Views
6 years ago

2011-22

  • Text
  • Marine
  • Oktober
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Onze
  • Maritime
  • Binnenvaart
  • Europort
  • Rotterdam
  • Jaar

D E BINNENVAARTKRANT TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831 Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 AGGREGATEN Geluk, hoop en liefde In de stralende zon lagen de zes schepen van de families Geluk en Steenstra er afgelopen vrijdag (21 oktober) spic en span en met vlaggen versierd bij aan de Loskade in Middelburg. Dat was ter gelegenheid van de bruiloft van Leen Geluk en Marleen Sinke. Op de onderste foto poseert het echtpaar op hun beunschip, de Speranza. Is dat al een hoopvolle naam, van de andere schepen verwijzen er twee toepasselijk naar de liefde: Amore en con Amore. Dat zit dus wel goed. De Jozina, Nomadis en Torenvalk maakten de gepavoiseerde binnenvaartvloot compleet. De bruiloftsgasten werden in stijl ontvangen op het partyschip Frisia, waarvoor ook nog plek was aan de Loskade. De gemeente Middelburg droeg bij aan de feestvreugde door voor deze gelegenheid geen havengeld te heffen en de walstroom gratis te leveren. (foto’s Leo de Viet) Eén grote familie bij De Schroef 11 81 De eenwording van de organisaties in de binnenvaart is in een stroomversnelling gekomen sinds de voorzitters van Kantoor Binnenvaart (KB) en CBRB en de Tijdelijke Werkgroep Varende Ondernemers (met leden van KB én CBRB) besloten de NN-gelden onder te brengen in een aparte stichting. Dat gebeurde op maandagavond 10 oktober. Daarmee lijkt de weg vrij voor beide sociaal-economische organisaties, om nader tot elkaar te komen. Een weg die uiteindelijk moet leiden tot één organisatie, aangevuld met Koninklijke Schuttevaer. Deze ‘transitie’ van drie organisaties naar één wordt door een groot deel van de varende ondernemers als noodzakelijk gezien, zo blijkt uit het onderzoek door AHA DATA. Het bureau van Angelique Hubens verrichtte het onderzoek in opdracht van KB en CBRB. Zij onderzocht de motieven van schippers Erheblicher Personalbedarf erfordert schnelles Handeln “Nieuwe generatie bestuurders is gedonder zat” om zich al dan niet aan te sluiten bij een brancheorganisatie. Er is positief gereageerd op het rapport, vooral onder de leden van de bestaande organisaties. De Tijdelijke werkgroep onder leiding van voormalig EBU-voorzitter Rinus de Korte is daar ook het bewijs van. KB-directeur Erik van Toor: “Die laten zien dat ze genoeg hebben van het gezeur. Onder onze leden heb ik geen negatieve geluiden gehoord over wat er nu gebeurt. Er zijn wel wat contractanten van Kantoor Binnenvaart die hebben opgezegd – omdat ze vinden dat wij te weinig doen aan de vrachtprijzen, iets waar we ons helemaal niet mee mógen bemoeien – maar dat aantal werd gecompenseerd door de aanmelding van nieuwe leden. Ik vind het logisch dat de meesten afwachten wat er nu gaat gebeuren.” BEURSSPECIAL EUROPORT 2011 19 t/m 78 www.binnenvaartkrant.nl | www.vlootschouw.nl | tel. 010 414 00 60 | fax 010 414 02 12 Editie 22 - 25 oktober 2011 Koepel En er gebeurt veel. Er komt een nieuwe vereniging als koepel voor de bonden die nu bij KB zijn aangesloten. Het is niet langer de bedoeling dat die BinnenvaartUnie gaat heten. Na overleg met Theresia Hacksteiner van de EBU is besloten van die naam af te zien omdat die te veel lijkt op de European Barge Union (Europese Binnenvaart Unie). De nieuwe naam wordt 1 november bekend gemaakt. De leden van de bonden CBOB, ONS, RKSB en Rijn & IJssel worden automatisch lid van de nieuwe vereniging. De CBOB zal zeker blijven bestaan. Het bestuur van de ONS echter zal de leden bij de jaarvergadering adviseren de ONS op te heffen. Erik van Toor is opgelucht dat het probleem van de NN-gelden is opgelost. “De werkverhouding met de andere organisaties is altijd goed geweest, maar je merkt dat op bestuurlijk niveau de relatie is verbeterd. Zo’n kleine sector die te veel in zichzelf is gekeerd en veel te veel energie steekt in onderlinge verhoudingen." Lees verder op pagina 5 >> Krant 23 verschijnt een dag eerder De volgende Binnenvaartkrant verschijnt één dag eerder dan u gewend bent. Dat heeft te maken met Europort 2011. De krant komt maandag 7 november uit in plaats van dinsdag 8 november. Die dag begint de beurs namelijk en dan kunnen we de verse krant, met het laatste nieuws, daar meteen uitdelen aan bezoekers en exposanten. Voor adverteerders betekent dit dat we hun materiaal voor editie 23 graag eerder ontvangen. Dat moet uiterlijk donderdag 3 november bij ons binnen zijn. Elektronische passagierslijsten De volgende stap in het elektronisch melden is gezet. Er loopt sinds deze zomer een proef met de elektronische uitwisseling van passagierslijsten voor hotelschepen. De proef heet ‘Paxlist’ en is alleen voor de meerdaagse passagiersvaart. Voor de dagpassagiersvaart worden geen passagierslijsten bijgehouden. De speciale hotelschepen J. Henri Dunant en De Zonnebloem nemen deel aan de proef die wordt georganiseerd door Rijkswaterstaat en Bureau Telematica Binnenvaart. Hoewel ongelukken met passagiersschepen zelden voorkomen, hebben ervaringen met ongevallen in de luchtvaart duidelijk gemaakt hoe belangrijk het is dat hulpverleners en autoriteiten tijdig beschikken over aantallen en identiteitsgegevens van de mensen die aan boord zijn. Bij het uitrollen van RIS is gebleken dat snel informatie voorhanden hebben bij ongevallen met passagiers op het water gewenst is. Een elektronische meldplicht voor passagiersschepen is op termijn te verwachten. Service en reparatie als vaste koers! Bel: 0183-501811 www.dewaalbv.nl CUSTOM MADE UITLAATDEMPERS GELUIDDEMPERS VONKENVANGERS OPHANGSYSTEMEN www.olthof.eu TEL: 0166-603285 WWW.AXCES.COM

Binnenvaartkrant