Views
2 years ago

2011-17

  • Text
  • Jaar
  • Marine
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Augustus
  • Onze
  • Binnenvaartkrant
  • Holland
  • Maritieme

De Binnenvaartkrant 28

De Binnenvaartkrant 28 16 augustus 2011 Voor al uw sloopwerkzaamheden SCHEEPSSLOPERIJ NEDERLAND B.V. Havenweg 1. Postbus 5234 3295 ZJ ‘s-Gravendeel Telefoon: 078-6736055 Autotel. 06-53199616 Inkoop - Verkoop Scheepsmotoren VOLVO, DAF, SCANIA Tevens revisie en onderdelen, div. keerkoppelingen, gereviseerde en gebruikte motoren in voorraad. GEBR. BOS Oostmaat 13 - Bunschoten/Spakenburg Tel. 033 - 298 14 05, Fax 033 - 298 51 08 DA-CAPO DA-CAPO SPECIALIST IN SCHEEPSTIMMERWERK Rivierdijk 423a - 3372 BV Hardinxveld-Giessendam Tel. 0184-613150 - Fax 0184-618601 www.da-capobv.nl info@da-capobv.nl vanaf W 2.499 Ongestoord satelliet TV-ontvangst Geschikt voor Astra 19,2° en 23,5° Oost Televisiekijken aan boord zonder onderbreking! Het EPAK satelliet TV-ontvangstsysteem houdt de kwaliteit van het TV-signaal constant. Voor ieder schip of jacht, met 1 tot 999 ontvangers, hebben wij een passende oplossing. St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl Postbus 188 3330 AD Zwijndrecht . Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 . Fax (078) 619 53 42 Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 . 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 . Fax (078) 681 50 56 • Voor kleine tot ingrijpende reparaties en compleet onderhoud • Helling 120 meter • Groot schroevendok • Scheepsluiken • Havenservice • Stalen vloeren • Alle reparaties boven de waterlijn

