Views
1 year ago

2011-21

  • Text
  • Binnenvaart
  • Oktober
  • Onze
  • Schip
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Zoekt
  • Moeten

De Binnenvaartkrant 4 11

De Binnenvaartkrant 4 11 oktober 2011 [ Familieberichten ] Familieberichten zijn mededelingen van: geboorte, verloving, huwelijk, overlijden, dankbetuiging en in memoriam. Het plaatsen van een familiebericht in De Binnenvaartkrant kost 0,78 per mm in hoogte, excl. 19% BTW. SHIPCREW ZOEKT SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS Ruben, i.o.v. MS Sustento, 1x (licht)matroos i.b.v. 1x (licht)matroos i.b.v. dienstboekje met functie dienstboekje met functie (licht) matroos. vaar/verlof i.o. (licht) matroos. vaar/verlof i.o. loon comf.CAO. loon comf.CAO. h&r@shipcrew.nl h&r@shipcrew.nl ONLINE PUBLIEKE VERKOPING van de “VROUWE CORNELIA” Jan Blankenweg - 4131 ZA Vianen Zo geeft u een familiebericht op: Telefonisch: 010-4140060 (ma. t/m vr. van 09:00 tot 17:00 uur) E-mail: service@binnenvaartkrant.nl Fax: 010-4140212 Schriftelijk: De Binnenvaartkrant, Afd. Familieberichten. Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam (met vermelding van naam, adres en telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent). Sluitingstijden: Familieberichten kunt u tot maandagmorgen 10:00 uur, in de oneven weken, opgeven. NB: Voor alle zorgvuldigheid worden familieberichten alleen geplaatst als verificatie van de afzender mogelijk is. Sollten Sie Interesse haben ein Tankmotorschiff zu chartern, melden Sie sich bitte. Telefon: +49-2066-207-153 eMail cvalentin@reederei-jaegers.de 85 personen (geheel rolstoeltoegankelijk) MOTOR PASSAGIERSSCHIP “Vrouwe Cornelia”, cap. 15 t, 85 personen (geheel rolstoeltoegankelijk), l.o.a. 26.12 m, b.o.a. 4.8 m, diepgang 0.67 m, kruiplijn hoogte 3.6 m, constructie casco: gelast staal, huidspanten / vlakspanten dwarsverband, 400 mm, met dieselmotor “Volvo Penta” 6- cilinder, 187 pk (deels gereviseerd 2009), roerpropeller “Holland” HRP 150; nautische instrumenten “Sailor” Marifoon, “Seafarer” Echolood; geluid- en radio-installatie “G+M Electronic”; elektr. installatie, 24/ 220 v, met walaansluiting “Victron” v.v. omvormer “Victron” 24/220 v; centrale verwarming “Webarto”, boiler, cap. 40 l, met radiatoren; drinkwatertank, cap. 2800 l; kombuis v.v. fornuis “Zanussi”, koel-/vriescombinatie, spoelbakken; salon v.v. o.a. 15 tafels, stoelen en banken, verlichtings-/ geluidsinstallatie; zonnedek v.v. 30 kunststof stoelen; brandmeldinstallatie “Fire Cheeta”, sprinklerinstallatie, reddingsvesten, dregstokken, reddingsboeien; speciale voorzieningen: 3 rolstoeltoegankelijke loopbruggen, 2 elektr. rolstoel/scootmobiel liften, etc.; scheepvaartinspectie tot 2015, op alle wateren; SLUITING: vrijdag 28 OKTOBER vanaf 14.00 uur Enthousiasme Je Lieve Lach, Je Enthousiasme Je Vrolijkheid En Het Plezier Dagen En Nachten, Vele Tijden Waren We Samen Bij Elkaar, Samen Werken, Feesten, Lachen Voor Iedereen En Altijd Stond Je Klaar NAVIGATIE APPARATUUR Advies Verkoop Bezichtiging: woensdag 26 oktober van 10.00 tot 16.00 uur Catalogus op onze website www.TroostwijkAuctions.com Scan me ! Installatie Service Vandaag ben ik moe van deze lange reis, al wat ik vraag is een rustige slaap en dromen van hen die ik lief heb. Vandaag is Jan na een ongelijke strijd op 56-jarige leeftijd overleden. Vandaag moeten wij missen Jan Duizendstra INTERNATIONALE BEVRACHTINGEN TEL. +31 (0)10 266 78 90 bevrachtingen@hvcba.nl echtgenoot van Tineke Duizendstra - Veltman vader en schoonvader van Gerard en Ellen Danny en Linda Familie Duizendstra Familie Veltman 