Views
4 years ago

2011-23

  • Text
  • November
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Rotterdam
  • Onze
  • Schepen
  • Twee

De Binnenvaartkrant 12 7

De Binnenvaartkrant 12 7 november 2011 Tuinen Makelaars Vastgoed Weekend van boord, lekker naar huis en geen zin om uw kostbare vrije tijd te besteden aan uw tuin? “ Laat ons uw tuin- onderhoud / aanleg verzorgen. DP Tuinen Oostkeetshaven 8 3332 TD Zwijndrecht “ ( T: +31 621 864 415 E:dptuinen@gmail.com W: www.dptuinen.nl Luxe appartementen met vrij uitzicht over de Rijn! Veerstraat 3-1 tot en met 3-5 te Tolkamer. Iedere 1 e zaterdag van de maand OPEN HUIS van 12:00 en 14:00 uur. Koopprijs vanaf € 169.500,- v.o.n - € 276.500,- v.o.n . Voor meer informatie: De Rooij Makelaars Vastgoed tel. +31(0)26 – 353 76 60 e-mail. info@derooijmakelaars.nl n n n n n H.T.S. Aqua B.V. te Gorinchem is een logistieke dienstverlener op het gebied van intermodaal vervoer, gespecialiseerd in het vervoer van containers per binnenvaartschip. Uw logistieke partner voor al uw transporten • Transportovername • Bevrachtingen • Opslag • Verhuur • Transport begeleiding • In en verkoop van duwbakken EuroBarges bv Scheepvaart en Transportmaatschappij Kerklaan 6a . 2903 BE Capelle a/d IJssel . Tel.: +31(0)10-2345561 www.eurobarges.nl . info@eurobarges.nl DEN BOER GELASTE SCHEEPSSCHROEVEN - sterk en veerkrachtig - licht in gewicht - hoogwaardig lassen - gemakkelijk te repareren - nauwkeurig uitgebalanceerd ing. J.W den Boer Noord 41A Krimpen a.d Lek Voor onze schepen zijn we op zoek naar een: (licht) MATROOS en een STUURMAN (m/v) De (licht)matroos is in het bezit van een dienstboekje en volgt een BBL opleiding matroos. Voor de functie van stuurman beschikt u over een grootvaarbewijs 2, een radardiploma en marifooncertificaat. Wij bieden: · een uitdagende en afwisselende functie met doorgroeimogelijkheden · een goed salaris met goede secundaire arbeidsvoorwaarden · vaarschema in overleg · zondag is een rustdag Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Vincent Heuvelman telefonisch te bereiken op 06-13659662. Uw CV en sollicitatiebrief kunt u per email sturen naar: vincentheuvelman@htsgroup.nl of anders per post naar: H.T.S. Aqua B.V., Postbus 3000, 4200 EA Gorinchem Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld. Tel. 0180 - 512264 b.g.g. 010 - 4820093 H.T.S. Aqua B.V., Postbus 3000, 4200 EA Gorinchem Het beste adres voor alle reparaties! De Gerlien - Van Tiem staat alom bekend als hét adres voor reparaties boven en onder de waterlijn. Ook voor betrouwbare boegschroefinstallaties kunt u bij De Gerlien terecht. Zeker als het om het betere werk gaat is De Gerlien - Van Tiem het juiste adres voor de binnenvaart. De Gerlien - Van Tiem beschikt over eigen reparatiekades, 3 stevendokken van 300, 600 en 1100 ton, 2 werkpontons en 5 torenkranen, waardoor er snel en vakkundig kan worden gewerkt. Door de alles onder-één-dak formule, de persoonlijke aanpak en ervaring van onze vakmensen brengen we uw schip weer snel terug in de vaart. Dat is goed voor uw portemonnee! eigen reparatiekades, 3 stevendokken, 2 werkpontons, 5 torenkranen snel - vakkundig - voordelig SCHEEPSREPARATIEBEDRIJF & NIEUWBOUW FEMM SCHEEPSUITRUSTING LOOP EENS BINNEN U bent van harte welkom! Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen Tel. +32(0)3-2251444 Tel. +32(0)3-2906644 Fax +32(0)3-2906646 Mobiel +32(0)4-78656736 Internet www.femm.be HET BETERE WERK Waalbandijk 129, 6651 KB Druten Tel: +31 (0) 487 515544 Fax: +31 (0) 487 515942 E-mail:info@gerlienvantiem.com Website: www.gerlienvantiem.com

