Views
1 year ago

2011-25

  • Text
  • Schip
  • December
  • Binnenvaartkrant
  • Argonon
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Onze
  • Rotterdam
  • Twee

De Binnenvaartkrant 2 6

De Binnenvaartkrant 2 6 december 2011 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Monique van Thull Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-22871516 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Frank Antonie van Alpen T 06-25061913 frankantonie@planet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@orange.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 heiligers.fotopers@hetnet.nl Lay-out Maureen van Gent Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. DIE SLOWAKISCHE FIRMA BIETEN PERSONAL AN BORD von Schiffen zu arbeiten: GERWIL CREWING ZOEKT i.o.v. ms Magic, (licht)matroos i.b.v. dienstboekje met functie GYRON CREW ZOEKT i.o.v. J.A. van de Wijgaart B.V. voor MS North Carolina Steuerman, Matrose, Deckmann. (licht)matroos, vaar/verlof i.o. 2x Lichtmatroos en/of matroos Wir sind billiger als andere. loon conf. CAO. i.b.v. dienstb. met functie TEL Nummer: 00421 904 341 412, crew@gerwil.com FAX Nummer: 00421 35 641 609 2 lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Email: kozar.juraj@gmail.com GERWIL CREWING ZOEKT i.o.v. ms Oranje Nassau, Tel. 015-2563764 LEUK VOOR DE AFWISSELING! (licht)matroos i.b.v. dienstboekje GYRON CREW ZOEKT wordt ZZP-er of oproepkracht op met functie (licht)matroos, i.o.v. J.A. van de Wijgaart B.V. een rondvaartboot in Amsterdam! Heb je tijd over en een groot vaarbewijs? Bel. 020-6791370 en vraag naar Anoushka. Vast vaar/verlof i.o. loon conf. CAO. crew@gerwil.com BENT U OP ZOEK NAAR PERSONEEL? voor MS South Carolina 2x lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. personeel ook welkom. Gerwil Crewing Poland S.P.ZO.O. Tel. 015-2563764 bied u per direct aan: Poolse MTS TIM IS OP ZOEK naar 2de kapitein met Rijnpatent. Ben jij diegene die ons team wil versterken? Bel. 06-12343706 Lichtmatroos tot Stuurman. Informeer naar onze gunstige voorwaarden: E. poland@gerwil.com T. +48 660040322 of 0527 690032 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. Scheepvaartbedrijf Chardonnay BV, 2x lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon TE HUUR OF TE KOOP zelfvarende containerbak Enya. Tel: 32475982099 of +31620250460 Voor MS-FOR-EVER zijn wij op zoek naar stuurmannen en matrozen, met ervaring in de binnenvaart, conform CAO. Tel. 015-2563764 MR M.A. VAN ROTTERDAM ‘t Vrije 6, 4301 JZ Zierikzee. GEVRAAGD MATROOS Man/vrouw op mbs Comrade. Tel 06-22738072 in het bezit van een dienstboekje, het vaarsysteem: 4 wk.op/ 4 wk.af , het salaris vlgs. CAO-Binnenvaart. Tel. 0111-450445 Fax. 0111-450446 Specialist vervoersrecht GEVRAAGD Kapitein op MTS OOSTZEE, 130m x 11,45m, i.b.v. ADNR, rijnpatent, vaargebied voorn. ARA, vrijetijdsregeling. Contact: 0032477479870 / 0031610956872 Tel. +31(0)622 424 148 WIJ ZOEKEN! voor onze mvs, een stuurman met ervaring in de binnenvaart, 4 wk op/4 wk af. Int. vaart. Tel. 06-51434153 TE KOOP mbs Zeelandia, L 70m, B 7.30, D 2.79, bjr. 1962, 853 ton, 485m3 vr.pr. € 460.000,-. Tel. 06-51518679 GYRON CREW ZOEKT GYRON CREW ZOEKT i.o.v. Duricha BV, 2x lichtmatroos i.o.v. Scheepvaartbedrijf Dico BV, en/of matroos i.b.v. dienstb. 