Views
3 years ago

2011-20

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • September
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Onze
  • Twee
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 24

De Binnenvaartkrant 24 27 september 2011 UW SPECIALIST IN REPARATIE & INSTALLATIE VAN ELEKTRONISCHE EN MECHANISCHE MOTORBEDIENINGEN FKH-cheque voor ms Bentley SCHROEFASREMMEN ELEKTRONISCHE MOTORBEDIENINGEN MECHANISCHE MOTORBEDIENINGEN STUURWERKEN Zoals ook bij andere beurzen waaraan het bedrijf deelneemt, verlootte FKH Batterijen tijdens de Open Scheepvaartdagen in Antwerpen een waardecheque onder de mensen die de stand van het Nijmeegse bedrijf bezochten. De winnaar van de cheque (van 100 euro) is Gerodez Reutenauer van het ms Bentley geworden. Op de foto de medewerkers van FKH Baterijen. (foto FKH) Oudeland 61 - 3335 VH Zwijndrecht T 078 619 20 03 - F 078 619 15 39 E-mail info@dcsint.nl - www.dcsint.nl Wij wensen Buijks Duwvaart B.V. veel succes en een behouden vaart! OFFICIEEL DISTRIBUTEUR VOOR DE BENELUX Delmas terug op oude nest DOOR DOROTHÉ VAN GEEMERT Ruim tien jaar was de Amsterdamse haven de directe aanloophaven van Delmas. Toen de op West-Afrika gespecialiseerde Franse rederij een aantal lijndiensten tussen Noord- Europa en West-Afrika schrapte, verdween Amsterdam uit het netwerk. Maar dit is nu weer teruggedraaid. Ondertussen meerde het met cacaobonen geladen ConRo-schip Rosa van de Franse rederij al af bij United Stevedores Amsterdam (USA), een dochteronderneming van de Ter Haak Group. Delmas laat zich door cargadoorsbedrijf Slavenburg & Huyser in Nederland vertegenwoordigen. Het ladingaanbod is bepalend hoe lang en hoe vaak schepen van Delmas Amsterdam zullen binnenlopen. Vooralsnog is Amsterdam in elk geval voor de komende periode in het nieuwe vaarschema van de rederij opgenomen. Ondervloer blijft bereikbaar en warm Electrische vloerverwarming! Want vloerverwarming van Speedheat is snel op temperatuur. Het is slechts 1 mm dun en daarom flexibel tot in de kleinste ruimtes toe te passen. In de stuurhut wordt het systeem los gelegd, zodat de onder-vloer bereikbaar blijft. Vervangen is eenvoudig en de prijsstelling prettig. Vraag vrijblijvend uitgebreide documentatie aan. Speedheat Ridderkerk wenst het ms Elsi-R een goede vaart. Frans Schot Tel. 0180 490 436 Fax 0180 490 437 Mob. 06 5320 36 01 Wij wensen Buijks Duwvaart B.V. veel succes en een behouden vaart. Op het ms Elsi-R leverden wij: Stuurhuis met hefkolom en hydraulische autokraan.

