Views
1 year ago

2011-21

  • Text
  • Binnenvaart
  • Oktober
  • Onze
  • Schip
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Zoekt
  • Moeten

De Binnenvaartkrant 10

De Binnenvaartkrant 10 11 oktober 2011 BEL SNEL 06-53109083 Schubertlaan 75 te Rotterdam TE KOOP Fraai gelegen hoekappartement op de 3 e woonlaag met kelderberging aan de Schubertlaan 75 te Rotterdam-Hillegersberg. Gelegen nabij het lage Bergse Bos en de Bergse Plassen. Woonoppervlakte ca. 60 m² Vraagprijs: 157.500 k.k. Tel. 010 452 66 66 · www.stadenland.nl · www.funda.nl “Ook schippers in overheidsdienst zijn degelijk opgeleid” Schippers in dienst van Dab VLOOT hoeven geen vaarbewijs voor de binnenwateren te hebben. Is dat niet gevaarlijk? En wie is aansprakelijk als deze schippers een ongeluk veroorzaken? De Binnenvaartkrant ontving onlangs een brief waarin de nodige vraagtekens worden geplaatst bij het feit dat een stcw tot 500 ton voor op zee bij VLOOT blijkbaar volstaat om alle schepen, ook die op de binnenwateren, te mogen besturen. “Is een schipper met een stcw die alleen de zeewetgeving kent en niet de wetgeving en betonning van de binnenwateren geen gevaar op het water?”, vraagt de afzender zich af. De naam van de briefschrijver, die zelf voor Dab VLOOT vaart, is bij de redactie bekend, maar blijft liever anoniem. Hij maakt zich ook zorgen over de aansprakelijkheid bij ongevallen: “Wij varen onder meer met veerboten waarmee soms 3.000 passagiers worden overgezet. Is de schipper wel gedekt als hij een aanvaring krijgt en passagiers verdrinken?” Niet-commercieel gebruik Frans Van Rompuy, directeur-generaal bij de FOD Mobiliteit, geeft antwoord op deze vragen. De bemanning van overheidsvaartuigen die niet-commercieel worden ingezet hoeft inderdaad geen vaarbevoegdheidsbewijs te hebben. De overheid mag in dit geval zélf de kwalificatie van haar personeel via interne examens verzorgen. “Dab VLOOT heeft verschillende vaartuigen met een commercieel karakter”, legt Van Rompuy uit. “Deze schepen zijn wél gevat door de regelgeving m.b.t. de brevetten van de bemanningsleden die ermee varen. Schepen met een niet-commercieel karakter zijn niet door deze regelgeving gevat. Ook technische voorschriften zijn op deze niet-commerciële overheidsschepen niet van toepassing.” Van Rompuy wijst erop dat ook de Belgische Marine vrijgesteld is van het vaarbrevet dat voor de koopvaardij geldt. Ook de brandweer en de scheepvaartpolitie zijn niet gebonden aan de regelgeving. Degelijke opleiding Wie in overheidsdienst een niet-commercieel schip bestuurt, hoeft dus niet over een vaarbevoegdheidsbewijs voor de binnenwateren te beschikken. Dat deze groep een risico op de vaarwegen zou vormen, ontkent Van Rompuy. “We hebben het over enkele honderden mensen. Dit in tegenstelling tot de vier- tot vijfduizend commerciële binnenvaart-gebrevetteerden. Het is dus een kleine groep, die geen groot risico op de vaarwegen vormt. Temeer omdat deze mensen meestal niet onder tijdsdruk of financiële druk staan.” Bovendien, zo vervolgt Van Rompuy, zorgt de overheid er als een goed huisvader voor dat personeelsleden een degelijke opleiding krijgen. “De functiebeschrijvingen waar we mee werken zijn gekoppeld aan het profiel waaraan iemand moet beantwoorden. Jaarlijks wordt gekeken of de functiebeschrijving nog actueel is en worden er ontwikkeldoelstellingen geformuleerd. Het is dus zeker niet zo dat iedereen die in overheidsdienst is zomaar alles kan gaan doen. We zijn structureel georganiseerd. Veiligheid is hierbij een speerpunt. We zijn er zeer alert op omdat we op dit vlak een voorbeeldfunctie hebben.” En als er toch onverhoopt een ongeval gebeurt? „Dan ben je als schipper gedekt. Je vaart in opdracht van je werkgever.” SLIEDRECHT TRACTIE BATTERIJ 24 VOLT V.A. 1.250,- excl 4 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR Startaccu 12V v.a. 79,- excl Semi-tractie 12V v.a. 84,- excl 2 JAAR GARANTIE BEZORGING DOOR GEHEEL NEDERLAND EN ANTWERPEN Bewerbungen an: | Sollicitaties naar: www.fluvia.eu Fluvia for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen Oil l Vegoil l Chemie Gründung in 2004 | | Opgericht in 2004 Mehr als 50 Binnentankschiffe | | Meer dan 50 binnenvaarttankers Schiffsführer gesucht | | Kapiteins gezocht Rheinpatent bis Mannheim / Basel | | Rijnpatent tot Mannheim / Basel ADNR Zertifikat | | ADNR certificaat Spricht Deutsch und Holländisch | | Spreekt Duits en Nederlands Grosse Fahrbeweis | | Groot vaarbewijs Wir bieten | | Wij bieden Schweizer Arbeitsvertrag | | Zwitsers arbeidscontract Permanente Weiterbildung | | Permanente scholing Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis 1/1 | | Goede Arbeid-Vrijetijd-verdeling 1/1 Gutes Betriebsklima | | Goed bedrijfsklimaat Jesko Wehrt, Human Resources Manager Fluvia AG Hafenstrasse 87-89 CH-4127 Birsfelden jesko.wehrt@fluvia.eu tanker shipping | tank storage | tank containers | tanker chartering Bel voor de laagste prijzen: 0184-425310 www.scheepsaccus.nl SCHILDERWERKZAAMHEDEN OP SCHEPEN! Specialist in machinekamers spuiten. Verflevering met hoge korting. Tel. 06-53135007 GEVRAAGD MATROOS op mbs Comrade. Weekenden zoveel mogelijk vrij, loon n.o.t.k. Tel. 06-22738072 MR M.A. VAN ROTTERDAM ‘t Vrije 6, 4301 JZ Zierikzee. Tel. 0111-450445 Fax. 0111-450446 Specialist vervoersrecht J. SIPMA EENMANSZAAK ms Maria-S, 928 ton, zoekt volmatroos, liefst a/b wonend. Tel. 0031-649913379 T.K. zgoh kruiser`72 L11m 120ford Tel. 06-46065182

De Binnenvaartkrant 11 11 oktober 2011 Koekjes in containers over water Koekjesfabrikant United Biscuits transporteert chocolade en koekjes met eindbestemming Verenigde Staten en Canada voortaan per binnenschip van Willebroek naar Antwerpen. Het concern zet hiervoor reefercontainers in. Bij TCT in Willebroek is vorige week de eerste reefercontainer aan boord van een binnenschip getild. United Biscuits, onder meer bekend van de Tuc-, Delacre- en Verkadekoekjes, startte in 2008 een duurzaamheidsprogramma. Inmiddels is volgens logistiek manager Nico Van Puyenbroeck al een aantal doelstellingen gerealiseerd. Zo heeft het concern het energieverbruik in de fabrieken aanzienlijk gereduceerd. Bovendien wordt op geen enkele vestiging nog voedingsafval geproduceerd. Vanaf de productielocatie in het Nederlandse Zaandam worden tegenwoordig extra lange vrachtwagens ingezet. Van Puyenbroeck betreurt dat deze lange trucks op de Belgische wegen nog niet mogen rijden. In Frankrijk bundelt United Biscuits zijn vrachten met die van andere grote voedingsbedrijven. De beladingsgraad van de vrachtwagens is daardoor gestegen. Verder onderzocht het concern de mogelijkheid om transporten naar water en spoor te verschuiven. De trein is, zo zegt Van Puyenbroeck, voorlopig geen optie: “Daarvoor zijn onze volumes te klein zijn, tenzij we ze zouden bundelen met die van andere fabrikanten.” Constant gekoeld De binnenvaart was voor United Biscuits wél een haalbare piste. Containerterminal TCT bevindt zich op een steenworp afstand van Schenker, de logistieke dienstverlener van United Biscuits. Op TCT zijn alle grote rederijen vertegenwoordigd. Shuttlediensten verbinden de terminal dagelijks met de haven van Antwerpen. Het enige probleem was dat de koekjes en chocolade in koelcontainers moeten worden vervoerd, onder een constante temperatuur van “Erken simulatie-uren LENA als vaartijd” De binnenvaartsimulator LENA (LEren NAvigeren) die twee jaar geleden in gebruik werd genomen bij Syntra in Sint-Niklaas is een handig leermiddel voor deelnemers aan binnenvaartopleidingen. De uren die de studenten op de simulator oefenen worden echter niet erkend als effectieve vaaruren. Dat moet veranderen, vindt Vlaams minister van Werk Philippe Muyters. Studenten van de binnenvaartopleidingen bij Syntra en Cenflumarin kunnen aan de simulator een binnenschip leren besturen. Ook VDAB en Levanto mogen 15°C. Deze reefercontainers waren tot voor kort op de Vlaamse binnenwateren niet te bespeuren. Een belangrijke oorzaak is volgens transportdeskundige Sylvain Demolder het structurele tekort aan reefercontainers. “Het zou zonde zijn als ze twee dagen lang leeg op een binnenlandse