Views
2 years ago

2011-21

  • Text
  • Binnenvaart
  • Oktober
  • Onze
  • Schip
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Zoekt
  • Moeten

De Binnenvaartkrant 6 11

De Binnenvaartkrant 6 11 oktober 2011 24 UUR SERVICE • Batterijen en Tractiebatterijen • Alle elektrische- en elektronische herstellingen • Nieuwbouw en verbouwingen • Eigen inbouw van generatorsets • Airconditioning installaties, Orlaco camera’s Tel: +32 (0)3 326 70 90 Vosseschijnstraat Haven 140 B-2030 Antwerpen Fax: +32 (0)3 326 02 87 E-mail: info@vanstappen.eu www.vanstappen.eu OFFICIEEL DEALER RADIO HOLLAND VERDELER VAN MASTERVOLT - VICTRON - HATZ - JOHN DEERE MEDISHIP AG vraagt voor het passagiersschip “ Da Vinci ” en de aankomende “ Nieuwbouw ” KAPITEINS 2DE KAPITEINS AFLOS KAPITEINS MACHINIST Vaargebied hoofdzakelijk Rijn, Moezel, Main en Donau. U houdt van persoonlijk contact met onze gasten, heeft goede contactuele eigenschappen en bent representatief voor de rederij. Beheersing van de Engelse taal en/of bezit van Donau patent tot Budapest is een pré. Voor meer informatie kunt u zich wenden tot Dhr. van Hengst Tel: 06-12344067 / 06-53125546 of email je CV naar patrickvanhengst@me.com v.o.f. Admiral Tankscheepvaartbedrijf zoekt ter versterking van haar team op het MTS ADMIRAL een enthousiaste STUURMAN / 2E KAPITEIN i.b.v. Rijnpatent. Bij voorkeur met ADN(R) basis of chemie. Wij bieden: Werkschema 14 op / 14 af Vrije kost en vrij reizen Marktconforme beloning Sollicitaties: Ingena IJssels +31 651 089 429 / Ronald Versloot +31 654 228 795 v.o.f. Admiral, Marsdiep 24, NL-3332 TC Zwijndrecht info@vof-admiral.nl SHIPCREW ZOEKT SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS Milagro / Servus, i.o.v. MS Elsina, 1x (licht)matroos i.b.v. 1x (licht)matroos i.b.v. dienstboekje met functie dienstboekje met functie (licht) matroos. vaar/verlof i.o. (licht) matroos. vaar/verlof i.o. loon comf.CAO. loon comf.CAO. h&r@shipcrew.nl h&r@shipcrew.nl SHIPCREW ZOEKT SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS Tristan i.o.v. MS Michaelangelo, 1x (licht)matroos i.b.v. 1x (licht)matroos i.b.v. dienstboekje met functie dienstboekje met functie (licht) matroos. vaar/verlof i.o. (licht) matroos. vaar/verlof i.o. loon comf.CAO. loon comf.CAO. h&r@shipcrew.nl h&r@shipcrew.nl SHIPCREW ZOEKT T.K. i.o.v. MS Wilhelmina, Telescopische SPUDPALEN. 1x (licht)matroos i.b.v. Grote kwaliteit, kleine dienstboekje met functie inbouwruimte! (licht) matroos. vaar/verlof i.o. Boterman Techniek BV loon comf.CAO. Tel. 06-54287373 h&r@shipcrew.nl T.K. TE KOOP MTS Radiografische bedieningen 49 x 6.50 mtr. , 410 ton. Bjr. bijv. 8 knops € 550,00 1961, nautisch compleet. Boterman techniek bv Tel. 06- 22520527 Tel. 06-54287373 Wanneer u interesse heeft een tankmotorschip te charteren, neem dan contact met ons op. Telefoon: +49-2066-207-153 Email: cvalentin@reederei-jaegers.de TE KOOP: Motorkraanschip Jananja Beraten Finanzierungsvorbereitung Vermitteln www.deymann-schiffsmakler.de • Bei uns finden Sie Ihr passendes Binnenschiff • Papenwiese 5 • D-49733 Haren (Ems) Tel.: +49 (5932) 73 58 20 • info@deymann-schiffsmakler.de GEVRAAGD Van T.v.d. Boogaartstraat 20a, 4251 EN Werkendam Postbus 199 4250 DD Werkendam Tel.: 0183-505588 Fax.: 0183-504644 Mob.: 06-53 186642 E-mail: cornetshipping@planet.nl bwj. 1929 te Alphen a/d Rijn 38 x 5.40 x 2.01, 180 ton, 140 m3 Motor Gardner 150 pk, Kraan Priesman Lyon 1x Poliepknijper, 1x Grondgrijper 1x Zandgrijper, Gieklengte 17 meter Baggerdiepte 10 meter KAPITEIN OP DUW- SLEEPBOOT HAVENWERK ROTTERDAM VRIJE TIJD IN OVERLEG Info: Rederij Walsma Tel: 0622-565215 Email: mshunter@live.nl GEVRAAGD MATROOS Ned./Duits sprekend i.b.v. dienstboekje op mvs Twillis 3wk op/3wk af, loon conf. CAO. Voor info: 0031(0)613128343 TE KOOP AANGEBODEN: Nieuwbouw: -mts 86 x 10,50, type Synthese, duplex lading tanks, compleet uitgevoerd. -mts 110 x 11,45, type Aventura, verschillende uitvoeringen mogelijk. -mcs 85 x 9,60, type M-Factor, leverbaar als containerschip/vrachtschip en tanker. Bestaand: -mts 1507 ton. 86 x 10,50 x 2,94 m bjr. 1998. 