Views
2 years ago

2011-23

  • Text
  • November
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Rotterdam
  • Onze
  • Schepen
  • Twee

D E BINNENVAARTKRANT TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING CBRB en Kantoor Binnenvaart groeien naar elkaar toe “Nauwelijks nog klachten over AIS in Antwerpen” 5 13 25 Amulet is Schip van het Jaar 2011 Bund plant Erhöhung der Wasserstraßengebühren www.binnenvaartkrant.nl | www.vlootschouw.nl | tel. 010 414 00 60 | fax 010 414 02 12 Editie 23 - 7 november 2011 Hardheidsclausule met jaar verlengd De hardheidsclausule die in verband met de economische crisis door de CCR werd ingesteld voor de technische overgangsmaatregelen, blijft een jaar langer geldig. Dit is vorige week besloten in het Comité RV (Reglement van Onderzoek) van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR). I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 AGGREGATEN Rabobank Shipping www.rabobankshipping.nl Tel. +31 (0)10.400.37.00 Op het zesde Maritime Awards Gala wachtten donderdag 3 november vijf grote enveloppen met daarin de namen van vijf projecten die zich in de maritieme markt met een innovatief ontwerp onderscheiden. Studio 21 op het Hilversumse Mediapark zette zijn maximale capaciteit in om alle 730 maritieme gasten een plaats aan tafel te geven. Zakenvrouw van het jaar Thecla Bodewes en Anita Witzier waren goed op elkaar ingespeeld en lieten met hun Duitsland wil tol op Rijn Het Duitse verkeersministerie wil de tol voor het gebruik van de vaarwegen flink verhogen en zelfs uitbreiden naar Rijn, Elbe en Donau. Dat staat in een nieuw rapport over de hervorming van de Wasser- und Schifffahrtsverwaltung, dat de Duitse verkeersminister Peter Ramsauer vrijdag 28 oktober presenteerde. Directeur Kees de Vries van Koninklijke Schuttevaer noemt het bericht “alarmerend”. Koninklijke Schuttevaer heeft contacten met de Duitse overheid. Kees de Vries wil daar niet te veel over kwijt. “Als dit het beleidsvoornemen is van de Duitse overheid, dan zullen we zeker stappen ondernemen. Dit kan niet.” Akte van Mannheim De Duitsers moeten volgens hem beseffen dat het ook in hun belang is om pal achter de Akte van Mannheim te blijven staan. “Ze moeten ervoor oppassen dat de Akte niet verwatert.” De Akte van Mannheim (1868) bepaalt de vrije scheepvaart zonder heffingen op de Rijn en de verbindingen tot aan de Noordzee. De inkomsten uit de huidige tolheffing bedragen in Duitsland jaarlijks zo’n 65 miljoen euro. Voor het onderhouden en verruimen van de rivieren is echter 1,5 miljard euro presentatie de spanning oplopen. Dat was zeker het geval aan tafel bij V.O.F. Amulet. Het gelijknamige tankschip was door de KNVTS genomineerd samen met het op waterstof aangedreven rondvaartschip Nemo H2 en de Oleg Strashnov, het grootste monohull-kraanschip ter wereld. Op het hoogtepunt van de spanning werden de namen van Igor Jansen en Ton van der Molen (op de foto samen met Frans Jansen) van het mts Amulet afgeroepen als winnaars van de grootste prijs voor een innovatief technisch schip, zoals die door de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Technici op Scheepvaartgebied één maal per jaar wordt toegekend. Andere prijzen werden uitgereikt aan IHC Merwede voor een automatische spudpaalbeveiliging, Bart van Oers voor een methode om scheepsontwerpen te genereren, Dockwise’ boegloze zware ladingschip Vanguard en jachtontwerper Dick Boon. (tekst en foto Hans Heiligers) per jaar nodig. Om deze kloof te dichten, wil het verkeersministerie de tol verhogen. De consequenties daarvan worden momenteel in kaart gebracht. Als het aan het Duitse verkeersministerie ligt, gaat de binnenvaart in de toekomst ook op Elbe, Rijn en Donau tol betalen. Daartoe zouden de internationale verdragen – zoals de Akte van Mannheim – die tolheffing op deze rivieren onmogelijk maken, moeten worden aangepast. Lees verder op pagina 3 >> De hardheidsclausule houdt onder andere in dat er een plafond wordt gesteld aan de kosten die schippers moeten maken om te kunnen voldoen aan de technische overgangsmaatregelen die in 2003 in de CCR voor de binnenvaartvloot werden overeengekomen. Het ministerie meldt dat de verlenging niet geldt voor radarinstallaties. Naar verluidt is dit ene (en zeker laatste) jaar een compromis tussen de lidstaten van de CCR. Nederland bijvoorbeeld heeft gepleit voor twee jaar verlenging, terwijl Zwitserland geen verlenging van de werkingsduur wilde. Minister Schultz (I&M) wil onderzoeken wat de gevolgen zijn voor kleine schepen van de technische overgangsmaatregelen. Dit schreef ze in een brief aan de Tweede Kamer. Meer over die brief op pagina 3. Laserpen De Zeehavenpolitie heeft zaterdag 29 oktober een 65-jarige Rotterdammer aangehouden omdat hij met een laserlicht vanuit een woning op het Noordereiland op passerende schepen scheen. Agenten van de Zeehavenpolitie zagen het laserlicht tijdens hun surveillance vanaf het water. Bij de man werd een laserpen uit de klasse 3b in beslag genomen. Dat is de op één na zwaarste categorie. Hij was zich niet bewust van het gevaar dat hij met zijn actie veroorzaakte. Dorpsstraat 67a Krimpen a/d Lek T: +31 (0)180 51 15 77 F: +31 (0)180 51 15 78 E-mail: binnenvaart@vdvelden.nl www.vdvelden.nl CUSTOM MADE UITLAATDEMPERS GELUIDDEMPERS VONKENVANGERS OPHANGSYSTEMEN www.olthof.eu TEL: 0166-603285 WWW.AXCES.COM

De Binnenvaartkrant