Views
2 years ago

2011-21

  • Text
  • Binnenvaart
  • Oktober
  • Onze
  • Schip
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Zoekt
  • Moeten

De Binnenvaartkrant 14

De Binnenvaartkrant 14 11 oktober 2011 REPARATIE BEDRIJF Markerink B.V. ß 7X24 UUR SERVICE DOOR GEHEEL EUROPA ß NIEUWE, GEBRUIKTE EN GEREVISEERDE MOTOREN EN KEERKOPPELINGEN ß REVISEREN VAN SCHEEPSMOTOREN EN KEERKOPPELINGEN ß SERVICE AAN ELEKTRISCHE EN HYDRAULISCHE INSTALLATIES ß MAGAZIJN MET DIVERSE NIEUWE, GEBRUIKTE EN GEREVISEERDE ONDERDELEN ß HERMOTORISERINGEN ß AFBOUW VAN NIEUWBOUWCASCO’S Bijlandseweg 30 6916 BJ Tolkamer TEL: (0031)316-541041 www.markerink.nl info@markerink.nl TE KOOP SLEEPDUWBOOT GROENLAND 22 x 5,70 x 2,30 m Kijkhoogte 8,50 m Motor 730 pk Autokraan goede accommodatie. Tel. 06-53153374 BINNENVAARTKRANT.NL VLOOTSCHOUW.NL GEVRAAGD KAPITEIN Voor op koppelverband Privilege i.b.v. Rijnpatent, ADN basis en liefst met container ervaring. Voor info: 0610562544 TE KOOP RIANT APPARTEMENT AAN MAAS-WAALKANAAL Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Saab, Krohne, Brooks en Heinrichs 24 uur service, 7 dagen per week! Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 551731 Hamstra horsystemen Frisse lucht binnen, insecten buiten Genieten van frisse lucht maar last van muggen of andere insecten? De hamstra plisséhordeur Allure is dé oplossing. Deze bijzondere hordeur is net als de overige Hamstra horproducten, insecten weg van uw levensmiddelen en voorkomt insectenbeten en slapeloze nachten. Met Hamstra horren kunt u u slaap-, woon- of werkruimte heerlijk en ongehinderd ventileren! Vraag ons naar de mogelijkheden. Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727 Biesboschhaven Zuid 9 4251 NM Werkendam TEL: 0183-500855 FAX: 0183-500856 www.scheepsinterieurbouw.nl Al ruim 38 jaar zijn we een gerenommeerd Zwitsers familiebedrijf met 17 moderne riviercruiseschepen. Scylla is een bedrijf dat volop in ontwikkeling is. We zijn op zoek naar de volgende functies: 1e Kapitein i.b.v. minimaal Donaupatent en ervaring op de Main 2e Kapitein i.b.v. minimaal Donaupatent en ervaring op de Main Geschikte kandidaten hebben de juiste papieren, ervaring in de passagiersvaart, een verzorgd uiterlijk en kennis van de Duitse taal en/of Engelse taal. Wij bieden goede arbeidsvoorwaarden waaronder een 6/2 of 4/2 regeling. Voor uitgebreide omschrijvingen bezoek onze website: www.scylla.ch of bel tijdens kantooruren naar Oliver Sassen op het nummer +32 3315 7372 of +31 646032855. Schriftelijke sollicitaties voorzien van CV en pasfoto kunt u richten aan: Scylla AG, afd. Personeelszaken, p/a Postbus 26, 4850 AA Ulvenhout, Nederland of per e-mail naar oliver.sassen@scylla.ch. Acquisitie n.a.v. deze advertentie wordt niet op prijs gesteld. Appartementencomplex ‘HEUMEN STAETE’ Basalt 30, 6581 HM Malden BIJZONDERHEDEN: · Gelegen op begane grond aan kopkant van appartementencomplex · Woonkamer van 70 vierkante meter aan kanaalkant · half-open keuken met inbouwapparatuur · twee slaapkamers · badkamer met vloerverwarming · douche · ligbad · 2 vaste wastafels en toilet · apart gastentoilet · Loggia aan kanaalkant · woning is voorzien van airco-installatie · rondom rolluiken · zonwering en horren · eigen parkeerplaats in ondergrondse garage · eigen fietsenkelder Leeg te aanvaarden in overleg. Vraagprijs € 385.000,- k.k. Informatie: tel: 024 358 44 68 gsm: 06 10 82 66 18 PIRANACONCEPTS.COM DA-CAPO SPECIALIST IN SCHEEPSTIMMERWERK