terminal bleven staan. Ze blijven dus meestal in de zeehavens.” Op vraag van United Biscuits en in samenwerking met Demolder startte Waterwegen en Zeekanaal eind Terminalmanager Martine Hiel met Albert Absillis, voorzitter van Waterwegen en Zeekanaal (links) en Leo Clinckers, gedelegeerd bestuurder Waterwegen en Zeekanaal. (foto Sarah De Preter) 2009 een onderzoek om te kijken of ook andere bedrijven bereid zijn om hun goederen in reefercontainers via het water te transporteren. Het potentieel bleek ver boven de 100.000 TEU op jaarbasis te liggen. Met deze cijfers kon Kuehne & Nagel de rederijen Maersk, NYK en CMA CGM overtuigen om reefercontainers in het binnenland beschikbaar te stellen. Eind vorig jaar bewees een pilot dat het economisch haalbaar is. “Dit alles zonder één cent subsidie”, aldus een trotse Demolder. “Bovendien levert elke container die via het water naar Antwerpen gaat een CO 2 - reductie van 31 procent ten opzichte van het wegvervoer.” Om de reefers te kunnen koelen moeten terminals over een elektrische aansluiting beschikken. Ook schepen hebben een reeferplugaansluiting nodig, zodat de koelcyclus nooit wordt onderbroken. LENA gebruiken. Promotie Binnenvaart Vlaanderen (PBV), vertegenwoordigd in de beheerraad van LENA, ijvert ervoor dat de simulatie-uren worden erkend als effectieve vaartijd. Hierdoor zou het opleidingstraject tot erkend stuurman kunnen worden ingekort. De beslissing hierover ligt echter niet bij de Vlaamse overheid maar bij de CCR. Aankaarten Vlaams volksvertegenwoordiger Marc Hendrickx (N-VA) stelde hierover schriftelijke vragen aan Vlaams minister van Werk Philippe Muyters (N-VA). Die antwoordt dat de Voortrekkersrol Bij TCT in Willebroek kunnen op dit moment twaalf reefercontainers worden aangesloten op het elektriciteitsnet. “Als er meer klanten bijkomen, kunnen we snel uitbreiden”, verzekert Martine Hiel. De terminalmanager is trots op de voortrekkersrol die TCT vervult bij het transport van reefercontainers. “Ook de estuaire schepen die tussen onze terminal en Zeebrugge pendelen en de schepen die op Rotterdam varen hebben al reeferaansluitingen.” Vorig jaar werd bij TCT Willebroek 108.000 TEU overgeslagen. Dit jaar wordt een overslag van 115 tot 120.000 TEU verwacht. Vanaf TCT zijn er dagelijks afvaarten naar Rotterdam en Antwerpen en één tot twee keer per week naar Zeebrugge. De TCT-terminal in Willebroek is 10 hectare groot en heeft nog uitbreidingsmogelijkheden van 3,5 hectare. binnenvaart dringend behoefte heeft aan de instroom van personeel van buiten de sector. Een versnelling van de opleidingen is volgens de minister noodzakelijk. “Ik zal deze problematiek aankaarten bij mijn federale collega van mobiliteit”, aldus Muyters. “Indien noodzakelijk zal ik Syntra vragen om expertise aan te reiken die kan bijdragen tot een herziening van de regelgeving en de examenmodaliteiten.” Hoe snel één en ander te bewerkstelligen is, hangt volgens de minister af van het overleg over dit onderwerp in de Europese Commissie, de CCR en de FOD mobiliteit. Het MS Macoma, dat vorige week de eerste reefer aan boord nam, vaart voor Danser Containerline. “Op de Rijn is het transport van reefers al heel gebruikelijk”, aldus Ben Maelissa van Danser Containerline. “De containerschepen die er varen hebben soms wel 24 reeferplugs aan boord. Reefertransport op relatief korte afstand is nieuw en staat ook in Nederland nog in de kinderschoenen. We zijn ervan overtuigd dat als dit doorzet ook kleinere schepen voorzien zullen worden van een reeferplug. Bijna alle schepen die tegenwoordig nieuw gebouwd worden, treffen die voorziening direct.” Danser Containerline heeft in België en Nederland zo’n veertig binnenschepen onder contract. “Als er een hausse van reefers zou komen, kunnen we extra schepen inzetten.” Op dit moment zet United Biscuits tien tot vijftien containers per week op het binnenschip. Ze worden samen met gewone containers vervoerd. “We willen minimaal 80 procent van onze reefers via de binnenvaart laten lopen”, aldus Van Puyenbroeck. “Dat zijn op jaarbasis 