25 september 2011 Giekstraat 14, 6051 LA Maasbracht De crematie heeft plaatsgevonden op 1 oktober in het crematorium Midden Limburg te Baexem. GERWIL CREWING ZOEKT i.o.v. ms Saba, 2x (licht)matroos i.b.v. dienstboekje met functie (licht)matroos, vaar/verlof i.o. loon conf. CAO. crew@gerwil.com AANGEBODEN RONDVAARTBOOT A’dam type 120 pax bj. 1975. motor: Perkins M130C 21, 35 meter. SI certificaat. € 98.000,- excl. btw Tel. 06-28848284 INTERFLUVIAL CREWING zoekt i.o.v.mts Helena, 2 matrozen, ibv van dienstboek, loon cao,4op 4af. Tel. 0614569190, interfluvial@hotmail.com GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Independent, 2x lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-256376 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Inaro, 2x lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-256376 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Speranza, 2x lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-256376 BEL ONS VOOR • Ombouw Travel Vision MoDi • Ombouw Travel Vision Q6 • Radar SWISS-JRC-FURUNO • AIS systemen • Rivierpiloot • Gebruikte radars Dealer van: Alphatron - Swiss - Sygo - Olorin TravelVision - Orlaco - Radio Holland Novio Nautic BV Sterk in Oude Haven 47 6511 XE Nijmegen servicewerk! Tel. : 024-7110020 E-mail : info@novionautic.nl TE HUUR: DIRECTIEVAARTUIG L 14.99 BR 4.14 H 3.50-2.40 D 0.80 Ook geschikt voor langere reizen (Frankrijk-Belgie), zowel in de zomer als in de winter.4 personen. Telefoon: 06-51125174 10 nieuwe overalls € 99,00 Werkkleding vlamvertragend, Veiligheidsschoeisel Regenkleding Werkjassen Prijzen excl. btw www.terwijn-zwolle.nl tel. 038 4651728 www.huizinga-snijder.nl • Levering en installatie van alle merken motoren • Reviseren en uitlijnen Officieel dealer van Tevens steunpunt van Iveco Machinefabriek A.A. Vink B.V. Rivierdijk 78 3361 AR Sliedrecht Tel: +31 (0) 184 411 922 Fax: +31 (0) 184 419 565 Email: mfvink@xs4all.nl

De Binnenvaartkrant 5 11 oktober 2011 Vrachtspitsmijden per schip Het ‘vrachtspitsmijden’ begon maandag 3 oktober. Toen kwamen de eerste drie containers per schip vanaf de Maasvlakte naar de Waalhaven, om van daar met de vrachtauto verder te worden vervoerd door Transportonderneming Hurkens. Het gaat om een pilot gesteund door de Verkeersonderneming, vergelijkbaar met het ‘Spitsmijden’ door het personenvervoer. Wegvervoerder Ed Hurkens zegt dat hij werd aangestoken door het enthousiasme van MRS-directeur Sjaak de Vos van Mainport Rotterdam Services (MRS). De Vos vindt dat het vooral Hurkens is die zijn nek uitsteekt. Aanleiding is het werk aan de A15, de zuidelijke kant van de Rotterdamse ring van snelwegen en de daarmee gepaard gaande toenemende filedruk. Door een deel over water te vervoeren vermijdt de wegvervoerder een stuk van de drukke A15 en aan de andere kant zijn er Maandagochtend om zeven uur in de Waalhaven bij MRS. (vlnr) Sjaak de Vos, Ed Hurkens, Laurens Schrijnen, Chris Talman en Thierry Verduijn. (foto MG Redacties) minder vrachtauto’s op de A15. De Verkeersonderneming is opgericht om de doorstroming op de A15 in deze moeilijke jaren (toenemend vervoer en mobiliteit in combinatie met jarenlange, intensieve wegwerkzaamheden aan de A15) te bevorderen. Het gaat om een proef van drie containers per dag, maar dit heeft waarschijnlijk een aanzuigende werking. “Er zijn al collega’s die belangstelling hebben getoond”, vertelt Ed Hurkens bij de officiële start van het project. Hurkens beschikt over een vloot van 40 vrachtauto’s die vooral regionaal rijden. “Natuurlijk gaat het om het milieu en is het een Groeiende ‘sense