1197 pk Mitsubishi bjr. 2007. -mts 2001 ton. 86 x 11,40 x 3,33 m bjr. 2004. Rvs ladingtanks, 1500 pk ABC. -tdb 2008 ton. 85 x 11,40 x 3,08 m bjr. 1993. Met boegschroef en woning. -mts 3595 ton. 135 x 11,45 x 3,50 m bjr. 2000. 2400 pk Wartsila. -mcs 913 ton. 63 x 7,03 x 3,01 m bjr. 2000. Goede netto verdiensten. -mvs 2370 ton. 85 x 11,40 x 3,37 bjr. 1973. 1200 pk Mitsubishi bjr. 2001. -mvs 2794 ton. 109 x 10,50 x 3,48 m bjr. 1998. 1521 pk Caterillar bjr. 2005. Contactpersonen: Leo de Waardt E-mail: lw@mercurius-group.nl Tel. 078-6259676 / Mob. 06-53185636 Robert-Jan Zimmerman E-mail: rj@mercurius-group.nl Tel. 078-6259674 / Mob. 06-21827676 SEOC Ltd. levert personeel, dus ook matrozen. Wij doen dit met alle benodigde papieren en vergunningen. Mocht u matrozen nodig hebben dan kunt u mailen naar: info@seoc.com.cy of maria@seoc.com.cy dan zoeken en vinden wij een matroos of stuurman die bij uw schip past. www.huizinga-snijder.nl ONDERHOUD EN REPARATIE Bodewes Millingen beschikt over de mogelijkheden om schades aan de scheepsromp snel en kwalitatief goed af te wikkelen. Scherpe tarieven en duidelijke afspraken ondersteunen onze kwaliteit. Bodewes Millingen beschikt over een helling van 160 meter waar schepen tot ca. 1200 ton op droog gezet kunnen worden. Ook de 150 meter lange kade biedt ruimte voor diverse werkzaamheden boven de waterlijn. Bodewes Millingen werkt bij grotere gecompliceerde schades samen met diverse leveranciers die elk expert zijn in hun specifieke vakgebied. Hierdoor kan op elk gewenst moment teruggevallen worden op alle noodzakelijke kennis om een reparatie aan uw schip effectief af te wikkelen zonder dat u zichzelf moet inspannen om de benodigde mankracht en kennis aan boord te krijgen. Dat noemen wij ontzorgen!! Voor informatie en/of vrijblijvende offertes kunt u contact opnemen met: Ate van der Werff Bedrijfsleider Bodewes Binnenvaart B.V. 0481- 438238 . 06- 30003214 Of een mailtje sturen naar: avdw@bodewes-millingen.nl SCHEEPSBESTICKERING Naam van het schip of andere belettering. Leverbaar in tal van kleuren en lettertype kijk en ontwerp op www.JeEigenSticker.nl SCHEEPSBESTICKERING Bezoek onze website: www.MERCURIUS-GROUP.nl FilipPIJN? GEZOCHT STUURMAN e.v.t. met gr. vaarbewijs, weekeind en schoolvakanties regio Limburg vrij, eigen vervoer loon in overleg. Tel. 0031-653123716

De Binnenvaartkrant 7 11 oktober 2011 “Arbeidsinspectie moest en zou scoren” DOOR SARAH DE PRETER Het wordt tijd dat ook de Duitse bondsregering inziet dat de Rijn niet naar Hamburg stroomt. Dat zei Harry Voigtsberger, verkeersminister in Noordrijn-Westfalen (NRW), afgelopen vrijdag in Duisburg. Schip breekt; schipper verdrinkt In Amsterdam is in de nacht van woensdag 5 oktober een Duits binnenschip gebroken en gezonken tijdens het laden bij OBA. De schipper is daarbij verdronken. Zijn matroos wist veilig op de wal te komen. Tijdens het laden van vloeispaat kwam het voorschip omhoog, waardoor het 86 meter lange schip brak en binnen een minuut naar de Gyron Shipping, een bureau dat Filipijnse matrozen inzet in de binnnvaart, noemt het onderzoek op basis waarvan het veroordeeld is tot een boete van 456.000 euro “ondeugdelijk”. “De Arbeidsinspectie moest en zou ‘scoren’ na zoveel onderzoek en heeft dat nu gedaan door het geforceerde standpunt in te nemen dat 57 tewerkstellingsvergunningen voor Filipijnse