Views
3 years ago

2011-25

  • Text
  • Schip
  • December
  • Binnenvaartkrant
  • Argonon
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Onze
  • Rotterdam
  • Twee

en Waterstaat De

en Waterstaat De Binnenvaartkrant 18 6 december 2011 Beëdigd scheepsmakelaar voor Rijn- en Binnenvaart Kijk eens op WWW.BINNENVAARTKRANT.NL of WWW.VLOOTSCHOUW.NL Werfkade 33 . 2987 RH Ridderkerk Tel.: 0180-463606 . Fax: 0180-463540 . Mob.: 06-55 77 22 38 E-mail: scheepsmakelaardij.jhut@xs4all.nl Website: www.schipkopen.nl Bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen en financieringen TE KOOP GEVRAAGD Schepen van alle tonnages en bouwjaren. Tevens zoeken wij schepen voor de sloop. Wij kunnen u met medewerking van de sloper,een zeer goed bod geven. BEL VOOR INFO! TE KOOP / TE HUUR Scheepstype : drogeladingduwbak Lengte : 71,00 evt. voorzien van vleugels (8,50) totale lengte 79,50 Breedte : 9,50 Diepgang : maximaal 3,05 Tonnage : 1588 Bouwjaar : 2008 - nieuw Scheepstype : 2 Midden – voorschepen Lengte : 70 Breedte : 9,50 Bouwjaar : 2010 Holte : 3,05 Willekeurige afschrijving dit jaar ook voor nieuw middenvoorschip mogelijk Voor meer informatie: Tel. +31(0)78-6816000 of +31(0)653125892 Email: info@slokkers.nl MTS Lloydkade is op zoek naar een: ervaren KAPITEIN Tankerervaring, ADN en Rijnpatent vereist. Vrijetijdsregeling en loon n.o.t.k. Reacties aan: E. Swets Telefoon: 0653-431363 E-mail: Edwin@maaskade.nl www.maaskade.nl TE KOOP SLEEPDUWBOOT GROENLAND 22 x 5,70 x 2,30 m Kijkhoogte 8,50 m Motor 730 pk Autokraan goede accommodatie. Eventueel vast werk en financiering mogelijk Tel. 06-53153374 VOOR : • alle onderhoudswerkzaamheden • alle scheepsreparaties • verlengingen / inkortingen • hellingdok tot 60 meter Veerweg 59A - H.I. Ambacht Tel. 078-6812551, b.g.g. 078-6822742, Fax 078-6821446 w.buitendijk@scheepswerfhetanker.nl - www.scheepswerfhetanker.nl www.autena.nl Wees geen blindganger met een AIS -transponder Voor het subsidiebedrag van € 2.100 leveren en installeren wij een goedgekeurde AIS -transponder bij u aan boord. Compleet met antennes en inbouwverklaring. Vraag vrijblijvend naar de voorwaarden VOOR MPS-POSEIDON zijn wij op zoek naar Ingenieur Scheepselektronica, in het bezit van Ingenieur diploma en ervaring in de passagiersvaart. Het vaarsysteem: 8wk. op en 2 wk. af, het salaris vlgs. CAObinnenvaart. Tel. +31(0)6-22 424 148 AFLOSSER NODIG VOOR RIJN & BINNENVAART? Bel: 0031622515555 IVW erkend Inspectie Verkeer St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl www.huizinga-snijder.nl WEGENS UITBREIDING VAN ONZE WERKZAAM- HEDEN ZIJN WIJ PER DIRECT OP ZOEK NAAR GESCHIKTE KANDIDATEN VOOR DE FUNCTIE VAN allround Hydrauliek Servicemonteur & aankomend Servicemonteur De Waal bv is een moderne machinefabriek, gespecialiseerd in voortstuwings- en manoeuvreerinstallaties van schepen, die onder de merknaam STUWA ® op de markt worden gebracht. Verder repareren wij vrijwel alle draaiende delen en verzorgen de complete afbouw van binnenvaartschepen. Machinefabriek De Waal bv Biesboschhaven Noord 4 4251 NL Werkendam T 0183 501811 info@dewaalbv.nl www.dewaalbv.nl Het betreft hier twee gevarieerde functies binnen onze service afdeling. Wij zijn op zoek naar een allround servicemonteur met ruime ervaring in hydraulische systemen en affiniteit met elektrische besturingstechniek. Hiernaast is er plaats voor een energieke monteur die zich graag meer wil verdiepen in de hydrauliek en ambitie heeft om op termijn zelfstandig met een servicebus op pad te gaan. Werkzaamheden Beide functies zijn gevarieerd en omvatten werk van storing-zoeken tot keuren en van reparatie tot inbedrijfstelling van hydraulische stuurmachines. Hiernaast kunt u worden ingezet om aan autokranen en andere hydraulische toepassingen service te verlenen. Al deze machines zijn eigen producten van De Waal en worden bij ons geheel ontwikkeld en gebouwd in een moderne fabriek. Hiernaast onderhouden wij de service van andere merken. Met uw ervaring en inzet levert u een belangrijke bijdrage aan de verdere uitbouw van de producten in de markt en wordt u het ‘visitekaartje’ van onze organisatie. Functie profiel - Enkele jaren aantoonbare ervaring in hydraulische systemen - Bij voorkeur enige kennis van elektrische besturingen - Zelfstandig kunnen werken - Enige ervaring met elektrisch- en CO2 lassen - Leeftijdsindicatie allround monteur; ca. 30 - 45 jaar - Leeftijdsindicatie aankomend monteur; vanaf 20 jaar - Geen ‘9 tot 5’ mentaliteit, bereidheid tot overwerk en weekenddiensten - Service gerichte instelling Wij bieden Een zeer interessante baan met een hoge mate van verantwoordelijkheid in een dynamische scheepvaartomgeving. Uitstekend salaris en goede arbeidsvoorwaarden. Werken in een jong team bij een bedrijf dat volop investeert in de toekomst. Voor sollicitatie of meer informatie kunt u contact opnemen met ons Hoofd Productie, de heer L.A. Versluis. (acquisitie n.a.v. deze advertentie wordt niet op prijs gesteld) SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3-355.16.88 Fax: 0032(0) 3-355.16.99 Email: admin@somtrans.be Kom werken bij een rederij met toekomst, ook voor jou! • Assistent walkapitein Nautische en technische kennis Praktisch en theoretisch Tankerervaring: pluspunt Binnen – buitendienst Organisatie en begeleiden van reparaties Aanspreekpunt voor kapiteins van de schepen Talenkennis: Duits Leeftijd: 25-35 j. • Bevrachter Indelen van de schepen Klanten op de hoogte brengen van de positie van onze schepen Aanspreekpunt voor kapiteins van de schepen Facturen opmaken Profiel: Kennis Duits en Engels Bachelordiploma Expeditie Stressbestendig Leeftijd: 25-35 j. Kom terecht in een gezonde werksfeer waar je van volgende voordelen geniet: • Arbeidszekerheid • Punctuele betaling van uw loon • 100% sociale zekerheid • Moderne en vele dubbelwandige schepen • Betaling van bijkomende cursussen voor certificaten