De Binnenvaartkrant 25 27 september 2011 Spektakel bij De Groot Moerdijk DOOR JOHAN DE WITTE Hydraulische platformtrailers manoeuvreren het 260 ton zware schip over de kaai naar de waterkant. De gespierde Matador Bonn & Mees takelt de HEBO-Cat 9 in de lucht. De smile van de bokkenschipper vertelt dat zijn jongensdroom is uitgekomen. Als de ‘goliath’ beweegt, komt ook het joch weer in óns boven. Hij hoeft niet uit te leggen of zijn beroep ook leuk is. Deze bokkenschipper draait een film waarin voor het publiek de plot haarfijn wordt opgebouwd, waarna: spektakel! De Groot Moerdijk realiseerde in opdracht van HEBO Maritiemservice BV uit Zwartsluis het 40 x 9,30 meter grote HEBO-Cat 9 werkschip. Vandaag zetten we deze HEBO-Cat 9 en een klipper voor de recreatievaart te water, melden directeur Brajkovic en productiemanager Tomsic van De Groot Moerdijk, waarbij de poging hun trots te verbergen mislukt. Beiden komen uit Kroatië maar werken in Moerdijk of ze er zijn geboren. “Het HEBO-Cat 9 contract werd op 15 maart getekend, 15 april gingen we van start en nu 22 september te water. Met onze faciliteiten en medewerkers kunnen we in scheepsbouw en reparatie alles aan. Van engineering tot dat het in de verf staat. Een afspraak geldt. Wij zijn op tijd en als het moet werken we de klok rond.” Dat het scheepsbouwers zijn, bewijst de lijst met vaste klanten van afbouw en reparatieschepen. Brajkovic begon in 2008 met een blauwe container als basis. Inmiddels zijn er een afbouwkade, loodsen, zelfgebouwde pier, droogdok van 40 x 22 meter met 2000 ton hefvermogen, een alles overvleugelende bouwkraan en kantoor annex kantine met prima koffie! “Deze HEBO-Cat 9 was een mooie (foto’s Johan de Witte) klus”, zegt Tomsic. HEBO is een klant waar we regelmatig voor werken. We tekenden, bouwden custom-built en installeerden in samenwerking met onderaannemers dit werkschip.” Leeuwestein Dordrecht voor de 19 meter lange spudpalen en Ballegooy met kopschroef, spelen als leveranciers een hoofdrol. Als voortstuwing tweemaal 330 Cummins (hoe kan het anders bij De Groot). Rondom zit het schip in de fenders. Het met azobe beschermde werkdek verdraagt een werkbelasting van 10 ton per m 2 en zware lieren voor alle werkzaamheden. De ‘plug-in’ voor veegarmen ter bestrijding van oppervlaktevervuiling is aanwezig. In uitvoering en prestatie: ‘een schaap met vijf poten’! Blauwe kegelwerk Nu we het toch over werk hebben, wil voorman Marc van der Starre wel even kwijt dat De Groot een arbeids- en ontheffingsregeling heeft om aan zogenoemde blauwe Werkschip HEBO-Cat 9 te water kegel tankschepen te mogen werken. Er zijn in Nederland nog tien andere scheepsreparateurs met eenzelfde ontheffing. “De nadruk ligt op veiligheid. Hiervoor hebben we procedures die aan boord eveneens worden gevolgd. We kunnen deze schepen ook dokken omdat het dok de 24 meter voorgeschreven afstand van de kade heeft. Ook de pier valt buiten de gevarenzone en ligt nog onder het bereik van de bouwkraan.” Schepen van Chemgas, GEFO en andere zijn hier regelmatig even te gast. Volgens Marc gaat er geen schip hier weg of het is in orde. Op de kaai ontmoeten we de opdrachtgever en algemeen directeur Wiebbe Bonsink! Net zoals zijn vader die als RWS-ambtenaar zag dat het werk dat aan aannemers uitbesteed werd, beter kon en voor zichzelf begon, houdt Wiebbe niet van flauwekul. “Mijn vader begon met een slepertje in 1989 te Zwartsluis”, zegt hij. Inmiddels is HEBO Maritiemservice bv een begrip in maritiem Nederland met het uitvoeren van bijzonder transport over water, pontonverhuur, calamiteitenbestrijding (bergingswerk en verontreiniging van oppervlaktewater). HEBO Maritiemservice In de calamiteitenbestrijding is de firma de afgelopen jaren sterk gegroeid en heeft sinds 2010 naast Dordrecht als steunpunt nu ook in Rotterdam een vestiging. HEBO Maritiemservice bv heeft de oliebestrijdingswerkzaamheden en de gehele oliebestrijdingsvloot overgenomen van Havenbedrijf