bemanningsleden niet door het Filipijnse Gyron Crew Inc. in Manilla maar door het Singaporese Gyron Shipping Pte. Ltd. aangevraagd hadden moeten worden.” Voigtsberger uitte kritiek dat de regering met haar nationale havenconcept vooral de Noord-Duitse zeehavens tegemoet komt. NRW doet veel meer zaken met de ARAhavens, maar die spelen in het nationale havenconcept nauwelijks een rol. Samen met enkele andere West-Duitse deelstaten werkt NRW momenteel aan een lijstje met prioritaire infrastructuurprojecten, waaronder de aansluiting op de Betuwelijn. De Duitse verkeersminister Ramsauer krijgt deze zogenoemde ‘Düsseldorfer Liste’ binnenkort gepresenteerd. “Rotterdam is de belangrijkste zeehaven voor de Duitse binnenvaart”, zei ook BDB-president Dr. Gunther Jaegers. Günter Haberland van de DSLV (Deutscher Speditions und Logistikverband) wees op de verwachte groei van de containeroverslag in de Rotterdamse haven. Daar moet Duitsland op inspelen, want de containerterminals langs de Rijn barstten al in 2008 uit hun voegen. “Nederland investeert al volop in bijkomende overslaginfrastructuur langs de Maas”, waarschuwde Haberland. “Het gevaar bestaat dat goederen straks tot aan de grens per (foto Sarah De Preter) binnenschip komen en dan per vrachtwagen door NRW rollen.” Betuwelijn Gunnar Platz (Planco Consulting) adviseerde om een haven-achterlandconcept voor NRW te maken, in samenwerking met de Nederlanders en de Belgen. Rainer Schäfer, directeur van de haven van Neuss- Düsseldorf, juichte dit toe. “We bodem is gezonken. De overleden schipper werd woensdagmiddag levenloos in de stuurhut aangetroffen door duikers van Defensie. Hij was een 43-jarige Bosniër, die in Würzburg woonde. Er zit circa 800 ton vloeispaat in het schip. Dat moet eerst uit het ruim worden gehaald voordat het 14 meter diep liggende schip geborgen kan worden. Wanneer dat gebeurt is nog niet bekend. Afgelopen week hebben onder andere het KLPD, de Zeehavenpolitie, de Arbeidsinspectie, sociale en fiscale opsporingsdiensten op binnenschepen controles uitgevoerd omdat ze illegale arbeid en onderbetaling van buitenlandse werknemers vermoedden. In de media werd de bedrijfstak neergezet alsof de mensenhandel er gemeengoed. Vakbondsbestuurder Robbim Heins van CNV Vakmensen noemde het “goed dat er actie wordt ondernomen tegen deze vorm van uitbuiting in de binnenvaart”. Minister Kamp van Sociale Zaken en Werkgelegenheid meldde eind september in een brief aan de Tweede Kamer dat de Arbeidsinspectie onderzoek had gedaan: “Uiteindelijk is vast komen te staan dat de onderneming aan wie de tewerkstellingsvergunningen zijn verstrekt niet de werkelijke werkgever was. Zodoende is geconcludeerd dat 57 “We moeten globaler gaan denken” LEDEN KANTOOR EN GROEP VARENDE ONDERNEMERS OVERLEGGEN ONDERLING Harry Voigtsberger, verkeersminister in NRW, nodigde binnenvaartdeskundigen afgelopen vrijdag uit voor een debat over de toekomst van de binnenvaart. moeten grensoverschrijdend werken. Anders krijgen we straks nóg een Betuwelijn die ophoudt aan de grens. Maar dan eentje op het water.” Dat wil ook minister Voigtsberger voorkomen: “Als we NRW willen sterken, moeten we globaler gaan denken.” Voigtsberger vroeg meer geld aan de Duitse bondsregering voor het realiseren van infrastructuurprojecten. “NRW heeft sinds de zeventiger jaren 720 miljoen euro meebetaald aan de vaarwegen. Ook dit jaar gaan we weer fors investeren. Maar we kunnen het niet alleen. Berlijn móet helpen.” Verder wil Voigtsberger meepraten over de hervorming van de Wasserund Schifffahrtsverwaltung, waar de bondsregering tot nu toe zonder inspraak van de deelstaten mee bezig is. Het is nog steeds niet duidelijk of de Wasser- und Schifffahrtsdirektion West