De Binnenvaartkrant 13 7 november 2011 VOKA over Seine-Nord: “Vlaanderen mag de boot niet missen” De Vlaamse overheid gaat de haalbaarheid van aanpassingen aan het Kanaal Bossuit-Kortrijk en het Kanaal Roeselare-Leie onderzoeken. Dat heeft minister van Openbare Werken Hilde Crevits laten weten aan de Kamer van Koophandel (VOKA) West- Vlaanderen. Met de realisatie van het vaarwegenproject Seine-Nord in het vooruitzicht vraagt VOKA dat de overheid “visionair optreedt” om de boot niet te missen. Tijdens een informatiebijeenkomst praatten VOKA West-Vlaanderen en enkele andere organisaties onlangs zo’n zestig regionale ondernemers bij over het project Seine-Nord, dat het Schelde- en Seinebekken met elkaar verbindt. Dit voorjaar gaf de Franse president Sarkozy groen licht voor het graven van een 106 kilometer lang kanaal in Noord- Frankrijk en de bouw van vier multimodale platforms. In het Duitse Lemwerder is de nieuwe tenderswath van de Vlaamse overheidsrederij VLOOT te water gelaten: de Westerschelde. Het vaartuig wordt ingezet voor de dienstverlening aan het loodswezen. De Westerschelde wordt de komende “Nauwelijks nog klachten over AIS” Vanaf 1 januari 2012 moeten binnenschepen in het Antwerpse havengebied verplicht AIS aan boord hebben. Het proefproject om binnenschippers te laten wennen aan de nieuwe manier van aanmelden verloopt goed, zeggen het Antwerpse Havenbedrijf en sectorvertegenwoordigers. Westerschelde te water weken verder afgebouwd en komt medio december naar Oostende. Daar kwamen al eerder de zusterschepen Westdiep en Wielingen aan. Aan boord van deze schepen worden momenteel bemanningsleden opgeleid. (foto VLOOT) Met de pilot wil het Havenbedrijf kinderziekten in het systeem opsporen en binnenschippers aanmoedigen om een AIS-installatie aan te schaffen. Aanvankelijk reageerde de sector sceptisch, maar het ongenoegen lijkt inmiddels weggeëbd te zijn. “We hebben de afgelopen maanden weinig reclamaties ontvangen vanuit de sector”, aldus VBR-voorzitter Jo van Duynslaeger, die bij het periodieke AIS-overleg tussen sector en Havenbedrijf aanwezig was. “De stad heeft zelfs mails gekregen van binnenschippers die er erg tevreden mee zijn.” “Met de pilot wilden we de binnenvaart negen maanden de tijd geven om aan de AIS-verplichting te wennen,” aldus Annik Dirkx, woordvoerster van het Havenbedrijf. “We begrijpen de aanvankelijke weerstand wel. Juist daarom hebben we veel aandacht besteed aan communicatie met de sector. De afgelopen maanden hadden we maandelijks overleg om vinger aan de pols te houden. We zij blij dat de praktijk schippers overtuigd heeft van het nut van AIS. Ook de subsidieregeling van de Vlaamse overheid heeft het draagvlak voor AIS vergroot.” De AIS-verplichting moet bijdragen De nieuwe verbinding biedt grote kansen voor de Vlaamse economie, zegt Veerle De Mey, regioverantwoordelijke Zuid-West-Vlaanderen bij VOKA. “Het kanaal creëert nieuwe afzetmarkten in Noord-Frankrijk. Door de snellere verbinding voor binnenschepen naar onze havens zullen bedrijven meer transporten via de waterweg kunnen organiseren. Dat is nodig, want het vrachtvervoer zal de komende jaren verder toenemen en de wegen zijn nu al vol.” Maar volgens De Mey is binnenvaart voor veel Vlaamse bedrijven nog een onbekende transportmodus. VOKA probeert ondernemers op diverse manieren te sensibiliseren voor vervoer over het water. Zo kunnen transportdeskundigen helpen bij de modal shift van de weg naar het water. VOKA wil de komende tijd nog