D E BINNENVAARTKRANT TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 AGGREGATEN Service en reparatie als vaste koers! Bel: 0183-501811 www.dewaalbv.nl Containerreuzen dwingen ook binnenvaart tot efficiency 3 9 29 www.binnenvaartkrant.nl | www.vlootschouw.nl | tel. 010 414 00 60 | fax 010 414 02 12 Editie 24 - 22 november 2011 Fruitimporteurs en logistieke dienstverleners hebben afgelopen vrijdag (18 november) getekend voor vervoer per binnenschip van 6.000 40-voets koelcontainers binnen de driehoek Maasvlakte, Merwehaven en Waalhaven. Aanvankelijk dachten de fruitimporteurs maximaal 15 procent van het volume aan fruitcontainers per schip te kunnen doen, maar dat is met deze afspraak meer dan 50 procent. Het gaat om een groep Barendrechtse fruitimporteurs en Rotterdam Fruit Wharf in de Merwehaven, die binnen het project ‘Fresh Corridor’ Barge Center Waalhaven, Barge Line Weinig zorgen om laag water Containerschepen met maximaal twee lagen containers op de Rijn; 135 meter-schepen nemen net zoveel lading mee als 110 meterschepen. Het is een wat onwerkelijke situatie als de waterstand bij Kaub dicht bij de 50 centimeter komt. Toch maakt ‘de binnenvaart’ zich niet zo veel zorgen – als het maar niet te lang duurt. Met de voorspelling van regen in Zuid-Duitsland voor het komend weekend zijn de vooruitzichten dus redelijk. Maandagochtend zakte de Pegel bij Kaub naar 57 centimeter, een waterstand die al veel eerder verwacht was. Nog steeds wordt voorspeld dat het peil bij Kaub onder de 50 centimeter zal zakken. “Uitstel van executie”, zegt Richard Ronteltap, operational manager van containeroperator Rhinecontainer. “Van de week duikt Kaub waarschijnlijk onder de 50 centimeter.” Nivellering Toch ziet hij het niet somber in. “Tot 35 centimeter is er met schepen te varen, afhankelijk van de scheepsvorm. Nu al zijn de meeste schepen met twee lagen ‘vol’. Een gewoon motorschip vervoert bij 40 centimeter bij Kaub nog tot 700 ton lading, een koppelverband haalt net de 1.000 ton.” Hij constateert een soort nivellering Vrachtindex droge lading kan meer transparantie geven 40-voeters met fruit per binnenvaart TODAY en Post Kogeko/Visbeen de vervoersopdracht gaven. Fresh Corridor is een project waarin marktpartijen, Groenten en Fruit Handelsplatform Frugi Venta en Havenbedrijf Rotterdam samenwerken om de logistieke keten van fruit te optimaliseren. Op Barge Center Waalhaven is de aansluiting per vrachtwagen naar distributiecentra in Barendrecht. De daar gevestigde bedrijven Bakker Barendrecht, De Jong Coldstores, Hillfresh, Hispa Fruit & Vegetables en Olympic Fruit leveren de startgarantie. van de vloot. “Een 110 meter-schip neemt net zoveel mee als een 135- meter.” Voor Rhinecontainer betekenen lage waterstanden vooral veel werk. “We houden vast aan het schema. Dat is waar we goed in zijn. Als de hele vloot vaart en er blijft lading over, dan huren we schepen in op de markt, tegen marktconforme prijzen. De kunst is om de zeer diverse vloot zo goed mogelijk te spreiden; dat zag je ook goed toen we gestremd lagen bij de Waldhof. Schepen die niet meer naar boven kunnen, indelen op Bonn, maar je kunt ze niet allemaal op Bonn laten varen.” Lees verder op pagina 3 >> INE-Workshop: Umwelt und Schifffahrt in Balance Verhuizing nieuw obstakel ‘Transitie’ Het CBRB wil verhuizen naar een van de nieuwe kantoren aan de Waalhaven. De andere organisaties (Koninklijke Schuttevaer en Kantoor Binnenvaart) zijn het daar niet mee eens. De discussie daarover in het Transitiecomité loopt hoog op. Voorzitter Arie Kraaijeveld van het comité: “Dit is een nieuwe takkenbos op de weg. Het is als de dans in het Luxemburgse Echternach: twee stappen vooruit, één stap achteruit.” CBRB-voorzitter Pieter Struijs: “Het algemeen bestuur van het CBRB heeft besloten dat Port City II in de Waalhaven de beste keuze is om de vereniging de komende jaren te huisvesten. Dat is een aantrekkelijke locatie. Ik hoop nog steeds de anderen ervan te kunnen overtuigen dat dit de beste optie is.” Voorzitter Annemarie Jorritsma van Koninklijke Schuttevaer reageert: “Verhuizen hoeft van ons niet, maar we zijn bereid, omwille van de samenwerking, met de andere organisaties naar een nieuwe geschikte locatie te verhuizen. Port City aan de Waalhaven is dat niet. Het is geen goede kantoorlocatie, geen prettige werkomgeving en heeft een slechte OV-ontsluiting (...) terwijl we nu op het Vasteland recht tegenover een metrostation zitten. Voor ondernemers en binnenvaartpersoneel dat voor dienstboekjes en andere zaken naar de SAB-balie komt geldt hetzelfde. Niet doen, dus.” “Er is geen enkele reden om overhaast een beslissing te nemen”, vindt Jorritsma. Zij oppert dat uiteindelijk een gezamenlijke verhuizing naar het binnenvaartcentrum in Zwijndrecht nog weleens de beste optie zou kunnen zijn. Volgens Pieter Struijs hoeft dit verschil van mening over de huisvesting geen gevolgen te hebben voor de ‘transitie’: “We gaan vol voor de transitie naar één vereniging, met alle organisaties geïntegreerd. We houden nog steeds van elkaar.” SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831 CUSTOM MADE UITLAATDEMPERS GELUIDDEMPERS VONKENVANGERS OPHANGSYSTEMEN www.olthof.eu TEL: 0166-603285 WWW.AXCES.COM
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl