Views
4 years ago

2011-23

  • Text
  • November
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Rotterdam
  • Onze
  • Schepen
  • Twee

De Binnenvaartkrant 10 7

De Binnenvaartkrant 10 7 november 2011 GEZOCHT MAN/VROUW voor het bijhouden, uitbouwen en commercialiseren van de succesvolle website: nextvessel.com. · Kennis van zee- en binnenvaart een must. · Internationale contactuele vaardigheden van belang. · Moet ook digitaal werk als uitdaging zien. · Talen als Engels en Duits is een pré. · Voorlopig werk voor 15 uur per week. reacties naar: info@nextvessel.com GEVRAAGD: MATROOS op mcs Navitas, vaartraject Rotterdam-Köln Vrijetijdsregeling 14 dagen op - 14 dagen af, TELEFOON: 06-51 838726 TE KOOP Tel: 010-4601900 vlietlanden.nl funda.nl Vraagprijs vanaf € 275.000,-- k.k. Al ruim 38 jaar zijn we een gerenommeerd Zwitsers familiebedrijf met 17 moderne riviercruiseschepen. Scylla is een bedrijf dat volop in ontwikkeling is. WASSENAER VAN OBDAMSTRAAT 2 -Maassluis- Een nette ruime eengezinswoning. Inclusief aparte grote garage. afm. 6 x 5 m (ideaal voor ZZP-ers). Gelegen in een rustige woonwijk zonder doorgaand verkeer. Nabij het historische stadscentrum, NS station en uitvalswegen. Oplevering in overleg. Biedingen vanaf €. 275.000,-- worden serieus in overweging genomen. www.huizinga-snijder.nl We zijn op zoek naar de volgende functies: 1e Kapitein i.b.v. minimaal Donaupatent en ervaring op de Main 2e Kapitein i.b.v. minimaal Donaupatent en ervaring op de Main Geschikte kandidaten hebben de juiste papieren, ervaring in de passagiersvaart, een verzorgd uiterlijk en kennis van de Duitse taal en/of Engelse taal. Wij bieden goede arbeidsvoorwaarden waaronder een 6/2 of 4/2 regeling. Voor uitgebreide omschrijvingen bezoek onze website: www.scylla.ch of bel tijdens kantooruren naar Oliver Sassen op het nummer +32 3315 7372 of +31 646032855. Schriftelijke sollicitaties voorzien van CV en pasfoto kunt u richten aan: Scylla AG, afd. Personeelszaken, p/a Postbus 26, 4850 AA Ulvenhout, Nederland of per e-mail naar oliver.sassen@scylla.ch. Acquisitie n.a.v. deze advertentie wordt niet op prijs gesteld. TE KOOP RIANT APPARTEMENT AAN MAAS-WAALKANAAL Appartementencomplex ‘HEUMEN STAETE’ Basalt 30, 6581 HM Malden BIJZONDERHEDEN: · Gelegen op begane grond aan kopkant van appartementencomplex · Woonkamer van 70 vierkante meter aan kanaalkant · half-open keuken met inbouwapparatuur · twee slaapkamers · badkamer met vloerverwarming · douche · ligbad · 2 vaste wastafels en toilet · apart gastentoilet · Loggia aan kanaalkant · woning is voorzien van airco-installatie · rondom rolluiken · zonwering en horren · eigen parkeerplaats in ondergrondse garage · eigen fietsenkelder Leeg te aanvaarden in overleg. Vraagprijs € 350.000,- k.k. Informatie: tel: 024 358 44 68 gsm: 06 10 82 66 18 Ponton: Bwjr: 06/2009 45 x 10 x 2.50 m. 834 ton. Dekbelasting: 15 t/m2. Scheepsattest geldig tot 07/2019. ADNR geldig tot 07/2014. Meetbrief geldig tot 07/2024. Stabiliteitsberekeningen aanwezig. 2 spuds 12.00 m. Geen lieren. 2 koppellieren 25 ton. PONTON IS OOK TE HUUR. HADU-anker 810 kg. met wartel. (ex) Douane patrouillevaartuig: 12.05 x 3.75 x 1.20 m. Bwjr: 1994 180 p.k. Scania. (500 draaiuren). Volledig uitgerust. Diktemetingsrapport aanwezig. Vaartuig verkeert in uitstekende staat van onderhoud. Patrouillevaartuig/tender: 16.59 x 5.58 x1.40 m. Bwjr: 1985. Volledig aluminium (romp en opbouw) 6 mm. 2 x 238 KW (325 p.k.) Scania DSI. Diktemetingsrapport aanwezig. Volledig uitgerust. Geldige meetbrief. Vaartuig verkeert in uitstekende staat van onderhoud. Assistentievaartuig: 12.50 x 3.50 x 0.60 m. Bwjr. 1956. 2 x 139,75 KW (190 p.k.) GM. Snelheid 40 km/u. Marifoon, radar, kompas. Geldige meetbrief. Tel: 06-53163480 Email: aquatrans@kpnmail.nl O TE KOOP TE KOOP OOSSE Maritiem B.V. Lauwers 40 3332 TB Zwijndrecht Bemiddeling in aan-en verkoop van schepen Tel. 078-6191040 Fax 078-6193508 Autotel. 06 - 53104705 • NIEUWBOUW DROGE LADING CASCO Afm. 135x11.45x3.80m, direct leverbaar. Eventueel compleet afgebouwd. • DUWBAK afm.76.5x11.45x4.00m, 2800 ton, b.j. 2012 • CONTAINERDUWBAK afm. 88x11.45x4.00m, 3220 ton, b.j december 2006 • Branderketels 230 en 24v (tevens met voorziening voor tapwater) • Vergassingsketels (met carburateur) • Rookgasafvoeren en schoorsteenkappen • Boilers (direct of indirect gestookt) • Alle aanverwante artikelen voor C.V. installaties • Electrische verwarming (oliegevulde wandconfectoren) Tevens specialist voor uw Gaskeuringen volgens S.I., Hydroforen, drinkwaterfilters, Electrotechniek, Non food scheepsbenodigdheden en Aandrijftechniek (roerwerk kettingen, V-snaren, kogellagers, tandwielen enz.enz). Geyssendorfferweg 61 - 3088 GJ Rotterdam Tel.: 010 - 414 90 55 - fax 010 - 414 93 33 - info@troost-rotterdam.nl SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3-355.16.88 Fax: 0032(0) 3-355.16.99 Email: admin@somtrans.be Kom werken bij een rederij met toekomst, ook voor jou! • Assistent walkapitein Nautische en technische kennis Praktisch en theoretisch Tankerervaring: pluspunt Binnen – buitendienst Organisatie en begeleiden van reparaties Aanspreekpunt voor kapiteins van de schepen Talenkennis: Duits Leeftijd: 25-35 j. • Bevrachter Indelen van de schepen Klanten op de hoogte brengen van de positie van onze schepen Aanspreekpunt voor kapiteins van de schepen Facturen opmaken Profiel: Kennis Duits en Engels Bachelordiploma Expeditie Stressbestendig Leeftijd: 25-35 j. Kom terecht in een gezonde werksfeer waar je van volgende voordelen geniet: • Arbeidszekerheid • Punctuele betaling van uw loon • 100% sociale zekerheid • Moderne en vele dubbelwandige schepen • Betaling van bijkomende cursussen voor certificaten