250 40-voetscontainers oftewel 500 TEU. Daarnaast kijken we of we een aantal importstromen vanuit de Verkade-fabriek in Zaandam en onze fabriek in Lambermont (Luik) op het water kunnen zetten. Theoretisch is het haalbaar, maar er is een extra overslag nodig in Antwerpen. We bekijken of we onze eigen volumes met andere goederenstromen kunnen bundelen.” Kring doorbreken “Zoveel mogelijk vracht van de weg halen moet onze dagelijkse doelstelling zijn”, zegt Leo Clinckers van Waterwegen en Zeekanaal. Hij hoopt dat het initiatief van United Biscuits zal leiden tot een versoepeling van de inspectie van reefers met geïmporteerde goederen van plantaardige of dierlijke oorsprong. Reefers met dierlijke goederen worden systematisch op een locatie in de Antwerpse haven gecontroleerd die ver van de waterweg ligt. Eenmaal afgedwaald van het waterspoor komen de containers in de praktijk niet meer terug op het water. “Die kring moeten we doorbreken”, vindt ook Demolder. Volgens hem is het moeilijk te zeggen hoe lang dat nog zal duren. “Over de inspectie van containers met plantaardige goederen kan de douane autonoom beslissen, maar de inspectie van dierlijke producten wordt Europees geregeld. Je kan daar moeilijk een datum op plakken.” Willy Huysmans, jarenlang coördinator bij Cenflumarin en actief binnen het onderwijsplatform EDIN- NA, acht het raadzaam om de simulator op een aantal vlakken verder uit te breiden. Hij geeft een voorbeeld: “Als een module wordt afgewerkt, kan die tussentijds niet meer aangepast worden. Stel, je vaart op de simulator een haven uit. Dat is altijd dezelfde module. Na een tijdje wordt het heel voorspelbaar.” “Op dat vlak is de simulator in Duisburg, SANDRA, verder”, aldus Huysmans. Overigens worden ook de simulatie-uren op SANDRA niet officieel erkend. Sinterklaas bij De Schroef Hij is alweer bijna in aantocht: de Sint! Zin om samen met de kinderen, vrienden en familie een uniek sinterklaasfeest te beleven? Kom dan zondag 4 december naar De Schroef in Antwerpen. Groot en klein zijn van harte welkom vanaf 13.00 uur. Om 14.00 uur arriveren Sint en Piet per boot. Ze worden verwelkomd met een bont programma: te gekke muziek, een unieke show, snoep en leuke cadeautjes voor alle lieve kinderen. Inschrijven kan tot en met 10 jaar (vóór 25 november) via het nummer 03 541 45 72 of via mail: marina@deschroef.be. Voor meer informatie: www.deschroef.be. Ook op zaterdag 3 december bent u van 14.00 tot 19.00 uur welkom op De Schroef voor een leuke dansnamiddag met live-muziek van Patrick & z’n Sound. De tent is na het sinterklaasweekend nog enkele dagen beschikbaar en kan gehuurd worden voor feesten of evenementen. Bel naar 03 541 45 72. Sponsors gezocht Het Sinterklaasweekend wordt al voor de tiende keer georganiseerd in samenwerking met Schippersjeugdclub Scheepsboys & Girls, Koninklijke Schippersgilde St. Jozef, Museum Rijn & Binnenvaart, Lourdesvrienden Antwerpen en het Apostolaat der Schippers. Omdat de organisatie van dit feestelijke weekend een flinke investering is, zijn de verenigingen nog op zoek naar sponsors. Elke euro is welkom! Geld overmaken kan naar: IBAN: BE18 777-5992649-65 BIC: GKCCBEBB op naam van St. Niklaascomité Antwerpen p/a Elzasweg 14 2030 Antwerpen Kattendijksluis is weer open Na een opknapbeurt is de Kattendijksluis weer in gebruik genomen. De 150 jaar oude sluis is de afgelopen twee jaar voor 20 miljoen euro gerenoveerd. De bewegingsmechanismen en sluisdeuren zijn vervangen. Er is ook een nieuwe beweegbare brug naast geplaatst en het benedenhoofd is vernieuwd. De historische karakteristieken van de sluis zijn zo veel mogelijk bewaard. Zo gebruikte men voor de sluisdeuren van het bovenhoofd houten replica’s. Door de heropening van de Kattendijksluis kan de pleziervaart sneller de jachthavens in het Kempisch dok en het Willemsdok bereiken. Bovendien is de Royersluis nu weer volledig voorbehouden aan de binnenvaart. De afgelopen jaren werden daar zowel binnenschepen als pleziervaartuigen geschut. Dat was niet erg veilig voor passagierschepen.

De Binnenvaartkrant