Views
2 years ago

2011-25

  • Text
  • Schip
  • December
  • Binnenvaartkrant
  • Argonon
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Onze
  • Rotterdam
  • Twee

De Binnenvaartkrant 22 6

De Binnenvaartkrant 22 6 december 2011 SPECIAL DOOR JOHAN DE WITTE Als casco geleverd met een Scheldehuidconstructie door Rensen Driessen Shipbuilding BV, afgebouwd bij Shipyard Trico BV in opdracht van Deen Shipping BV ligt het mts Argonon 25 november in Rotterdam vaarklaar aan de Wilhelminakade. Met een volle tank LNG-brandstof schrijft deze prestigieuze tanker binnenvaartgeschiedenis. Onder massale belangstelling vraagt Joyce Deen behouden vaart voor bemanning en schip en geeft met een spetterende champagnedoop de Argonon haar naam. Aalmoezenier Bernard van Welzenes boeide allen door zijn inzegeningritueel. Het feestelijke gedeelte van deze oplevering ging van start op de partyboot Ocean Diva onder leiding van Victor Deconinck. De band Beethoven en artiesten zorgden voor entertainment. “It’s not easy being green”, zei Gerard Deen in zijn spitse toespraak waarin hij familie, Shipyard Trico, medewerkers, overheden en financier die zich als partners opstelden tijdens het object, een ferme schouderklop gaf. De Argonon is vooruitstrevend groen, maar Gerard Deen is na de realisatie ervan een paar tinten grijzer. Het was en is een grote uitdaging. Het schip is vaarklaar, ofschoon de afstelling van motoren op dual fuel nog een aantal proefvaarten verlangt vooraleer de Argonon van wal steekt voor Vinotra. De groene, 110 x 16,20 meter grote Argonon vertaalt ‘uniek en teamwork’ zoals Van Dale het bedoelde! Technische doelstellingen vereisten Konutherm: thermische olie-systeem Konutherm BV (voormalig Konus Kessel) is al meer dan veertig jaar actief als leverancier van lading- en brandstofverwarmingssystemen. “Wij leveren toepassingen voor onder andere binnenvaartschepen, chemicaliëntankers, bulkcarriers en baggerschepen. Ook zijn onze toepassingen voor landinstallaties vooral in de zware (petro)chemie en procesindustrie terug te vinden. Onze systemen zijn zeer energiebesparend en duurzaam.” “Deen Shipping heeft dan ook niet voor niets Konutherm als leverancier aangewezen voor het ladingverwarmingssysteem voor mts Argonon. Daarnaast kenden ze ons product ook al van voorgaande projecten. Onze systemen draaien normaal gesproken meer dan 25 jaar zonder bijzondere onderhoudsactiviteiten. Alle onderdelen van het thermische olie-systeem zijn kwalitatief zeer hoogwaardig. Onze 24-uur service afdeling is echter altijd bereikbaar om de klant te ondersteunen indien nodig.” tussen medewerkers en installateurs onvoorwaardelijke samenwerking, want de Argonon-outfit is ‘haute couture’. De coöperatieve opstelling van klassebureau Lloyds Register was onmisbaar. Lloyds heeft door kennisdeling de hele veiligheidscase door de klasse heen geloodst. Gerard Deen en zijn team liepen een marathon om in binnen- en buitenland wetgeving aan te passen en de vele vergunningen en certificaten te verkrijgen. Dat de Argonon op 22 november bij A. Nobel & Zn Bunkerservice aan de Zwijndrechtse Uilenkade met LNG gebunkerd is, is een zaak die van verschillende partijen diplomatie vereiste en valt onder de categorie prestatie! “Je werkt met velen aan zo’n schip, daardoor is de consensus complex”, zegt Peter Snijders van Shipyard Trico. “De Argonon was een leerproces, waarin onze kennis een flinke slag heeft gemaakt. Bouwen aan toekomst begon voor ons met de Argonon. Het is een speelveld waarop ook wetgeving een hoofdrol speelt.” Dat de systemen maatwerk zijn, bewees dit project doordat er enkele specifieke wensen te vervullen waren. Zo moest een aantal onderdelen van de installatie de speciale kleur ‘Caterpillar-geel’ krijgen en is er op de schakelkast een overzichtelijk MIMIC-led diagram te zien. “We werken altijd zeer nauw samen met de klant om aan alle wensen tegemoet te komen en een zo gebruiksvriendelijk mogelijk product af te leveren.” Vernieuwend is Konutherm BV ook: “Wij gebruiken de nieuwste software en technologieën. Wij ontwerpen bijna al onze apparatuur in 3D en werken met een op maat gemaakt ERP-systeem voor automatische planningen, inkoopbonnen, labels, pakbonnen, enzovoort. De klant krijgt daarmee uitgebreide documentatie en