De Binnenvaartkrant 11 7 november 2011 Jan Engelaer leerde het vak bij Van de Stadt Jachtbouw DOOR HANS HEILIGERS Na de doop van mts Synthese 16 in Druten spreken we met Jan Engelaer. Het is zaterdag, we genieten met andere genodigden nog van de après doop-genoegens. Bovendien is zowel de werkplaats als het kantoor van Engelaer Scheepsinterieurs gesloten. Dat geeft ons allen gelegenheid om eens uitgebreid met Jan Engelaer te spreken. Als we vragen hoe hij is begonnen binnen het nobele vak van de scheepsbetimmering, blijkt dat we toch een eindje terug in de tijd moeten. Engelaer is bij zijn ouders op de binnenvaart opgegroeid; zij waren actief in de zand- en grindvaart rond Nijmegen. In zijn vrije tijd zeilde Jan Engelaer en na het voltooien van zijn 5-jarige opleiding voor de jachtbouw gaf hem dat een voorsprong bij zijn sollicitatie en indiensttreding bij niemand minder dan de wereldberoemde jachtbouwers Van de Stadt in Zaandam. Engelaer leerde daar de kneepjes van het vak en werkte met hechthout van Bruynzeel aan prototypes van zeilschepen zoals de Randmeer en de Schakel. Hij bouwde zelfs een complete houten speedboot. Jan verruilde toch op enig moment de werkplaats voor de vrijheid van het buitenleven, waar de binnenvaart iedere dag opnieuw aantrekkingskracht op hem uitoefende. De jaren daarna konden we Jan in opperste stemming tegenkomen op (foto’s Hans Heiligers) een Rotterdamse havensleepboot. De relatie met werkgevers heeft hij voorgoed afgesloten toen hij besloot zelfstandig te worden. Samen met een compagnon werd een duwboot met twee bakken gekocht waarmee internationaal werd gevaren. Helaas kreeg de compagnon ernstige gezondheidsproblemen, waarna Engelaer weer vriendschap sloot met zijn gereedschapskist. Zijn vakmanschap en ondernemersgeest bezorgden hem een vertrouwde naam in onze branche. Synthese 16 Ook aan Wijgula levert hij al decennia zijn diensten, zo ook aan de vandaag gedoopte Synthese 16. Voor dit schip nam Engelaer de regie voor de complete betimmering en inrichting van de woning, te beginnen met de isolatie. “Die bleef spectaculair onder de normen”, zegt Engelaer. Daarna volgde de betimmering, elektra, sanitaire installatie en de inrichting van de woning. Het is knap hoe voor het interieur van dit continuschip de balans is gevonden tussen degelijke en onderhoudsvriendelijke materialen die door hun kleurschakering niet afdoen aan gezelligheid. Het beste bewijs daarvan wordt geleverd bij de verplichte stalen lessenaar die Engelaer toch met een mooie karaktervolle generfde houtbewerking heeft afgezet. De keuzes worden in overleg met de opdrachtgevers gemaakt aan de hand van tekeningen die gepresenteerd worden in een monsterboek waarin alle materialen niet slechts beschreven zijn maar dat ook alle stalen herbergt. De interieurarchitectuur is het werk van het ontwerpteam van Engelaer Scheepsinterieurs. Complexe houtbewerking Nadat we op zijn uitnodiging zijn ingegaan geeft Engelaer ons later nog een rondleiding op zijn bedrijf in Leuth. We weten niet wat we zien als we daar binnenstappen. We beginnen aan de voorzijde waar de kantoren en de showroom zijn. De productiehal kent een goed doordachte route van binnenkomst van materialen en halffabrikaten, daarna de ruimte voor bewerking en montage. We zien daar state-of-theart, computergestuurde machines voor de meest complexe houtbewerking en het verlijmen van panelen. Als laatste stop voor de uitgaande expeditieruimte vinden we een grote cleanroom waar stofvrij en met directe luchtafzuiging het vernis- en lakwerk wordt gedaan. Op het moment dat wij het bedrijf van Jan bezoeken zien we een gigantische