Views
2 years ago

2011-20

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • September
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Onze
  • Twee
  • Rotterdam

D E BINNENVAARTKRANT TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Belastingdienst benadeelt ‘Nederlandse’ schippers in Duitsland 9 13 Europese hoofdsteden kiezen voor binnenvaart www.binnenvaartkrant.nl | www.vlootschouw.nl | tel. 010 414 00 60 | fax 010 414 02 12 Editie 20 - 27 september 2011 29 Forum Binnenschifffahrt: mehr Zusammenarbeit im Gewerbe Tel. 0182 - 38 75 22 SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831 Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst AGGREGATEN Straks met 700 ton over Kanaal Almelo-De Haandrik Kanaal Almelo-De Haandrik is vanaf 2014 geschikt voor schepen met een laadvermogen tot 700 ton. Gedeputeerde Gerrit Jan Kok (inzet) van de provincie Overijssel verrichtte vrijdag 23 september de starthandeling voor de opwaardering van het kanaal. Aan boord van cruiseschip Organza onthulde hij het projectbord aan de wal door ballonnen op te laten. De opknapbeurt behelst in de eerste plaats het vervangen van vijf bruggen: Beerzerveld, Bergentheim, Emtenbroekerdijk, Hoogenweg en Kloosterdijk. CCR-overgangsbepalingen voor oude schepen moeten van tafel De wettelijke overgangsbepalingen zoals die zijn overeengekomen in de Centrale Rijnvaartcommissie (CCR), moeten voor een deel van tafel. Ze zijn niet realistisch en veel te kostbaar. Wordt er toch aan vastgehouden, dan is er voor de vloot beneden de 1.000 ton geen toekomst. Alle Nederlandse organisaties onderschrijven dit standpunt, zo bleek afgelopen vrijdag in Dordrecht bij de presentatie van het ‘Plan van Aanpak Klein Schip’. Daarnaast worden er twee nieuwe wachtplaatsen aangelegd. Dit voor een veilige en vlotte doorvaart met maximaal een half uur vertraging per blok en een maximale totale vertraging van twee uur. Tenslotte wordt het hele kanaal uitgebaggerd tot de benodigde diepgang van 3,50 meter. Die is nu nog 3,10 meter. Met de uitvoering van dit werk is een investering van 19 miljoen euro gemoeid. “Met deze aanpak van Kanaal Almelo- De Haandrik wil de provincie Overijssel het vervoer over water stimuleren”, Het is één van de negen aanbevelingen in het Plan van Aanpak, maar het werd door de afgevaardigden van de verschillende organisaties unaniem aangegeven als de belangrijkste voor de toekomst van het kleine schip. Het doel van het Plan van Aanpak is – zo legde coordinator Kees de Vries uit – te voorkomen dat zo veel schepen kleiner dan 1.500 ton uit de markt vallen dat daardoor de markt voor die kleinere schepen zelf niet meer in stand kan worden gehouden. Trendbreuk Aad Orgelist is de projectleider Klein Schip bij het EICB (Expertise en Innovatie Centrum Binnenvaart) en de opsteller van het Plan van Aanpak. Hij vertelde dat sommige overgangsbepalingen gewoon niet realistisch zijn. zei Kok bij de openingshandeling. “Het is de rol van ons als overheid om de markt te faciliteren. De totstandkoming van dit project is een mooi resultaat van goede samenwerking en nauwe betrokkenheid. Wij willen kijken naar multimodale faciliteiten en hierin fors investeren.” Als het aan de gedeputeerde ligt, blijft het niet bij een opwaardering naar 700 ton: “In de toekomst wordt dit kanaal mogelijk verder opgewaardeerd naar 1.000 ton.” (tekst en foto’s Jan Johan ten Have) Het is echter aan de CCR om daarover te beslissen. De sector beveelt het Nederlandse ministerie aan om in de CCR te pleiten voor een herziening van de technische overgangsmaatregelen. Er wordt zelfs aanbevolen een ‘zwartboek’ aan te leggen van maatregelen die te duur en onnodig zijn. Dat is wel een trendbreuk. Vorig jaar nog waren het alleen de vertegenwoordigers van de ASV die te hoop liepen tegen die overgangsbepalingen. Hun inspanningen zijn dus niet vergeefs geweest. Lees verder op pagina 3 >> Erkenning van ‘the Blue Road’ De Nederlandse binnenvaart lijkt het nieuwe embleem en de nieuwe naam ‘the Blue Road’ voor vervoer over water te omhelzen. Alle organisaties en steeds meer bedrijven gebruiken het logo met de drie kleurrijke cirkels en de tekst ‘the Blue Road’ om aan te geven dat deze sector een eenheid vormt. Dat zal De Binnenvaartkrant vanaf nu ook doen. Op de voorpagina van deze krant, op www.binnenvaartkrant.nl en op alle drukwerk zal de Binnenvaartkrant het embleem en de naam van ‘the Blue Road’ voeren, zoals deze krant altijd het bevorderen van de binnenvaart als extra oogmerk heeft naast nieuwsvoorziening en informeren/opiniëren. De Binnenvaartkrant onderschrijft het streven naar eenheid in de uitstraling van de sector. Een sterkere binnenvaart leidt tot meer lading over water en een gezondere bedrijfstak, maar het dient tevens een maatschappelijk belang. Hoe meer vervoer over water, hoe beter voor het milieu, hoe minder verkeersdoden en hoe minder congestie op de weg. Dat laatste is ook weer goed voor de economie en ook daar varen we allemaal wel bij. Veel meer redenen zijn toch niet nodig om tenminste samen het beeldmerk van de binnenvaart te gebruiken. Dat kan eenvoudig door contact op te nemen met het Bureau Voorlichting Binnenvaart en een kleine jaarlijkse vergoeding te betalen.Voor sponsors van het BVB is het gebruik van logo en naam van ‘the Blue Road’ gratis. Bel het BVB: (010) 412 91 51 of kijk op www. bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl. CUSTOM MADE UITLAATDEMPERS GELUIDDEMPERS VONKENVANGERS OPHANGSYSTEMEN TEL: 0166-603285 WWW.AXCES.COM Service en reparatie als vaste koers! www.olthof.eu Bel: 0183-501811 www.dewaalbv.nl

De Binnenvaartkrant