Views
2 years ago

2011-25

  • Text
  • Schip
  • December
  • Binnenvaartkrant
  • Argonon
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Onze
  • Rotterdam
  • Twee

De Binnenvaartkrant 10 6

De Binnenvaartkrant 10 6 december 2011 Voor al uw sloopwerkzaamheden SCHEEPSSLOPERIJ NEDERLAND B.V. Havenweg 1. Postbus 5234 3295 ZJ ‘s-Gravendeel Telefoon: 078-6736055 Autotel. 06-53199616 www.kika.nl Giro 8118 TE KOOP AANGEBODEN: Nieuwbouw: -mts 86 x 10,50, type Synthese, duplex lading tanks, compleet uitgevoerd. -mts 110 x 11,45, type Aventura, verschillende uitvoeringen mogelijk. -mcs 85 x 9,60, type M-Factor, leverbaar als containerschip/vrachtschip en tanker. Bestaand: -mcs 913 ton. 63 x 7,03 x 3,01 m bjr. 2000. Goede netto verdiensten. -mts 1507 ton. 86 x 10,50 x 2,94 m bjr. 1998. 1197 pk Mitsubishi bjr. 2007. -mts 2001 ton. 86 x 11,40 x 3,33 m bjr. 2004. Rvs ladingtanks, 1500 pk ABC. -tdb 2008 ton. 85 x 11,40 x 3,08 m bjr. 1993. Met boegschroef en woning. -mts 2020 ton. 86 x 10,50 x 3,35 m bjr. 2005. Met goede charter, 1500 pk ABC. -mts 3000 ton. 110 x 11,40 x 3,65 m bjr. 2004. Rvs ladingtanks, 1800 pk ABC. -mts 3595 ton. 135 x 11,45 x 3,50 m bjr. 2000. 2400 pk Stork Wartsila. Contactpersonen: Leo de Waardt E-mail: lw@mercurius-group.nl Tel. 078-6259676 / Mob. 06-53185636 Robert-Jan Zimmerman E-mail: rj@mercurius-group.nl Tel. 078-6259674 / Mob. 06-21827676 Bezoek onze website: www.MERCURIUS-GROUP.nl VACATUREMELDING 1 december 2011 Het Nederlandse Rode Kruis is een hulporganisatie die opkomt voor mensen, die sociale hulp of verzorging nodig hebben. Dit werk kunnen we alleen doen dankzij vele vrijwilligers en beroepskrachten die hen ondersteunen. Het cluster Bijzondere Vakanties en Mappa Mondo verzorgt jaarlijks voor 6500 chronisch zieken, ouderen en gehandicapten een volledig verzorgde vakantie. De helft van dit aantal mensen brengt zijn vakantie door aan boord van het vakantieschip J. Henry Dunant. De J. Henry Dunant vaart 42 weken per jaar over de Nederlandse wateren. Het schip biedt wekelijks plaats aan 67 chronisch zieke of gehandicapte gasten. De gasten worden verzorgd door een team van 53 vrijwilligers en 22 vaste bemanningsleden. Op het vakantieschip de J. Henry Dunant ontstaat per 1 maart 2012 een vacature voor: Stuurman/2de Kapitein M/V (100%) www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl De stuurman maakt deel uit van de nautische bemanning en werkt in een team met een kapitein, een bootsman, drie matrozen en twee machinisten. De werktijden worden volgens rooster ingevuld. Er wordt gewerkt in een systeem van 2 weken op en 1 week af en alle weekenden vrij. De werkweek loopt van maandag tot en met vrijdag. Op dit moment wordt er eenmaal in de 2 á 3 weken in een weekenddienst op zaterdag tot 12:00 uur gewerkt. Incidenteel wordt in het weekend gevaren. Tijdens afwezigheid van de Kapitein; standaard één keer per drie weken, is de stuurman eindverantwoordelijke (Kapitein) Enkele gedragscriteria die bij de Stuurman/2e Kapitein worden verwacht: Klantgerichtheid, Samenwerken, Prestatiemotivatie, Optreden, Individu gerichtleiderschap, Initiatief, Plannen en Organiseren, Besluitvaardig. Plaats in de organisatie: De stuurman rapporteert aan de kapitein van de J. Henry Dunant en geeft leiding aan de nautische bemanning. Taken en verantwoordelijkheden: • Uitvoeren van alle nautische handelingen om het schip veilig van A naar B te (laten) varen; • Is bij afwezigheid van de kapitein permanent verantwoordelijk voor de nautische gang van zaken aan boord; • Zorgt ervoor dat het schip voldoet alle geldende wet- en regelgeving; • Zorgt ervoor dat de kosten van het onderhoud binnen het daarvoor gestelde budget blijven; • Zorgt voor alle veiligheidsaspecten aan boord ondermeer: controleren, actueel houden van het scheepsnoodprocedure handboek, organiseert op regelmatige basis oefeningen, geeft uitvoering aan de RIE & E. • Voert volgens rooster avond- en weekenddiensten