zal correct en tijdig beleverd worden.” Meer informatie: www.konutherm.nl. “IEDERE KILOMETER VAREN IS MILIEU SPAREN” Mts Argonon schrijft geschiedenis (foto Johan de Witte) Hoofdrolspelers Hoofdrolspelers van de Argonon zijn onder andere de volgende bedrijven: Electric Marine Support uit Alblasserdam was een spil in het Argonon-bedrijf. EMS heeft de elektrische installatie verzorgd, was verantwoordelijk voor gasdetectiemeting en realiseerde meet- en regeltechniek voor het geheel geautomatiseerde LNG-bunker systeem. EMS integreerde dit in een 2-draads systeem waarmee verschillende unieke toepassingen zijn gerealiseerd in combinatie met verwarmingsinstallatie en luchtverversingsysteem. Er gaat voor EMS bij dit project een duim omhoog! Climalogic BV installeert airco- en overdrukinstallaties alsook mechanische ventilatie-, koel- en vriesinstallaties. Peter Bathoorn en Cor Zijderveld: “Uit oogmerk van energiebesparing hebben we een zogeheten absorptiekoeling geïnstalleerd. Dit aircosysteem is vrijwel klimaatneutaal, genereert in energie18 kW koude lucht en verbruikt hierbij slechts 48 Watt elektrisch. Met het gebruik van restwarmte voor diverse doeleinden wordt de CO 2 uitstoot zo’n 6 tot 7 procent omlaag gebracht.” Niét standaard is voor Peter Bathoorn een draagvlak voor nieuwe productontwikkeling! Windex heeft met ventilatoren en simulatie-engineering van BuNova een machinekamerluchtverversingssysteem geïnstalleerd dat 45 maal per uur de inhoud ververst, waarmee elk risico van explosie “ DE BINNENVAARTKRANT door een eventueel gaslek wordt uitgesloten. Meuzelaar Installatietechniek. Het warmtewisselaarsysteem lag niet kant-en-klaar in de supermarkt. Robert ontwierp een basismodel om de pvc-slangen in te bedden. Dekte vervolgens zijn prototype af met een plaat multiplex en testte dit thuis uit onder de douche. Ronald Hamstra van EMS nam meeten regeltechniek voor zijn rekening. Ook regelde hij de back-up middels elektrische elementen in het systeem te plaatsen, voor het geval de generator of motoren wegens veiligheid niet mogen draaien! Natuurlijk is bij leverancier Veth de koelwaterwarmteproductie van de Sizu-aggregaten voor de thermostaat gemeten in verband met de capaciteitsberekening. Blokland leverde zijn beunkoeler en Peter Snijders en medewerkers van Shipyard Trico regisseerden het team, met als resultaat een degelijk duurzame CO 2 -neutrale verwarmingsinstallatie. “De prijs ligt niet hoger dan van andere systemen. Als Shipyard Trico willen wij graag een energielabel plakken aan een door ons geïnstalleerd schip”, aldus een Wij wensen Argonon Shipping B.V. veel succes en een behouden vaart met het mts Argonon. www.psipiping.com “ Scheepvaartweg 9 T. +31 (0)78 641 68 88 3356 LL Papendrecht E. info@psipiping.com door innovatie gedreven Peter Snijders. Piet Baan Alignment & Engineering. Baan is als troubleshooter betreffende uitlijning en funderen van voortstuwingsinstallaties op zijn best. Hij twijfelt niet om zijn handen uit de mouwen te steken en is zoals zijn visitekaart, transparant. Hij maakt een karwei helder voor de klant en verpakt kwaliteit in zijn specialisme. Piet Baan engineerde op deze Argonon de voortstuwinginstallaties in lijn en bemoeide zich met de tankfunderingen van de LNG voorraad tank. PSI Pijpleidingen staat voor specifieke en klantgerichte opdrachten zoals het ladingleidingsysteem van de Argonon. Op het gebied van ontwerpen, prefabriceren, installeren en onderhouden van technische installaties is PSI Pijpleidingen een partner in de maritieme sector, die samen met zijn clientèle voor een project op maat kiest. Konutherm ladingverwarmingsketel. Extra op de Argonon is gebruiksvriendelijkheid, zoals het speciale bedieningspaneel met overzichtelijk MIMIC-led diagram. De brandstofprijs is het ‘breekijzer’ in een wereldwijde economische aanpak van energiesystemen. Installaties zijn kostbaar; er wordt opnieuw gerekend. Optimaal rendement is milieuvriendelijk en kwaliteit in scheepsmanagement. En dat is precies wat pionier Deen Shipping BV met de groene Argonon wilde bewerkstelligen. De ondernemer ging met Pon in zee voor voorstuwing en de financiële duw om dit kostbare toekomstgerichte project tot stand te brengen, kwam van het voormalige Ministerie van Verkeer en Waterstaat.