of urgency’ goede zaak om alle modaliteiten te benutten, maar het gaat mij er vooral om dat ik mijn klanten tevreden stel”, aldus Hurkens, die overigens al regelmatig gebruik maakt van de binnenvaart bij grote pieken in het ladingaanbod naar Limburg. Dan vervoert hij met Waalhaven Terminals naar Barge Terminal Born. “Naar aanleiding van de berichtgeving vorige week hebben we al twee bedrijven die zich hebben aangemeld om iets soortgelijks te doen”, aldus Thierry Verduijn, projectleider bij de Verkeersonderneming. Laurens Schrijnen, directeur van de Verkeersonderneming: “Er is geen panacee om de files op de A15 te verminderen, maar we gooien steeds een steen in de vijver en zien dat alle beetjes helpen, dat dit bedrijven aanzet om er ook over na te denken. En het zijn de bedrijven die aan zet zijn. En het is hoog tijd, want zeker de avondspits op de A15 is beneden alle peil.” Zwaardere kraan Het project zelf verdient uitbreiding. “Ik heb drie slots per dag op de schepen van Barge Line Today maar dat is de minimale afspraak. We kijken hoe snel dit kan groeien.” Sjaak de Vos liep al jaren met een dergelijk plan rond. “Al sinds we hier begonnen in 2004 zeg ik dat we iets dergelijks moeten bieden aan de markt. MRS is een empty depot van origine, maar we hebben expres een zwaardere kraan neergezet zodat ook volle containers kunnen worden overgeslagen.” Toch wil hij niet een stuwadoor worden. “Wij gaan niet in het vaarwater zitten van onze buren, Uniport. Wat we wel willen bieden, is een vangnet voor de vrachtauto’s die vast komen staan op de A15.” Er is een groeiende ‘sense of urgency’ dat de logistieke keten te gefragmenteerd is en dat nieuwe logistieke concepten nodig zijn om de groei van het goederenvervoer op te kunnen vangen. Dit vertelde directeur Maritieme zaken van het ministerie van Infrastructuur & Milieu Rob Huyser bij het jaarcongres van de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens (NVB) afgelopen vrijdag 7 oktober in Middelburg. Hij verwees daarbij naar de extended gate-concepten waarmee ketenoptimalisatie in de binnenvaart wordt gerealiseerd. Tijdens het congres bleek een pleidooi voor binnenhavens vaak dicht aan te liggen tegen een pleidooi voor de binnenvaart. Soms was er zelfs enige verwarring over wat het onderwerp eigenlijk was. Het thema van het congres was ‘Blueports in Europees perspectief’, waardoor het accent nog meer kwam te liggen op de grensoverschrijdende verbindingen (over water) tussen de binnenhavens en op de Europese corridors voor het goederenvervoer. Het was geen toeval dat de NVB te gast was in Zeeland bij Commissaris van de Koningin Karla Peijs, die immers de lobby voor Europese vaarwegen namens de binnenvaart verzorgt. Huyser wees op de noodzaak van samenwerking tussen inland terminals en de binnenvaart, maar ook op allerlei anders verbanden van samenwerking, waarbij natuurlijk ook op de transitie van organisaties in de binnenvaart niet werd vergeten. Net als voorzitter Marijke van Haaren wees hij op het Witboek voor Transport van Europees Transportcommissaris Siim Kallas, waarin wordt gesteld dat in 2030 30 procent van alle transporten over een afstand langer dan 300 kilometer via spoor of binnenvaart moeten worden afgehandeld. In 2050 moet dat zelfs 50 procent zijn. “Om dat te kunnen realiseren, zullen er barrières moeten worden geslecht in infrastructuur, omslachtige procedures worden vereenvoudigd, zal er meer samenwerking in de ketens moeten komen en moeten spoor en binnenvaart beter bekend worden gemaakt bij de verladers.” Te voortvarend Ook de binnenhavens staan