Views
1 year ago

2011-25

  • Text
  • Schip
  • December
  • Binnenvaartkrant
  • Argonon
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Onze
  • Rotterdam
  • Twee

De Binnenvaartkrant 14 6

De Binnenvaartkrant 14 6 december 2011 Havengildediner zet Amsterdam op de kaart Door Dorothé van Geemert Onder het motto van gouden eeuw tot groene haven organiseerde Amports al weer het 66e Havengildediner in het Amsterdamse Okurahotel. Het eerste vond vlak na de oorlog plaats, en wel zes weken na de Duitse capitulatie in 1945. Men realiseerde zich toen al dat alleen met een goede samenwerking Amsterdam als belangrijke haven op de kaart kon worden gezet. Dat is ondertussen wel gelukt. Ook minister Schultz van Infrastructuur en Milieu memoreerde dat tijdens het diner. Het belang van een sterke positie van de Noord- Europese havens ten opzichte van de havens in het Verre Oosten weegt kennelijk zwaar in Den Haag. Het ministerie heeft geld vrijgemaakt om het meerjarenplan voor de regio te verwezenlijken. Breed, breder, breedst De Amsterdamse haven heeft over 2010 nog een groei van 4 procent gerealiseerd, waardoor een goede bereikbaarheid niet alleen essentieel is, maar ook terecht. Wegen worden verbreed, er komt een 2e Coentunnel en vanzelfsprekend kwamen de plannen voor de bouw van de nieuwe grote sluis in IJmuiden ook ter sprake. Begin 2012 komen de plannen voor de sluis in een volgende fase. Nu buigt een groep van wijze mannen zich over de klemmende vraag hoe breed de sluis moet worden. De maat wordt steeds bijgesteld. Met name als weer een nieuw schip vanuit het Verre Oosten zijn maidentrip maakt, dat weer groter, hoger en vooral breder is. Maar uiteindelijk moet er een beslissing worden genomen. De gasten van het diner hopen dat dat snel gebeurt. Deze wens werd ook door de voorzitter van Amports, Michiel Wijsmuller, geuit. Eveneens op zijn verlanglijstje staat de verzelfstandiging van Haven Amsterdam. Nadat het Rotterdamse Havenbedrijf die status al eerder kreeg, zou dit ook zo snel mogelijk in Amsterdam moeten gebeuren. Vooral omdat de Nederlandse havens zich nu gezamenlijk manifesteren als Holland Ports, zoals bij de recente presentaties op de beurzen in Sao Paulo, Mumbai en Moskou. Verzelfstandiging Daarnaast was Wijsmuller verguld dat zo veel politici uit de regio aanwezig waren. Wel nam hij de gelegenheid te baat hen erop te wijzen niet alle grond te bestemmen voor woningbouw maar ook de benodigde vierkante meters aan de havens te gunnen. Natuurlijk kwam de heropening van het gerestaureerde Scheepvaartmuseum ter sprake. Fijntjes merkte Wijsmuller op dat dit museum als laatste van de drie Amsterdamse musea zijn deuren had gesloten, maar wel als eerste weer is open gegaan. Zoals gewoonlijk reikte de voorzitter aan het einde van de avond nog de jaarlijkse havenpenning uit. Dit jaar was Jaap Blok de gelukkige. Hij ging kort gelden met pensioen als algemeen directeur van VCK Holding. Tot die groep van logistieke bedrijven behoort onder andere de Waterland Terminal. Die Schreinerei ML wünscht dem TMS „Lena“ und seiner Besatzung allzeit Gute Fahrt! De Schreinerei ML wensen het MTS „Lena“ en haar bemanning een behouden vaart! Ringdijk 506 2987 VZ Ridderkerk Tel. 0180-44 22 66 Fax 0180-44 22 69 Wir lieferten das Steuerhaus, den