meer evenementen organiseren rond de verbinding Seine-Nord, die volgens De Mey niet alleen macroeconomische kansen voor Zuid- West-Vlaanderen biedt. “Ook micro-economisch is het een interessant project. Op dit moment zijn nog twee partijen in de running voor de bouw van het kanaal. Volgend jaar moet duidelijk worden wie de opdracht krijgt. De winnaar zal ongetwijfeld ook onderaannemers nodig hebben. Daarom brengen we nu al bedrijven uit onze regio in contact met de Franse projectontwikkelaars.” Daarnaast wil VOKA onderzoeken of ook in Zuid-West-Vlaanderen een multimodaal platform kan worden opgericht – naar het voorbeeld van Noord-Frankrijk. “Zodat we niet alleen een doorvoerregio worden.” Kanalen verruimen VOKA dringt er bij de Vlaamse overheid al enkele jaren op aan “visionair” te zijn en de kanalen Bossuit- Kortrijk en Roeselare-Leie aan te passen, om zo de meerwaarde van Jonge liberalen pleiten voor breder Schipdonkkanaal Jong VLD in Brugge heeft een aantal maatregelen voorgesteld om de hinder voor automobilisten als gevolg van de openstaande bruggen terug te dringen. De partij eist onder meer dat de overheid snel knopen doorhakt over de verbreding van het Schipdonkkanaal. Het aantal schepen op de Brugse ringvaart neemt al jaren toe. Vorig jaar passeerden 5.694 schepen Brugge, waarvan 2.000 plezierboten. De Bruggelingen klagen over de lange wachttijden voor auto’s door de openstaande bruggen. Om de pijn te verzachten mogen de bruggen drie keer per dag gedurende een half uur niet worden geopend. Jong VLD vindt dat deze regeling moet worden uitgebreid en pleit er verder voor de signalisatie voor weggebruikers intelligenter te maken. Ook vindt de aan een verhoogde veiligheid in de haven en een vlottere verkeersafwikkeling. Het Havenbedrijf wil de informatie die via AIS wordt verkregen ook gebruiken om de infrastructuur beter te benutten, ligplaatsen efficiënter te beheren en calamiteiten beter op te volgen. Op de lange termijn wil het Havenbedrijf een binnenvaartcoördinatiecentrum oprichten dat verkeersstromen proactief kan aansturen en opvolgen.” Verbaliseren De huidige AIS-regeling blijft ook na 1 januari van kracht: men kan zich ten vroegste twee uur voor het geschatte aankomstuur op de beurtlijst van een sluis laten zetten. Enkel duwbakken worden voorlopig vrijgesteld van de AIS-verplichting. Zich twee tot drie keer aanmelden Seine-Nord voor het regionale bedrijfsleven te verhogen. In Kortrijk zouden drie oude en kleine sluizen moeten worden vervangen door één grote. Het Kanaal Bossuit-Kortrijk, dat de Schelde met de Leie verbindt, zou daardoor ook bevaarbaar worden voor grotere schepen. Verder pleit VOKA voor het beter bevaarbaar maken van het Kanaal Roeselare-Leie. Eerder dit jaar plaatste de Kamer van Koophandel samen met regionale bedrijven en de kunstacademie windmolens op de oevers van het Kanaal Bossuit-Kortrijk, dat dit jaar 150 jaar bestaat. Op de molens staan 200 oproepen van ondernemers om het economische belang van de vaarwegen niet uit het oog te verliezen. “Minister Crevits heeft ons onlangs schriftelijk meegedeeld voor beide kanalen een haalbaarheidsstudie te laten uitvoeren”, aldus De Mey. “VOKA zal hierbij als klankbord fungeren.” partij dat pleziervoertuigen Brugge voortaan in groep moeten passeren. “Daardoor kan het voortdurend op en neer laten van de bruggen vermeden worden.” Andere oplossingen zijn volgens Jong VLD het promoten van de nachtvaart en de bouw van sneller draaiende bruggen. De brug van Steenbrugge moet definitief verhoogd worden. Aan