LNG-tank aan boord, wordt 20 procent LNG na de turbo geïnjecteerd om daarmee de emissie aanmerkelijk terug te brengen. Een praktijk die met spanning wordt gevolgd! Als Nederland schoon wil zijn moeten we opschieten. Het bedrijfsleven staat klaar. Aan standaardisering en rechtlijnige wetgeving is grote behoefte. (dit artikel verscheen eerder in De Binnenvaartkrant van 21 juni 2011) A. Van der Velden: duurzame en groene oplossingen hoog in het vaandel De binnenvaartdivisie van Van der Velden Marine Systems is trots op haar bijdrage aan de bouw van het innovatieve binnenvaartschip Argonon van Argonon Shipping B.V. “Met de innovatieve ‘groene’ technieken op het schip is het met recht het paradepaardje van Deen Shipping en krijgt de binnenvaarttanker zeker de belangstelling die hij verdient.” Ook Van der Velden heeft een aandeel in de energiebesparende ‘groene’ eigenschappen van de Argonon. De vier geleverde hydrodynamische profielroeren (type HD220) hebben een bijzonder goede efficiency en zijn uitgerust met een asymmetrisch profiel. “Naast de fantastische stuuren manoeuvreereigenschappen en hoge efficiency wordt door het toepassen van deze roeren cavitatie verminderd.” Daarnaast heeft Van der Velden ook twee hydrospoilers van het type Dolphin XR-T 1700 geleverd. Deze optimaliseren de afstroming van het schroefwater, waardoor het rendement van de totale voortstuwingsinstallatie verder wordt verhoogd. Bovendien verminderen de Van der Velden Dolphin spoilers de vibraties in het achterschip door een betere afstroming van het schroefwater en wordt ook de koersstabiliteit verbeterd. Naast de roeren en spoilers installeerde Van der Velden ook het HP6000 volhydraulische besturingssysteem, het hydraulisch power pack, de stuurmachineaandrijving en de complete hydraulische montage. Dat Van der Velden Marine Systems vernieuwing en duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan, blijkt uit het ervaren Research & Development-team, dat voortdurend op zoek is naar nieuwe manieren om met behulp van de nieuwste technologie de prestaties van de producten te verbeteren, en die van de schepen van zijn klanten. Zo is op Europort 2011 een innovatieve intrekbare tunnel, de Van der Velden FLEX Tunnel, geïntroduceerd, waarmee brandstofbesparingen van 8 tot 15 procent behaald kunnen worden. Deze intrekbare tunnel wordt ingebouwd in de scheepsromp, waardoor de weerstand wordt verminderd en de efficiency wordt verhoogd. Geladen binnenvaartschepen varen ongeveer 85 procent van de tijd in dieper water en dan is een tunnel overbodig, maar die zorgt wel voor extra weerstand en verminderde voortstuwing (dus meer brandstofverbruik). De intrekbare Van der Velden FLEX tunnel wordt alleen geactiveerd wanneer het schip in laag water vaart om ervoor te zorgen dat er voldoende water naar de schroeven stroomt. Meer informatie: (0180) 51 15 77 binnenvaart@vdvelden.nl

Binnenvaartkrant