Radarmast sowie die kompletten Innenausbauten. Wij leverden het stuurhuis, de radarmast en de volledige binnenverbouwing Hartelijk gefeliciteerd met het mts Lena Wij leverden: Twee stuks Bornemann ladingpomp units, type W7. Deze pomp units zijn geschikt voor het verpompen van maximaal 250m3/uur bij een viscositeit van 200 cSt. en een druk van 6 bar. De sets zijn speciaal geselecteerd voor toepassing lichte producten tot vloeistoffen met een viscositeit van maximaal 200 cSt. Aandrijving van de pompen wordt verzorgd door drukvaste ABB elektromotoren, 98 kW / EEx-de IIB T4 uitvoering. Door toepassing van A-kwaliteit componenten in combinatie met het EPS vakmanschap, is een lange zorgeloze periode met hoge mate van bedrijfszekerheid gegarandeerd. Schreinerei ML.GmbH · Dr. Gammert-Str. 21 · 63906 Erlenbach Telefon +49 (0) 9372/944383 · Telefax +49 (0) 9372/944381 info@schreinereiML.de www.schreinereiML.de Voor extra info: info@epsbv.com THERMAL OIL SYSTEMS Konutherm - de specialist met meer dan 30 jaar ervaring in: Wij wensen het mts Fenne Lena en haar bemanning een behouden vaart. tel: ++ Wij wensen Andreas Reich Tankschifffahrt met het mts Lena EEN BEHOUDEN VAART Voor het mts Lena verzorgden wij: 1x Mitsubishi S12R-C2MPTK, 1278 pk, 1600 omw. •Verkoop •Inbouw •Service Frankepad 1, Hendrik Ido Ambacht Tel. 078 68 131 27 Fax 078 68 120 25 info@koedood.nl / www.koedood.nl Distributeur van Mitsubishi dieselmotoren

De Binnenvaartkrant 15 6 december 2011 Nieuwe tanker Lena voor ‘te oude’ Andreas Reich DOOR JAN JOHAN TEN HAVE Terwijl zijn nieuwe tanker Lena werd afgebouwd bij Groningen Shipyard in Waterhuizen, vertoefde eigenaar Andreas Reich met name in de woning aan boord. Hoe graag hij ook zijn steentje wilde bijdragen aan de afbouw, het lukte niet. Want bij een ongelukje tijdens de afbouw brak hij in september zijn voet. De onfortuinlijke kapitein-eigenaar werd geopereerd en moest daarna vooral veel rust nemen. En hoewel hem dat eigenlijk helemaal niet zinde, zat er weinig anders op. Lange tijd zag het ernaar uit dat het nieuwbouwproject van Reich er helemaal niet zou komen. “Er was al drie jaar over gesproken, maar zonder resultaat”, vertelt hij. Van Reich had het ook niet gehoeven, hij was tevreden met zijn 1075 tons stookolietanker Lena. Maar vanwege de aanstaande dubbelwandigheidseisen wist Reich dat hij binnen enkele jaren toch afscheid van zijn schip zou moeten nemen. Dat moment kwam eerder dan verwacht. Het schip kreeg geen klasse meer doordat het werd afgekeurd vanwege een te dun dek. Reich: “Het schip was helemaal in orde en prima onderhouden. Maar ja, het werd afgekeurd; we hadden geen schijn van kans.” (foto’s Jan Johan ten Have) Verkoop De Lena lag vorig jaar in Duisburg, toen zich een koper meldde voor het schip. Het betrof Kazuk DOO uit Belgrado, die nog wel brood zag in de enkelwandige tanker, die in 1964 werd gebouwd bij Ferus Smit, op een steenworp afstand van de werf waar Reich nu zijn gloednieuwe Lena liet bouwen. Kazuk DOO werd daarmee de elfde eigenaar van het schip, dat bijna een halve eeuw geleden als Boris werd gebouwd in opdracht van De Humber NV in Amsterdam. Na de verkoop van zijn schip huurde Reich eerst de Eiltank 13 van Westfälische Transport AG in Dortmund van Jaegers. Het beviel hem maar