2x lichtmatroos en/of matroos met functie lichtmatroos/ i.b.v. dienstb. met functie matroos. Vaar/verlof i.o. lichtmatroos/matroos. Vaar/ loon conform CAO. verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 Tel. 015-2563764 temperatuurtransmitters? T +31 (0)78 - 681 39 77 | www.lans-instruments.nl www.autena.nl Stuwen met ContainerPlanner Op elk schip dat containers vaart is ContainerPlanner het onmisbare gereedschap. Het stuwprogramma is ontwikkeld vanuit de binnenvaartpraktijk. Met de muis maak je eenvoudig het beste stuwplan. per 1 april 2008 ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl GYRON CREW ZOEKT GYRON CREW ZOEKT i.o.v. Scheepvaartbedrijf Roxanne i.o.v. Scheepvaartbedrijf VOF BV, 2x Lichtmatroos en/of Duwa BV, 2x lichtmatroos matroos i.b.v. dienstb. en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 Tel. 015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. Scheepvaartbedrijf Independent Shipping BV, 2x lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. Scheepvaartbedrijf Olesia BV, 2x lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 SCHILDERWERKZAAMHEDEN OP SCHEPEN! Specialist in machinekamers spuiten. Verflevering met hoge korting. Tel. 06-53135007 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. Scheepvaartbedrijf VOF Inaro, 2x lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 TE KOOP RIVERTOURS CV UIT (snel) mvs 800 t. 1958 vlak/kim VLAANDEREN / BELGIË 1995 Mitsu. 600 pk, Zoekt schippersechtpaar voor 1000 uur, boeg v. Tiem, passagiersvaart op de Vlaamse / 210 pk 2008, all st-hut airco, Belgische binnenwateren. sat. incl. Goede verdienste. Liefst niet Tel. 0475-319371 ouder dan 65 jaar. Info: Guido Moens FILIPPIJNSE LICHTMATROOS GSM 0032 (0)475 25 24 65 Euro 75,45 per dag. moens@scaldisnet.be Laat ons uw schip onderhouden. Oceanriver Contractors WIJ ZOEKEN PER DIRECT Tel. 0041-435016455 Matrozen en stuurlui. Email: sales@ Info? Bel ons Pinoy Crewing, oceanrivercontractors.com Tel. 00316-39553820 KICKERS GYRON CREW ZOEKT i.o.v. Scheepvaartbedrijf VOF Nova Zembla, 2x lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. Scheepvaartbedrijf Christiaan BV, 2x lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Vanaf 3 plaatsingen ontvangt u 10% korting op het totaalbedrag (excl. 19% BTW) Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 3,65 extra administratiekosten.* * bedragen zijn incl. 19% BTW. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.** Bankrekeningnummer: __________________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Banknaam: _____________________________________________________ Land + plaatsnaam van uw bank: _________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Datum: _______________ Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 1x 10,00 * 15,00 * 20,00 * 25,00 * 30,00 * 35,00 * 40,00 * ** Automatische afschrijvingen zijn alleen mogelijk vanaf Nederlandse en Duitse bankrekeningen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur.

De Binnenvaartkrant 3 6 december 2011 John Deere mag ook weer varen Oorzaken en gevolgen liggen niet altijd voor de hand. Het heeft flink geregend in Zuid- Duitsland en dus kan John Deere zijn in Duitsland vervaardigde tractors weer exporteren via Antwerpen in plaats van via Bremen. De producent van landbouwmachines was vorige week wegens de lage waterstanden op de Rijn overgeschakeld van vervoer over water naar de trein en voerde naar Amerika uit via Bremen. Er is inmiddels genoeg regen gevallen om het water op de Rijn op te stuwen. Na een week lang te hebben geschommeld rond de waterstand van 50 centimeter, schoot de Pegel in Kaub van zondag op maandagmorgen omhoog van 57 naar 75 centimeter en maandagavond zag het ernaar uit dat de Pegel boven de 120 centimeter zou komen. Volgens de vooruitzichten van EL- WIS (Elektronischer Wasserstraßen- Informationsservice: www.elwis. de) kan het water eind van de week Het peilstation bij Kaub staat op een eiland dat door het lage water in omvang is toegenomen. alweer op zo’n 2 meter staan. Dat zet wel veel druk op de vrije vrachten-markt op de Rijn. Schippers zijn niet direct bereid hun aantrekkelijke tarieven van wat