Views
2 years ago

2011-21

  • Text
  • Binnenvaart
  • Oktober
  • Onze
  • Schip
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Zoekt
  • Moeten

De Binnenvaartkrant 20

De Binnenvaartkrant 20 11 oktober 2011 Rabobank Shipping wenst het ms Mer-Green van M-Factor B.V. een behouden vaart Mer-Green Rabobank Shipping Postbus 10017 3004 AA Rotterdam Tel. +31 (0)10 - 4003700 Fax. +31 (0)10 - 4003730 www.rabobankshipping.nl • rabobankshipping@rotterdam.rabobank.nl Mercurius Shipbuilding realiseert met Shipyard Begej de oplevering van het ms “Mer-Green”. Wij danken onze leveranciers en onderaannemers voor hun medewerking aan de totstandkoming van dit mooie project. Mercurius realiseert…..ook iets voor U? Mercurius Shipbuilding is gespecialiseerd in de levering van maatwerk-binnenschepen. Wij verzorgen de bouw en levering van diverse typen casco’s en schepen vanaf de eigen scheepswerf Begej, volledig afgebouwd te Servië of met afbouw in Nederland. Voor meer informatie: Robert-Jan Zimmerman E-mail: r.j.zimmerman@mercurius-group.nl Tel. 078-6259674 / 06 218 27676 Leo de Waardt E-mail: l.de.waardt@mercurius-group.nl Tel. 078-6259676 / 06 531 85636 Ringdijk 466 C ∙ 3331 LK Zwijndrecht Tel. +31-(0)78-6195000 ∙ Fax +31-(0)78-6194866 ∙ E-mail: info@mercurius-group.nl ∙ Web: www.mercurius-group.nl e e n b e h o u d e n v a a r t ! Wij wensen M-Factor B.V. veel succes met het ms Mer-Green Een onafhankelijk tussenpersoon WIJ WENSEN MS MER-GREEN EN BEMANNING EEN BEHOUDEN VAART NIEUWE BOSWEG 4, 3340 AH H.I. AMBACHT TEL.: (078) 682 12 14 ¤ FAX: (078) 682 12 17 WWW.ALUBOUWDEMOOY.NL Terlouw rotterdam Hoofdvestiging Rotterdam Breevaartstraat 25 3044 AG Rotterdam +31 (0)10-4152211 info@terlouwrepair.com www. terlouwrepair.com Terlouw Rotterdam feliciteert de familie Veen en Mercurius Shipping Group van harte met het MCS Mer-Green. Wij leverden de Volvo Penta D16 hoofdmotor met keerkoppeling en SCR installatie. Wij wensen het ms Mer-Green een behouden vaart, en…. gaat er toch iets mis, dan kunt u op ONS rekenen. Van harte proficiat !! Overvliet Assurantiemakelaars B.V. Twentestraat 88, 3083 BD Rotterdam Postbus 9000, 3007 AA Rotterdam Tel.: 010-4119595, Fax: 010-4139774 E-mail: mail@overvliet.nl www.overvliet.nl