interieurorder gereedstaan voor een ziekenhuis en een verzekeraar. Kasten, wanden en panelen in alle kleuren. Wij danken Jan Engelaer voor zijn rondleiding en uitleg en stappen met al onze indrukken van de Synthese 16 en Engelaer-Hubbers weer in de auto. Teamwerk bij Synthese 16 >> Vervolg van pagina 9 In dit geval bracht Frans van Tiem zijn collega Rob Schuurmans redding voor het dokken. “Hoewel het casco te laat arriveerde, hebben we vastgehouden aan de oorspronkelijk beloofde afleverdatum”, zegt Rob Schuurmans. Hij spreekt meteen de waardering uit over de gelijke inzet van Huisman Elektrotechniek, Willems RVS Aluminium, Trinoxx en Engelaer Scheepsinterieurs. Serieus vak Schuurmans vertelt dat er na een periode van veel overleg met Wijgula’s Wim Kwakernaak en eindgebruiker annex kapitein Jan Gort geruime tijd terug overeenstemming werd bereikt hoe het nieuwste schip zou worden gebouwd en waarmee het zou worden uitgerust. Bodewes Binnenvaart bouwde in het verleden reeds meerdere schepen voor Wijgula, verzorgt ook het onderhoud, klassekeuring en realiseerde voor hen met succes diverse grote onderhoudsklussen aan tankers die voor deze rederij worden ingezet. “Bedenk wel dat scheepsreparatie en onderhoud een serieus vak is waarvoor je ervaring en faciliteiten moet hebben”, knoopt hij er meteen aan vast. Even later is de microfoon voor Rob Schuurmans. Namens Damen Shipyards dankt hij Imperial Holdings en Wijgula voor het vertrouwen en de opdracht die daaruit voor Bodewes Binnenvaart is voortgekomen. Hij is trots de opdrachtgever tot de klantenkring te mogen rekenen. Schuurmans stelt vast dat de inspanning van allen die bij de bouw van deze door Lloyds hoog geklasseerde chemietanker waren betrokken, een schip van uitzonderlijke kwaliteit heeft opgeleverd die aan alle wensen van de klant voldoet. Hij wenst opdrachtgevers een succesvolle exploitatie van het schip en grijpt de gelegenheid aan een aandenken te geven dat herinnert aan een intensieve en vooral prettige samenwerking en hoopt die in de toekomst te kunnen continueren. Deventer: geen truckparking op haventerrein Het laatste beschikbare stuk grond in de haven van Deventer wordt definitief niet gebruikt voor een tijdelijke truckparking. Dat heeft het college van burgemeester en wethouders vrijdag 28 oktober bekendgemaakt. GroenLinks had dit voorjaar al gevraagd om het terrein te benutten voor watergebonden activiteiten, te meer omdat een op- en overslagbedrijf concrete belangstelling had voor het al jaren braakliggende terrein. Een door GroenLinks ingediende motie om een alternatief te zoeken kreeg steun van een raadsmeerderheid. GroenLinks is blij dat het college daar nu werk van heeft gemaakt. Fractielid Tjeerd van der Meulen: “Het is verbazingwekkend dat een waterafhankelijk bedrijf zich hier niet kon vestigen terwijl het terrein in beeld was als truckparking. Trucks zijn niet van het water afhankelijk, op- en overslag wel.” Handelsstad Deventer is groot geworden dankzij de ligging aan de IJssel, stelt Van der Meulen. Liever transport over water “Hoewel grote delen van het havengebied al lang niet meer worden gebruikt door bedrijven die van de ligging aan het water afhankelijk zijn, zijn er ook nog bedrijven die niet kunnen functioneren zonder haven omdat ze grondstoffen transporteren met schepen.” Aldus het raadslid. “GroenLinks vindt dat transport over water veel voordelen heeft ten opzichte van transport over de weg. ADVERTENTIE Het energieverbruik en de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen is lager en het scheelt verkeersbe- SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m.

Binnenvaartkrant