Views
1 year ago

2011-21

  • Text
  • Binnenvaart
  • Oktober
  • Onze
  • Schip
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Zoekt
  • Moeten

De Binnenvaartkrant 2 11

De Binnenvaartkrant 2 11 oktober 2011 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Monique van Thull Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-22871516 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Frank Antonie van Alpen T 06-25061913 frankantonie@planet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@orange.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 heiligers.fotopers@hetnet.nl Lay-out Maureen van Gent Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. SHIPFIX TECHNIEK TE KOOP OF TE HUUR T.K. GERWIL CREWING ZOEKT GERWIL CREWING ZOEKT GERWIL CREWING ZOEKT ‘s-Gravendeel levert, installeert drijvend clubhuis. Telescopische SPUDPALEN. i.o.v. ms Govert SR, i.o.v. ms Elmaro, (licht)matroos i.o.v. ms Bonaire, en repareert o.a. pompen, Afm. 27 x 7 mtr. Boterman Techniek BV (licht)matroos i.b.v. i.b.v. dienstboekje met functie 2x (licht)matroos i.b.v. lieren, aggregaten, motoren. 2 verd. ook tijdelijk te huur. Tel. 06-54287373 dienstboekje met functie (licht)matroos, vaar/verlof i.o. dienstboekje met functie 34 €/uur zie adv. op Ook te gebruiken als kantoor, (licht)matroos, vaar/verlof i.o. loon conf. CAO. (licht)matroos, vaar/verlof i.o. marktplaats/ opslag en noodwoning. TE KOOP loon conf. CAO. crew@gerwil.com loon conf. CAO. beroepsscheepvaart. Redelijke prijs. NIEUWE BALLAST POMPEN crew@gerwil.com crew@gerwil.com W.Steenbergen info@ Info. 06-53501940 tot 1000 m3 p/u € 3.800,00 !!! GEZOCHT: shipfixtechniek.nl, schroef 25cm TE KOOP MS BETUWE 11,40/11,45 schip max 110m. TE KOOP 06-15204640 VOOR MTS-JOLANDA/ MTS- BOTERMAN TECHNIEK BV. bjr. 1956, afm. 57x7,27x 2,52 bouwjaar vanaf ca. 1990 voor Gebruikte boegschroef bijv. JOLANDA II EN MTS-RINA, Tel. 06- 54287373 m. 684 ton, CAT 371 pk 1975, realistische prijs. evt. met van Tiem, 300PK, schroef DIE SLOWAKISCHE FIRMA zijn wij op zoek naar DAF 220 pk Jet, 2 x Lister 12 ½ inruil. 70cm BIETEN PERSONAL AN BORD deksmannen en matrozen, REINIGING EN 15 kVa, FSK 1 ruim 950m3, Tel. +31610990812 BOTERMAN TECHNIEK BV. von Schiffen zu arbeiten: met ervaring in de CONSERVERING S.I. 2013 pr NOTK. 06-54287373 Steuerman, Matrose, binnenvaart, in het bezit van Ruimen uitspuiten en verven - Tel 06-51855009 TE KOOP Deckman. Wir sind billiger als een dienstboekje, het Machinekamers spuiten - Eetbare oliën tanker Amanda- WIJ ZOEKEN! andere. vaarsysteem: Waterstralen tot 2500 bar – DUWBAK TE KOOP Nathalie, tanks rvs 80x9,50, voor onze mvs, een stuurman TEL Nr: 00421 904 341 412, 4 wk.op/ 4 wk.af , het salaris Coatings. Bwjr 2003, lengte 72 x 11,45 x 1254 T, evt. met vast werk. met ervaring in de FAX Nr: 00421 35 641 609 2 vlgs. CAO-Binnenvaart. Contact: 0617324458 3,3, 2105 ton. 860 pk Tel.nr: 0653 240730 binnenvaart, Email: kozar.juraj@gmail. Tel. +31(0)621523112 kopschroef, luiken, woning en 4 wk op/4 wk af. Int. vaart. com TKAB eventueel met aanstroking GERWIL CREWING ZOEKT Tel. 06-51434153 T.K. Motoryacht Tramontana Salon, naar duwkop. i.o.v. ms Mureen, TE KOOP DRAADLIEREN Duwsleepboot “Codru” bj 2002,zeer luxe uitgevoerd, Tel. 06-51200120 niet op (licht)matroos i.b.v. T.K. Te gebruiken