zeer matig: “Als je de huur, lonen, havengelden, loodsengeld en alle andere kosten hebt betaald, blijft er voor jezelf niets meer over. Je bent vrijwel voor niks aan het werk.” Te oud Daarom bleef de 55-jarige kapiteineigenaar zoeken naar een schip om over te nemen. Bij GEFO in Hamburg zat hij aan tafel om te spreken over de overname van de motortanker Julia. Daar trof hij Christan Hochbein en Daniël Gausch, de eigenaren van Groningen Shipyard. Daarna zat Reich nog om de tafel om te onderhandelen over de overname van de Sascha, maar hij kreeg van de bank te horen dat hij te oud was voor financiering. Op het moment dat hij de moed zo ongeveer had opgegeven dat hij ooit nog weer als zelfstandige in de binnenvaart aan de slag zou kunnen, trokken Hochbein en Gausch aan de bel. Zij wilden wel met de aimabele Duisburger in zee. De partijen kwamen snel tot een vergelijk over nieuwbouw aan het Winschoterdiep. Reich: “Voor dezelfde investering die ik kwijt zou zijn geweest voor een overname, ga ik nu op een gloednieuw schip varen.” Proefvaart en doop De proefvaart van de 85 meter lange en 9,50 meter brede Lena was gepland op 15 september en voor twee weken later stond de overname op het programma. Mede door de gevolgen van Reichs ongelukkige val liep dit allemaal wat uit. Op 11 oktober vond de proefvaart plaats en vier dagen later werd het schip gedoopt door de naamgeefster, dochter van Andreas Reich, en haar 2-jarige dochter Lisa-Maria. “Het was een gezellig feest met veel vrienden en bekenden”, zegt Reich. Na de doop duurde het nog twee weken voordat Reich met zijn nieuwe aanwinst definitief kon vertrekken uit Waterhuizen. Jubileum Reich hoopt volgend jaar met de Lena zijn 40-jarig jubileum in de binnenvaart te vieren. Hij leerde het vak van zijn inmiddels overleden vader Werner, die voer op een vrachtschip, de Heidi. Op zijn twintigste kocht Andreas zijn eerste eigen vrachtschip, de 446-tonner Joshica. Dit schip verruilde hij in 1983 voor de Kolja, genoemd naar zijn zoon. De Joshica ging naar de schroothoop. Tot 1985 duurde het avontuur met de Kolja. Het was geen vetpot en Andreas deed het schip van de hand om bij zijn vader aan boord te gaan varen. Na anderhalf jaar stapte Andreas Reich over naar Grube Shifffahrt, waar hij gedurende dertien jaar als kapitein werkte op diverse schepen, met name tankers. “Het verdiende prima, maar ik miste het ondernemerschap”, vertelt Reich. Het bloed kroop waar het niet kon gaan en daarom kocht hij in 2000 de door eigenaar L. Philippin in Duisburg inmiddels tot Rudow omgedoopte tanker waarmee hij tot vorig jaar bleef varen. Reich gaat met de Lena varen met stookolie voor bevrachter GEFO uit Hamburg. “Dat doen we al tien jaar en daar hebben we het goed mee”, zegt Reich. Het vaargebied worden hoofdzakelijk de Duitse kanalen en laden doet hij veelal in Delfzijl. Vooralsnog gaat Reich varen met alleen zijn personeel: twee Polen en een Roemeen. Zijn zoon Kolja (33) stapt vooralsnog aan boord van de Asfra. Reich: “Ik blijf zelf nog zeker een jaar of tien varen.” Wie leverden aan het mts Lena Groningen Shipyard B.V. voortstuwingsmotor Gebr. De Haan Zwets Werkendam B.V. Belven N.V. Bouw casco en levering compleet schip Axces B.V. Airconditioning/ overdrukinstallatie Zwets pompen Afsluiters en appendages