Binnenvaartkrant
Views
6 years ago

2011-23

  • Text
  • November
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Rotterdam
  • Onze
  • Schepen
  • Twee

De Binnenvaartkrant 36 7

De Binnenvaartkrant 36 7 november 2011 Wij feliciteren familie M. Langevoort en T. Vogely van harte met de coaster Hestia. v a a r t ! b e h o u d e n e e n

De Binnenvaartkrant 37 7 november 2011 “Zuivere olie en een prima service” DOOR SARAH DE PRETER Een grondige zuivering van de gas- en smeerolie, met langere looptijden van de motoren en minder uitstoot tot gevolg. Dat beloven de ultrafijne filters van MicFil. Verschillende binnenschippers zijn al jaren tevreden gebruikers van de filters. Horst Weiland stond aan het hoofd van een scheepvaartonderneming in Keulen toen hij de kans kreeg om transportadviseur in West-Afrika te worden. Hij nam die uitdaging aan en stapte met zijn gezin op het vliegtuig. Vervolgens adviseerde hij negentien jaar lang transportbedrijven in Sierra Leone en Ghana. Zeer zuiver Hij was ook vijf jaar adviseur van het verkeersministerie in Ghana. De motoren van de vrachtwagens die in het land rondreden was meestal geen lang leven beschoren. Weiland ging op zoek naar een oplossing en kwam uit bij de fijne filtering van diesel en smeerolie. Terug in Duitsland ontwikkelde hij dit concept door voor de binnenvaart. Inmiddels worden de MicFil ultrafijne filters op steeds meer binnenschepen geïnstalleerd. Met de MicFil ultrafijne filters kunnen zowel brandstof als hydraulische olie en smeerolie worden gezuiverd. Men kan de filters op alle motoren en aggregaten aanbrengen. Ze beloven tot 95 procent meer deeltjes en water uit de olie te halen dan traditionele filters, waardoor de olie langer meegaat en de smering verbetert. Dat verlengt de levensduur van motoren, trasmissies en hydraulische installaties. “Moderne motoren hebben zeer zuivere brandstof nodig”, legt Weiland uit. “Dat geldt ook voor hydraulische installaties. Je merkt vaak niet dat de olie langzaam vervuilt, tot MicFil ultrafijne filters het roer een keertje uitvalt. Maar dan is het te laat.” Deeltjes tot 0,5 μm (micrometer), die slijtage veroorzaken, worden door de MicFil filters permanent uit de olie gefilterd. De kleinere deeltjes die achterblijven veroorzaken geen schade maar verhogen volgens Weiland juist het smeervermogen van de olie. Als gevolg hiervan hoeft men veel minder vaak de olie te verversen. De MicFil filtertechniek biedt ook magnetische brandstofoptimalisatie. Dit voorkomt het verklonteren van de koolwaterstofmoleculen in de brandstof. Het brandstofverbruik gaat daardoor omlaag en er treedt minder rook- en roetvorming op. Ook voorkomt de techniek verbrandingsresten. Met een bij MicFil verkrijgbaar testapparaat kunnen schippers op ieder moment zelf de kwaliteit van de olie of brandstof testen. Weiland: “Daarmee kun je ook plotselinge veranderingen in de olie opsporen, die vaak wijzen op een defecte motor.” Weiland en zijn ploeg komen de filters zelf aan boord installeren. Indien ze dat wensen, kunnen schippers een persoonlijk advies krijgen aan boord. Goede ervaringen Al diverse schippers deden de afgelopen jaren goede ervaringen met de MicFil filters op. Robert Stuut van het ms Miryana gebruikt de filters om de brandstof te filteren. “Vroeger hadden we om de haverklap motoralarm omdat de gasoliefilter dichtzat. De twee filters die op de motor zaten waren duidelijk onvoldoende om de gasolie te reinigen. Met de MicFil filters halen we er meer vervuilende deeltjes uit. We halen nu zonder problemen 2.000 draaiuren, terwijl het