De Binnenvaartkrant 21 11 oktober 2011 Het type Mer-Green maakt zijn entree DOOR JOHAN DE WITTE Evenals de bijzondere ‘bewoners’ in Avifauna schitterde de Mer-Green op zijn open dag in de Oude Rijn. Corien Wortmann, lid van het Europees Parlement, doopte ten overstaan van groot publiek deze eerste van een reeks ‘kleine’ identieke en milieuvriendelijke binnenvaartschepen, welke voortvloeit uit het Small Business Innovation Research project (SBIR), met verve! De Mercurius Shipyard Begej in Servië realiseerde deze innovatieve Mer-Green compleet. Het grote voordeel van de combinatie voor casco en volledige afbouw op eigen werf is volgens Robert-Jan Zimmerman het tijdsaspect, direct gevolgd door een lagere kostprijs. “We zijn weer terug bij de traditionele scheepsbouw, zoals dat nog maar op een enkele werf in Europa gebeurt.” Na de proefvaart en het verkrijgen van certificaten te Novi Terlouw Rotterdam is een ‘Authorized Volvo Penta Center’. Sinds 1924 verleent de firma wereldwijd service en onderhoud aan industriële toepassingen, scheepvaart, binnenvaart en offshore. De Volvo Penta ligt bij Terlouw op voorraad. Het aanspreekpunt voor servicedealers en consumenten. Terlouw ‘sleutelt’ aan op maat gemaakte systemen voor reductie van schadelijke gassen, roetuitstoot en het reduceren van brandstofverbruik voor ‘schoner’ varen. Systemen die zijn goedgekeurd door Volvo Penta! Voor de Mer-Green leverde Terlouw een Volvo Penta D16-750, Twin Disk 5170 gearbox en een SCR-POC systeem. De bijbehorende koeler en motorbediening alsook de Volvo Penta-boegschroefmotor draagt het label van Terlouw Rotterdam. Volvo Penta staat prominent op het ‘milieupodium van weg en water’ en claimde reeds diverse schoonheidsprijzen. Sad kreeg de Mer-Green voor de Mer-franchising formule eigenaars Jan, Lenie en Jan-Pieter Veen het karakter van een pleziervaartuig langs de Blauwe Donau op koers naar Zwijndrecht. De Mer-Green wordt door PRO-LOG b.v. ingezet tussen ‘s-Hertogenbosch en Rotterdam met als voornaamste lading Heineken bier containers. In haar speech verraadde Corien Lenie, Jan Pieter en Jan Veen, Corien Wortmann en Robert Jan Zimmerman bij de doop. Wortmann zich als actieve fan voor de transportsector met hart voor de scheepvaart. Zij noemde de Mer- Green een prachtig resultaat van geëngageerde ondernemers, die niet alleen de belangstelling hebben van beleidsmakers uit de provincie maar ook van Brussel. Kees de Vries belichtte de gedrevenheid van vader en zoon Zimmerman, die risico’s durven nemen met het oog op perspectief voor scheepstransport. Schepen, net zo schoon als een ‘bestelbusje’, en dit blijven herhalen tot dit bij de EVO doordringt! Jan Veen als laatste spreker: “Met Zimmerman was een klik vanaf ‘t begin. De bouwperiode in Servië, was niet alleen boeiend, we hebben er ook vrienden gemaakt. Met de Mer-Green hopen we op voorspoed en als leerbedrijf jonge mensen op te leiden.” De Mer-Green heeft het ontwerplabel van Robert Zimmerman! Het eigendom van het schip ligt bij Doopvrouw Corien Wortmann. (foto’s Johan de Witte) M-factor B.V. Er bestaat het ambitieuze voornemen om 25 identieke milieuvriendelijke schepen te bouwen gefaseerd over circa vijf jaar. Deze schepen zijn geschikt voor het vervoer op de kleine vaarwegen, evenals voor verladers en containerterminals die behoefte hebben aan frequente aan- en afvoer van kleinere hoeveelheden lading. De schepen worden uitgerust met Volvo Penta-voortstuwingsmotoren, katalysatoren en roetfilters. Het project komt tegemoet aan de wensen van zowel de overheid als verladers. SBIR We spreken met Frans Gerritsen van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, die met zijn medewerkers werd verzocht om het SBIR programma aan te sturen. Met de visie dat zonder transportcapaciteit op klein vaarwater er ongewenst vracht naar de weg zou gaan, werd een ‘lans gebroken’ voor het kleine schip. “Vier jaar geleden maakten acht