De Binnenvaartkrant 29 16 augustus 2011 25 jaar HME: van exportclub tot branchevereniging 25 jaar EXPORT INNOVATIE TRAININGEN SPECIAL Op 1 september viert Vereniging Holland Marine Equipment haar 25-jarig bestaan. Holland Marine Equipment begon in 1986 als exportclub en is uitgegroeid tot een volwaardige branchevereniging met nu 276 leden. Het jubileum wordt gevierd met een lustrumfeest op donderdag 1 september in het Kasteel van Rhoon. Ook verschijnt er een lustrumboek. In 1986 werd Stichting Holland Marine Equipment opgericht door vijftien Nederlandse ondernemingen die als maritieme toeleverancier in het buitenland actief waren. De doelstelling van de stichting was op dat moment louter gericht op de behartiging van exportbelangen. Vijf jaar later werd een voorzichtig begin gemaakt met activiteiten die niet met export te maken hadden, zoals overheidscontacten en branchebelangen. In die tijd ook ontstond er meer structuur met commissies en werkgroepen. In 1993 fuseerde de Stichting Holland Marine Equipment met de VLMA (Vereniging van Leveranciers van Maritieme Apparaten en Diensten). Ze gingen samen verder als branchevereniging. In 1997 sloot HME, die inmiddels veertig leden telde, zich aan bij Vereniging FME/ CWM. Dit was het startschot voor een snelle groei en professionalisering van het bureau. Martin Bloem werd algemeen directeur en de vereniging groeide binnen drie jaar naar honderd leden. In 2000 verbrak HME de banden met FME/CWM en opende een eigen kantoor in het Hulstkampgebouw in Rotterdam. Na de verzelfstandiging van het bureau groeide de vereniging verder, zowel in ledental als in activiteiten. In 2003 opende HME een vestiging in Sjanghai: het Holland Marine House China. Later volgden zulke kantoren in Vietnam, Brazilië en Rusland. In 2006 bracht de vereniging de export- en kennisgerelateerde activiteiten onder in een apart bedrijf: HME BV. 2008 was een belangrijk jaar voor HME en voor de maritieme industrie. Op 1 januari werd de krachtenbundeling met de Vereniging Nederlandse Scheepsbouw Industrie een feit. De nieuwe organisatie ging Scheepsbouw Nederland heten, is gevestigd in Zoetermeer en is brancheorganisatie van FME. Invloed Bij de viering van het 25-jarig bestaan neemt directeur Martin Bloem afscheid van Scheepsbouw Nederland. Op 1 september begint hij als CEO bij Bloem Doze Nienhuis Maritime Consultants in Rotterdam, een nieuw bureau. Zijn opvolgster is Mieke Bakker-Mantjes (55). Zij is op 1 augustus begonnen bij Scheepsbouw Nederland. Ze was zelfstandig consultant en daarvóór directeur bij Kongsberg Maritime Holland. Bloem speelde de afgelopen veertien jaar een cruciale rol in de ontwikkeling en groei van zowel Vereniging Holland Marine Equipment als HME BV. “De groei was belangrijk”, blikt hij terug. “In het veld van brancheverenigingen en belangenbehartigers telt schaal. Hoe meer leden je hebt en hoe groter de economische waarde van de branche is, des te meer invloed je krijgt. De groei was ook nodig om meer activiteiten te kunnen ontplooien. Als je groot bent kun je meer doen voor de leden. Exportprojecten zijn kostbaar en vergen veel tijd. Die kun je niet opzetten als je een kleine vereniging bent.” Scheepsbouw Nederland Hij was ook een van de drijvende krachten achter de samenwerking van Vereniging Holland Marine Equipment en VNSI in Scheepsbouw Nederland. Bij de start in 2008 werd hij zelf directeur. Onder zijn leiding werd een sterke brancheorganisatie voor de gehele scheepsbouwsector neergezet. “Met Scheepsbouw Nederland kreeg de sector veel meer invloed en konden we weer meer activiteiten organiseren. Zoals de Week van de Scheepsbouw, die met ingang van dit jaar Maritime Week heet. Die is echt door Scheepsbouw Nederland op de kaart gezet en heeft een grote positieve impact gehad op de pers en de politiek.” Ook op de ministeries legt Scheepsbouw Nederland meer gewicht in de schaal. “Kijk naar het nieuwe beleid van Economische Zaken & Innovatie voor het bedrijfsleven. We worden serieus genomen en hebben invloed op het beleid.” De branchevereniging is de afgelopen jaren meer en meer samen gaan optrekken met de redersvereniging KNVR. “Gezamenlijk hebben we de afschaffing van de willekeurige afschrijving kunnen voorkomen.”De liefde is inmiddels zo ver opgebloeid dat Scheepsbouw Nederland Martin Bloem: “Schaal telt. Hoe meer leden je hebt en hoe groter de economische waarde van de branche is, des te meer invloed je krijgt.” (foto HME) en de KVNR gaan samenwonen. De reders verhuizen eind deze maand naar de Willemswerf (Maersk-gebouw) in Rotterdam. De werven en toeleveranciers voegen zich volgend jaar bij hen. “Wat mij betreft komt ook de binnenvaart daar op termijn heen”, zegt Bloem. “We werken al prettig samen met vooral het CBRB en het EICB. Maar we kunnen nog vaker en nog inniger optrekken. Dat versterkt de totale maritieme cluster.” Voorzitter Pim van Gulpen neemt na elf jaar afscheid Innovatie en export zijn basis voor sterke maritieme industrie Pim van Gulpen: “Export en innovatie zijn gekoppeld: als je niet innovatief bent heeft het buitenland geen interesse.” (foto HME) Bijna de helft van haar bestaan stond Vereniging HME onder voorzitterschap van Pim van Gulpen. Elf jaar vervulde hij die rol. Tijdens het lustrumfeest op 1 september neemt hij afscheid. Hij blikt terug op een enerverende periode waarin de versterking van de positie van toeleveranciers en samenwerking in de branche centraal stonden. Met als belangrijk wapenfeit de oprichting van Scheepsbouw Nederland in 2008. Toen de nu 66-jarige Pim van Gulpen werd gevraagd eind 2000 voorzitter te worden zou hij net, met tegenzin, met ’functioneel leeftijdsontslag’ gaan. “Ik had een loopbaan bij de Koninklijke Marine achter de rug. Daar word je veel te vroeg weggestuurd. Ik had dus tijd en wilde me nuttig maken voor de maritieme sector.” Hij had zich intensief met maritieme techniek bezig gehouden bij de Marine,onder meer een aantal jaren als directeur van de Rijkswerf in Den Helder. Hij volgde Gerard Speld op als voorzitter vlak nadat HME de stap terug naar zelfstandigheid had gemaakt. Drie jaar eerder had de organisatie zich aangesloten bij werkgeversvereniging FME/CWM en het secretariaat zat daar intern, bij de Vereniging Nederlandse Scheepsbouw Industrie, de belangenbehartiger van nieuwbouw- en reparatiewerven. Maar HME voelde zich daar op een zeker moment, niet langer op haar plaats. “Het was een soort dochter van de VNSI en het toenmalige bestuur vond dat het voor het vinden van de eigen identiteit beter was om ieder zijn eigen weg te gaan.” HME opende een apart kantoor in Rotterdam en verwierf zich een eigen positie, als belangenbehartiger van de maritieme toeleveringsbranche. Een van de exponenten daarvan was de instelling van de Maritime Innovation Award. Lees verder op pagina 31 >>

De Binnenvaartkrant