Views
1 year ago

2011-18

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Augustus
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Nieuwe
  • Antwerpen
  • September
  • Schepen

D E BINNENVAARTKRANT TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Al dertig binnenschepen hebben Green Award-certificaat 3 21 Rücklagen vieler Partikuliere sind aufgebraucht www.binnenvaartkrant.nl | www.vlootschouw.nl | tel. 010 414 00 60 | fax 010 414 02 12 Editie 18 - 30 augustus 2011 Start van afstandsbediening 25 - 56 Special over Open Scheepvaartdagen Antwerpen Snelle link Met de QR-code die we vanaf deze editie in de krant gebruiken kunt u snel naar de mobiele site van De Binnenvaart. QR is een afkorting van Quick Response (snelle reactie). Als u de 2-dimensionale ‘streepjescode’ met uw smartphone of iPad scant, komt u automatisch op de juiste plek op onze website terecht. U moet daarvoor wel een app hebben gedownload. Ze zijn er voor (vrijwel) alle smartphones en tablets. Kunt u geen QR-codes scannen, dan komt u door het intypen van www.binnenvaartkrant.nl/mobiel ook op de mobiele site. Service en reparatie als vaste koers! Bel: 0183-501811 www.dewaalbv.nl I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst AGGREGATEN Donderdag 25 augustus startte Rijkswaterstaat Zeeland met de laatste twee fasen van het realiseren van centrale 24 uurs-bediening van alle sluizen en bruggen in Zeeland. Dat gebeurde met de ingebruikname van een simulator van de bediening van bruggen en sluizen in Zeeland. De simulator staat in het ir. J.W. Topshuis in Vrouwenpolder. Op de foto laat directeur-generaal van RWS, Jan-Hendrik Dronkers (zittend achter het beeldscherm) onder toeziend oog van coördinator bediening en begeleiding R. van Belzen en hoofdingenieur-directeur van RWS Zeeland R. van der ‘Waldhof-stremming’ maakt veel los Volgens de procureur-generaal van de Rechtbank in Koblenz heeft het mts Waldhof in januari bij de noodlottige reis ruim 600 ton zwavelzuur te veel geladen. Het is nog onduidelijk wie hiervoor verantwoordelijk wordt gehouden. De procedure hoe met ongevallen op de Rijn moet worden omgegaan, staat eveneens ter discussie. De Duitse overheid heeft jarenlang volgehouden dat de procedures toereikend zijn, maar na het ongeval met de Waldhof is zij bereid serieus werk te maken van een herziening van die procedures. Het mts Waldhof, dat in januari bij de Loreley kapseisde en een maand lang de Rijn stremde, had te veel lading in. Die conclusie staat in een rapport van de Staatsanwaltschaft (het Openbaar Ministerie) in Koblenz. Procureur-generaal Horst Hund deelde vorige week mee dat de Waldhof nooit had mogen vertrekken met deze hoeveelheid. Het schip is volgens de toelatingseisen alleen geschikt voor het vervoer van lading met een soortelijk gewicht van 1,3 ton per kuub. Toen de Waldhof omsloeg, had het schip 2.378 ton zwavelzuur geladen met een soortelijk gewicht van 1,8365 ton per kuub. Om de stabiliteit te garanderen, hadden maar vier van de zeven tanks mogen worden beladen met een totale tonnage van 1.747 ton. De overlading was dus 631 ton. “We kunnen ervan uitgaan dat bij een volledig geladen tank het gewichtszwaartepunt op ongeveer halve hoogte van de tank bevindt. Bij een correct geladen tank zou dit Kluit, met behulp van een simulator zien hoe in de toekomst de grote sluizen en bruggen van de Westerschelde worden bediend vanaf de nautische centrale Neeltje Jans en de sluizen en bruggen van het Kanaal Gent naar Terneuzen vanaf de nautische centrale Terneuzen. Het gaat daarbij om de Kreekraksluizen, de Postbrug bij Wemeldinge, de Vlakebruggen bij Schore, de sluizen bij Hansweert, de Krammersluizen, de West-, Midden-, Oostsluis in Terneuzen en de bruggen bij Sluiskil en Sas van Gent. (foto RWS) ongeveer 25 procent lager liggen”, aldus Klaas den Braven, oud-lid van de CCR-werkgroep Gevaarlijke Stoffen en als deskundige schrijver van de rubriek ‘Veilig & Vast’ in deze krant. “Door het hoger liggen wordt de stabiliteit direct beïnvloed. Dit zou dus zeker de oorzaak voor het omvallen kunnen zijn. In combinatie met eventueel water in de dubbele bodem kan ik me het gevaar zeker voorstellen.” “De conclusie dat slechts vier van de zeven tanks beladen mochten worden, moet wel bekeken worden in relatie met de constructie, omdat de dichtheid van 1,3 de sterkte van de constructie aangeeft. Het is dus niet eenvoudig om dan alles maar in een paar tanks te gooien. Lees verder op pagina 3 >> Samenwerken in ARA-range De United Barge Transport Alliance (UBTA) is een nieuw samenwerkingsverband in de ARA-range (Amsterdan, Rotterdam, Antwerpen). Het zijn de containeroperators Barge Line TODAY, Transbox en United Container Transport die deze operationele samenwerking starten. Het nieuwe verband start op 12 september op basis van een ‘Vessel Sharing Agreement’. De drie ondernemingen hopen zo een efficiëntere dienst te realiseren met hun schepen. De kantoren blijven echter wel gescheiden. Barge Line TODAY is gevestigd in Moerdijk en sinds 2000 actief in de containerbinnenvaart. Transbox, een volle dochter van Rhinecontainer, zit in Zwijndrecht en is pas een jaar actief in de containerbinnenvaart binnen de Benelux. United Container Transport (een 100% dochter van bevrachter SteJa Transport International) is gevestigd in het Belgische Brasschaat en actief sinds 2008 in het containervervoer in het ARA-gebied, Terneuzen en Vlissingen. CUSTOM MADE UITLAATDEMPERS GELUIDDEMPERS SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! www.olthof.eu VONKENVANGERS OPHANGSYSTEMEN Tel. 078-6133831 TEL: 0166-603285 WWW.AXCES.COM

De Binnenvaartkrant