uit. • Aansturen van de dekbemanning, verdeelt samen met de bootsman de werkzaamheden over het nautische personeel en levert daar zelf een bijdrage aan, zodanig dat het gewenste resultaat wordt gerealiseerd binnen de gestelde tijd en volgens de vastgestelde kwaliteitseisen; Functie-eisen: • MBO werk- en denkniveau • In het bezit zijn van Groot vaarbewijs, evt. Rijnpatent, Radarpatent en diploma Deskundige Passagiersvaart. Bij voorkeur ook in het bezit van diploma EHV en Adempersluchtdrager; • 2 à 3 jaar ervaring in een nautische functie (kapitein); • Bij voorkeur ervaring met roerpropellors; • Servicegericht en sociaal vaardig, goede communicatieve vaardigheden; • Leidinggevende kwaliteiten; • Affiniteit met vrijwilligerswerk. Salaris: Salariëring vindt plaats volgens salarisschaal 10 van de CAO van het NRK, min. € 2.755,40 tot max. € 3.502,46 bruto per maand excl. ORT bij een fulltime dienstverband, afhankelijk van opleiding en werkervaring. Informatie en reacties: Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Joke Raaijmakers, kapitein J. Henry Dunant 06-51456282 of 06-51912687. Belangstellenden kunnen vóór 1 januari 2012 hun schriftelijke sollicitatie o.v.v. vacaturenummer 81 per e-mail richten aan sollicitaties@redcross.nl t.a.v. Kitty Weerheim, personeelsadviseur. Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld Help vluchtelingen hun dromen waarmaken! Giro 999 Den Haag www.vluchteling.org WORD VRIEND VAN EEN VLUCHTELING Nautische Crew gezocht! Geef A-ROSA een gezicht en word deel van ons team op de Rijn. Als kapitein, navigator, stuurman of matroos: aan boord von de A-ROSA cruisevloot verbinden ons teamgeest, passie en vooral het verlangen naar het schip – “Lust auf Schiff”. Meer informatie op www.a-rosa.de/karriere oder Tel.: +41 81 - 254 38 50 A-ROSA Reederei GmbH Kasernenstr. 92 CH-7000 Chur jobs@a-rosa.de

De Binnenvaartkrant 11 6 december 2011 Nieuwe bedieningstijden schaden binnenvaart De bedieningstijden van sluizen aanpassen zonder daarbij het bedrijfsleven te consulteren, dát kan niet. Dat heeft Voka laten weten aan de Vlaamse overheid. Volgens de ondernemersorganisatie heeft Waterwegen en Zeekanaal zonder overleg met verladers besloten om vanaf januari 2012 de bediening van verschillende sluizen aan te passen. Integrale kijk op vaarwegen gewenst DOOR SARAH DE PRETER Op een gezamenlijke workshop van Inland Navigation Europe (INE) en de Internationale Commissie voor de Bescherming van de Donau gingen binnenvaarten milieuvertegenwoordigers in Brussel met elkaar in discussie over aanpassingen aan de vaarwegeninfrastructuur. Transport en milieu kunnen niet langer elk in hun eigen hokje blijven zitten, was de conclusie, zo meldden we in deel 1 van het verslag van de bijeenkomst (dat in de editie van 22 november stond). Nu volgt het slot van het artikel. Er komt een uniforme regeling, waardoor op sommige sluizen de bedieningstijden worden verruimd, terwijl de bedieningstijden op andere sluizen juist worden teruggeschroefd. Zo zou de sluis van Evergem op zaterdag al sluiten om 18.00 uur in plaats van om 22.00 uur. Op maandag zou de sluis pas om 06.00 uur weer opengaan. “Hierdoor komt de maandagse belevering van zeker dertien bedrijven in het gedrang”, laat Voka-bestuurder Jo Libeer weten. “Zij zullen noodgedwongen moeten kiezen voor het wegtransport.” Volgens Libeer valt dit niet de rijmen met het beleid van de Vlaamse overheid om de binnenvaart te promoten. “Het is niet goed voor Tijdens een paneldiscussie werden de voor- en nadelen van integraal plannen onder de loep genomen. In het kader van PLATINA is een handboek gemaakt met daarin een integraal planmodel en ‘good practices’ van integrale vaarwegenprojecten. Twee voorbeelden zijn Seine-Noord en de verruiming van de Donau in Oostenrijk. Nicolas Bour van de Franse vaarwegbeheerder VNF wees op het ruime (politieke) draagvlak dat nodig is bij dit soort projecten. “Van het lokale tot het Europese niveau: iedereen