De Binnenvaartkrant 19 6 december 2011 Een jasmijnbloem voor Vlaardingen DOOR CEES DE KEIJZER ‘Bunga Melati Satu’ is een aparte naam voor een schip. Het betekent ‘Jasmijnbloem één’, waarbij de kenners ‘satu’ onmiddellijk laten volgen door ‘dua, tiga, empat en lima’: Maleis voor twee, drie, vier en vijf. Hoewel het schip is geclassificeerd als chemicaliëntanker vervoert het hier een ongevaarlijke lading kokosnoot- oftewel klapperolie. Dat wordt gewonnen uit het vruchtvlees van de kokosnoot, waarbij het Maleise woord daarvoor, ‘kelapa’, in een ver koloniaal verleden is verbasterd tot ‘klapper’. Reeds voor de intrede van het containertijdperk kwamen er ‘Bungaboten’ met stukgoed in de Waalhaven en al zo’n vijftig jaar lang zijn ze herkenbaar aan hun blauwe schoorsteen met rood-wit-rode band en daarin de gele ster van de Maleise vlag. (foto Cees de Keijzer / www.worldshipsocietyrotterdam.nl) De rederij MISC Berhad (Malaysia International Shipping Corporation) uit Kuala Lumpur is wel met haar tijd meegegaan want ze opereert thans wereldwijd met ruim 170 schepen, die bij elkaar 140 miljoen ton draagvermogen omvatten. De eigen vloot bestaat uit 53 grootschalige olietankers, dertig gastankers, negentien chemicaliëntankers, zestien containerschepen en een bulkcarrier. Bovendien vaart er nog een vijftigtal schepen in charter en zijn er dertien tankers in aanbouw. Daarnaast is MISC actief in de offshore met twaalf drijvende opslagen productie-eenheden, maar ook is men actief in walopslag. Zelfs in Rotterdam, getuige het tankpark, hier op de achtergrond, gelegen aan de westzijde van de 7e Petroleumhaven. Deze tanks zijn van ETT, de European Tank Terminal, dat onderdeel is van VTTI (Vitol Tank Terminals International). VTTI, gevestigd in elf landen, is voor 50 procent van het Nederlandse bedrijf Vitol en voor 50 procent van MISC Berhad, die dat aandeel in 2010 voor circa 800 miljoen dollar verwierf. In al dat geweld levert de Bunga Melati Satu een bescheiden bijdrage. Zijn hoogwaardige lading ‘minyak kelapa’ werd gelost bij concurrent Vopak in Vlaardingen. WERELDSCHEPEN Deze rubriek wordt verzorgd door leden van de Rotterdam Branch, een afdeling van de World Ship Society. Dat is een in Engeland gevestigde, wereldwijd actieve vereniging van maritiem geïnteresseerden die zich, op welke manier dan ook, betrokken voelen bij haven en scheepvaart. De Rotterdam Branch is met 250 leden de grootste ter wereld en stelt zich ten doel haar leden regelmatig bij elkaar te brengen, te stimuleren in hun gemeenschappelijke belangstelling en kennis van hun interessegebied te vergroten. Hoe? Zie www.worldshipsocietyrotterdam.nl World Ship Society Rotterdam Branch Scheepslift van De Waal kan nu 540 ton aan DOOR JAN HOEK Op woensdag 23 november werd de vernieuwde scheepslift van De Waal machinefabriek in de Biesboschhaven door Twan Hoogendoorn, achterkleinzoon van de oprichter J.A. de Waal, met een druk op een knalrode knop op feestelijke wijze in gebruik genomen. De in 1972 gebouwde scheepslift had een hefvermogen van 180 ton en dat was te weinig voor de huidige generatie binnenvaartschepen. Na de ingrijpende renovatie is het hefvermogen nu 540 ton. Het oude hefmechanisme is afgebroken en er werden nieuwe betonnen steigers gebouwd. Hierop staan vier enorme hydraulische cilinders die moeiteloos elk binnenvaartschip aan acht staalkabels boven water hijsen. De lift wordt aangestuurd door een ultramodern elektrisch