als anker- verhaal Bj.1983, SUK geldig tot 2013, compleet schip.L.14,85 B.4,85 zondag dienstboekje met functie Radiografische bedieningen of spudpaallier, ook nieuwe 300 PK, Afm.:25,59 x 5,35 x D.1,35, kruiphoogte 3,40, (licht)matroos, vaar/verlof i.o. bijv. 8 knops € 550,00 voor dubbele trommellieren op 0,90m. LP: Wenen. gewicht 37 ton, zeer geschikt GERWIL CREWING ZOEKT loon conf. CAO. beter ontvangst. maat gemaakt! Tevens nieuwe Bilder& Info per email voor permanente bewoning, i.o.v. ms Curacao, crew@gerwil.com Boterman techniek bv ankers uit voorraad 10 tot robert.kavsek@chello.at vr.pr. 350.000,00 euro. (licht)matroos i.b.v. Tel. 06-54287373 1500 kg in zwart of www.rettungsboot.at Heeft u interesse bel of mail u dienstboekje met functie GEZOCHT KAPITEIN gegalvaniseerde uitvoering. adres. (licht)matroos, vaar/verlof i.o. BEUNSCHIP TE KOOP LUIKENWAGEN Alles tegen zeer concurrerende ZOEKT U FILIPIJNSE Tel. 0653408782, loon conf. CAO. 1671 T., 7/OP 7/AF. type Blommaert Hydraulisch. prijzen!! Tel. 06-51053686 MATROZEN? dou.mulder@planet.nl crew@gerwil.com Tel. 0032475256398 Tel. 06-53486008 noz. dan is dit het juist adres voor u! KAPITÄNE, STEUERLEUTE MIT Pinoy-Crewing your partner in GEPENSIONEERD SCHIPPER PATENT FÜR TANKER searching for the best inland ibv alle papieren heeft nog tijd GESUCHT. shipping crew. over voor dagwerk omgeving KICKERS Patente und Kurze zu Email info@pinoycrewing. R’dam. weiterbildung gefördert. Lux Bedingungen. Donau/Elbe Patent willkommen. scan40@gmx.net com. Call 0031-639553820 LEUK VOOR DE AFWISSELING! wordt ZZP-er of oproepkracht op een rondvaartboot in Tel. 06-53209340 Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? TE KOOP ALUM. Amsterdam! Heb je tijd over en G E B R U I K V O O R I E D E R E L ww luiken aan elkaar, ruim een groot vaarbewijs? E T T E R , L E E S T E K E N E N S opening 52x6.50 m + hydr. Bel. 020-6791370 en vraag P A T I E E E N H O K J E . H O U D luikenwagen. naar Anoushka. Vast T U S S E N I E D E R W O O R D E Tel. 06-53486008 personeel ook welkom. E N H O K J E L E E G . T +31 (0)78 - 681 39 77 | www.lans-instruments.nl Geschikt voor Astra 19,2° en 23,5° Oost druktransmitters? vanaf W 2.499 Ongestoord satelliet TV-ontvangst Televisiekijken aan boord zonder onderbreking! Het EPAK satelliet TV-ontvangstsysteem houdt de kwaliteit van het TV-signaal constant. Voor ieder schip of jacht, met 1 tot 999 ontvangers, hebben wij een passende oplossing. ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl Vanaf 3 plaatsingen ontvangt u 10% korting op het totaalbedrag (excl. 19% BTW) Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 3,65 extra administratiekosten.* * bedragen zijn incl. 19% BTW. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.** Bankrekeningnummer: __________________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Banknaam: _____________________________________________________ Land + plaatsnaam van uw bank: _________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Datum: _______________ Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 1x 10,00 * 15,00 * 20,00 * 25,00 * 30,00 * 35,00 * 40,00 * ** Automatische afschrijvingen zijn alleen mogelijk vanaf Nederlandse en Duitse bankrekeningen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur.