er vroeger met moeite 100 waren.” Wim Koopmans van het ms Celeste heeft de MicFil filters als een by-pass filtersysteem ingebouwd. “Hoe meer filters, hoe beter”, luidt zijn motto. “Dankzij de MicFil-filters is er minder vervuiling in de olie aanwezig. Maar zeggen dat je nóóit meer olie hoeft te verversen, gaat mij een stap te ver. Je kunt nu eenmaal niet 100 procent voorkomen dat de olie toch nog steeds een beetje vervuild geraakt. Ik heb de filters overal ingebouwd en merk dat ik langere looptijden zou kunnen hebben. Om de 250 uur doe ik een monsterafname. Daaraan zie ik dat de vervuiling minder is dan (foto’s MicFil) vroeger. Mijn hoofdmotor is nog steeds als nieuw.” Wim Baars van het ms Kilstroom gebruikt de filters om de smeerolie en de gasolie te filteren. Hij bouwde ze in 2004 in op aanraden van een collega. “Ik heb een grote Deutz, waar tussen de 600 en de 800 liter smeerolie ingaan. Elke keer verversen is duur. Op de Deutz zitten standaard twee centrifugaalfilters. Sinds ik die uitgebreid heb met de MicFil filters (ongeveer 28.000 draaiuren) heb ik geen olie meer ververst. Ik heb alleen wat olie bijgevuld.” “Ik maakte altijd al analyses en ben daar na het plaatsen van de MicFil filters gewoon mee doorgegaan. Daaraan zie ik dat ze goed werken. Ik heb ze nu op de stuurmachine, de hulpmotoren en op alle gasolietanks en een waterseparator. Wij varen ver – tot aan de Zwarte Zee. Op weg daarheen neem je wel eens gasolie in van mindere kwaliteit. De filters van MicFil halen er alles uit. Dat is een hele geruststelling. Horst Weiland woont aan de Main. Als ik nieuwe filters nodig heb, bel ik hem op en laat hij een doos filters voor me achter op de sluis. Een prima service!” ADVERTENTIE Hestia in de vaart >> Vervolg van pagina 35 Vaargebied van de kustvaarder uit het Groningse Ten Boer wordt Noordwest-Europa en Het Middellandse Zeegebied. Het schip gaat varen met droge lading, meest bulk. Geen ijsklasse Het schip heeft geen ijsklasse, tot tevredenheid van Langevoort: “Wat je door het extra staal in het schip aan laadvermogen verliest om in de winter door het ijs te kunnen varen, maak je naar mijn mening in de relatief korte ijsperiode niet meer goed. Wij gaan in de winter die kant niet op.” Een plek waar de schepen van Langevoort en Vogelij ook nog maar weinig komen, is Griekenland. “De Griekse economie is helemaal dood en dat merken we; daar zijn we al in twee jaar niet geweest”, zegt laatstgenoemde. “De Hydra en Hekla zijn eigenlijk gebouwd voor het transport van grondstoffen en halffabricaten van en naar landen met lage lonen, zoals Egypte, en lage elektriciteitskosten, zoals Noorwegen. Maar in de praktijk varen we meestal met agriproducten. De verschuivingen in de markt sinds het uitbreken van de recessie zijn ons heel duidelijk. Gelukkig varen wij met multifunctionele schepen.” Ultrafijne filtering en brandstofoptimalisatie micfil International GmbH Jahnstrasse 35, D-97295 Waldbrunn (vroeger WEILAND FILTERTECHNIK SCHIFFFAHRT) Telefon: +49 9306 980655, Mail: hw@micfil.com, Internet: www.micfil.com · Houdt motor-, transmissieen hydraulische olie permanent schoon en zorgt voor een betere smering. · Filtert 95% meer deeltjes en water uit dan een · Verlengt de intervallen tussen het verversen van de olie. · Beschermt motor, transmissies en hydraulische installaties en verlengt hun levensduur. · Beschermt –pompen door zuivere, watervrije brandstof. · Reduceert roet- en rookvorming. · Voorkomt verbrandingsresiduen en tankslib. · Lage onderhouds- en reparatiekosten.

Copied successfully!

Binnenvaartkrant