schakelpaneel. De scheepslift in de Biesbosch - haven werd in 1972 gebouwd, in een tijd dat spitsen, kempenaars en dortmunders het beeld op de rivieren bepaalden. De Waal maakte vroeger tijdens onderwaterreparaties gebruik van een zogenaamde ‘zaat’, een bij eb droogvallende zandplaat in de haven. Door schepen boven een dergelijke plaat af te meren, konden de monteurs van De Waal met lieslaarzen aan en onder grote tijdsdruk de reparaties verrichten. Overigens is hiernaar het hoofdkantoor ‘Havezathe’ genoemd. Renoveren Met het afsluiten van het Haringvliet verdween de getijdenbeweging echter en besloot De Waal een scheepslift te bouwen. Ton de Waal vertelt hierover: “We wilden destijds geen dok laten bouwen, maar een hydraulische scheepslift. De gemeente was echter niet bepaald enthousiast. We hebben toen handtekeningen opgehaald bij schippers die de werkzaamheden aan hun schip graag in hun eigen thuishaven wilden laten verrichten. De gemeente ging uiteindelijk toch akkoord en op 4 november 1972 konden we als eerste schip de Willem Albertus van de familie Weterings lichten. Het (achter)schip kon binnen vijf minuten uit het water worden gelicht. In ons land is deze vorm van optillen van een schip nog steeds een uniek verschijnsel.” Het maximale hefvermogen van die hydraulische scheepslift was 180 ton en geschikt voor schepen met een maximale breedte van 11,50 meter. Toen er steeds meer schepen met een lengte van 110 meter kwamen en later zelfs van 135 meter, was het hefvermogen te beperkt. Daarom besloot de directie van het Werkendamse bedrijf na bijna veertig jaar de bestaande scheepslift grondig te renoveren. Twan Hoogendoorn stelde de scheepslift met een druk op de rode knop in gebruik. (foto Jan Hoek) Arbonormen Voor de officiële ingebruikname van de scheepslift stelde Bart Bruinsma uit Spijkenisse zijn, in de vier maanden daarvoor bij De Waal afgebouwde, schip Bacchus ter beschikkingd. Na de officiële handeling van Twan Hoogendoorn gingen de talrijke aanwezigen naar de kantine van het bedrijf. Daar bedankte algemeen directeur Rolf Maliepaard een aantal betrokkenen bij de renovatie. “Uiteraard als eerste onze eigen productieploeg onder leiding van Lammert en Arie en Paul Maas, die er onder andere voor verantwoordelijk was dat alles geheel volgens de arbonormen werd gebouwd.” “Een lift bouwen doen we tegenwoordig niet meer met alleen onderdelen uit Werkendam; de door TMS geleverde vier supergrote cilinders komen uit China en de liftvloer is onder leiding van Marcel Roodhart van Euromaritiem vervaardigd op een Tsjechische werf en met de tanker Supplier keurig op tijd afgeleverd. Wel uit Werkendam komen onder andere de door Van Wijk geleverde radiografisch bestuurbare verhaalwinches, de door Instalho en Holland Shipyard geleverde afmeerpalen en de door SKB vervaardigde hekwerken en het klein ijzerwerk.” De vernieuwde Biesboschhaven-lift 1 heeft een hefvermogen van 540 ton, even veel als de halfoverdekte scheepslift van De Waal in de Beatrixhaven. Waar de Biesboschhaven-lift geschikt is voor schepen met een maximale breedte van ADVERTENTIE 11,50 meter, kunnen in de scheepslift in de Beatrixhaven schepen met een maximale breedte van 15 meter. Met andere woorden: nagenoeg alle binnenvaartschepen kunnen voor reparatiewerkzaamheden of onderhoud aan schroef- of roersystemen terecht bij De Waal in Werkendam. SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m.

Binnenvaartkrant