moet erachter staan.” Volgens Hans-Peter Hasenbichler van via donau kosten integrale projecten veel tijd en geld. “Alle planningen die wij de afgelopen jaren hebben opgesteld zijn achteraf te optimistisch gebleken. Vooral de voorbereiding is tijdrovend.” Een goede dialoog tussen alle betrokken partijen is een cruciale voorwaarde om een project te laten slagen. Volgens de binnenvaartvertegenwoordigers aan de Donau wordt de dialoog met milieuorganisaties steeds beter. Dat vindt ook Shortsea-award voor Dimitrios Theologitis de geloofwaardigheid en het imago van de sector als beslissingen met zo’n impact genomen worden zonder de betroffenen te betrekken bij het beslissingsproces.” Sergiy Moroz van WWF: “Als milieuorganisatie willen we economische ontwikkeling op de rivieren niet in de weg staan – we streven naar een goede balans. Integrale planning van vaarwegprojecten ondersteunen we, maar we zien nog verbeterpunten. Het is een leerproces.” WWF was aanvankelijk een tegenstander van de Donau-verruiming in Oostenrijk, maar stelde gaandeweg zijn mening over dit project bij. Moroz: “In het begin voelden wij ons slecht geïnformeerd. Later kregen we de details te zien en mochten we meepraten. Wij vinden dat het project nog steeds niet perfect is. In het begin zijn fouten gemaakt, wellicht ook door ons.” Politieke moed De verruiming van de Donau ten oosten van Wenen heeft al veel vertraging opgelopen. Ze zou aanvankelijk in 2015 klaar zijn, maar dat wordt op zijn vroegst 2022. Een harde kern van milieuactivisten is nog steeds fel gekant tegen het project. Bovendien is de milieueffectrapportage na vijf jaar nog steeds niet klaar. “Het is een puur politieke kwestie”, zei Carl Manzano van het Nationalpark Donau-Auen over de moeizame voortgang. “Het heeft niets te maken met de kwaliteit van het onderzoek.” “De tools om integrale projecten uit te voeren zijn er”, zei EBUsecretaris Resi Hacksteiner tijdens Files bij sluizen Hij wijst erop dat veel bedrijven het eenvoudiger vinden om met één transportmodus te werken. “Men zal dan ook geneigd zijn om volledig te kiezen voor wegtransport wanneer de belevering via binnenvaart onzeker is op maandagochtend.” VOKA wil dat de overheid de nieuwe bedieningstijden ongedaan maakt: “Voor de sluis van Evergem vragen we een flexibiliteit van tien uur in het weekend.” Ook VBR kan zich niet verzoenen met de nieuwe bedieningstijden. “In Evergem zal dit ongetwijfeld veel files veroorzaken tegen maandagochtend”, aldus de organisatie. “Dat gaat de binnenvaart klanten kosten. Harmonisatie is een goed streefdoel, maar dit mag niet ten koste gaan van het binnenvaartcliënteel.” het slotdebat. “Nu moeten we ze inzetten. Daar hebben we ook politici bij nodig die beslissingen durven te nemen.” Karin De Schepper van INE vroeg zich af: “Hoe is het mogelijk dat integraal geplande projecten uiteindelijk niet gerealiseerd raken? Ontbreekt het aan politieke moed om deze laatste beslissende stap te zetten?” Ook Cesare Bernabei van het DG Transport vroeg de lidstaten om politiek commitment te tonen bij de uitbouw van de vaarwegen. Om lidstaten financieel te ontlasten, wil de Commissie haar procentuele bijdrage aan TEN-projecten verhogen. Bernabei: “We verlangen wel dat lidstaten mee-investeren in infrastructuur en daarbij kritisch naar de prioriteiten kijken. Ook zullen we beter controleren hoe ons geld wordt besteed.” Karin De Schepper sloot het debat af met een oproep aan milieuorganisaties om samen met de binnenvaartsector het belang van de vaarwegen op politiek vlak te verdedigen. “Laten we workshops als deze volgende keer samen organiseren.” Als er een gezamenlijke koers kan worden gevonden, neemt Daniel Pullan van natuurvereniging Birdlife deze uitnodiging graag aan. “Ook wij zitten niet te wachten op conflicten met de binnenvaart. Die kosten alleen maar veel geld.” Alle opties open bij Wijnegem Arseen Havenbedrijf Gent laat een installatie bouwen om het regenwater te