De Binnenvaartkrant 23 6 december 2011 SPECIAL DE BINNENVAARTKRANT “IEDERE KILOMETER VAREN IS MILIEU SPAREN” Shipyard Trico & Piping innovatie DOOR JOHAN DE WITTE Wanneer een schip uniek moet zijn, ligt Trico langszij de opdrachtgever. Durvers zijn het. Tussen vraag en idee zit geen wrijfhout. Shipyard Trico en Trico Piping staken de handen uit de mouwen. En dat kwam de familie Deen goed uit. Overigens zonder goodwill van ‘voor tot achter’ komt zo’n schip niet van de wal. Eenmaal op het Vuile Gat slaagde de Argonon voor IVW cum laude. Op het moment dat de Cats op hun staart werden getrapt ging deze kandidaat er van tussen met royaal 20 kilometer. Beetje verspillende snelheid als er 80 procent lading in zit, maar het bewijst wel dat er een kampioen in het model schuilt. Wanneer we de afwerking en installatie van de afwijkende equipment bekijken en bedenken dat er tijdens inbouw, qua techniek en wetgeving een vertaalslag is gemaakt van idee naar functioneren, is dat een perfecte prestatie! Peter Snijders van Trico: “Het was voor ons een wedstrijd met nieuwe Bunkeren aan de Uilenkade DOOR JOHAN DE WITTE Wat nou gevaarlijk. In Noorwegen en andere plaatsen bunkert men al tien jaar op deze manier LNG. Er is geen enkele calamiteit bekend. Gewoon safe dus, mits de procedure wordt gevolgd. Niettemin, voordat de Argonon kon bunkeren ging er nogal wat water door de rivier. (foto’s Johan de Witte) en buitengewone spelregels. Door de match met alle medespelers hadden we succes.” Shipyard Trico heeft nu ervaring; dat helpt bij gelijkwaardige projecten! Trico Piping heeft het technisch leidingwerk voor de dual fuelinstallatie gerealiseerd. Manager Elvira Teekman: “We hebben specialisme in het lassen van pijpen, scheepsleidingen, scheepsconstructies en petrochemieleidingen. Niettemin, de Argonon was hogeschool, pure uitdaging om hieraan mee te werken. De gevraagde kwaliteit is extreem evenals de veiligheidseisen. Een innoverende klus die Trico (foto’s Johan de Witte) Er is door overheden veel tijd gestoken om LNG als brandstof niet gevaarlijk te vinden. Inmiddels zijn de proefhobbels glad gestreken. Pragmatisch denken was het devies. Bewustwording hoe er mee om te gaan groeide. Welke kenmerken moesten er op de ladingtank, was onder andere zo’n vraag die de agenda’s blokkeerde. “Er kwam cement tussen de partijen”, aldus Ed de Jong. Toetsing aan regelgeving uit Straatsburg en Geneve et cetera had iets weg van tegenstroom zwemmen. Een Award voor de schone Argonon in Londen was natuurlijk euforie. En niet te vergeten de inzet van Glenn Deen altijd op de werkvloer en support van Joyce Deen vanuit het Zwijndrechtse office. Het was een lange weg. Weinig was vanzelfsprekend, maar dan is het 22 november en rijdt er vanuit Zeebrugge een truck met 35 cbm LNG voor. Aan de kade van bunkerbedrijf A. Nobel & Zn. wordt voor het eerst in Europa een binnenvaartschip afgevuld met LNG. Deze primeur maakt deel uit van het vergunningstraject om op deze locatie een permanente bunkerplaats voor (bio-)LNG in te richten. Het betreft een project van Nobel en Holland Innovation Team met ondersteuning van de Provincie Zuid-Holland. Op de locatie zal in eerste instantie (bio-)LNG direct uit tankwagens worden gebunkerd. Later zal een vaste (bio-)LNG-terminal worden gebouwd met opslagtanks die per schip bevoorraad zullen worden. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft hiervoor onlangs een investeringssubsidie toegekend. Omstreeks een jaar zijn A. Nobel & Zn. Bunkerservice met ondersteuning van Holland Innovation Team en Provincie Zuid Holland bezig Piping naam geeft in de branche. CO 2 -neutrale teamprestatie Shipyard Trico heeft de ambitie binnenvaartschepen toekomstbestendiger te maken, door te kijken of de belasting van het milieu verminderd kan worden. Een manier is om de ‘common practices’ eens tegen het licht te houden en zien of er ruimte voor verbetering is. Hoog tijd dus om eens na te denken over verwarming! Wanneer motorwarmte niet wordt hergebruikt voor woningverwarming aan boord, is er jaarlijks voor om het bunkerpunt te realiseren. Er is technisch, bouwkundig en veiligheidskundig vooronderzoek gedaan in samenwerking met ingenieursbureaus en toeleveranciers. Ondersteuning werd geleverd vanuit het project Stroomversneller van de Provincie Zuid-Holland. Veelvuldig en positief overleg vond plaats met vergunningverleners uit de Drechtsteden. De vergunningaanvraag is in behandeling. A. Nobel & Zn. Bunkerservice: “Er dienen zich steeds meer scheepvaartondernemingen aan die belangstelling hebben voor de voordelen van LNG. Het is goedkoper in exploitatie en men is voorbereid op de hoge eisen van de emissienorm CCR4, die in 2016 van kracht wordt. Op dit moment is men nog een groot schip met 170 m² woning, een bos zo groot als zes voetbalvelden met 1250 bomen ter compensatie nodig. Op jaarbasis is daar 50 ton CO 2 mee gemoeid. Bij een gemiddeld schip consumeert het aggregaat jaarlijks 21 m³ voor vloerverwarming. Bij een groot schip loopt het verbruik op naar 33 ton x 600 euro, wat een gat slaat van 19.800 euro in de portemonnee, plus 85 ton CO 2 per jaar die onze aarde opwarmt. Cijfers waar je van schrikt! terughoudend met investeren tot de regelgeving voor LNG als brandstof voor de binnenvaart is vastgelegd in het ADN. Tevens is het niet onbelangrijk dat er een bunkerpunt op een doorvaartroute is.” Nobel heeft bewezen er klaar voor te zijn, ofschoon de vergunning hiertoe nog moet worden afgegeven. Peter van der Gaag, Holland Innovation Team: “Bio-LNG is de enige optie voor het duurzame beroepsvervoer in Nederland, voor vrachtwagens en binnenvaart, betaalbaar en schoon. Met dit bunkerpunt laten we zien dat we de eerste schakel in de keten voor elkaar krijgen, small scale LNGtankers en bio-LNG-fabrieken zullen snel volgen.” Liesbeth Spies, gedeputeerde Provincie Zuid-Holland: “Dit innovatieve project is een belangrijke stap in de verdere ontwikkeling van de binnenvaart in Zuid-Holland en bewijst dat door samenwerking het Het kan anders: bij vol vermogen dumpt een generator al 56 kW aan warmte in een beunkoeler. De hoofdmotor vermenigvuldigt dit getal in verhouding pk’s. Door een vloeistof in het woningverwarmingssysteem rond te pompen, waarvan de temperatuur door een warmtewisselaar wordt gegenereerd is een 750W-pomp nodig, die op jaarbasis slechts 1 m³ gasolie kost. Shipyard Trico rekent voor dat vloerverwarming een vermogen heeft van 140 tot 160 Watt per m². In de stuurhut verhoogt zich dat naar 200 Watt. Dit houdt in dat bij een gemiddeld schip 16 kW aan vloerverwarming ligt en 25 kW op een groot schip. De Somtrans XXIV was het eerste schip bij Shipyard Trico dat werd uitgevoerd met een oud systeem in een nieuwe jas: de warmtewisselaar! De Argonon scoort hier als tweede. economisch belang en duurzame energie hand in hand kunnen gaan als je bereid bent nieuwe wegen in te slaan. Een instrument als de Stroomversneller, waarin overheid, bedrijven en kennisinstellingen samen optrekken, is daarin een effectieve methode om voortgang te boeken.” Tijdens de bunkering wordt de grote belangstelling op afstand gehouden. De mannen rond de procesbox op het trunkdek en een snuif ontsnappend stikstof zijn het enige wat beweegt. Onzichtbaar wordt een kleine hoeveelheid LNG door een verdamper in gas omgezet waarbij druk ontstaat, die opnieuw in de trucktank wordt geleid en de druk vormt waarmee de Argonontank wordt volgepompt. Snapt u het nog? Voor de insiders is het een piece of cake. In de toekomst wordt gedacht aan een hogedrukpomp, om het bunkeren sneller te laten verlopen.

De Binnenvaartkrant