bedrijven uit de sector aanspraak op de voorwaarden van het SBIRprogramma. Vier ondernemingen werden geselecteerd voor fase 1. Twee hiervan zijn doorgegaan naar fase 2. Eén hiervan was Robert Zimmerman. Hij startte een onderzoek in samenwerking met universiteiten en verladers, keek naar uitvoering en opleiding met de vraag van hoe krijgen wij een goed schip op kleine vaarwaters wat duurzaam, schoon, zuinig en ook geld mee te verdienen is.” Het type Mer-Green is hierop het antwoord en heeft zijn entree gemaakt. Doordacht schip Projectleider Raymon Berkhout wijst ons op een aantal bijzondere eigenschappen en uitvoering van het schip zoals: een campagneopbouw over scheepsbreedte, de 4,24 meter kruiplijn (zonder ballast in het laadruim!) in combinatie van de kolomstuurhut aan dek en 50 centimeter hydraulisch inzakbare autokraan, royale ingangen/trappen naar verblijven en machinekamer, slimme luchtverversingskanalen, royaal achterdek waar de autokraan in scheepsbreedte kan worden geborgd geheel achter de woning, bijna verscholen spudpalen, ramen die naar het achterschip iets kleiner worden en snelheid suggereren. Een doordacht afwijkende uitvoering met fraaie zeer goed afgewerkte accenten. De woningbetimmering is duurzaam en geheel door Shipyard Begej uitgevoerd. De regie van indeling had een bijzonder trotse Lenie Veen, in samenwerking met de binnenhuisarchitect van de werf. Resultaat: magnifiek, maar vooral gezellig! Een relatief klein schip met grote mogelijkheden die rendement beloven. Wie leverden aan het ms Mer-Green Shipyard Begej, Zrenjanin Bouw casco en levering compleet schip Mercurius Shipbuilding Tekeningen en ontwerp casco Rabobank Shipping Financiering Pro-log BV Bevrachting Overvliet Assurantiemakelaars B.V. Cascoverzekering en P & I Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Lloyd’s Register of Shipping EMEA Classificatie Terlouw Rotterdam Volvo Penta D16-750 hoofdmotor met keerkoppeling en SCR installatie Volvo Penta Europe Office Benelux Volvo Penta D16-750 hoofdmotor Esco Aandrijvingen B.V. Twin Disc 5170 keerkoppeling en motorbediening Power Commander De Waal Machinefabriek B.V. Stuwa schroefasinstallatie met schroefasrem en Stuwa schroefasseals Promac B.V. Roeren en stuurmachine Alubouw de Mooy B.V. Stuurhuis met hefkolom, voormast en navigatiebeugel Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers De Ruyter Dieseltechniek B.V. 2x generatorsets, 65 kVa tbv boordnetbedrijf, motor: Cummins 4 BT 3,9G4 en generator: Marathon 362 CSL 1604 De Ruyter Service B.V. Opstarten en inregelen van de door de Ruyter Dieseltechniek geleverde generatorsets Maralec B.V. Marathon Generatoren en Motoren MagnaPlus Generatoren Verhaar Omega B.V. Boegschroef type OMEGA 03100-4k, rechtstreeks aangedreven voor Volvo Penta, 380 pk, 1800 rpm Verhaar Omega Air & Nitrogen BV Werklucht compressoren WindeX Engineering B.V. Levering en montage van airconditioning, RVS klaproosters en ventilatoren Werkina Werkendam B.V. De complete elektrische installatie, incl. 2- draads data besturing, monitoring systeem met touch-screen bediening, Orlaco camerasysteem, complete airco installatie, Travelvision antennesysteem en Tresco Ecdis Inland viewer Rhigo Scheepsramen BV Ramen Victron Energy B.V. Omvormer/ acculader All Pumps Holland B.V. Victor pompen A. Nobel en Zn. Bunkerservice B.V. Waterzuiveringsinstallatie, stuurhuistrap, Jeanneau bijboot, reinigingsproducten, AND pakket, scheepsbenodigdheden, meer- en koppeldraden Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Hydraulische autokraan, uitschuifbaar tot 15 mtr Radio Holland Netherlands B.V. Nautische apparatuur Orlaco Products B.V. Camerasysteem Sygo B.V. Scheepslading- en hoogtemeter Verschoor Woning en Scheepsstoffering Stoffering in stuurhuis en zonwering Dijvler Materiaal B.V. Ankerlieren en ankers Advecon Sign Service Belettering SLURINK-ZWAANS bv Mobil smeermiddelen

De Binnenvaartkrant