Views
2 years ago

2011-21

  • Text
  • Binnenvaart
  • Oktober
  • Onze
  • Schip
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Zoekt
  • Moeten

De Binnenvaartkrant 16

De Binnenvaartkrant 16 11 oktober 2011 HEEFT UW TANKER AL STABILITEITSSOFTWARE AAN BOORD? Tanker Stability Check Klasse LR gekeurd Te gebruiken bij uw EBIS-controle Eenvoudig in te vullen door u en uw bemanning Met 1 druk op de knop gekoppeld aan uw beladingssysteem (merk afhankelijk) Iedere beladingssituatie eenvoudig weer te geven in een rapport Programma en rapportage beschikbaar in de talen: NL, DU, FR, ENG Tanker Stab Check is een 1-op-1 vertaling van uw stabiliteitsboek Wij nodigen u graag uit op ons kantoor of bij u aan boord voor een afspraak Rommerts Ship Design B.V. Scheepmakerij 150 3331 MA Zwijndrecht Telefoon 078 - 744 01 35 Email info@rsdbv.nl Website www.rsdbv.nl Stroom en Visser B.V. is onderdeel van ENVIEM (Gulf Oil Nederland BV) en gevestigd aan de 2e Merwedehaven te Dordrecht. De organisatie houdt zich bezig met scheepscleaning, industriecleaning en het inzamelen van slobs (afvalstoffen) en beschikt over 6 schoonmaak- en inzamelschepen en een eigen aanlegsteiger. Zij verzorgt sinds 27 jaar (24 uur per dag) scheepscleaning en industriecleaning door geheel Nederland. Deze cleaning bestaat uit landtanks, fabrieken, bunkertanks, drinkwatertanks, en machinekamers voor zowel de zeevaart, offshore en binnenvaart. Stroom & Visser B.V. heeft zes schoonmaak- en inzamelschepen tot haar beschikking Voor onze organisatie zijn wij per direct op zoek naar enthousiaste BILGEBOOTSCHIPPERS VOOR DE ROTTERDAMSE EN AMSTERDAMSE HAVENS Het betreft een functie die kan worden uitgevoerd in dagdienst of week op/week af, maar ook het beschikbaar zijn voor oproepdiensten buiten de daguren en in de weekenden kan worden gevraagd. Tot de werkzaamheden behoren o.a.: • het inzamelen van afvalstoffen (sludge, bilge) van binnen - zeescheepvaart • het inzamelen van waswater van zeevaartschepen • lossen van afvalstoffen op onze afvalverwerkingsinstallatie Wij verwachten van u: • bijvoorkeur enige jaren ervaring in een soortgelijke functie • in bezit van rijbewijs • zelfstandig kunnen werken • bijvoorkeur enige kennis van de Engelse taal Onze organisatie biedt o.a.: Een afwisselende baan op basis van een tijdelijk contract met de mogelijkheid tot een vast dienstverband. Een grote mate van verantwoordelijkheid en zelfstandigheid. Het salaris en de arbeidsvoorwaarden zijn in overeenstemming met de functie. Geïnteresseerd? Verdere informatie over de functie is te verkrijgen bij Wim van der Linden, General Manager. Je schriftelijke sollicitatie met uitgebreide CV kun je - bijvoorkeur z.s.m. - sturen naar Stroom en Visser BV, t.a.v. de heer W. van der Linden, Veerplaat 80, 3313 LJ Dordrecht, tel. 078 6213500, of naar email adres info@stroomenvisser.nl Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld.