de overheid vraagt Jong VLD dat ze snel beslissingen neemt over de noordelijke ontsluiting van de Zeebrugse haven via een breder Schipdonkkanaal. Jong VLD Brugge noemt zichzelf een absoluut verdediger van de haven van Zeebrugge. “Wij geloven in de vrachtvaart, een ecologisch verantwoorde manier van transport”, aldus voorzitter Jasper Pillen en gemeenteraadslid Severine Maes. om er zeker van te zijn dat men ook op de beurtlijst staat, heeft volgens Dirkx geen zin: “Het systeem ziet waar de schepen zich bevinden en herkent dat iemand zich meermaals heeft aangemeld.” En wat gebeurt er met schepen die volgend jaar toch geen AIS aan boord hebben? “De havenkapitein heeft in dat geval de bevoegdheid om sanctionerend op te treden en deze schippers te verbaliseren.” Wilt u nog gebruik maken van de steunmaatregel voor AIS? Wees er dan snel bij, want de regeling loopt nog tot het einde van dit jaar. U kunt 2.100 euro overheidssteun ontvangen voor de aankoop en installatie van AIS-apparatuur. Kijk voor meer informatie op www.binnenvaart.be. Werk Budabrug gaat weer verder Waterwegen en Zeekanaal heeft de bouw van de Budabrug in Kortrijk voortgezet. De werken lagen maandenlang grotendeels stil nadat er scheuren waren ontstaan in de vloer van een nabijgelegen OCMWgebouw. Dat gebeurde tijdens het verwijderen van dikke massieven die WenZ bij de bouw van het landhoofd op rechteroever in de ondergrond had aangetroffen. Er is inmiddels een aangepast plan van aanpak uitgewerkt om de massieven veilig en schadevrij te verwijderen. WenZ wijst erop dat niet het volledige project de voorbije maanden heeft stilgelegen. In augustus startten de werken aan een nieuw stuk kaaimuur ter hoogte van de historische kloostermuur op de rechteroever. De betonneringswerken zijn daar volop aan de gang. Als alles verder vlot verloopt, zou de Budabrug tegen medio 2013 volledig klaar moeten zijn. Albertkanaal in kernnetwerk De Europese Commissie heeft de Belgische vaarwegen opgenomen in het kernnet van Europese transportverbindingen (TEN-T), waarvoor de Commissie samen met de lidstaten bijna 32 miljard euro ter beschikking wil tellen. Ook de havens van Oostende, Gent, Antwerpen en Zeebrugge zijn aangewezen als ‘kernhavens’. Frieda Brepoels, Europees parlementslid voor de N- VA, noemt dit positief voor Vlaanderen. Brepoels is vooral opgetogen dat het Albertkanaal deel uitmaakt van het kernnet en dus op financiering door de EU kan rekenen. Tachtig binnenhavens zijn aangeduid als kernhavens, waaronder die van Luik. Volgens de Luikse havendirecteur Emile-Louis Bertrand creeert dat kansen voor de hele Luikse regio. Ook de andere Europese vaarwegen groter dan klasse IV zijn door de Commissie opgenomen in het kernnetwerk. Promotieorganisatie INE is daar blij mee. INE hoopt wel dat de nieuwe plannen meer zijn dan alleen een lippendienst voor het vervoer over het water. “Nu is het een kwestie van multimodaliteit te implementeren zodat goederen eenvoudig kunnen worden overgeslagen tussen trein, vrachtwagen en schip.” INE spreekt zich verder uit voor een gelijke financiering en een sterke multimodale aansturing. “Zo niet, zullen de vaarwegen opnieuw verwaarloosd worden.” De Europese koepelorganisatie voor binnenhavens EFIP vindt dat de binnenhavens in de plannen van de Commissie eindelijk de positie krijgen die ze verdienen. Maar ook EFIP blijft kritisch: “Het mag niet alleen bij de titel ‘kernhaven’ blijven.” Het TEN-T-voorstel wordt nog besproken door het Europees Parlement en de raad van ministers.

Binnenvaartkrant