Rotterdam. Opdrachtgevers zijn onder andere Rijkswaterstaat, Havenbedrijf Rotterdam, gemeenten, waterschappen, aannemers, verzekeringsmaatschappijen en jachtwerven. Naturalis We bekijken foto’s op de iPad van Wiebbe Bonsink naar de dynamiek van zijn afgelopen werkweek: torenkraan neerzetten voor het bouwen van nieuwe Ramspolbrug, bluswaterafvoerpompen plaatsen op de RiverZZ (voorheen Tourmalijn) terwijl de vlammen nog langs het plafond lekten. Spoorbrug Zwolle wordt er ter vernieuwing uitgevaren. We zien foto’s van de 14 meter walvis die zonder dat hij dat wilde op de bulbsteven van een containerschip naar Rotterdam werd gebracht. Het museum Naturalis ontleedde deze pechvogel op een ponton van HEBO, die hem ook uit het water had getakeld. Wanneer alles goed is ‘opgedroogd’ wordt hij tentoongesteld. In Naturalis noemen ze hem HEBO. “Het is boeiend werk”, zegt Wiebbe. Een jacht bij Huisman in Vollenhove met de 63 meter lange masten op een ponton in haar gevolg is al apart, maar met bijvoorbeeld 220 ton lood in de kiel van het zeilschip Alhena gieten moet je ook bij de les blijven.” Wanneer deze HEBO-Cat 9 functioneert, verlegt Wiebbe zijn koers naar Zwartsluis waar op Scheepswerf Drenth een veel grotere HEBO- Cat 7 wordt afgebouwd. “Wij hebben het casco via Richard Pols besteld bij de Malbo Shipyard. Dit wordt onder andere uitgerust met een 100 tons-kraan, 30 meter lange spudpalen, DP-systeem, 3D-sonar en bijvoorbeeld een radar die olie op het water opspoort, perslucht aan boord heeft en bestemd is om op zout water zijn werk te doen.” Eind oktober wordt hij opgeleverd, dan gaan we als De Binnenvaartkrant even kijken! Maritieme Academie Harlingen eert Johan Groenewold DOOR JAN JOHAN TEN HAVE Maritieme Academie Harlingen heeft een bijzondere eer betoond aan de in 2009 op 62- jarige leeftijd overleden Johan Groenewold. De uitbreiding van de huisvesting van de school met de voormalige gebouwen van de Rijks HBS Simon Vestdijk draagt voortaan de naam van Groenewold. Groenewolds weduwe Adry, zijn dochter Carlyne en zoon Niels onthulden vrijdag in de hal van het monumentale schoolgebouw een herdenkingsbord voor Groenewold. Johan Groenewold was onder meer president-directeur van de Verenigde Tankrederij (VT). Daarnaast had hij een leidende rol in talloze binnenvaartorganisaties, zoals Koninklijke Schuttevaer en de sleep- en duwvaartvereniging Rijn & IJssel. Ook was hij voorzitter van de examencommissie Rijn- en Binnenvaartdiploma’s, waarin ook de huidige directeur van de Maritieme Academie Harlingen Arjen Mintjes zitting had. “Wij kwamen als jongelingen – en ook nog eens voor het eerst met twee vrouwen – terecht in deze commissie van voorheen wijze heren. Johan vond de toetreding van jonge mensen en vrouwen een impuls voor de kwaliteit van de commissie en steunde ons door dik en dun.” Als bestuurslid van de Noordzee Onderwijsgroep en de Dunamare Onderwijsgroep speelde Groenewold een belangrijke rol bij de verwerving en verbouwing van de voormalige Rijks HBS. “Dankzij Johans inzet waren wij in staat de vier ton op tafel te leggen die nodig waren om dit pand te kopen”, sprak voormalig bestuursvoorzitter Piet van Rijn bij de onthulling van het herinneringsbord. “Het Noordzeecollege heeft veel plezier beleefd aan zijn kennis, ijver en belangstelling. Zijn betrokkenheid bij het nautisch onderwijs was groot.” Nadat Adry, Carlyne en Niels het herinneringsbord voor hun overleden man en vader onthulden, sprak Niels de aanwezigen toe: “Mijn vader zag meer scholen van binnen dan ik. Wat hij voor het onderwijs deed was heel bijzonder. Scholen als deze hebben wij hard nodig voor de toekomst van de binnenvaart. Daarom steunen wij dit initiatief van harte.” Ook Adry zei nog enkele woorden. Zij sprak van “een emotionele dag, waarop wij met veel voldoening terug zullen kijken”. ADVERTENTIE Niels en Adry Groenewold onthullen het herinneringsbord voor hun overleden vader en man. (foto Jan Johan ten Have).

Binnenvaartkrant