zij de afgelopen weken konden incasseren, op te geven. De tussenpersonen echter kunnen geen KWZ meer claimen bij hun opdrachtgevers en boden al meteen maandag aanzienlijk minder per ton vervoerde goederen. Daar staat wel tegenover dat er veel ladingaanbod is. Veel los gestorte lading is opgeslagen op de wal en in duwbakken en die lading wordt nu alweer aangeboden. “Dat wordt een interessante week”, aldus een bevrachter. “Het is de vraag wie de langste adem heeft.” De drooggevallen waterbeddingen in de Rijn zijn een attractie voor de omwonenden. (foto’s Marinus Hoogendoorn) De prijzen zullen halveren, maar er is nog steeds sprake van overcapaciteit. Dat is niet zo maar weg. En het is nog te vroeg om al stil te gaan liggen voor de Kerst.” De verwachting is dat voor reizen van langer dan twee weken nog wel het volle pond moet worden betaald, want die schepen zullen niet op tijd terug zijn voor de feestdagen. “Dan hebben we het over Boedapest of Magdenburg. Daar kan een schipper nog flink aan verdienen. Maar voor wat hoort wat, want dan geeft hij wel iets op in de sociale sfeer.” Dankzij de twee periodes van langdurig laagwater heeft de binnenvaart het dit jaar gemiddeld goed gedaan. Korting op havengeld voor ‘schone schepen’ Binnenvaartondernemers met schonere schepen krijgen korting op het havengeld in Rotterdam. Dat maakte het Havenbedrijf Rotterdam donderdag 1 december bekend. Voor schepen die niet voldoen aan de nieuwste milieu-eisen moet daarentegen juist meer havengeld worden betaald. Het was voor het derde achtereenvolgende jaar dat het CBRB via Deltalinqs direct betrokken was bij de gesprekken met het Havenbedrijf over de havengelden. ECT slaat op onze voorpagina precies de juiste toon aan. Het Chinese bedrijf legt behoorlijk (en zo hoort het ook) de nadruk op de binnenvaart. Met deze attitude kan het een beetje concurrentie van die grote terminals die in 2013 en 2014 opengaan goed STEKEN ONDER WATER door Michel Gonlag lees ook de online column op www.binnenvaartkrant.nl Binnenvaartschepen die niet voldoen aan de CCR 2 emissie-eisen gaan 10 procent meer betalen. Schepen die voldoen aan CCR 2 en beschikken over een Green Awardcertificaat krijgen 15 procent korting. Schepen die ten opzichte van CCR 2 minstens 60 procent minder fijnstof en stikstof uitstoten krijgen 30 procent korting op het havengeld. “Deze korting van 30% is vooral bedoeld als signaal aan de sector dat investeren in duurzaamheid aantrekkelijk is”, aldus het Havenbedrijf. “Green Award is een stichting die schepen certificeert die extra hebben geïnvesteerd in de kwaliteit en duurzaamheid van schip en bemanning. Het Havenbedrijf hielp vorig jaar een Green Award certificaat specifiek voor de binnenvaart te ontwikkelen. Inmiddels varen al meer dan 60 schepen rond met dit keurmerk.” Over de 30 procent korting stelt het Havenbedrijf: “Dit zijn schepen die LNG (Liquified Natural Gas) als brandstof gebruiken of een combinatie van roetfilter/katalysator gebruiken.” hebben. Al schijnt ECT met knikkende knieën te smeken of de bouw van die nieuwe terminals op MV2 een beetje langzaamaan kan. De terminal die in 2014 officieel start – APMT, zusje van Maersk Lines – heeft vrijwel identieke plannen om zich als terminal eens lekker te gaan bemoeien met de achterlandtransporten, waarbij de nadruk net iets te veel ligt op de trein. De derde grote terminal, Rotterdam World Gateway, heeft nog niks over het achterlandvervoer aangekondigd. Dat is behalve een pretentieuze naam een Zeevaart De zeehavengelden blijven in Rotterdam volgend jaar grosso modo op hetzelfde niveau als in 2010. Dat zijn Deltalinqs (de Rotterdamse ondernemersorganisatie voor haven en industrie), Havenbedrijf Rotterdam en de Vereniging van Rotterdamse