Bank für Schiffahrt (BfS) Duisburg Uitlaatgassendempers generatorsets MX Brandbeveiliging B.V. Homa Pompen B.V. Vuilwaterinstallatie EPS European Pump Services B.V. Financiering JB-Isolatie B.V. Brandbeveiligingsapparatuur Winel B.V. Machinekamerdeur 2x Bornemann ladingpompunits type W7, THG Schiffsmakler Isolatie van uitlaatgassensystemen Unisafe Marine Firefighting & Safety Wyckomar Waterzuiveringsinstallatie geschikt voor het verpompen van max Makelaar Promarin Propeller- und Marinetechnik Equipment G. Theodor Freese GmbH & Co. KG 250m3/uur bij een viscositeit van 200 cSt. GEFO Hamburg GmbH 5 bladsschroef, 1550 mm diam., Brandblusmateriaal (handblussers etc.) Schilderwerk gehele schip, stralen en en een druk van 6 bar. Bevrachting Skew design Kadlec & Brödlin GmbH coaten van de ladingtanks De sets zijn speciaal geselecteerd voor ESA Heinrich Harbisch Schiffswerft GmbH Komplette elektrische und elektronische Schreinerei Marcus Leder toepassing lichte producten tot Verzekering Schroefas, roeren – en roerkoningen, Ausrüstung, Tankmeßsystem und Stuurhuis met hefkolom en hydrauliek, vloeistoffen met een viscositeit van S.U.K ankers en kettingen Software, 2-Draht Bussystem im radarmast met hydrauliek op voorschip en maximaal 200 cSt, aandrijving door Classificatie Damen Marine Components Straalbuis Zusammenhang mit SPS, Touchscreen complete betimmering drukvaste ABB elektromotoren, 98 kW / Germanischer Lloyd Classificatie van de Giessen Optima, diam. 1.566 mm Monitoring System, 1x Furuno RHRS2005 PERISKAL cvba EEx-de IIB T4 uitvoering. Koedood Dieselservice B.V. FS Schiffstechnik GmbH & Co. KG TFT Radaranlage, PERISKAL Tresco Periskal Inland ECDIS viewer Börger GmbH Mitsubishi voortstuwingsmotor type S12R- Stuurwerk, hydrauliek Navigationssoftware, Nauticast AIS Loggers Rubbertechniek B.V. Slob- en ballastpomp C2MPTK, 1278 Pk, 1600 rpm Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers Transponder, JRC JLR20 GPS Kompass, Flexibele opstelling woning Konutherm B.V. Rubber Design B.V. Dolderman B.V. John Deere generatorsets Radio Zeeland SIGMA 500 Kombipilot, Steger & Windhagen GmbH Windenbau Complete thermische olie Flexibele opstelling voortstuwingsmotor voor boordnet en aandrijving voor Radio Zeeland SIGMA 120 Echolot, Radio Ankerlieren ladingverwarmingsinstallatie met een Maritiem Cluster Friesland B.V. boegschroef en ladingpompen Zeeland SIGMA 130 Windmessanlage, Scheepskranenbouw Arnhem B.V. capaciteit van 1200 kW Inbouw complete machinekamers Caldic Techniek B.V. Radio Zeeland SIGMA 700 Sprechanlage, 3x MISTI autokraan Kalibra Cofely ADS van STIGT Stamford generatoren Funkanlage Sailor RT2048 Bunkerstation Heijmen B.V. Tankinhoudsmeting Masson Marine keerkoppeling type MM Verhaar Omega B.V. Computersystem, GSM Telefonanlage, Bunkerstation Imbema Cleton B.V. W5200, reductie 4,345:1. PTO type 0 voor Boegschroef type OMEGA 03100-4k, Kamerasystem, Travel Vision Q6 James Walker Benelux B.V. Laad- en losslangen aandrijving van stuurwerkpomp en Vulkan vermogen 282 kW, 1780 rpm Satellitenanlage en Zöllner Typhon Anlage Tankdekselpakkingen elastische koppeling WindeX Engineering B.V. Victron Energy B.V. Deymann Rohrbau Novetec B.V. Uitlaatgassendemper RVS klaproosters Omvormer/ acculader Dekleidingen

De Binnenvaartkrant