zuiveren dat aan het Kluizendok in het kanaal Gent-Terneuzen stroomt. Vorig jaar constateerde het Havenbedrijf dat dit water arseen bevat. Het gif is afkomstig van het terrein van het voormalige chemiebedrijf La Floridienne. Deze locatie op de linkeroever van het kanaal Gent- Terneuzen werd bij de aanleg van het Kluizendok gesaneerd. Het terrein bleek zwaar verontreinigd te zijn met arseen en cyanide. Het verontreinigde materiaal kon destijds worden geïsoleerd en ter plaatse geborgen. Het regenwater dat bovenop het ingekapselde materiaal valt en vervolgens wordt afgevoerd naar het kanaal bevat nu tóch arseen en moet dan ook gezuiverd worden. Er loopt ook onderzoek naar de oorzaak van de vervuiling. Volgens het Havenbedrijf is op geen enkel moment de volksgezondheid in het gedrang gekomen. Het kanaalwater is geen drinkwater en ook het visbestand zou niet in gevaar zijn. 15 miljoen voor Brusselse haven De Brusselse Gewestregering gaat volgend jaar ruim 800 miljoen euro in mobiliteit investeren. De commissie infrastructuur van het Brussels parlement keurde vorige week de begroting van minister Grouwels (CD&V) goed. Die stopt in 2012 ruim 15 miljoen euro in de Brusselse haven. Belangrijke havenprojecten zijn de renovatie van het TIR-centrum en het verder stimuleren van de modal shift om de overstap van weg naar water te realiseren. Het gewest subsidieert het containertransport via het water met 17,5 euro per container. De sp.a in Brussel pleitte onlangs voor het verdwijnen van de havenactiviteiten uit het stadscentrum, maar daar wil minister Grouwels niets van weten. De haven heeft volgens haar een belangrijke functie bij het bevoorraden van het stadscentrum. “Het is de bedoeling om deze functie te accentueren in het goederenbeleidsplan voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest dat momenteel in de maak is.” Dimitrios Theologitis, verantwoordelijk voor havens en binnenvaart bij de Europese Commissie (DG MOVE), heeft de Shortsea Ambassador Award 2010- 2011 van Promotie Shortsea Shipping Vlaanderen ontvangen. Het Vlaamse promotiebureau voor shortsea reikte de award voor de tweede keer uit. Theologitis was door de Vlaamse havens voorgedragen als kandidaat, voor zijn inzet voor de kustvaart in het algemeen en voor de vereenvoudiging van administratieve procedures. De havens prijzen Theologitis ook voor zijn medewerking aan het Belgische EU-voorzitterschap in 2010 en zijn bereidheid tot open dialoog met de stakeholders. De award was dit jaar een origineel schilderij van de Lierse kunstenares Katie Nelissen. (foto Shortsea Shipping Vlaanderen) Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits heeft een uitgebreide Milieu-Effectenrapportage voor de bouw van een vierde sluis in Wijnegem in opdracht gegeven. Die kijkt ook naar alternatieven, zoals de uitbreiding van de bestaande derde sluis. Parallel aan dit traject wordt een maatschappelijke kosten-batenanalyse voor de verschillende varianten opgesteld. De lokale actiegroep Buurtversast, die fel gekant is tegen de bouw van een vierde sluis, reageert opgelucht. De groep hekelde de afgelopen maanden het “megalomane prestigeproject vierde sluis”, dat veel onteigeningen vergt. VBR noemt de ombouw van de bestaande sluis niet haalbaar: “Dit is technisch gevaarlijk. Als men één kleine sluis gaat aanpassen, zou de tweede in gevaar kunnen komen. Dan is alleen nog de duwvaartsluis beschikbaar, met een ellenlange file tot gevolg. Met de huidige drie sluizen zitten we aan de grens van de capaciteit. Elke sluisuitval of groei van de trafiek veroorzaakt nu al wachttijden.” Technisch gebouw De haven van Luik heeft een nieuw technisch gebouw ingehuldigd. Het doet dienst als parkeerruimte voor voertuigen en opslagruimte voor materieel. Het 1350 vierkante meter grote pand vervangt een aantal verouderde loodsen en heeft 885.000 euro gekost. Door de vooroverhellende gevel en de ronde ramen lijkt het wat op een pakketboot.

Binnenvaartkrant