Rivierdijk 423a • 3372 BV Hardinxveld-Giessendam Tel. 0184-613150 • Fax 0184-618601 • www.da-capobv.nl • info@da-capobv.nl UW TOTAALLEVERANCIER VOOR DE BINNENVAART! • Branderketels 230 en 24v (tevens met voorziening voor tapwater) • Vergassingsketels (met carburateur) • Rookgasafvoeren en schoorsteenkappen • Boilers (direct of indirect gestookt) • Alle aanverwante artikelen voor C.V. installaties • Electrische verwarming (oliegevulde wandconfectoren) Tevens specialist voor uw Gaskeuringen volgens S.I., Hydroforen, drinkwaterfilters, Electrotechniek, Non food scheepsbenodigdheden en Aandrijftechniek (roerwerk kettingen, V-snaren, kogellagers, tandwielen enz.enz). Geyssendorfferweg 61 - 3088 GJ Rotterdam Tel.: 010 - 414 90 55 - fax 010 - 414 93 33 - info@troost-rotterdam.nl Stokerijstraat 35 2110 Wijnegem T +32 (0)3 353 26 89 F +32 (0)3 353 35 90 VESTIGINGEN IN WIJNEGEM (B) EN WERKENDAM (NL) SNELLE EN VAKKUNDIGE HERSTELLING ALLE SOORTEN SCHEEPSLUIKEN (FRK, SCHUIFLUIKEN, …) LUIKENWAGENS (HYDRAULISCH EN MANUEEL) RADARMASTEN EN STUURHUTTRAPPEN AANPASSING EN REVISIE VAN ALLE TYPES LUIKEN WWW.BLOMMAERTALU.BE INFO@BLOMMAERTALU.BE

De Binnenvaartkrant 15 11 oktober 2011 Milieuregelgeving, brandstof en techniek >> Vervolg van pagina 13 Niet alleen de smering is van belang; ook de viscositeit van de brandstof. Als die te ver daalt kan via lekkage brandstof in de smeerolie komen. Dat kan een verstoring veroorzaken van de smering aan de uitlaatkleppen. Die zijn immers onderhevig aan beweging doordat ze onder hoge druk bewegen op hun zitting. Als daar een vermindering van smering optreedt kan dat een inslijting veroorzaken die uitmondt in scheurvorming. Andere gevolgen van te lage viscositeit kunnen zich openbaren in componenten van het brandstofsysteem via cavitatie, verhoogde slijtage en zelfs leiden tot vastlopen. Te lage viscositeit kan zich ook openbaren door verandering in ontsteking en verlies van vermogen. Met additieven in de brandstof kunnen de smerende eigenschappen weer in balans komen en problemen voorkomen. Sneller toont daarna de werking van het Lean Burn-concept waarbij wij zien dat een overvloed van lucht tijdens de verbranding garant staat voor een lagere piektemperatuur. Dat vermindert de uitstoot van CO 2 , NOx, fijnstof en roetdeeltjes waarover de andere inleiders ook al spraken. Biobrandstoffen Arend Esser vertelt in het kort waar Total voor staat. Wereldwijd is het de vierde olie- en gasmaatschappij en in Europa staat zij op een stevige eerste plaats met haar raffinage en tankstations. De onderneming is samengevoegd uit TOTAL, FINA en ELF waarbij het historische en vooral directe klantcontact van de vroegere ondernemingen onverkort in stand is gebleven. In Nederland neemt TOTAL een tweede plaats in als gasproducent. Total heeft per branche specifieke producten: Total brandstoffen en smeermiddelen voor de scheepvaart, transport en industrie. Daarnaast voert TOTAL Dagvoorzitter Teus Hoogendijk. het merk ELF in het automotive-segment en Total Agri voor de agrarische sector en het grondverzet. Ook binnen de Total-branche voor de binnenvaart staat duurzaamheid voorop. Onderhoud is in Essers visie geen noodzakelijk kwaad dat voor veel kosten en stilstand zorgt. Bij Total zien ze onderhoud als een uitdaging tot optimalisering voor maximale levensduur en prestatie bij minimale emissies. Anders gezegd: onderhoud vormt een onmisbaar onderdeel van de levenscyclus van een