De Binnenvaartkrant 3 11 oktober 2011 Waldhof-rapport voert druk op Duitse overheid op Donderdag 6 oktober presenteerde het NEA een rapport over de financiële gevolgen van het ongeluk met de Waldhof begin dit jaar. De schade blijkt meer dan 50 miljoen euro te zijn. Met dit rapport in de hand kunnen de verladers en de binnenvaart de Duitse overheid verder onder druk zetten om betere voorzieningen te treffen om slagvaardiger op te treden bij stremmingen van vaarwegen in Duitsland. Natuurlijk gaat het bij de verbeteringen door de Duitse overheid om de aanwezigheid van hefmaterieel op strategische plaatsen langs de Rijn om schepen of lading sneller te kunnen bergen, maar het draait ook om een betere organisatie, vertelde Martin van Dijk, voorzitter van de Internationale Afdeling van Koninklijke Schuttevaer, bij de presentatie van het NEA-rapport. Martin Quispel van NEA legde uit Vier doden bij aanvaring op Maas DOOR HANS HEILIGERS Maandagavond 3 oktober zijn op de Maas bij Cuijk vier opvarenden van een speedboot om het leven gekomen toen hun boot frontaal in aanvaring kwam met het cementschip Lindengracht van Cement Tankvaart uit Raamsdonksveer. Na het ongeval wisten drie van de zeven opvarenden van de speedboot zich te redden. Ze werden voor onderzoek naar het ziekenhuis vervoerd. Voor de vier vermiste mannen werd direct werd een grootschalige zoekactie opgezet vanuit drie provincies. Ook landden er op de Maasboulevard twee (foto Hans Heiligers) Voor wie er geen touw meer aan kan vastknopen: de leden van de organisaties zijn goed bezig om tot één organisatie te komen. Het lijkt allemaal heel ingewikkeld en vrolijk chaotisch met werkgroepen, fusies en vergaande STEKEN ONDER WATER door Michel Gonlag lees ook de online column op www.binnenvaartkrant.nl dat de schade voor ongeveer 20 miljoen euro de scheepvaart zelf trof, waarvan 6 miljoen op de één of andere manier kon worden doorberekend aan verladers en verzekeraars. Verladers, bevrachters en andere tussenpersonen leden de grootste schade met bijna 26 miljoen euro. De verzekeraars verloren 2 miljoen euro. Producenten en ontvangers leden voor 6,7 miljoen euro schade en er zijn nog kosten die niet kunnen worden berekend omdat er nog over geprocedeerd wordt. Deze direct op het ongeluk betrekking hebbende kosten lopen waarschijnlijk op tot zo’n 5 miljoen euro. Quispel waarschuwde dat er ook nog PM-posten zijn, waardoor de totale kosten van het ongeluk waarschijnlijk nog veel hoger liggen. Te denken valt daarbij aan het effect op het imago van betrouwbaarheid en veiligheid in de binnenvaart, het negatief effect op de productie en traumaheli’s. Duikers van de brandweer doorzochten de speedboot die tegen een krib gedeeltelijk onder water lag. Ondertussen vonden op de wal hartverscheurende taferelen plaats bij de familieleden van de slachtoffers die uren in onzekerheid verbleven over het lot van de vier vermiste mannen. Aan het eind van de avond werd de speedboot geborgen, waarna achter een groot scherm een onderzoek werd ingesteld. In de boot stuitte men op een van de vermiste personen. De politiewoordvoerder vertelde dat de man bekneld zat. Het zoeken naar de drie vermisten werd de volgende dag voortgezet. Met behulp van sonarapparatuur zijn hun lichamen in de loop van de dag gevonden. Het onderzoek naar de toedracht duurt waarschijnlijk nog enkele weken, zo liet het Korps Landelijke Politiediensten weten. toekomstfantasieën, maar dat is nodig. Als je de ingrediënten van een brood bij elkaar gooit, lijkt het nergens op. Na geduldig kneden, rijzen en bakken krijg je een eetbaar geheel en als je niet te lang wacht met het nuttigen ervan, is dat onovertroffen kost. Zaterdag was de presentatie van ‘een nieuwe vereniging’ (formerly known as ‘BinnenvaartUnie’) en ‘een nieuwe tijdelijke werkgroep’, die we vanaf nu ‘De Korte Werkgroep’ noemen, naar voorzitter Rinus de Korte. De bedoeling is ondubbelzinnig: de georganiseerde varende ondernemers willen consumptie in de gebieden die tijdelijk afgesloten waren van de supply chain door de stremming. Dan zijn er ook nog zaken als minder comfort en de veiligheidsrisico’s door het tekort aan ligplaatsen langs de Rijn. De indicatie is dat de Duitse overheid ook wel weet wat er aan de hand is en ermee aan de slag is gegaan. “Maar dat dachten we bij de Excelsior ook”, zei directeur Ben Maelissa van Danser Containerline, donderdag bij de presentatie als >>Vervolg van pagina 1 En daarmee bedoelt hij dat over een groot aantal onderwerpen een meerderheidsbesluit moet worden onderschreven door verenigingen die zich committeren aan de vereniging. Verenigingen die lid worden, kunnen daarnaast wel hun eigen identiteit behouden. Duizend ondernemers De Tijdelijke Werkgroep Varende Ondernemers beoogt een platform te vormen dat namens de 800 leden van de nieuwe vereniging