De Binnenvaartkrant 17 11 oktober 2011 “Zo worden ze niet meer gebouwd” DOOR JAN JOHAN TEN HAVE Op een van de laatste zomerse dagen van het jaar ligt de Duijvendijker Arkervaart van Peter Smink voor groot onderhoud voor de kade bij scheepswerf Geertman in Zwartsluis. De spraakzame kapitein-eigenaar vertelt dat er bovendien aanpassingen aan zijn schip plaatsvinden in verband met Europese eisen die worden aangescherpt. “De nieuwe eisen zijn nog niet van kracht; Europa geeft ons een redelijke termijn om de aanpassingen uit te voeren. Het gaat om een behoorlijke investering, die je het best kunt spreiden. En dat doen wij dus ook”, vertelt Smink relaxed, gezeten op een bankje in de zon aan het water. De Arkervaart is als Duijvendijker een markant schip. Je ziet ze steeds minder. De naam ontleent deze kempenaar aan de werf Joh. van Duijvendijk in Krimpen aan den IJssel, waar het schip in 1964 werd gebouwd. Opdrachtgever Tijmen de Waard nam het in de vaart als Beta. Na overname door de familie Heuvelman werd het schip omgedoopt tot Fata Morgana. In 1979 nam de familie Berneau het 54,90 meter lange en 6,60 meter brede schip met een maximale diepgang van 2,59 meter over om er 27 jaar op te varen. Het schip heette in die tijd Johanna. Zeeg De huidige eigenaar nam de Duijvendijker in 2006 over en doopte die Arkervaart, naar het vaarwater in zijn woonplaats Nijkerk. “Ik Duijvendijker Arkervaart wilde een naam die niet zo standaard is en toch gemakkelijk uit te spreken en te onthouden”, legt Smink uit. “Zo worden ze niet meer gebouwd”, zegt Smink over zijn schip. Het meest in het oog springend is dat er een zeeg in zit. “Bij oplevering werd er zowel voorop als achterop een flinke hoeveelheid water gegooid. Dat water moest er helemaal af lopen. Er waren niet veel schepen met die eigenschap.” De zeeg vergrootte de zeewaardigheid, voor het oversteken van zeegaten zoals de Eems en het IJsselmeer. Verder lopen de gangboorden enigszins af naar buiten, eveneens bedoeld om water gemakkelijk te laten aflopen. Het schip was oorspronkelijk uitgerust met een 330 pk sterke Industrie-motor. “Nostalgie uit Alphen aan de Rijn”, zegt Smink. “Het was een prima onderhouden motor. En toch heb ik hem vier jaar geleden vervangen door een splinternieuwe Daf XE390 van 530 pk. Het klinkt misschien hard, maar nostalgie hoort in het museum; daar kun je de kost niet mee verdienen. De winst ging uit de uitlaatpijp. En ook niet onbelangrijk: de Industrie voldeed niet aan de Europa-eisen die rond 2025 van kracht worden. Dit was een van mijn eerste investeringen in het schip, om het verbruik te beperken en zo onze concurrentiepositie te verbeteren.” Hoewel het schip vrij zwaar is gebouwd – met een lege diepgang van 78 centimeter waar 60 tot 70 centimeter gangbaar is voor dit type – was het een tijd lang zeer gewild. “Roversgoed”, noemt Smink het. “Een kwalitatief uitstekend schip. Zo was het een van de eerste volledig gelaste schepen. Hier is aan boord geen kliknagel te vinden.” Verder was het model goed doordacht: voor het behalen van de relatief hoge topsnelheid van geladen 17,5 en leeg 22 kilometer per uur is verhoudingsgewijs weinig kracht nodig. Goede baasjes “Het mooie van dit schip is dat de eigenaars er altijd in zijn blijven investeren. Dit schip had altijd ‘goede baasjes’. Zo liet de familie Berneau er een straalbuis op plaatsen voor verbetering van de verhouding kracht-snelheid-verbruik. Ook werd er al vroeg een autokraan op geplaatst.” Smink koos met dit schip voor ‘kort werk’, met name transport van basisproducten voor veevoer binnen Nederland. Zijn gezin – hij is getrouwd met Anneruth Scheygrond, regiovertegenwoordiger voor Koninklijke Schuttevaer in Oost- Nederland, en heeft twee zonen: Jennek van 8 en Bjarne van 6 – is een belangrijke motivatie voor deze keuze: “Wij hebben besloten onze jongens zelf op te voeden aan de wal; dus geen internaat. Met dit werk ben ik regelmatig een nacht en meestal elk weekend thuis.” Nieuwbouw was voor Smink nooit Elektronisch bedienbare reling Peter Smink: “ ik ben allergisch voor hoge hypotheken.” (foto Jan Johan ten Have) een optie. “Ik ben allergisch voor hoge hypotheken. Als ik nu een keer een maand geen vracht heb, is dat heel vervelend. Maar dan breekt er hier geen paniek uit.” Klagen over de markt doet hij overigens niet. “Ondanks de recessie hebben wij behoorlijk wat aanbod van werk. Dat heeft er natuurlijk ook mee te maken dat je steeds minder