in Münster blijft zitten dan wel naar Mainz wordt verplaatst. Dat laatste is voor Voigtsberger geen optie. “NRW moet als grootste binnenvaartland in Duitsland over een eigen Direktion blijven beschikken.” OFFICIEEL DEALER BINNENVAART MWM DEUTZ WÄRTSILÄ ADVERTENTIE STORK BOLNES WERKSPOOR www.hoogendijksliedrecht.nl +31(0)184 49 30 30 vreemdelingen werkzaam waren zonder dat de werkgever in het bezit was van geldige tewerkstellingsvergunningen.” Volgens Kamp leefde Gyron ook de arbeidsovereenkomsten die het bij het UWV had ingeleverd, niet na. “Zo was het feitelijk ontvangen loon aanmerkelijk lager en was de werkelijke arbeidsduur standaard langer dan opgegeven aan het UWV. Ook de vakantietoeslagen waren lager dan de werknemers op basis van de CAO Binnenvaart zouden moeten ontvangen.” Aldus de minister. In beroep Vorige week nam de Sociale Inlichtingen en Opsporingsdienst bij vestigingen in Delft en Werkendam de administratie in beslag. Gyron Shipping gaat in beroep tegen de boete van 456.000 euro. In een verklaring verdedigt het bedrijf zich. Zo zou het in 2006 met het toenmalige CWI (nu UWV) hebben Imperial Holdings neemt Lehnkering Holding over voor. Het Zuid-Afrikaanse conglomeraat betaalt naar verluidt 270 miljoen euro. Daarmee versterkt het de positie van zijn logistieke tak op de Europese markt, met name in het vervoer van chemische producten. De overeenkomst moet nog worden goedgekeurd door de Europese Commissie. Enkele maanden terug deden al geruchten de ronde dat investeringsmaatschappij Triton Partners zijn aandelenpakket van 87,7 procent wilde verkopen (de rest was in handen van het management van Lehnkering). Triton was sinds 2004 eigenaar van Lenhmkering, dat het over had genomen van VTG. Imperial en Lehnkering zijn grote spelers in de Europese logistiekbranche. Beide bedrijven hebben hun hoofdkantoor in Duisburg. Lehnkering is actief in binnenvaart, wegvervoer, op- en overslag en distributie en is gespecialiseerd in de logistiek van (petro-)chemische afgesproken dat de tewerkstellingsvergunningen aangevraagd konden worden door Gyron Crew Inc. in Manilla in plaats van, tot dan toe gebruikelijk, op naam van de scheepseigenaar.“ “Gyron Crew Inc. Manilla wierf het personeel, betaalde het loon, verzorgde de verzekeringen en betaalde de (Nederlandse) belastingen en sociale premies. (…) De verblijfsvergunningen van het Filipijns personeel vermeldden dat arbeid uitsluitend toegestaan was in dienst van Gyron Crew Inc (Manilla).” Volgens de Arbeidsinspectie was Gyron Shipping de feitelijke werkgever en moesten de vergunning dus ook op die naam staan. “Aangezien de afgegeven tewerkstellingsvergunningen alle op naam van Gyron Crew Inc. luiden, zijn volgens de Arbeidsinspectie alle 57 Filipijnse bemanningsleden illegaal tewerkgesteld in Nederland”, aldus Gyron. Imperial neemt Lehnkering over producten en staal. De omzet bedraagt circa 550 miljoen euro en er werken ongeveer 2700 mensen. Door de overname groeit Imperial Logistics International naar een omzet van 1,4 miljard euro en ongeveer 6200 medewerkers. Imperials logistieke tak bestaat uit de ondernemingen Imperial Reederei, Panopa, de neska-groep en Brouwer Shipping. “We bouwen met de overname onze positie in Europa verder uit”, zegt directeur Gerhard Riemann van Imperial Holdings. “Het portfolio van Lehnkering is een zeer goede aanvulling. We willen, zoals dat past binnen onze filosoife, de naam ‘Lehnkering’ blijven voeren.” Deze zomer sloot dochterbedrijf Imperial Reederei ook al een joint venture met B. Dettmer Reederei. Daarbij ging het alleen om diens droge lading-tak. Van het nieuw opgerichte Dettmer Bulk Reederei bezit Imperial de meerderheid van de aandelen. ADVERTENTIE

De Binnenvaartkrant