verbrandingsmotor. Het emissieniveau van motoren wordt gegarandeerd door een juiste afstelling en conditiebewaking van de brandstofsystemen en een optimaal functionerend nabehandelingssysteem. Esser refereert aan de door andere sprekers genoemde biobrandstoffen als component in diesel. Hij verduidelijkt dat er al drie generaties biobrandstoffen zijn. De eerste werd geproduceerd uit voedselgewassen zoals mais en soja. Het voordeel van CO 2 -reductie werd stevig beperkt door de inzet van tractoren en oogstmachines die per saldo vervuiling veroorzaken. De tweede generatie komt voort uit resten van stro, rest olie, rest vetten en houtpallets en andere oorsprong dan voedselgewassen. Het CO 2 -reductiepercentage ligt tussen de 80 en 90 procent. De derde generatie omvat brandstoffen die uitsluitend uit niet-voedselgewassen bestaan en dat kan per land verschillen. In ons land moet je vooral denken aan algen en biomassa. Ook de combinatie van twee verschillende brandstoffen bij de dual fuel-technologie heeft impact op het verbrandingsproces en het benodigde onderhoud. En hoe vreemd het ook klinkt: reducties van het vervuilingsniveau voor de buitenwereld betekenen eigenlijk een zwaardere belasting en vervuiling in de motor en kunnen daardoor een risicofactor zijn voor de levensduur. Het is daarom essentieel het onderhoud exact volgens de richtlijnen te laten verlopen. Duurzaamheid houdt ook in dat afvalstromen moeten worden beheerst. Denk aan recycling van motorolie, koelvloeistof en filters. Afgewerkte olie kan op die manier worden opgewerkt naar een nieuwe basisolie. Biologisch afbreekbare producten dragen ook bij. Voor het maximaliseren van de levensduur van de motor staat Totals motordiagnosesysteem ANAC garant door middel van olie-analyse. Het vormt een onderdeel van het preventief onderhoud en wordt geanalyseerd Henk Sneller, manager expert services van Wärtsilä Netherlands. uit een oliemonster dat van een motor wordt genomen en draagt op die manier bij aan de optimalisatie van het onderhoud. Schot in de roos Tot slot inventariseerde dagvoorzitter Teus Hoogendijk de vragen waarvoor het panel alle tijd nam om die te beantwoorden. Daaruit hebben we moeiteloos afgeleid dat dit seminar een schot in de roos was voor alle aanwezige toekomstgerichte ondernemers. Uit de afsluitende woorden van Teus Hoogendijk blijkt dat de medewerkers van zijn servicegerichte ondernemingen via opleidingen al een voorschot op die toekomst hebben genomen. Hoogendijk Sliedrecht onderhoudt, repareert, en reviseert dieselmotoren inclusief de appendages, tandwielkasten en keerkoppelingen. Hun machinefabriek speelt daarbij een stevige ondersteunende rol. Niettemin hoopt Hoogendijk via preventieprogramma’s en met gebruik van de laatste diagnostische techniek zo veel mogelijk schades te voorkomen. Daarna was het de hoogste tijd om met een glas in de hand op het terras te gaan netwerken. Een bijzonder geslaagd seminar. Arend Esser, technisch adviseur smeermiddelen van Total Nederland. Deventer negeert rechter en rederij Rederij Eureka BV in Deventer meert haar passagiersschepen al meer dan vijftig jaar af aan De Worp. Voor bestemmingsplan Ruimte voor de Rivier wil de gemeente dat de rederij daar verdwijnt in verband met vrij uitzicht voor de woningen ter plekke. In principe wil de rederij overleggen over het wijzigen van de ligplaatsen, maar de gemeente Deventer houdt voet bij stuk en weigert elk overleg. Rederij Eureka kan gebruikmaken van de Pothoofdkade en voor langer verblijf de Voorhaven. De rederij heeft inmiddels verhaal gehaald bij de rechter. De voorzitter van de afdeling rechtspraak van de Raad van State is van mening dat de gemeente zich ten onrechte op het standpunt stelt dat de ligplaats aan De Worp illegaal is. De rechter heeft bepaald dat de rederij het gebruik van haar ligplaats aan De Worp ook onder het nieuwe bestemmingsplan mag voortzetten. De gemeente heeft aan omwonenden uitgelegd dat Rederij Eureka aan De Worp moet verdwijnen. “Kortom de gemeente legt de uitspraak van de rechter naast zich neer”, aldus directeur-eigenaar Hans Teerlink van rederij Eureka, die een vloot heeft van vier grote passagiersschepen. De rederij voelt zich geschoffeerd. “Men heeft steeds geweigerd in overleg met de rederij naar een oplossing voor de ligplaats aan De Worp te zoeken. De uitspraak van de rechter is voor de gemeente kennelijk nog steeds geen aanleiding in contact te treden.” De rederij heeft het projectmanagement telefonisch aangegeven nog steeds tot een dialoog bereid te zijn. “Ik doe hierbij een beroep op de raad van de gemeente Deventer het gemeentebestuur te vragen met de rederij in gesprek te gaan om tot een voor alle partijen aanvaardbare oplossing te komen.” efm sponsort startersdag op Beurs Klassieke Schepen Diverse medewerkers van efm scheepsverzekeringen reizen het eerste weekeinde van november af naar Enkhuizen voor de vijftiende editie van de Beurs Klassieke Schepen. In de haven van Enkhuizen zijn op 4, 5 en 6 november meer dan honderd schepen te bewonderen en zijn veel branchegerelateerde bedrijven en organisaties aanwezig. efm ontvangt haar gasten aan boord van het klassieke schip de Schuttevaer. Een sfeervolle plaats om bij te praten, handen te schudden en nieuwe kansen te verkennen. Volgens directeur Tom Boerema is het een traditie aan het worden dat efm zich presenteert tijdens de beurs. “Een mooie gelegenheid om klanten te ontmoeten, bij te praten en hun eventuele vragen te beantwoorden”, vertelt hij. “Onze mensen hebben allemaal een passie voor water en hun hart gaat sneller kloppen bij de aanblik van zoveel moois. Dit wordt nauwelijks als werken ervaren.” Zo’n 160 exposanten bieden een compleet overzicht van de branche. De Beurs Klassieke Schepen is een marktplaats waar botenbouwers, restaurateurs, werven, makelaars, schippers en organisaties samenkomen met een uitgebreid aanbod aan schepen, materialen en diensten. De beurs is daarmee een vraagbaak voor starters, een kenniscentrum voor scheepseigenaren en een discussieplatform voor vaklieden. Op zaterdag 5 november organiseert de Vereniging voor Beroepschartervaart een (door-)startersdag aan boord van de Schuttevaer. De deelname is gratis en bedoeld voor zowel ‘oude’ als ‘nieuwe’ ondernemers in de chartervaart. efm sponsort dit evenement door de locatie gratis beschikbaar te stellen. Tijdens de startersdag zijn er van 10.00 tot 12.30 uur experts aanwezig om tekst en uitleg te geven over wat er in hun vakgebied komt kijken bij de aankoop, verkoop én exploitatie van een schip. Dit zowel op financieel, juridisch, maar ook op fiscaal en technisch gebied. Maar ook op de overige dagen is het bij efm aan boord goed toeven. De medewerkers staan klaar met een hapje en een drankje en vinden het leuk om met iedereen even bij te praten. efm is te vinden op het terrein van de Klassieke Schepenbeurs aan de Gependam in Enkhuizen.

De Binnenvaartkrant