van dit formaat schepen ziet, waarmee je tot in de haarvaten van het vaarwegennet kunt komen.” “De jeugd ziet dit niet zitten. Je moet veel investeren om te blijven voldoen aan de eisen. En als je in het verleden niet bent blijven investeren, dan zou een nieuwe eigenaar een inhaalslag moeten maken. En dan gaan de kosten voor de baten.” De laatste tijd ziet Smink daarentegen enigszins een ommekeer: “Er zijn steeds meer kapiteins-eigenaars die net als ik zonder personeel willen gaan varen. Geen of weinig personeelskosten maakt je financieel minder afhankelijk, wat gunstig is in deze tijd van grillige, instabiele marktomstandigheden. Je ziet daarom wel wat meer investeringen in kleinere schepen.” Tijdens het huidige verblijf bij Geertman wordt het stuurhuis van de Arkervaart van binnen helemaal aangepakt. Het schip wordt voorzien van de modernste navigatieapparatuur: de hele lessenaar wordt voorzien van technologie van Radio Holland. Een bijzonder snufje is een autoradio waarmee de schipper marifoonkanalen kan uitluisteren. Ook wordt het schip als pilotproject voorzien van elektronische reling, een nieuwe vinding van BO-RA Jacht- en Scheepsreparatie in Zwartsluis. Met deze investering zet Smink een volgende stap naar een rendabele toekomst met een markant schip van bijna een halve eeuw oud. Hij ziet het helemaal zitten, want: “De kempenaar is een zwaar ondergewaardeerd type schip.” DOOR JAN JOHAN TEN HAVE Wie geen reling langs de gangboorden van zijn schip heeft, doet een concessie aan de veiligheid aan boord voor zichzelf en allen die meevaren. Een reling verhoogt de veiligheid, maar kan tegelijkertijd een behoorlijk sta-in-de-weg zijn. BO-RA Jacht- en Scheepsreparatie in Zwartsluis komt met een oplossing ADVERTENTIE die veiligheid en gebruiksgemak in zich verenigt: de elektronisch bedienbare reling. De vinding van Frank Raggers en Wiebbe Anne Bonsink van BO-RA bestaat uit neerklapbare scepters, onderling verbonden door één of meerdere kevlartouwen. Aan het eind van het touw staat een elektronische lier, waarmee het beweegbare systeem wordt bediend. Aan het andere uiteinde (voorop het schip) zit een veer in een hoes, waarin het stuk overtouw automatisch wordt ‘opgeborgen’. Het kevlartouw staat onder 4 ton spanning, Frank Raggers van BO-Ra. (foto Jan Johan ten Have) wat het minstens zo veilig maakt als een metalen reling, temeer daar het touw een maximale spanning van 8,5 ton aan zou kunnen. Ingenieus Het systeem is voor het eerst – als pilot – geplaatst aan boord van kempenaar Arkervaart van Peter Smink, die de afgelopen weken voor groot onderhoud bij Geertman in Zwartsluis lag. Smink heeft er nog niet mee gevaren, maar testte het systeem inmiddels wel uitvoerig uit. “Het is geweldig”, concludeert hij. “Ik vaar altijd alleen en dit is zo gemakkelijk te bedienen. Het is minstens zo veilig als een losse reling en voorkomt dat je bij laden en lossen de reling altijd op het dek moet leggen. Eén druk op de knop en de reling gaat liggen.” Het systeem is even ingenieus als eenvoudig. De basis is simpel: een sterke kabel als rail aan neerklapbare scepters. Het ingenieuze zit in de details. Het was zaak het systeem zo te ontwikkelen dat scepters en kabel niet in de weg liggen als het systeem is neergeklapt. Hiervoor heeft BO-RA er een veer ingezet. In geval van schade aan de scepters kan de schipper deze zeer eenvoudig zelf vervangen. Losse palen kosten een paar tientjes en zijn eenvoudig te vervangen dankzij montage door middel van borgpennen. Pennen eruit, beschadigde paal vervangen door een nieuwe, pennen erin en klaar. Zo simpel is het. Een groot voordeel van het kevlartouw – boven het alternatief staalkabel – is dat eventuele rafels geen schade aanrichten aan kleding en handen. Bovendien is het kevlartouw aanzienlijk dunner dan een metalen kabel van dezelfde sterkte. Het systeem ziet er keurig afgewerkt uit dankzij de hoezen op elke scepter en aan het uiteinde van de touwen. Aangezien de verplichting van een reling nog niet bestaat, is er ook nog geen erkend keurmerk. Wel kregen inmiddels verschillende partijen het onder ogen. Zoals een verzekeraar, die volgens Bonsink zeer enthousiast reageerde. “Logisch, want raak je wat met de reling, dan blijft de schade altijd beperkt tot een nieuw paaltje van een paar tientjes of een nieuw touw. Dan praat je over aanzienlijk lagere schadebedragen dan wanneer je een hele reling moet vervangen. “ ADVERTENTIE

Binnenvaartkrant