Cargadoors overeengekomen. Startpunt van de marktconsultatie over de tarieven is altijd de inflatie. Deze stijging wordt in 2012 eenmalig gecompenseerd en bovendien wordt vanwege het onzekere economische tij net als vorig jaar een korting van 3 procent gehanteerd. Opvallend aan de afspraken is voorts dat transhipment van containers (zee-zeeoverslag) met name bij feeders, financieel wordt gestimuleerd. Hans Smits, president-directeur van het Havenbedrijf: “Naast forse investeringen door het Havenbedrijf in het gebied continueren we de korting om de overslag te stimuleren. De crisiskorting in 2010 en de herstelkorting in 2011 hebben goed uitgepakt voor Rotterdam. Ik verwacht dat deze korting in 2012 eenzelfde effect heeft.” Havengeld is één van de inkomstenposten van het Havenbedrijf en wordt in rekening gebracht aan de rederijen die Rotterdam aandoen. In 2010 ontving het Havenbedrijf € 275 miljoen aan zeehavengeld en € 13 miljoen aan binnenhavengeld. De andere grote inkomstenbron van het Havenbedrijf is met € 250 miljoen de verhuur en erfpacht van terreinen. ratjetoe van bedrijven: een stuwadoor (DP World, met daarin onder andere het Havenbedrijf van Dubai) en de rederijen APL (Singapore), MOL (Japan), HMM (ofwel Hyundai, Zuid-Korea) en CMA CGM (Frankrijk), waarvan die laatste net heeft besloten nauw samen te gaan werken met MSC (Zwitserland). Dat wordt dus een vette concurrentie tussen zeg maar gerust grootmachten in de Rotterdamse haven. En waar knokken ze om? Wie de meeste doosjes uit het zeeschip in het binnenschip mag zetten (en op truck en trein, maar vooral op het binnenschip). Stad Rotterdam en Zoey.V gedoopt Langs de Biesboschaven-Zuid was het afgelopen zaterdagmiddag een gezellige drukte. Mts Stad Rotterdam en mts Zoey.V vormden het middelpunt voor de familie- en relatiekring van Johan en Angelique Vos, die voor de open dag en doop van de door VeKa geleverde schepen naar Werkendam waren gekomen. Een overdekte tijdelijke dependance van restaurant De Waterman vormde op de kade een riant en goed verzorgd onderkomen tijdens enkele lokale buien. Toen het droog was werd er meteen Om dat zo snel en zo uitgekookt mogelijk te kunnen doen, worden letterlijk miljarden gestoken in apparatuur en systemen voor de overslag en afhandeling. En diezelfde lui hebben er ook nog voor getekend om zoveel mogelijk (tenminste 45 procent) in of uit binnenschepen te laden. Hoewel ze daar eigenlijk nauwelijks invloed op hebben, dat is dan wel weer een beetje gek. (Ze leggen een kade voor binnenschepen aan, maar als daar dan niets komt laden of lossen, kunnen ze zeggen dat ze hun uiterste best hebben gedaan – een beetje weer opnieuw voor nattigheid gezorgd. De 5-jarige Zoey Vos liet de eerste fles tegen de boeg van Zoey.V spatten. Mevrouw Bep Vos-Sparreboom, moeder van Johan Vos, kreeg van Peter Versluis het lijntje uitgereikt voor de tweede plechtigheid. Nadat de schepen waren gedoopt was er een gezellige receptie en een buffet in de hoofdvestiging van De Waterman. Daar werden de stukken voor de overdracht ondertekend door Peter Versluis en Johan Vos, waarna ontspannen op de bouw werd teruggekeken. (tekst en foto Hans Heiligers) De juiste attitude naar het voorbeeld van de Nederlandse overheid). Maar mooi dat vervoer over water tussen al dat hightech stuwadoorsgeweld zo’n dominante rol speelt. Gelukkig heeft de binnenvaart in innovatie ook de juiste attitude. Schepen die worden voortgedreven door aardgas te verbranden, sluizen van gel (nee echt, er hoort geen d achter), veel gekker moet het niet worden. Maar dan het te lage water. Laat dat geen excuus worden om niet genoeg naar de binnenvaart over te hevelen. Dan toch maar de hele Rijn volstorten met gel.

De Binnenvaartkrant