spreekt en daarbij opgeteld de ruim 200 varende ondernemers van het CBRB. Rinus de Korte is weliswaar oud-bestuurslid van het CBRB, maar stelt zich volledig onafhankelijk op als voorzitter van de werkgroep. Uiteindelijk moet deze intensievere samenwerking leiden tot een aantrekkelijker branchevertegenwoordiging, waardoor meer mensen zich aansluiten. Kortenhorst: “We moeten ernaar toe dat meer dan de helft van de binnenvaartondernemers zich organiseert.” Momenteel is de organisatiegraad inclusief Koninklijke Schuttevaer zo’n 30 procent. De duizend leden van het door de werkgroep beoogde platform van voorheen Kantoor Binnenvaart en CBRB-groep Varende Ondernemers vormt nog geen kwart van de Nederlandse binnenvaartondernemers en zou dus moeten verdubbelen. De vorming van de ene vereniging vertegenwoordiger van het CBRB. “Het zou goed zijn als we het momentum erin houden. daar zal dit rapport ons behulpzaam bij kunnen zijn.” Met ‘de Excelsior’ verwijst hij naar het verlies van een aantal containers door het ms Excelsior, waardoor de Rijn bij Keulen bijna vijf dagen gestremd was in 2007. “De communicatie is sindsdien wel verbeterd”, zei Martin van Dijk, die ervan overtuigd is dat er sneller weer had kunnen worden gevaren van CBOB, ONS, R&IJ en RKSB is al een belangrijke stap, vindt Kortenhorst. “De besturen waren bereid een stap terug te doen. Dat is iets om trots op te zijn.” Vrachtprijs Rinus de Korte liet met enkele scherpe opmerkingen de verzamelde ondernemers zaterdagmiddag voelen dat hij uit hun midden komt. “Je moet niet verwachten dat we de vrachtprijs omhoog krijgen. We moeten ophouden met te roepen dat anderen schuld hebben aan de marktsituatie. We zullen niet de macht krijgen in de markt. Dat moeten we ook niet willen, want als je macht hebt gaan anderen aan de poten van je stoel zagen.“ na het ongeval met de Waldhof. Rink-Jan Slotema van verladersorganisatie EVO vindt dat NEA geld moet krijgen om de hoogte van het PM-bedrag verder te onderzoeken. Opdrachtgevers voor het onderzoek waren CBRB (initiatiefnemer), Havenbedrijf Rotterdam, de Internationale Afdeling Koninklijke Schuttevaer, Vereniging van Scheepsbevrachters en Logistieke dienstverleners in de Binnenvaart, Kantoor Binnenvaart, EVO en Rijkswaterstaat. “Besturen zijn bereid een stap terug te doen” Jacco Teunisse, lid van CBRB-Groep Varende Ondernemers en van de Tijdelijke Werkgroep Varende Ondernemers legt aan Roland Kortenhorst (r) uit dat de nieuwe vereniging actief leden moet werven. “Alleen de deur openzetten is niet genoeg.” (foto MG Redacties) met één stem spreken en omdat je niet zomaar alle bestaande clubs overboord kan zetten, vormen ze alvast samen een platform. Rinus de Korte deed een mooie, cryptische uitspraak: “Als we sterk genoeg zijn, gaan ze knopen tellen.” Read my lips, dacht hij erachter. ‘We’ staat hier voor het tijdelijke platform, ‘ze’ zijn de ongeorganiseerde schippers. De ‘knopen’ zitten aan hun overhemd en het tellen ervan dient om te beslissen je te organiseren. Zoals gebruikelijk in een chaotische tijd buitelen de gebeurtenissen over elkaar heen, want de formele vereniging van de bij Kantoor Binnenvaart aangesloten clubs en ondernemers gaat eigenlijk vooraf aan het platform van De Korte Werkgroep terwijl het transitiecomité bezig is met het postplatform tijdperk als de hele binnenvaart one happy family is. We zitten nu nog in de onthechtingsfase van de oude clubs die kennelijk de leden een identiteit gaven. Als iets al heel lang hetzelfde is, dan zal het wel aan verandering toe zijn, denk ik altijd. Je identiteit, dat ben je zelf, je hoeft echt je paspoort niet in te leveren als je club fuseert. De Vereniging “Wat we wel kunnen krijgen, is invloed. We kunnen twee dingen doen: lekker verder modderen en naar de buurman wijzen dat hij schuldig is. Dan weet je zeker dat je bij de verliezers zult horen. We kunnen echter ook achter elkaar gaan staan, mentaal weerbaarder zijn en bij de winnaars behoren. Dan hoef ik mijn gesprekspartner er niet van te overtuigen hoeveel mensen er achter me staan. Hij weet dat dan al.” Roland Kortenhorst vindt dat binnenvaartondernemers die zich niet organiseren niet als excuus kunnen gebruiken dat het lidmaatschap van een organisatie geld kost: “Je betaalt ook voor de diesel om vooruit te komen.” Onovertroffen kost Zonder Naam zet de deur wijd open voor nieuwe leden en organisaties mits die bereid zijn zich te committeren aan het mandaat van een bestuur dat ze zelf kiezen. Die deur stond trouwens allang open, alleen is het voor velen te veel moeite om over de drempel te stappen. Naar analogie van het donorcodicil: iedereen met een schip of boot is automatisch lid en kan dat lidmaatschap zonder gevolgen opzeggen. Dan hoef je die deur niet steeds voor ze open te houden. Die mogen ze zelf open doen.

De Binnenvaartkrant