voor een belangrijke taak de komende jaren, aldus Marijke van Haaren. “Het belang van Blue Ports werd door de NVB al in 2006 op de politieke en bestuurlijke agenda gezet. Voor velen was dat een eyeopener en we zullen de vitaliteit van onze binnenhavens verder uit moeten bouwen. Heel concreet zijn natuurlijk de investeringen in infrastructuur, maar opnieuw moet ik hier beklemtonen dat het professioneel beheer van een haven er te vaak bij inschiet. Mede door de decentralisatie van het bestuur zijn meer gemeenten het havenbeheer gaan voeren. Veel kleine gemeenten hebben onvoldoende expertise in havenbeheer, laat staan in duurzaam havenbeheer. Het versnipperde en soms gewoon willekeurige havenbeleid is een zwakke schakel in het totale ketennetwerk van de binnenhavens. Het wordt tijd dat het Rijk daar zijn verantwoordelijkheid neemt, want door het waterbeheer (van Rijkswaterstaat) te beperken Overleg tussen Rob Huyser en Karla Peijs. In het midden Marijke van Haaren. (foto MG Redacties) tot de grote rivieren en de hoofdvaarwegen zijn veel kleinere vaarwegen in de versukkeling geraakt. Kleine gemeenten zitten wat onbeholpen met een industriehaven in hun maag, om het wat gechargeerd te zeggen. Ze hebben gewoon niet voldoende expertise in transport en logistiek. De NVB denkt dat Rijkswaterstaat te voortvarend is geweest met de opschaling. We kunnen de verschillen tussen de gemeenten niet wegpoetsen natuurlijk, maar er kan wel overlegd worden met elkaar. De NVB wil daarom voorstellen om periodiek bovenregionaal overleg te organiseren voor de provincie, de regionale directies van Rijkswaterstaat, regionale samenwerkingsverbanden en waterschappen en natuurlijk voor de gemeenten met havens.” Seine-Schelde De Kanaalzone van Terneuzen en Gent leent zich bij uitstek voor een congres over binnenhavens in Europees perspectief. Beide binnenhavens (Gent wordt tevens gerekend tot de zeehavens) vormen bijna al één geheel, hoewel dat vrijwel onmogelijk echt kan worden gerealiseerd. Daarvoor blijken de grenzen toch nog wat te scherp. “Die virtuele grens loopt er wel keihard doorheen”, aldus Karla Peijs, die door de komst van de nieuwe Seine- Schelde-verbinding grote kansen voor zowel de genoemde Kanaalzone ziet als voor in het verlengde daarvan de verbinding met Rotterdam. Ze wees Rob Huyser op de noodzaak van verbetering van de sluizencomplexen in Zeeland (Krammer, Volkerak en Kreekrak). De Volkerak-sluizen kunnen wat haar betreft wel verdwijnen. Op dat laatste ging Huyser niet in. Wel gaf hij aan dat de sluizencomplexen één voor één worden aangepakt. Karla Peijs verwacht veel van de nieuwe richtlijnen van de Europese Commissie voor TEN-T (Trans-Europese Netwerken voor het Transport), die op 19 oktober worden gepubliceerd. Rob Huyser vertelde dat het Nederlandse ministerie zich in Brussel sterk maakt om de opvolger van het Europese binnenvaartprogramma Naiades (Naiades II) een permanent programma te maken, omdat dit nodig is voor het halen van de ‘Witboek-ambities’. “Tevens willen we naar een bredere toepassing in de binnenvaart van LNG in Europa, een betere afstemming tussen Centrale Rijnvaartcommissie en de Europese Commissie en we willen een helder vaarwegenkaart in de TEN- T.” Neem alleen genoegen met het beste: sta op Speedheat! • onze ervaring • ons systeem • onze organisatie ADVERTENTIE meer dan 550 binnenvaartschepen 100% veilig,zelf regulerend,iso gecertificeerd 22 jaar beproefde kwaliteit, landelijk werkend netwerk Meer weten? Bel + 31 (0)117 40 15 00 of +31 (0)6 202 507 29 of kijk op internet: www.speedheat.nl

De Binnenvaartkrant